Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-10-2011, 15:13
The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Syori, ik wist ook niet wat het was en ik ben nog piepjong /spuit11reactie

En nu! Ga ik weer eens collecteren kusje
Je bent niet jong, gewoon fantasieloos!

Spoiler
Oud 08-10-2011, 15:14
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Je moeder is fantasieloos!

Spoiler
Oud 08-10-2011, 15:15
Verwijderd
geschiedenis bomengeloof.

De Kelten hadden een zeer nauwe relatie met planten en bomen. Niet alleen voor jaarfeesten, ceremonies, offerandes, maar ook in hun dagelijkse leven gebruikten zij planten, bloemen en bomen.
Voor de Kelten is elke dag als een nieuw begin met nieuwe kansen.

Door overlevering is er in Engeland een boomkalender van dertien bomen. En vanuit de Poolse mondelinge overlevering is er een van 21 bomen bekend.
Deze Keltische boomkalender onderscheidt 21 bomen die corresponderen met evenzoveel mensentypes.
Het aantal van 21 bomen is geen toeval, want men krijgt dit getal als men de twee heilige getallen drie en zeven met elkaar vermenigvuldigt.
In deze boomkalender regeren de meeste bomen over zowel een periode in het voorjaar als in het najaar.
Daarnaast onderscheidt dit systeem vier heilige bomen; eik, beuk, olijf en berk, die zijn verbonden met de eerste dag van elk seizoen.
Zoals eerder vermeld is de Keltische astrologie gebaseerd op de maanscyclus waarin het jaar wordt onderverdeeld in dertien maan maanden, die elk aan een boom zijn toegewezen.
Op vijf nachten waarvan de eerste overeenkwam met de eerste dag van het jaar en de andere vier met de winterzonnewende, zomerzonnewende, de lentenachtzegening en de herfstnachtevening.

Het OGHAM-alfabet
.
Dit alfabet werd door de Kelten gebruikt en werd enkel gebruikt voor opschriften.
Het is een eenvoudig alfabet, er zijn nooit boeken mee geschreven. De Druïden vonden trouwens dat alles in het geheugen moest blijven en dat het niet nodig was boeken te schrijven.
Elke letter van dit alfabet is een beginletter van de 20 belangrijkste bomen van de Kelten; 13 letters verwijzen naar de 12 à 13 manen per jaar.

De cyclus van de Maan telde 28 (bijna 29) dagen, daarom waren er soms 12, soms 13 manen per jaar.
Men rekende dan13 x 28 is 364 + 1 dag is één jaar; die ene dag werd gewijd aan de maretak. De maretak was een boom op een boom.
Daarvan komt dan het gezegde : 1 jaar en één dag

De boom als levenssymbool.

In alle culturen en tijden is de boom voor de mens een belangrijk levenssymbool geweest. In deze tijd wordt die betekenis wel een beetje naar de achtergrond verdrongen.
Maar nog steeds kennen wij een aantal bomen waaraan een helende kracht wordt toegeschreven.
Vroeger waren bomen vaak onderdeel van een cultuur en werden sommige bomen ook aanbaden.
Het christendom zag deze heilige bomen als vertegenwoordigers van "heidense' natuurreligies".
Daarom werden in die tijd heel wat bomen omgehakt. Maar het gebeurde ook vaak dat de boom in kwestie een andere (christelijke) bestemming kreeg door er een kapelletje in of omheen te bouwen, waardoor er meer de nadruk gelegd werd op het kapelletje dan op de boom.
Op die manier zette het Christendom de oude gebruiken naar zijn hand.
De Kelten introduceerden het gebruik om bij de woning of op het dorpsplein een linde te planten, ter bescherming van familie en gemeenschap.
Onder deze dorpslinde werd vergaderd,werd 'recht' gesproken, en er werd gedanst bij feestelijkheden.

Jonge geliefden spraken er af omdat er onder deze (aan liefde en vruchtbaarheid gewijde) boom gekust mocht worden.
Wanneer er recht gesproken werd, vervulde de boom ook dikwijls een rol als galg of schandpaal bij het uitvoeren van de opgelegde straffen. (Rechtspreken gebeurde ook wel onder een Eik.)

Linden waren ook heksenbomen. 's Nachts zaten heksen op hun trompet te spelen in die bomen.
Je kon 's nachts deze bomen dus maar beter vermijden want heksen bespringen de voorbijgangers.
Men noemde dit : 'van de mare bereden worden'.

Als je door een minnaar bedrogen was, kon je deze betoveren door drie nagels in een 'kapellekensboom' (populier of kastanje boom ter ere aan Maria) te slaan.
Ik heb alleen geen idee wat de uitwerking daarvan was, maar het zal ongetwijfeld wel iets vervelends zijn geweest voor de ontrouwe minnaar.

Een ander gebruik is het planten van de meiboom op de laatste zondag van april.
Deze boom houd door zijn verschijning en het frisse groen, de belofte in voor een vruchtbaar jaar. De dansen en volksspelen die rond de meiboom worden gehouden, staan symbool voor vreugde en vernieuwing.

In de donkerste dagen van het jaar wordt de kerstboom in de huiskamer geplaatst.
Wie van ons kent er nog de betekenis van dit gebruik? Dit was het voorchristelijk 'feest van het licht', dat de wedergeboorte van de zon en het licht op de duisternis symboliseert.

Vanaf de winterzonnewende (rond 21 december) worden de dagen immers weer langer dan de nachten.
Ook bij een nieuw leven wordt soms een jonge boom geplant, en men verbindt dan het leven van dit pasgeboren kind met de levenskracht van de lotsboom.
Meer over bomen rituelen zal ik bespreken in het stuk over geloof en bij geloof.
Oud 08-10-2011, 15:16
The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Je moeder is fantasieloos!

Spoiler
Ahw Phoebe dat is echt een rotopmerking. Weet je hoe erg ik mijn moeder mis. Ik zit hier echt te huilen ofzo.

Spoiler

en je bent grammaticaal fout want mijn moeders zijn vrouwelijk dus het is obe. ;:

/insiders grapje met mezelf
Oud 08-10-2011, 15:16
Verwijderd
Ik heb vier haarborstels. Waar zijn ze allemaal
Oud 08-10-2011, 15:17
The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Meer over bomen rituelen zal ik bespreken in het stuk over geloof en bij geloof.
Deze zin doet het hem!
Oud 08-10-2011, 15:17
Verwijderd
Citaat:
hoe raak je dat kwijt?? dat lukt mij zelfs niet.
Oud 08-10-2011, 15:18
Verwijderd
Citaat:
Deze zin doet het hem!
het bestaat dus echt.
Oud 08-10-2011, 15:18
The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Dat is wel een herkenbaar probleem!

Sowieso zijn haarborstels moeilijk. Heb jij ook altijd dat de steel afbreekt?
Oud 08-10-2011, 15:19
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Syori, ik wist ook niet wat het was en ik ben nog piepjong /spuit11reactie

En nu! Ga ik weer eens collecteren kusje
Ja, maar jij hebt nooit geleerd voor dingen voor school.
Oud 08-10-2011, 15:20
Verwijderd
Dus in principe zijn jullie gewoon moderne hippies?

DIE HIPPIE, DIE.
Oud 08-10-2011, 15:21
Verwijderd
bij mijn haarborstels breken die dingen in het midde af. en blijven ze in mijn haren hangen.
The Larch
The Larch is offline
Citaat:

DIE HIPPIE, DIE.
Wat ben je toch ook een tolerant en openstaand mens!
Verwijderd
Citaat:

DIE HIPPIE, DIE.
Oud 08-10-2011, 15:22
Schrödinger
Schrödinger is offline
Hippies?

Oud 08-10-2011, 15:22
Verwijderd
Citaat:
Wat ben je toch ook een tolerant en openstaand mens!
Tell me I'm wrong!
Oud 08-10-2011, 15:23
The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Tell me I'm wrong!
You're wrong!
Oud 08-10-2011, 15:24
Verwijderd
Citaat:
You're wrong!
Een boom die ook nog engels kan chapo.
Oud 08-10-2011, 15:24
Schrödinger
Schrödinger is offline
Verbale tolerantie tegenover geloof is overrated.
Oud 08-10-2011, 15:25
The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Een boom die ook nog engels kan chapo.
Noem een willekeurige taal, ik zal hem voor je spreken!
Oud 08-10-2011, 15:25
Verwijderd
Citaat:
Dat is wel een herkenbaar probleem!

Sowieso zijn haarborstels moeilijk. Heb jij ook altijd dat de steel afbreekt?
Nee, nooit. Ik heb wel dat ze onvindbaar zijn. Als ze heel lang onvindbaar blijven koop ik een nieuwe, daarom heb ik er vier en niet één.

Maar ik heb er nu een gevonden In een tas die ik sinds vorige week niet gebruikt heb.
Oud 08-10-2011, 15:26
Verwijderd
Citaat:
mongolies.
Oud 08-10-2011, 15:27
The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Verbale tolerantie tegenover geloof is overrated.
Kun je niet gewoon leven met de gedachte dat er mensen zijn die anders naar de wereld kijken dan jij?
Verwijderd
Citaat:
Kun je niet gewoon leven met de gedachte dat er mensen zijn die anders naar de wereld kijken dan jij?
Blijkbaar wel, want hij leeft nog.
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Kobaïaans!
Oud 08-10-2011, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Blijkbaar wel, want hij leeft nog.
Oud 08-10-2011, 15:28
Verwijderd
Citaat:
niet op reageren, laat mensen commentaar geven.
Oud 08-10-2011, 15:29
Verwijderd
Álles doet pijn maar het was zo gaaf!!
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Jawel hoor, kun jij niet leven met de gedachte dat er mensen zijn die geloof idioot vinden?
The Larch
The Larch is offline
Citaat:
mongolies.
Монгол хэлийг бичгийн хэлбэрээр тэмдэглэхдээ албан ёсоор кирилл бичгийг Монгол улс болон ОХУ-д, Монгол бичигийг БНХАУ-д тус тус хэрэглэдэг.
Oud 08-10-2011, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Ugaritisch en hurritisch
Verwijderd
Citaat:
Монгол хэлийг бичгийн хэлбэрээр тэмдэглэхдээ албан ёсоор кирилл бичгийг Монгол улс болон ОХУ-д, Монгол бичигийг БНХАУ-д тус тус хэрэглэдэг.
en daar staat??
The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Kobaïaans!
Daar heb je me!

Citaat:
Jawel hoor, kun jij niet leven met de gedachte dat er mensen zijn die geloof idioot vinden?
Daar kan ik prima mee leven! Het is meer dat ik oprecht verbaasd ben dat een deel van die mensen dat perse moet uiten.
Oud 08-10-2011, 15:33
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Daar heb je me!
Ïss ïss wïl ïss wowosëhndö!
Citaat:
Daar kan ik prima mee leven! Het is meer dat ik oprecht verbaasd ben dat een deel van die mensen dat perse moet uiten.
Tja, wat is "perse" (sic). Je hebt ook mensen die per se moeten uiten dat ze Lady Gaga cool vinden.
Oud 08-10-2011, 15:33
The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Ugaritisch en hurritisch
Mijn toetsenbord heeft geen spijkerschrift. Daarom in transcriptie: Ugaritisch: He rechem se anikel we mehamed ru a'lita mes terech fila'ahod.
Hurritisch: Jana'an we'lied je'abav ne'alim wa'ad.

Citaat:
en daar staat??
Daar staat: De Mongoolse taal wordt geschreven in Cyrillisch schrift sinds de jaarwisseling van 1934 waarin Mongolie een verbondschap sloot met de Sovjet-Unie.
Oud 08-10-2011, 15:35
The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Ïss ïss wïl ïss wowosëhndö!
Tja, wat is "perse" (sic). Je hebt ook mensen die per se moeten uiten dat ze Lady Gaga cool vinden.
Accenten e.d. werken niet op mijn toetsenbord.

Ja, weet ik. Dat je je liefde voor iets uitspreekt kan ik ook begrijpen, net als je verbazing, teleurstelling of woede, maar waarom tegen een random iets dat je idioot vindt duizend keer schoppen? Is een keer niet genoeg?

O, en ik vind ook een beetje dat mensen die zo schoppen voornamelijk schoppen tegen iets wat ze niet begrijpen. Maar daar had ik vast anders over gedacht als ik nergens in geloofde.
Oud 08-10-2011, 15:36
Verwijderd
als jet het weer vertaalt naar het azerbeidzjaans:
Mongol Mongol ULS bicqiyq xeliyq bicqiyn xelbereer temdeqlexdee Albanese Kirill esoor lezen van de Bologna-d,-d TUS TUS Mongoolse biciqiyq BNXAU xereqledeq
Oud 08-10-2011, 15:37
Verwijderd
mijn schouder hangt al een jaar vast, toch maar eens laten masseren
Oud 08-10-2011, 15:38
The Larch
The Larch is offline
Citaat:
als jet het weer vertaalt naar het azerbeidzjaans:
Mongol Mongol ULS bicqiyq xeliyq bicqiyn xelbereer temdeqlexdee Albanese Kirill esoor lezen van de Bologna-d,-d TUS TUS Mongoolse biciqiyq BNXAU xereqledeq
Huh. Azeri lijkt echt HEEL erg op Mongools. Want getranscribeerd stond er:

Mongol xellijg bichgijn xelbereer temdeglexdee alban josoor kirill bichgijg Mongol uls bolon OXU-d. Mongol bichgijg BNXFU-d tus tus xeregleder.

Waarbij je de x moet lezen als een g in 'groen', trouwens.
Oud 08-10-2011, 15:38
Verwijderd
Citaat:

Ja, weet ik. Dat je je liefde voor iets uitspreekt kan ik ook begrijpen, net als je verbazing, teleurstelling of woede, maar waarom tegen een random iets dat je idioot vindt duizend keer schoppen? Is een keer niet genoeg?

O, en ik vind ook een beetje dat mensen die zo schoppen voornamelijk schoppen tegen iets wat ze niet begrijpen. Maar daar had ik vast anders over gedacht als ik nergens in geloofde.
Dat argument is ouder dan de Bijbel en op nog minder gebaseerd. "Je begrijpt het niet" is een beetje een zwaktebod, vind je ook niet?
Oud 08-10-2011, 15:39
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Tuurlijk wel! Gewoon je toetsenbord op VS internationaal zetten.
Citaat:

Nou ja, geloof richt natuurlijk ook een hoop schade aan in de maatschappij, en dat vind ik wel kwalijk. Verder is het juist dat ik het wél begrijp: mensen laten zich makkelijk bedotten en zoeken naar zingeving en verklaringen, ook waar die er niet zijn (of waar ze te gecompliceerd zijn om te begrijpen voor de wat minder goed opgeleiden onder ons).
Oud 08-10-2011, 15:39
Verwijderd
hee mn tenen kralen en mn rug nu ook.
Oud 08-10-2011, 15:40
The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Dat argument is ouder dan de Bijbel en op nog minder gebaseerd. "Je begrijpt het niet" is een beetje een zwaktebod, vind je ook niet?
Daarom zeg ik toch ook dat ik dat vast anders had gevonden als ik niet geloofd had?

En ik vind het geen zwaktebod, alleen een teken dat ik anders naar de wereld kijk dan Schroedinger en jij. Mag ik?
Oud 08-10-2011, 15:40
Verwijderd
maar niet veel mensen geloven in bomen dus daar hoor je niks van behalve hier. en ben niet meer christelijk.
Oud 08-10-2011, 15:42
Verwijderd
Citaat:
Daarom zeg ik toch ook dat ik dat vast anders had gevonden als ik niet geloofd had?

En ik vind het geen zwaktebod, alleen een teken dat ik anders naar de wereld kijk dan Schroedinger en jij. Mag ik?
"Onzichtbare olifanten die ronddansen bestaan! Ik snap dat je dat niet gelooft, want je begrijpt het gewoon niet."

En van mij mag je.
Oud 08-10-2011, 15:43
Verwijderd
Citaat:
maar niet veel mensen geloven in bomen dus daar hoor je niks van behalve hier. en ben niet meer christelijk.
Er valt niet te "geloven" in bomen. Bomen bestaan.
Oud 08-10-2011, 15:44
The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Tuurlijk wel! Gewoon je toetsenbord op VS internationaal zetten.

Nou ja, geloof richt natuurlijk ook een hoop schade aan in de maatschappij, en dat vind ik wel kwalijk. Verder is het juist dat ik het wél begrijp: mensen laten zich makkelijk bedotten en zoeken naar zingeving en verklaringen, ook waar die er niet zijn (of waar ze te gecompliceerd zijn om te begrijpen voor de wat minder goed opgeleiden onder ons).
Dat je je richt tegen het onrecht dat geloof aan kan richten, vind ik niet meer dan terecht. Maar als mensen zichzelf willen bedotten mag dat toch?
En met 'begrijpen' bedoelde ik iets anders, maar ik denk niet dat ik dat precies uit kan leggen.

O, en ik heb een hekel aan geloofsdiscussies. Eigenlijk.

Citaat:
hee mn tenen kralen en mn rug nu ook.
...kralen?
Verwijderd
Citaat:
Er valt niet te "geloven" in bomen. Bomen bestaan.
Niet zo bedoeld.
dan klopt de zin ik geloof in de bijbel ook niet, want de bijbel bestaat.
Verwijderd
Citaat:

...kralen?
uh kraken
Verwijderd
Citaat:
Niet zo bedoeld.
dan klopt de zin ik geloof in de bijbel ook niet, want de bijbel bestaat.
De bijbel bestaat inderdaad. De onzin die erin staat, dáár geloof ik niet in.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten