Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind afgunst ook altijd klinken van 'ik wil niet dat jij X hebt'. Dus dat als er bv iets is en iemand wil dat dolgraag hebben en jijzelf niet, dat je 't dan toch niet geeft (of dat je dan net doet alsof jij het echt echt echt nodig hebt, ook al is dat onzin), puur omdat je 't iemand niet gunt.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Oh, wiki vindt ook wat ik vind: http://nl.wikipedia.org/wiki/Afgunst
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
't Ligt ook gewoon aan wat het is, als het een specifiek persoon is, mja, dan liggen afgunst en jaloezie erg dicht bij elkaar (want als ik 'm wil, dan kan jij 'm niet hebben en wil ik dus ook niet dat jij 'm hebt), maar als het over een mooie pen ofzo gaat, mja, daar zijn er wel meer van
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
uh, is afgunst juist niet dat je ook die andere persoon eventueel wil belemmeren?
|
Jaloezie is nauw verwant aan afgunst en de woorden worden vaak als synoniemen beschouwd. Er zijn echter enkele verschillen.
* Bij jaloezie wil men zelf bezitten wat een ander bezit. * Bij afgunst wil men niet dat de ander iets bezit en is men soms zelfs bereid zelf schade te lijden om de ander zijn bezit te kunnen ontnemen. Door afgunst kan het zelfs voorkomen dat men het eigendom van een ander vernielt. De afgunstige heeft daardoor de voldoening dat de ander niet meer heeft dan hijzelf, maar zelf wordt hij er niet beter van. Een tragisch voorbeeld daarvan is het geval van de gescheiden vader die zijn kinderen doodt omdat hij niet kan accepteren dat ze aan de moeder zijn toegewezen.
|
|