Citaat:
Jongens, dit is toch geen topic over discussiemanieren?
Kom op zeg. Jullie worden het niet eens, welke spitsvondigheden je ook naar elkaars hoofd blijft gooien.
|
Dat heb ik volgens mij al 3x gezegd nu
Citaat:
De 116i is geen zeldzaamheid, maar ook niet de norm. Als je zowel naar het huidige aanbod van alle nieuwe modellen kijkt en naar het huidige verkeersbeeld scoort de laatste generatie 116i (met de 1.6, niet de oudere 2.0) qua prestaties daar al gewoon boven. Het is een premium-merk, premium is per definitie al boven de norm 
|
Dat is dus net het punt dat ik probeer te maken: De 116i presteert niet 'boven de norm'. Het is (en dan heb ik het over de E81/E87) een auto met 114 (2004 - 2007) tot 120pk (2011). Genoeg auto's (ook non-premium) die hetzelfde aantal pk's/Nm's hebben of daar zelfs overheen gaan.
De huidige 1-serie (F20) doet die premium-naam al wat meer eer aan, maar ook daar heeft de 116i 136pk, op 1386kg. Dat is niet heel erg veel als je dat omrekent. Ook hier kun je weer genoeg andere auto's kopen (zeker voor het geld dat BMW voor een 116i vraagt!) die net zo veel of meer pk's hebben.
Bovendien wordt de 1.6 ook gebruikt door PSA (als 1.6THP) in verschillende modellen van ze en komt de 1.4VTi ook al ruim over de 110pk heen. Dus qua 'verkeersbeeld' en 'huidig aanbod' denk ik echt niet dat die 116i's daar boven zitten. (Als je het hebt over de 130/135i óf de snellere dieselversies (118/120d) is het een ander verhaal natuurlijk, maar een 116i is echt niet zo'n snelle auto.)
Wel heeft de 1-serie echt slechte stoelen en met het sportonderstel een bizar hard afgeveerd onderstel. Echt niet grappig
Citaat:
Wat?
Ik heb alleen maar feiten, bronnen en onderscheidsnormen uit de autowereld aangevoerd die constant het tegendeel van jouw bewering/mening bewijzen. Dat zijn behoorlijk solide argumenten. Zelfs als ik jouw manier van redeneren volg, want wat ik voorstelde is exáct wat jij doet, ben je het er nog niet mee eens. De reden dat ik het niet 'snap' is omdat jouw mening op basis van willekeurige nattevingerwerk is in het maken van onderscheid zodat het aan jouw beeld voldoet, en je op die manier echt elk argument af doet met 'da's mijn mening'.
|
Mja, dan heb je het gewoon echt niet begrepen, en dat is niet erg, maar laten we het in ieder geval maar gewoon rusten want we komen er toch niet uit wat dit betreft
Citaat:
Ik had het niet over motorsport, daar blijf je natuurlijk altijd echte vaardigheden voor nodig hebben om daarin te kunnen presteren
|
Zeker, maar óók op de openbare weg (misschien wel júist daar) heb je echte vaardigheden nodig wanneer je 'sportief' wilt rijden (zónder andere mensen in gevaar te brengen!).
Citaat:
Maar het is echt significant makkelijker dan vroeger, helemaal voor de burger. Dankzij computergeregelde afstellingen en actieve veiligheidsmiddelen kan iedereen met een beetje lef een auto behoorlijk ver krijgen zonder al te veel problemen, en het zijn tegenwoordig in de motorsport ook die systemen die de coureur aanvult. In die Kadett is het alleen de coureur die dit alles moet regelen, de auto en het gedrag is puur mechanisch. En het is ook nog eens jaren '70 mechanisch - daarvan weet je inmiddels ook wel hoe dat is met van A naar B rijden
|
Dat zeker. ESP/ASR/etc maken het makkelijker om een auto op een veilige wijze te besturen, maar zeker niet om diezelfde auto
sportief te rijden. Ik ben met de Laguna wel eens bijna uit de bocht geknald doordat de ESP het nodig vond om in te grijpen (die staat bij Renault in standaardmodellen nogal streng afgesteld), waar ik dat echt niet had verwacht en waar het ook vooral niet nodig was geweest (want als de Colt met dezelfde snelheid op exact dezelfde bocht af kan knallen en daar prima zonder gezeur uit kan komen op slechtere banden, dan kan die Laguna, met een beter onderstel en betere banden, dat helemaal). Dat ondersteunende ligt dus voor autosport en 'gewoon verkeer' behoorlijk anders en daardoor moet je wel beter opletten wat je doet als je echt sportief wilt rijden (of gewoon de ESP uitzetten, maar dat voelt zo raar

).
En van jaren '70 mechanisch kan je natuurlijk alleen maar jubelen. Lekker voorbij zeilen in de rammelbak. Alleen jammer van het gerammel