Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2011, 09:54
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oh voor het oosten en het westen gebruik ik dat het verre oosten rechts van ons ligt op de kaart, en het wilde westen links van ons. En in dat oosten ligt het land van de rijzende zon, dus dan weet ik meteen waar die ookalweer opkomt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2011, 10:20
Verwijderd
Citaat:
Een Aap Die Geen Bananen Eet, als mijn vriend het heeft over snaren op zijn gitaren en ik probeer te volgen wat hij precies bedoelt.
Wij leerden op school (voor bladmuziek) "Het gezicht ligt tussen de lijnen". Dus FACE komt tussen de lijntjes op een notenbalk.

Citaat:
Nooit Op Zondag Werken, voor de windrichtingen (boven beginnen, met de klok mee).
Die gebruik ik ook.

Citaat:
En dan weet ik nooit wat links is want dat kan je van boven of van onder bekijken, dus dan beeld ik me in dat het een auto-stuur is en bedenk ik me welke kant de auto op zou gaan en dan weet ik wat links is.
Goeie!

Citaat:
Haha, nee. Ik bedoel dat ik nooit kan onthouden of met 't kofschip er een d of t moet. Dan moet ik eerst een woord in de verleden tijd gaan zetten en dan kijken wat ik er achter heb gezet om te weten wat het ook al weer was. Veel te omslachtig voor mij dus. Dingen in de verleden tijd zetten vind ik veel makkelijker zonder heel dat kofschip gedoe. Stam+t heb ik ook nooit problemen mee gehad. Ik weet niet, het zijn tussenstappen die ik normaal oversla en als ik er over na ga denken raak ik in de war.
Nou, in 't kofschip zit ene t, dus logischerwijs volgt er een t. Zoals op een d, een d volgt.

Citaat:
Die is achterhaald. Daar staat worteltrekken tussen delen en optellen, maar worteltrekken en machtsverheffen staan gelijk aan elkaar. Daarna delen en vermenigvuldigen. En daarna optellen en aftrekken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde
Hm, slechte nieuwe ezelsbruggen staan er. "(Hoezo) Wacht meneer van Dalen op antwoord?" is veel logischer, voor de vorige generaties.

Citaat:
"ik geef mijn vrouw een klap"

mijn vrouw zal niet meewerken, toch is ze het meewerkend voorwerp. En hoewel mijn vrouw heel erg lijdt, is niet zij, maar de klap, het lijdend voorwerp!
Hahahah. Die ga ik onthouden voor mensen die het niet snappen.

Citaat:
de zon komt Op in het Oosten en gaat Weg in het Westen!
Handig.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 10:23
Verwijderd
Citaat:
Oh voor het oosten en het westen gebruik ik dat het verre oosten rechts van ons ligt op de kaart, en het wilde westen links van ons. En in dat oosten ligt het land van de rijzende zon, dus dan weet ik meteen waar die ookalweer opkomt.
Ja, ik verbeeld het ook altijd op de wereldbol/-kaart.

En oh ja! BoekaRest = Roemenië, dus Boedapest is Hongarije.

En @ Martino (vergat je te quoten), wij leerden in de eerste, dat ellepijp en pink beiden de begin-p hebben.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 10:40
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
ik snap dat er ezelsbruggetjes zijn voor handigheidjes die buiten je ehhh 'dagelijkse leven' vallen, maar je kunt op 6+ -jarige leeftijd toch wel onthouden wat links en rechts en noord en zuid is en dat je een schroef linksom losdraait?

Ik gebruik geen ezelsbruggetjes voor links en rechts maar zou dat eigenlijk wel moeten doen want ik zeg het vaker fout dan goed. Oost en west haal ik ook vaak door elkaar (ik gebruik ook Nooit Op Zondag Werken af en toe). Ik weet dan weer wél dat de zon in het oosten opkomt, daar heb ik geen ezelsbruggetje voor nodig.

En die van links-los en rechts-vast ga ik misschien wel onthouden voor de momenten dat ik twijfel. Bij het openen van potjes weet ik wel welke kant ik op moet draaien, maar bij schroefjes en zo kan ik nog wel eens aan mezelf gaan twijfelen.

Voorjaar -> Klok vooruit gebruik ik wel altijd. Wel jammer dat dat géén voordeel is de volgende ochtend.
Oud 29-09-2011, 10:40
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Bij het tafeldekken: In voRk zit een R van rechts, dus die moet rechts en het mes links.
Ik moest hier heel hard om lachen. Ten eerste omdat je daar een ezelsbruggetje voor nodig hebt, en ten tweede omdat je ezelsbruggetje niet klopt
Oud 29-09-2011, 11:33
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
En die van links-los en rechts-vast ga ik misschien wel onthouden voor de momenten dat ik twijfel. Bij het openen van potjes weet ik wel welke kant ik op moet draaien, maar bij schroefjes en zo kan ik nog wel eens aan mezelf gaan twijfelen.
Ik gebruik ook righty tighty lefty loosy, maar inderdaad nooit voor potjes open en dicht draaien, alleen voor dingen als de verwarming. Vreemd eigenlijk.
Oud 29-09-2011, 11:35
Verwijderd
Citaat:
Bij het tafeldekken: In voRk zit een R van rechts, dus die moet rechts en het mes links.
Dat je er een ezelsbruggetje bij nodig hebt vind ik niet zo gek, maar een mES moet toch echt rEchtS.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 11:40
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
En @ Martino (vergat je te quoten), wij leerden in de eerste, dat ellepijp en pink beiden de begin-p hebben.
Mja, maar het woord ellepijp gebruik je niet, je gebruikt ulna (ik moest serieus opzoeken wat ook alweer het nederlandse woord was ).
Oud 29-09-2011, 11:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
In het voorjaar gaat de klok vooruit is eigenlijk de enige die ik echt actief gebruik.

Citaat:

Een Aap Die Geen Bananen Eet, als mijn vriend het heeft over snaren op zijn gitaren en ik probeer te volgen wat hij precies bedoelt.
Grappig, bij ons was het: een beer geeft een aap eten. Ook over de snaren van de gitaar, maar dan precies andersom
Oud 29-09-2011, 11:59
Martiño
Martiño is offline
Ik heb vroeger ook ezelsbruggetjes geleerd voor het aantal kruisen en mollen in toonladders. Even denken hoor.

Geef Die Aap Een Blauwe Fiets Cadeau en Friese Boeren Eten Alle Dagen Gele Kapucijners

Maar dan had je ook nog de volgorde voor kruisen en mollen, maar daar ben ik het ezelsbruggetje van vergeten.
Oud 29-09-2011, 12:22
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hm, volgens mij hadden wij andere, maar ik heb geen idee meer welke dat waren
Oud 29-09-2011, 12:23
Verwijderd
Citaat:
Ik hoor dan altijd Boudewijn de Groot zingen: "Het wordt al dag in het oosten, mijn liefste nu is het je tijd".

En ik gebruik 'Sapduif Tweezestien-Veertien' ook.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 12:52
Rationeel
Rationeel is offline
wtf is sapduif blabla?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 12:53
Verwijderd
S 2
P 6
D 10
F 14

Hoe je elektronen in de schillen van atomen moet opschrijven natuurlijk!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 13:04
Verwijderd
Citaat:
ik snap dat er ezelsbruggetjes zijn voor handigheidjes die buiten je ehhh 'dagelijkse leven' vallen, maar je kunt op 6+ -jarige leeftijd toch wel onthouden wat links en rechts en noord en zuid is
Eens, ik snap dat ook niet.

Citaat:
Deze gebruik ik wel nog steeds
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 13:06
Verwijderd
Citaat:
righty tighty lefty loosy
Apart dat iedereen dit kent en gebruikt zeg, echt nog nooit van gehoord.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 13:07
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
S 2
P 6
D 10
F 14

Ik snap dit echt niet
Oud 29-09-2011, 13:10
Thinus
Thinus is offline
Niet Opstaan Zonder Wekker
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 13:22
Uice
Uice is offline
Een Aap Die Geen Bananen Eet, voor akkoorden.

'Divorced, beheaded, died, divorced, beheaded, survived' voor de vrouwen van Henry de Achtste.
Oud 29-09-2011, 14:20
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Het gaat om de klank, niet om de letter.
Dat is wel waar. Nou ja, eigenlijk gaat het over de stemhebbendheid van de klank. Maar op het moment dat je mensen gaat aanleren dat het over de klank gaat, gaat het nog niet goed omdat veel mensen, met name in de randstad, geen verschil maar maken tussen s/z, f/v, ch/g, etc. Ik vraag me af wanneer dat in de spelling ook zichtbaar gaat worden. Zal waarschijnlijk nog wel even duren, maar ik vermoed dat onze generatie dat nog wel meekrijgt.
Oud 29-09-2011, 14:50
Verwijderd
Citaat:
S 2
P 6
D 10
F 14

Doet mij denken aan "Mevrouw Brinchlof" ofzo. Ging om bepaalde stoffen, maar weet niet meer wat/welke.

Citaat:
Een Aap Die Geen Bananen Eet, voor akkoorden.

'Divorced, beheaded, died, divorced, beheaded, survived' voor de vrouwen van Henry de Achtste.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 14:59
Verwijderd
Ik onthou de eilanden met tv-tas.

En tieten hangen, dus mieten staan.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 15:16
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik ook niet hoor!

@Lorelai: Ik verwacht van niet (dat onze generatie een spellingswijziging zal meemaken waarbij het onderscheid tussen stemhebbend en stemloos niet meer van belang is). Ten eerste zijn er maar een beperkt aantal dialecten die geen 'v' en 'z' meer hebben (het onderscheid tussen 'g' en 'ch' is denk ik wel bijna geheel verdwenen). Ten tweede is het uitspraakverschil minder juist bij werkwoordsuitgangen, lijkt mij. Ik bedoel, als je 'see' in plaats van 'zee' zegt, dan zeg je niet automatisch altijd -te(n ) in plaats van -de(n ) bij werkwoordsuitgangen, wel? Het onderscheid tussen d en t lijkt mij sowieso wel levend, niemand die wette in plaats van wedde zegt. Sowieso is het niet logisch om overal -te(n ) van te maken, omdat -de(n ) veel meer voorkomt. En om overal -de(n ) van te maken, slaat ook niet ergens op. Of bedoelde je dat de spellingswijziging niet per se met de werkwoordsvormen te maken zouden hebben, maar dat we bijvoorbeeld 'see' en 'se' moeten gaan schrijven. Ik denk niet dat dat gauw gaat gebeuren. Sowieso groeien spelling en uitspraak steeds meer uit elkaar en reageert spelling erg langzaam op de werkelijkheid...

Ik vind het voorbeeld met 'wuiven' trouwens nogal opmerkelijk, omdat ik dacht dat het een onregelmatig werkwoord is, waarop de regel sowieso niet toegepast kan worden (wuiven, woof, gewoven). (O, taaladvies zegt dat dat niet standaard is).
Oud 29-09-2011, 20:52
Uice
Uice is offline
Oh, en:

Alle Kleine Apen Zitten In Een Kooi Te Wachten Op Een Of Andere Pannenkoek Met Krenten En Af En Toe Ook Niet Of Ook Met Dieren Van Weleer.
Oud 29-09-2011, 21:17
Verwijderd
Er zitten echt wel een paar ezelbruggetjes bij die ik nog niet kende en die ik nu ga gebruiken!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 07:35
Miekje*
Miekje* is offline
Ik heb er één om het Latijn voor 'bekken' te onthouden. Die heb ik van een docent. Bekken --> dansende Elvis --> Elvis de Pelvis --> pelvis. Overigens heb ik nu dat ezelsbruggetje al lang niet meer nodig, maar elke keer denk ik bij de pelvis weer aan een dansende Elvis .
Oud 30-09-2011, 07:54
Lorelei
Lorelei is offline
Vogelvrij: ik zal later nog wat uitgebreider reageren maar wat je zegt is niet wat ik bedoelde. Het ging mij enkel over werkwoorden waarvan de stam op een g, v, of z eindigt. Wij zeggen pakte en niet pakde vanwege de assimilatie (de stemhebbende d wordt een stemloze t vanwege de stemloze k). t kofschip is opgebouwd uit stemloze klanken die zo'n assimilatie veroorzaken. Er zijn echter klanken, zoals de v en z die vroeger stemhebbend werden uitgesproken maar nu door steeds meer mensen stemloos worden uitgesproken. Op het moment dat je wuiv en wuif hetzelfde uitspreek (allebei met de stemloze f) dan volgt daat logischerwijs op dat men na verloop van tijd wuifte gaat zeggen. Dat houdt uiteraard niet in dat we alle werkwoorden opeens met -te gaan vervoegen want er zijn nog heel veel klanken die wel stemhebbend zijn. En het gaat alleen over werkwoorden die eindigen op een klank waar de stemhebbendheid van aan het verschuiven is (dus niet zee/see). Maar ik typ nu op mn telefoon dus ik zal later proberen duidelijker te zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 09:05
flyaway
flyaway is offline
'n Rare Aap Kan Ook Fietsen Groen Spuiten

Rijk Afdeling Klasse Orde Familie Geslacht Soort
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 09:31
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Vogelvrij: ik zal later nog wat uitgebreider reageren maar wat je zegt is niet wat ik bedoelde. Het ging mij enkel over werkwoorden waarvan de stam op een g, v, of z eindigt. Wij zeggen pakte en niet pakde vanwege de assimilatie (de stemhebbende d wordt een stemloze t vanwege de stemloze k). t kofschip is opgebouwd uit stemloze klanken die zo'n assimilatie veroorzaken. Er zijn echter klanken, zoals de v en z die vroeger stemhebbend werden uitgesproken maar nu door steeds meer mensen stemloos worden uitgesproken. Op het moment dat je wuiv en wuif hetzelfde uitspreek (allebei met de stemloze f) dan volgt daat logischerwijs op dat men na verloop van tijd wuifte gaat zeggen. Dat houdt uiteraard niet in dat we alle werkwoorden opeens met -te gaan vervoegen want er zijn nog heel veel klanken die wel stemhebbend zijn. En het gaat alleen over werkwoorden die eindigen op een klank waar de stemhebbendheid van aan het verschuiven is (dus niet zee/see). Maar ik typ nu op mn telefoon dus ik zal later proberen duidelijker te zijn.
Het wordt dan alleen misschien wat offtopic, dus je mag me ook een pb'tje versturen. Ik begrijp volgens mij al aardig wat je bedoelt... Maar bijvoorbeeld bij verhuizen, dan is het verhuiz-, dus verhuisde. Dan staat daar een -s, maar dat had dan logischerwijs een -z moeten zijn. Is het dan zo dat dat normaal gezien ook als een -z wordt uitgesproken (werd uitgesproken), maar dat we daar geen -z schrijven omdat we geen -z schrijven aan het einde van een lettergreep?
Oud 30-09-2011, 13:54
snoopy
snoopy is offline
Citaat:

En de handwortelbeentjes in je palm vanaf je duimbasis in een cirkel tegen de klok in richting je wijsvinger:
Some Lovers Try Positions That They Cannot Handle
Scaphoideum, Lunatum, Triquetrum, Pisiforme, Trapezium, Trapezoideum, Capitatum, Hamatum
Deze ja! Maar volgens mij is dat de enige...
Oud 30-09-2011, 13:55
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Idem
Oud 30-09-2011, 14:05
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik heb er één om het Latijn voor 'bekken' te onthouden. Die heb ik van een docent. Bekken --> dansende Elvis --> Elvis de Pelvis --> pelvis. Overigens heb ik nu dat ezelsbruggetje al lang niet meer nodig, maar elke keer denk ik bij de pelvis weer aan een dansende Elvis .
Elvis werd dan ook Elvis the Pelvis genoemd omdat hij juist van die bewegingen maakte met zn bekken.
Oud 30-09-2011, 14:10
Em.
Em. is offline
Dat ik de eerste drie jaar op een school zat die *blablabla* Lyceum heette, en nu (laatste drie jaar) op een school zit die *blablabla* College heet, doet mij herinneren dat ze in Frankrijk beginnen op het collège en eindigen op het lycée.

En voor vork/mes onthoud ik gewoon dat zoals ik eet, het verkeerd om is.

Maar aan die dingen heb alleen ik wat, want vooral het eerste zal wel niet bij heel veel andere mensen werken als handig ezelsbruggetje.

Oh, en bij oversteken vind ik het teveel moeite om een ezelsbruggetje te leren, want /care aan welke kant je begint met kijken, zolang er maar aan beide kanten niets van plan lijkt te zijn mij te overrijden.
Oud 30-09-2011, 15:13
Verwijderd
Nooit (Noord )Op (Oost) Zondag (Zuid)Werken (West)
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Nooit (Noord )Op (Oost) Zondag (Zuid)Werken (West)
Kan je dan niet net zo makkelijk Noord Oost Zuid West onthouden
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 15:37
Verwijderd
Citaat:
Idd, ik snap die ezelsbruggetjes voor de windrichtingen echt niet
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 15:39
Verwijderd
Citaat:
Hahaha inderdaad zeg

Sowieso, op een gegeven moment kom je toch ook op een leeftijd dat je wel uit je hoofd kan onthouden wat noord en wat oost is? Kom zeg.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 15:44
Verwijderd
Dat mag ik hopen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 15:48
Verwijderd
Mensen die ezelsbruggetjes nodig hebben voor links en rechts begrijp ik ook echt niet.
Hoe kan je dat nou niet onthouden
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 15:53
Volk
Volk is offline
Wel grappig dat de meeste mensen hier Noord, Oost, Zuid, West onthouden. Ik het het in mijn hoofd als Noord, Zuid, Oost, West.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 18:10
AzN
AzN is offline
Voor de windrichtingen: Nooit Oorlog Zonder Wapens
Oud 30-09-2011, 18:40
Uice
Uice is offline
Wat heb je aan die windrichtingezelsbruggetjes? Je weet dan toch nog niet waar ze zijn?
Oud 30-09-2011, 18:41
Em.
Em. is offline
Citaat:
Wat heb je aan die windrichtingezelsbruggetjes? Je weet dan toch nog niet waar ze zijn?
Vanaf bovenaf beginnen en dan met de klok mee. Dus dan heb je eerst noord, dan oost, dan zuid, en dan west.

Behalve bij Volk dan, zij onthoudt schijnbaar een andere volgorde.
Oud 30-09-2011, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Vanaf bovenaf beginnen en dan met de klok mee. Dus dan heb je eerst noord, dan oost, dan zuid, en dan west.

Behalve bij Volk dan, zij onthoudt schijnbaar een andere volgorde.
Maar waarom zou je er andere woorden voor gebruiken? NOZW blijft toch herkenbaar?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 19:34
Fantôme
Fantôme is offline
Stam + t, behalve als 'ik' ervoor staat, of ik of jij erachter staat. Dat zinnetje kreeg ik er in de basisschoolleeftijd van mijn vader ingestampt
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Citaat:
Idd, ik snap die ezelsbruggetjes voor de windrichtingen echt niet
Citaat:
Hahaha inderdaad zeg
Nee, natuurlijk niet. Dat is geen zinsconstructie.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 19:51
Fantôme
Fantôme is offline
Mja, bovenstaande is denk niet echt een ezelsbruggetje waar anderen wat aan hebben.. meer wat mij in het hoofd is gestampt, en goed ook verder gebruik ik tvtas: texel, vlieland, terschelling, ameland, schiermonnikoog en in gedachte zie ik mezelf iets opschrijven om links en rechts te herkennen. 'T kofschip gebruik ik wel, maar soms doe ik het toch nog fout, maar Dan gebruik ik dus het ezelsbruggetje dus niet.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 22:18
TopDrop
TopDrop is offline
Niet echt ezelsbruggetjes, maar meer gewoon gestampte rijtjes van de middelbare school. Zoals naamvallen van lidwoorden in het duits

der die das die
des der des der
dem der dem den
den die das die

of de werkwoorduitgangen in het frans

-s
-s
-t
-ons
-ez
-ent
Oud 30-09-2011, 22:45
Tink*
Tink* is offline
Jullie hebben mijn leven zojuist vergemakkelijkt met je left loosy righty tighty! Ik snap nooit naar welke kant iets dichtgaat, ik moet daar altijd hard bij nadenken of ik sommige dingen al dicht heb gedaan en welke kant open en dicht is. Nu zie ik een patroon!
Oud 30-09-2011, 23:26
Verwijderd
je knokkels tellen om te kijken hoeveel dagen in de maand zitten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten