Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2012, 21:28
Verwijderd
Heel gaaf verhaal Kiet. Als de Colt de winter overleefd (wat ik betwijfel) moeten we maar eens kijken of we daarmee volgend jaar niet kunnen deelnemen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2012, 01:37
KIET
KIET is offline
Denk eerder dat je dan goed je best moet doen om een startbewijs te scoren Over een paar weken gaat de inschrijving open en die kan binnen een week al vol zitten, dus dan moet je hopen dat iemand in het voorjaar van z'n inschrijving afwil (altijd wel een paar mensen die toch niet kunnen)

Is ook een duur geintje, wij waren van inschrijving tot thuiskomst 1600 euro per persoon kwijt en dat zijn - hoorden we - geen gekke bedragen Scheelt een beetje als je al een auto hebt en of er wel of niet veel aan gedaan moet worden, maar zelfs dan is het een erg duur gebeuren!
Oud 10-08-2012, 18:29
Verwijderd
Ach, we kunnen ook altijd nog wat langer wachten
Met citaat reageren
Oud 16-08-2012, 15:47
KIET
KIET is offline
Hmz, koppakking vervangen maar hij loopt nog net zo slecht... Dus ik heb of iets verkeerd gedaan (al zou ik niet weten wat), of de kop is toch krom, of er is een heel ander probleem - en dan vrees ik vooral voor de zuigers
Oud 16-08-2012, 22:42
Verwijderd
Was je niet van plan om het hele motortje te vervangen?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2012, 22:50
KIET
KIET is offline
Ik zei dat je relatief goedkoop een compleet nieuwe motor in elkaar kan zetten, maar relatief goedkoop is nog steeds duur Als het alleen de koppakking was, was ik voor 20 euro klaar geweest. Nu wacht ik even tot Roefel terug is van een reis naar Polen en dan gaan we er samen nog eens naar kijken wat wel het probleem is.
Oud 16-08-2012, 22:58
Verwijderd
Ach, je kunt desnoods een 45km-wagentje opofferen en dat blok in die 126 leggen. Langzamer zal ie vast niet worden
Met citaat reageren
Oud 04-09-2012, 10:25
KIET
KIET is offline
Het motortje gaat er één dezer dagen uit en dan ga ik ermee naar Roefel om te kijken of we het euvel kunnen achterhalen, maar het idee om onze verliezen te nemen en hem te verkopen weegt wel steeds zwaarder

Ondertussen heb ik even 4500 km in het buitenland zitten crossen met de 121 - zonder enige problemen - dus daar volgt vast ook nog wel iets over

Voorlopig doen we volgend jaar niet mee met de Run; de inschrijving ging op 24 augustus open (ik ging de 23ste weg) en alle 550 startplaatsen waren 25 augustus vergeven
Oud 04-09-2012, 20:46
Verwijderd
Nou, dat wordt dus een jaar later inschrijven Kun je ook sparen voor een iets betere auto
Met citaat reageren
Oud 04-09-2012, 22:47
KIET
KIET is offline
Budget blijft natuurlijk hetzelfde Er is nog een kleine kans op deelname, maar dat wordt dan last-minute wanneer andere teams hun inschrijving te koop bieden. En anders kunnen we voor dat budget ook een heel leuk ander reisje maken

Motortje ligt er al uit, kostte maar 1,5 uur

Edit: photobucket doet het weer:

Laatst gewijzigd op 05-09-2012 om 11:03.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2012, 16:42
KIET
KIET is offline
Gisteren heb ik even met de auto van mijn ouders het blok naar Roefel meegenomen. Kan zo'n blokje nog net in mijn eentje tillen
Bij hem hebben we hem besloten op een stellage te zetten. Ging iets moeilijker dan het klinkt, want daarvoor moest er eerst de motor die er al op lag aftillen, versnellingsbak eraf en aan de mijne schroeven (voor bevestiging en stabiliteit op die stellage) en dan die van mij er weer opleggen en aansluiten. Is even wat werk maar best wel een handige oplossing als je niet de hele auto mee kunt nemen en toch de boel wilt laten draaien:

Vervolgens zijn we een behoorlijk lange tijd bezig geweest hem aan de praat te krijgen, want het bleek dat inmiddels de carburateur ook was gaan lekken. Dus eerst een andere daarop gezet, wat deels hielp. Toen bleek na meerdere keren checken en steeds bijstellen dat de ontsteking zich continu verstelde. We zetten de contactpuntjes goed, ontsteking op juiste tijdstip, even laten draaien en bijna direct liep hij (veel te veel) voor totdat hij uiteindelijk willekeurig nog maar slagen maakte. We hebben er een nieuwe verdeler bij gepakt en toen viel mij iets op toen ik aan het tandwiel draaide van die van mij; die veerde wat in de behuizing:

Die ruimte tussen de as en behuizing hoort dus niet en daar veert/danst hij als het ware op waardoor de hele tijd ontsteking en contactpunten in puin lopen. Het lijken dus niet de zuigerveren te zijn. Dus de M-B-garage in Duitsland had ook gelijk met hun constatering - al hadden we óók een lekke koppakking. Al van een paar maanden terug:

In de linker cilinder onderaan zit een zwarte veeg waar de koppakking lekte, tussen de cilinderruimte en die ring die er omheen loopt (dus hij lekt dan in die ring, en die ring loopt naar een holle bout aan de buitenkant van het blok zodat je kunt voelen of de koppakking lekt doordat er lucht uit wordt geblazen). Dus die is niet ten onrechte vervangen gelukkig en lijkt nog in orde Met de nieuwe verdeler liep hij prima - dus geen compressieproblemen - hoewel hij blijft terugslaan in de carburateur. Zoals te zien is er veel kool in de koppen en ondanks dat ik dat zoveel mogelijk schoon heb geprobeerd te maken, lijkt koolafzetting nu de oorzaak te zijn. Carburateur en ontsteking kunnen het niet zijn want hij deed het meteen met een nieuwe carb én verdeler (en wat daarbij hoort) en de kleppen zijn ook goed gesteld.

Hoe dan ook, we hebben de carb van nieuwe pakkingen en vlotter voorzien en er werd nog ergens een gebruikte verdeler vandaan getoverd, dus voor 20e was het in orde. Dat hoef je bij een garage trouwens niet te proberen; voor 40e je koppakking, carb-pakkingen en een verdeler te laten vervangen Dan had ik al aan 200e aan onderdelen gezeten (nieuwe verdeler is duur, zeker bij hun leverancier) en dan nog een dagje monteren/demonteren en oorzaken achterhalen erbij... was een duur geintje geworden

Thuis met enige moeite de motor weer in de auto gekregen, die enorme buizen van de lucht aan- en afvoer zijn ontzettende rotdingen trouwens als ze niet zo heel jong meer zijn, en hij loopt weer. Maar zodra ik even wat gas bij wilde geven een enorme tik en het gaspedaal was lam. Nu het halve interieur overhoop gehaald want nu heb ik dit probleem:

Scharnierstuk van het gaspedaal is geknapt Echt, hij wil gewoon niet meer terug de weg op denk ik
Oud 17-09-2012, 23:36
Verwijderd
Ach joh, straks heb je alles zo ongeveer vervangen wat je kunt vervangen en dan móet ie wel de weg weer op
Met citaat reageren
Oud 18-09-2012, 21:55
KIET
KIET is offline
O, zo'n pedaaltje is gewoon verkrijgbaar, ik had ze al eens in de webshop gezien. Kost 17,50. Maar Roefel had er nog eentje liggen met een Pools prijskaartje dus dat werd 5 euro Boel zit weer in elkaar, en hoewel hij een beetje hoog stationair loopt, valt er weer mee te rijden. Hij komt gewoon op snelheid en klinkt dan best prima

Nou moet-ie alleen nog voor de APK, die verloopt 1 oktober. Dus daar ga ik morgen meteen een afspraak voor maken en hopen dat er niet veel aan mankeert. We hebben het probleem dat hij scheef trekt bij het remmen nadat de remschoenen- en cilinders zijn vervangen, maar het systeem is een paar keer ontlucht en de remtrommels lijken ook in orde dus ik heb daar zo snel geen oplossing voor
Oud 18-09-2012, 22:18
Verwijderd
Oh ja, scheef trekken bij hard remmen doet de Colt ook. Was vorig jaar bij de APK geen issue
Met citaat reageren
Oud 19-09-2012, 10:13
Qimm
Qimm is offline
uitlijnen? of denk ik te makkelijk?
Oud 19-09-2012, 22:44
KIET
KIET is offline
Nee, zou prima kunnen dat er aan de uitlijning of afstelling iets mankeert. Garage zal het gaan uitzoeken bij de APK als het buiten de geaccepteerde waarden valt, volgende week donderdag

Oei, en wat een aandacht trekt hij eigenlijk als je ermee rond tuft. Dat was ik even vergeten
Oud 20-09-2012, 12:49
Verwijderd
Rij je nog steeds rond met de bestickering?
Met citaat reageren
Oud 20-09-2012, 14:05
KIET
KIET is offline
Yups We weten ook niet zo goed hoe de laklaag dat trekt als we het eraf gaan peuteren, advies is ook eigenlijk om het niet te doen. Eigenlijk staat het ook gewoon goed en grappig

We gaan kijken of we volgende week zaterdag ermee een soort aftermeet met wat teams kunnen doen en dan weer een dagtocht rijden
Oud 28-09-2012, 10:52
KIET
KIET is offline
Die aftermeet gaat niet door want na afloop zakt alle enthousiasme voor de Run meestal nogal in Maar er zit wel weer een verse APK op
Oud 28-09-2012, 20:43
Verwijderd
Haha, rijdt dat ding nog steeds rond? Dat is ook een klein wonder
Met citaat reageren
Oud 29-09-2012, 01:04
KIET
KIET is offline
Hij startte beter dan de 121 maar die stond al 2 weken stil met nogal wat regen en dan krijgt-ie vrij snel last van vocht in de ontsteking

Ging niet helemaal zonder slag of stoot. Was wat gedoe met de verlichting die niet goed stond afgesteld en slecht contact maakte, en wat boutjes die wederom () in de uitlaat gedraaid moesten worden om een carterventilatiegat af te dekken; hij stond opeens carterdampen en olie te blazen. Verder fuseepennen ingevet en dat was het wel.
Als opmerkingen waren speling op (een) stuurkogel(s), speling op de rechterfusee wat waarschijnlijk het scheeftrekken veroorzaakt (remverschil was 10 procent en acceptabel) en de band linksvoor heeft matig profiel. Op zich niets wat van stel op sprong hoeft omdat er toch niet zo veel mee gereden gaat worden in de winter als het goed is. En de bak ligt niet helemaal goed meer op de bakrubbers waardoor hij slecht in de achteruit grijpt of eruit schiet, zal waarschijnlijk komen toen ik de motor er terug in heb gehangen. Was een bekend euvel ook bij 500tjes zei hij. Verder was hij echt verbaasd over hoe keihard de auto was - hij had echt een roestbodem verwacht aan te treffen - en stiekem vond hij het wel grappig om erin te rijden want 'je trekt wel een boel aandacht met dat ding zeg'
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten