Advertentie | |
|
![]() |
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik gebruik geen ezelsbruggetjes voor links en rechts maar zou dat eigenlijk wel moeten doen want ik zeg het vaker fout dan goed. Oost en west haal ik ook vaak door elkaar (ik gebruik ook Nooit Op Zondag Werken af en toe). Ik weet dan weer wél dat de zon in het oosten opkomt, daar heb ik geen ezelsbruggetje voor nodig. En die van links-los en rechts-vast ga ik misschien wel onthouden voor de momenten dat ik twijfel. Bij het openen van potjes weet ik wel welke kant ik op moet draaien, maar bij schroefjes en zo kan ik nog wel eens aan mezelf gaan twijfelen. Voorjaar -> Klok vooruit gebruik ik wel altijd. Wel jammer dat dat géén voordeel is de volgende ochtend.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
In het voorjaar gaat de klok vooruit is eigenlijk de enige die ik echt actief gebruik.
Citaat:
![]()
|
Ik heb vroeger ook ezelsbruggetjes geleerd voor het aantal kruisen en mollen in toonladders. Even denken hoor.
Geef Die Aap Een Blauwe Fiets Cadeau en Friese Boeren Eten Alle Dagen Gele Kapucijners Maar dan had je ook nog de volgorde voor kruisen en mollen, maar daar ben ik het ezelsbruggetje van vergeten.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() @Lorelai: Ik verwacht van niet (dat onze generatie een spellingswijziging zal meemaken waarbij het onderscheid tussen stemhebbend en stemloos niet meer van belang is). Ten eerste zijn er maar een beperkt aantal dialecten die geen 'v' en 'z' meer hebben (het onderscheid tussen 'g' en 'ch' is denk ik wel bijna geheel verdwenen). Ten tweede is het uitspraakverschil minder juist bij werkwoordsuitgangen, lijkt mij. Ik bedoel, als je 'see' in plaats van 'zee' zegt, dan zeg je niet automatisch altijd -te(n ) in plaats van -de(n ) bij werkwoordsuitgangen, wel? Het onderscheid tussen d en t lijkt mij sowieso wel levend, niemand die wette in plaats van wedde zegt. Sowieso is het niet logisch om overal -te(n ) van te maken, omdat -de(n ) veel meer voorkomt. En om overal -de(n ) van te maken, slaat ook niet ergens op. Of bedoelde je dat de spellingswijziging niet per se met de werkwoordsvormen te maken zouden hebben, maar dat we bijvoorbeeld 'see' en 'se' moeten gaan schrijven. Ik denk niet dat dat gauw gaat gebeuren. Sowieso groeien spelling en uitspraak steeds meer uit elkaar en reageert spelling erg langzaam op de werkelijkheid... Ik vind het voorbeeld met 'wuiven' trouwens nogal opmerkelijk, omdat ik dacht dat het een onregelmatig werkwoord is, waarop de regel sowieso niet toegepast kan worden (wuiven, woof, gewoven). (O, taaladvies zegt dat dat niet standaard is).
|
Ik heb er één om het Latijn voor 'bekken' te onthouden. Die heb ik van een docent. Bekken --> dansende Elvis --> Elvis de Pelvis --> pelvis. Overigens heb ik nu dat ezelsbruggetje al lang niet meer nodig, maar elke keer denk ik bij de pelvis weer aan een dansende Elvis
![]()
|
Vogelvrij: ik zal later nog wat uitgebreider reageren maar wat je zegt is niet wat ik bedoelde. Het ging mij enkel over werkwoorden waarvan de stam op een g, v, of z eindigt. Wij zeggen pakte en niet pakde vanwege de assimilatie (de stemhebbende d wordt een stemloze t vanwege de stemloze k). t kofschip is opgebouwd uit stemloze klanken die zo'n assimilatie veroorzaken. Er zijn echter klanken, zoals de v en z die vroeger stemhebbend werden uitgesproken maar nu door steeds meer mensen stemloos worden uitgesproken. Op het moment dat je wuiv en wuif hetzelfde uitspreek (allebei met de stemloze f) dan volgt daat logischerwijs op dat men na verloop van tijd wuifte gaat zeggen. Dat houdt uiteraard niet in dat we alle werkwoorden opeens met -te gaan vervoegen want er zijn nog heel veel klanken die wel stemhebbend zijn. En het gaat alleen over werkwoorden die eindigen op een klank waar de stemhebbendheid van aan het verschuiven is (dus niet zee/see). Maar ik typ nu op mn telefoon dus ik zal later proberen duidelijker te zijn.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Dat ik de eerste drie jaar op een school zat die *blablabla* Lyceum heette, en nu (laatste drie jaar) op een school zit die *blablabla* College heet, doet mij herinneren dat ze in Frankrijk beginnen op het collège en eindigen op het lycée.
En voor vork/mes onthoud ik gewoon dat zoals ik eet, het verkeerd om is. Maar aan die dingen heb alleen ik wat, want vooral het eerste zal wel niet bij heel veel andere mensen werken als handig ezelsbruggetje. ![]() Oh, en bij oversteken vind ik het teveel moeite om een ezelsbruggetje te leren, want /care aan welke kant je begint met kijken, zolang er maar aan beide kanten niets van plan lijkt te zijn mij te overrijden. ![]()
||
Citaat:
Behalve bij Volk dan, zij onthoudt schijnbaar een andere volgorde. ![]()
|
Mja, bovenstaande is denk niet echt een ezelsbruggetje waar anderen wat aan hebben.. meer wat mij in het hoofd is gestampt, en goed ook
![]() ![]() |
![]() |
|
Niet echt ezelsbruggetjes, maar meer gewoon gestampte rijtjes van de middelbare school. Zoals naamvallen van lidwoorden in het duits
der die das die des der des der dem der dem den den die das die of de werkwoorduitgangen in het frans -s -s -t -ons -ez -ent
|
Jullie hebben mijn leven zojuist vergemakkelijkt met je left loosy righty tighty! Ik snap nooit naar welke kant iets dichtgaat, ik moet daar altijd hard bij nadenken of ik sommige dingen al dicht heb gedaan en welke kant open en dicht is. Nu zie ik een patroon!
|
|