Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
deze belofte is uitgekomen, jawel in 1948 toen Israel weer een Joodse staat werd! En er is iets wat jij nu niet kunt beweren en dat is dat het O.T. (de hele bijbel) niet bestond voor 1948. En zo is het met de hele bijbel, er zijn dingen geschreven in het O.T., zoals goudamandel schrijft, die in het N.T. zijn uitgekomen....! |
![]() |
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
De redenering: p gelooft dat er in de Bijbel voorspellingen staan die uitgekomen zijn, dus p gelooft ook dat overspelige vrouwen gestenigd moeten worden.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Op dit forum zie je veel discussies tussen mensen die overtuigd atheistisch zijn, en mensen die zeer overtuigd geloven, of zelfs religieus zijn. En binnen die groepen zijn er ook weer vele gradaties van serieusnemen van de bijbel. Ik denk dat je de plank compleet misslaat als je zegt dat 'veel' gelovigen zo werken met hun religie. Zeker in Nederland denk ik dat dat heel erg mee valt. Daaruit volgt simpelweg ook dat mensen die bepaalde passages uit de bijbel geloven, niet gelijk besluiten om overspelige vrouwen te stenigen. Ik kom zelf uit de Biblebelt en heb de gereformeerden nog nooit dit ritueel zien doen. Terwijl zij toch wel bekend staan om hun vreemde, half-bijbelse gebruiken (monogenetische populatie waarbij vrouwen rokken dragen).
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus ja, ik denk dat ik de plank keiharde headshot geef als ik zeg dat de meeste gelovigen zo denken. Hoe kan je jezelf nou christelijk noemen als je alles uit de bijbel afdoet als onzin? |
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dat je zou kunnen zeggen dat atheisten vaak redelijk 'extreem' zijn in hun overtuigingen. Ik heb daar ooit een leuk gesprek mee gehad met een Jehova's getuige die mijn collega was. We kwamen de conclusie dat wij beide 1 ding belangrijk vonden over onze overtuigingen: Je doet het helemaal of je doet het niet. Dat is echter een situatie waar veel gelovigen zich helemaal in kunnen vinden. Het blijven moderne, vaak goed geschoolde mensen die geloven in een god. Ik denk dat als je in je eigen vriendenkring rondvraagt, je zult merken dat opvallend veel van hen 'gelovig' zijn, zonder dat je het merkt of dat ze de Bijbel letterlijk nemen.
||
Citaat:
De meeste mensen die zich als christelijk identificeren zouden volgens de oorspronkelijke christenen niet onder die definitie vallen. Zie dit onderzoek: http://www.ipsos-mori.com/researchpu...s-in-2011.aspx, waaruit blijkt dat ongeveer de helft van de Britse 'christenen' niet gelooft dat Jezus de zoon van God was, 68% niet gelooft dat hij uit de dood is opgestaan, en 6% überhaupt niet in God in wat voor vorm dan ook gelooft. Ik denk niet dat de cijfers in Nederland heel anders zouden zijn. Mensen noemen zich vaak christenen omdat ze zo opgevoed zijn, omdat ze gedoopt zijn, of omdat ze de ideeën van Jezus wel oké vinden.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Maargoed, dan ben je imo ook hypocriet. Als je jezelf christen noemt en je 'gelooft' in god dan kan je natuurlijk niet selectief zijn in het naleven van zijn uitspraken. Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Dat je ze volgt? Dat je gelooft dat ze er toen waren? Als het dat eerste is zouden christenen volgens jouw redenering overspelige vrouwen stenigen. Als ze die vrouwen namelijk niet stenigen zouden ze ook die regels niet volgen en dan klopt wat je zegt niet. Citaat:
Citaat:
Verder wil ik nog even opmerken dat er naar mijn idee nauwelijks mensen zijn die de Joodse wetten van die tijd (= tijd van Mozes enz.) volgen (= practiseren) en zich daarnaast ook christen noemen. Daarom begrijp ik niet zo goed waarom altijd weer wordt gezegd dat deze wetten gevolgd zouden moeten worden als je echt christelijk zou zijn. Er zijn miljoenen christenen die zich hier niet aan houden met de redenen die ik al dikwijls heb genoemd waardoor het op z'n minst getuigd van een buitenproportionele arrogantie om te suggeren dat het wel zou moeten. Zeker gezien het feit dat de mensen die dit roepen het christelijk geloof totale onzin vinden maar toch denken te weten hoe het dan wel moet. Het is alsof iemand die voetbal totale onzin vindt op een forum gaat roepen dat iedereen die voetbalt het helemaal verkeerd doet. Daarmee zet ik ook meteen vraagtekens bij het nut van het roepen dat christenen overspelige vrouwen zouden moeten stenigen. Wat kan hiermee bereikt worden? In het meest extreme geval zou er gelijk gegeven worden aan deze personen en zouden christenen die uit gaan voeren. Verder zit er tussen niets en dit extreme geval een louter oplopende nadeligheid voor de westerse mens (en misschien tegenwoordig wel voor iedere mens).
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 04-06-2012 om 13:22. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Ga eerst maar eens het nieuwe testament lezen voordat je hierover gaat discussiëren. Want blijkbaar lees je de Bijbel net zo slecht als mijn reacties over dit punt.
Laatst gewijzigd op 07-06-2012 om 16:29. |
![]() |
|||
Citaat:
Nou, ik baseer dat op het nieuwe testament, doordat die regels in Leviticus cultuurgebonden zijn en daardoor niet voor ons zouden gelden. Citaat:
||
Citaat:
Ik probeer hier de hele tijd uit te leggen dat er een prima onderbouwing bestaat om die regels uit het oude testament niet te volgen (en dan bedoel ik stenigen e.d.) en dat het toch wel even anders ligt dat het doelloos volgen van alles wat er wordt gezegd. Waarom is dat zo moeilijk te begrijpen?
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Uiteindelijk komt het erop neer dat iedere gelovige lekker in de grabbelbak die de bijbel heet tast en uiteindelijk alleen de snoepjes eruit vist die hijzelf het lekkerst vindt. Laatst gewijzigd op 07-06-2012 om 16:36. |
![]() |
|
Deze discussie is al vaak genoeg gevoerd en al die keren heb ik uitgelegd hoe het zit. Dat betekent dus niet dat alles maar een beetje willekeurig is en als je echt een goed christen bent, je alle regels volgt die je maar kunt vinden. Wat een onzin.
Dus daarom nogmaals, lees dat eerst maar eens terug en reageer dan maar weer. Dit is tenslotte een theologische discussie en als je echt 0 verstand van de Bijbel hebt is het absurd om hierover te discussieren. Het is tenslotte niet eens nodig want je herhaalt alleen maar wat je altijd al zegt, namelijk dat je het moet volgen, simpelweg omdat het er staat. Dat is trouwens gewoon ontzettend kortzichtig en geeft aan dat je ook totaal niet bereid bent om je er ook maar een beetje in te verdiepen. Dus wanneer je denkt dat jij hier wel over zou moeten discussieren, maak het dan maar eens inhoudelijk en begin maar door te reageren op dit bericht van mij waarin ik het al heb uitgelegd http://forum.scholieren.com/showthre...0#post31780940 Door geloof word je behouden, niet door het volgen van de Joodse wetten. Dat is de kern van waar het om gaat. Dus hopelijk begrijp je nu waarom het ontzettend kortzichtig is door maar te roepen dat je het moet volgen omdat het er staat.
|||
Citaat:
Citaat:
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het enige wat ik duidelijk probeer te maken is dat ik het nogal hypocriet en zelfs een klein beetje dom vindt om te zeggen dat er mensen zijn die de bijbel fout interpreteren, om vervolgens met een compleet subjectieve invulling te komen waarom je alleen -bepaalde- onderwerpen letterlijk of serieus moet nemen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zo, nu reageer ik op dezelfde manier, zonder nieuwe argumentatie, zonder bronnen en zonder interesse maar dan zonder de onzin die eromheen verpakt is.
||
Citaat:
Waar het op neerkomt is dat iedere gelovige een "mening" heeft over hoe de bijbel geïnterpreteerd moet worden (en die mening kan ook van dag op dag worden aangepast, als het even uitkomt), maar er is nergens terug te vinden welke mening de juiste is. Laatst gewijzigd op 08-06-2012 om 04:39. |
![]() |
||
![]() |
hey christian (en de rest die serieus over engelen na wil denken ipv discussies voeren over van alles en nog wat behalve engelen.)
ik denk dat engelen verschillende functies hebben. ten eerste brengen ze God lof en eer. (zie o.a. openbaringen). verder brengen ze boodschappen van God over (bijvoorbeeld aan maria). tot zo ver is alles vrij duidelijk denk ik. verder zijn engelen ook een soort vage machten (en nu wordt het interessant): Citaat:
de vorst van het Perzische rijk is denk ik wat wij noemen een demon, oftewel een engel van satan. ergens in openbaringen staat namelijk dat saten 1/3 van alle sterren (aangenomen wordt dat dat engelen zijn) uit de lucht heeft gestoten. ik denk echter dat de bijbel erg weinig over dit soort dingen zegt. in ieder geval niet genoeg om er een sluitende theorie van te maken. ik denk dus dat het beter is om niet te veel over dit soort dingen na te denken. ik heb ook nog een vraag voor jullie: de topicstarter heeft aangegeven dat satan een van de belangrijkste engelen was, en het niet eens met Gods plannen. ik heb dit eerder ergens gehoord, maar nooit een bewijstekst gezien. weet iemand waar dit staan? |
![]() |
||
Citaat:
|
Satan ofwel de Engel Lucifer, op z'n Hollands ook wel de duivel genoemd
![]() Dit zijn ze ongeveer Men hanteert de volgende indeling: 1.Ik ben de eeuwige uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heeft. 2.Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. 3.Gij zult de naam van de Eeuwige, uw God, niet ijdel gebruiken. 4.Gedenk de Sjabbat, dat gij die heiligt. 5.Eer uw vader en uw moeder. 6.Gij zult niet moorden. 7.Gij zult niet echtbreken. 8.Gij zult niet stelen. 9.Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste. 10.Gij zult niets begeren dat van uw naaste is. Volgens de bijbel in Exodus 20 : 1 ontving Mozes van God op de berg Horeb in de Sinaï woestijn op twee stenen platen de tien geboden. |
![]() |
||
Citaat:
Verder was het ook geen appelboom, want de schrijvers van de Bijbel kenden geen appels.
||
Citaat:
Later vervloekt God de slang, vrouw en mens. Apart dat er wordt gesproken over 'De mens' en 'De vrouw' en niet over man en vrouw. Vind ik opvallend.. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
in de eerste hoofdstukken van genesis wordt met "mens" eigenlijk adam bedoeld. (lees ook de rest van het hoofdstuk) het is dus niet waar dat alleen maar voor de vrouw wordt vervloekt. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |