Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb wel geloofd, maar i.m.d. niet meer.
Wel zit ik op een vrij christelijke school waar van ons verwacht word dat we bidden. Op school word er vaak gebeden, dan ben ik wel gewoon stil als respect voor anderen die dr wel wat aan hebben, en ik kijk meestal gewoon naar de grond. Ik bid niet voor mezelf, de laatste keer is lang geleden, gewoon geen zin in, en ik geloof ook niet dat het wat veranderd. Wel vind ik dat er in het geloof een aantal goede dingen zitten: - Het is goed om ook aan arme mensen te denken - Er staat dat je niet moet vreemdgaan, dat maakt veel kapot - Er staat dat je je naaste lief moet hebben (beetje lastig, best wel onmogelijk, maar wel fijn als dat zou kunnen) - er staat dat je ruzie moet uitpraten en dat oorlog fout is CONCLUSIE: Ik bid niet, ik geloof niet, maar ik snap wel dat anderen er wel in zouden geloven of waarom ze hun kinderen naar een chr. school zouden sturen terwijl ze geen chr. zijn.. maar: ik praat alleen met wat ik zie. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verschil met christenen is dat ongelovigen dit soort dingen uit zichzelf doen. Zonder dat ze daarmee egoïstisch voor zichzelf hopen dat ze in de hemel komen. |
![]() |
||
![]() |
persoonlijk bid ik niet, ik wil best geloven dat wij niet het slimste ras in het universum zijn maar of er iets/iemand naar ons luistert en onze gebeden, hoe tegenstrijdig ze wel niet zijn, in vervulling brengt betwijfel ik.
Citaat:
ook is het een nogal oud (circa 1700 jaar) boek uit een tijd waarin er niet zoiets bestond als mensenrechten, politie of educatie voor iedereen (de bijbel en zijn leer verbeterde dat). nu dat dat de afgelopen 50 jaar heel gewoon geworden is en naar grondwetten is vertaald (in Nederland) kun je kiezen of je de bijbel volgt of niet
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
door het christendom is het verkopen medechristenen als slaaf bijna compleet afgeschaft. vergeleken met de slavenhandel van de Romeinen (en grieken) noem ik dat een verbetering. (mensenrechten) de bijbel introduceerde ook vormen van rechtspraak onafhankelijk van de staat. de staat werd daarom minder machtig en kon de algemene regels van de bijbel niet overtreden. regels zoals het niet mogen vermoorden van andere christenen, het niet mogen stelen en dat iedere christen gelijke rechten heeft. (politie stond symbool voor rechtspraak) de bijbel heeft een leer verspreid die voor iedereen was. iedereen kon naar een klooster toegaan om daar te leren. dus niet alleen voor de rijken wat er eerder gebeurde (educatie)
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
maar als jij het bijbrengen van ethische waarden geen educatie vindt, dan kan je het hele algemene educatieve systeem tot en met 1819 (wanneer de eerste schoolplicht met vakken zoals bouwvakker) ontstond afwijzen.
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En gelijkwaardig omgaan met anderen lijkt me een natuurlijk gevolg van samen moeten werken om iets te bereiken. Inzien dat je anderen niet at random moet onthoofden om iets te kunnen bereiken zonder dat je de hele tijd voor je leven moet vrezen was iets dat ze voor jezus ook al begrepen. Citaat:
|
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
mijn punt was (aangeduid met publiekelijk) dat een romeinse miljardair (man) een meisje kon kopen, haar kon verkrachten, zijn vrienden erover kon vertellen en niet eens raar aangekeken werd. maar als een bisschop (ook een invloedrijk persoon maar dan binnen de kerk) een meisje wilde verkrachten dan moest ie dat stiekem doen en wanneer ontdekt werd hij door de kerk, staat of een boze menigte daarvoor gestraft. inderdaad christelijke zwervers waren nog steeds zwervers maar ze waren nog wel christen. ze waren niet verlaagd tot zoiets als slaaf of paria (om een religieus voorbeeld te nemen). Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
nog even (ongeveer) gerelateerd aan het topic: als ik zou bidden doe ik dat waarschijnlijk in mijn gedachten. dus niemand hoort mij behalve god en ik. waarom twijfelen we dan aan het bestaan van god en niet aan het bestaan van onze gedachten? toelichting: dus de enige getuigen zijn ik en misschien god: niemand anders hoort ,ziet ,ruikt ,voelt of proeft mijn gedachten, ook niemand anders hoort ,ziet ,ruikt ,voelt of proeft god, waarom gaan we er dan nog steeds vanuit dat gedachten bestaan? maar niet dat god bestaat?
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() De Bijbel was niet even machtig. Je hebt geen idee van de staat van die tekst. Dé Bijbel heeft tot ~1500 niet bestaan. Citaat:
![]() ![]() Het gros van de bevolking ttv Oudheid én Middeleeuwen was ongeletterd. Aan de Bijbel had je qua lezen niet zo gek veel. Natuurlijk werd er rijkelijk geciteerd, maar daarvoor hoef je weinig te verwachten van de kloosters. Deze waren weliswaar talrijk, maar lang niet allemaal geschikt om onderwijs in te geven. Bovendien generaliseer je nu over een periode van meer dan duizend jaar. Citaat:
|
![]() |
||||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Maargoed, een voorbeeld van iets dat niet brainwasht: Een eend. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
maar wat jij waarschijnlijker bedoelde was de reformatie en hervormingen die begonnen te borrelen in 1500. dat de werkelijke transformatie in de 17de eeuw het huidige beeld is van de bijbel. Citaat:
Citaat:
|||||||||||
![]() |
Citaat:
het gaat mij wel om beter of slechter. jij brengt het alsof de bijbel niet de oplossing is voor alles. feit was dat de bijbel heel veel veranderde. het is erg makkelijk om zo te antwoorden. jij gebruikt geen argumenten. Geert Wilders gebruikt ook niet zo veel argumenten. mijn kast is twee meter hoog. dit slaat nergens op. losse stellingen die waar of niet waar kunnen zijn meestal niet deel van een normaal gesprek. een discussie in een dissbattle proberen te veranderen maakt het niet relevanter. Citaat:
dus ja het kon, maar de kans is behoorlijk klein dat het echt zo gebeurde. Citaat:
en je weet zelf toch ook dat 3 stellingen achter elkaar nog steeds geen argument vormen ,zelfs wanneer ze alle drie compleet ondersteund en correct zouden zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
ten tweede je argumentatie kan best (net zoals de rest) informeel zijn maar dit is echt waardeloos. je eerste argument al: omdat god door mensen verzonnen is: mocht je het niet doorhebben, het hele moderne taalsysteem is door mensen verzonnen, hele boeken zijn door mensen verzonnen, het ontwerp voor een huis is door mensen verzonnen en deze site is door mensen verzonnen. hoezo zijn die feiten een argument tegen god? dan nog een definitie proberen te geven is al helemaal geen argument. om hem even terug te kaatsen: god is een almachtig iets dat buiten tijd en dimensie staat dus god bestaat ![]() maar om toch even ingaand op mijn eigen vraag. het was de bedoeling dat je besefte dat er evenveel meetbaar bewijs is voor god als voor een gedachte. zelfs als we hersenactiviteit zien dan kunnen we niet iets aanwijzen en zeggen: dat is nou de gedachte over een rode auto. Citaat:
|
Ze zijn tegenwoordig bezig met gedachten om te zetten in beelden. Dat lukt al aardig.
2008: http://www.engadget.com/2008/12/11/j...sing-thoughts/
||
![]() |
Citaat:
|||||||||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Zelfreflectie etc. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je begrijpt toch wel het verschil? Beetje vreemd dat je mijn argumentatie waardeloos noemt als je dagelijkse zaken gaat vergelijken met metafysica. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
God bestaat wel en niet in de zin van een opperwezen of een andere versie van de mens. God is eigenlijk gewoon een ander woord voor leven dat door ons allemaal heen stroomt. God is meer een proces dat leven wordt genoemd.
||
Citaat:
|
![]() |
|||||||||||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
maar om je vraag toch te beantwoorden: "Zwervers zijn zwervers." natuurlijk zijn zwervers zwervers, katten zijn katten, schepen zijn schepen en mensen zijn mensen maar wat dat hier mee te maken heeft moet je toch echt uitleggen. of je had moeten zeggen: zwervers bleven. "Slaven hebben eten." hoewel het maar de vraag is wat je eten noemt, en tegelijkertijd ook de vraag of slaven wel eten bezaten(hadden) of gewoon gevoerd werden, is dit alleen relevant als je erbij had gezegd dat zwervers dat (eten) niet zouden hebben. "Leuk dat ze christen waren joh." hoewel dit duidelijk een aanduiding is voor ironie, zul je toch echt wat meer woorden moeten gebruiken voor de reden achter deze ironische uitspraak behalve dan: "Zwervers zijn zwervers. Slaven hebben eten.". ik bedoel maar, het woord Christen komt daarin niet eens voor. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
en omdat ik niet eens weet wat eventuele andere religieuze zouden kunnen zeggen laat ik het hierbij. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
dus is god een verzinsel (zoals een auto, die gemaakt kan worden) of een hersenspinsel (dus iets onmogelijks)? dat bedoel ik met het bestaan(zijn) van gedachten, bestaan ze als iets realistisch of iets onrealistisch. en dat is een metafysisch vraagstuk.
|
Verwijderd
|
Ik heb vroeger gebeden, in de tijd dat ik nog geloofde omdat ik niet beter wist. Communies ook gedaan om die reden. Toen ik naar de middelbare school ben beginnen gaan, ben ik gelukkig mijn verstand beginnen te gebruiken en gaan inzien dat het onzin is. Wel zat ik op een katholieke school en internaat, dus voor elke maaltijd en voor de lessen begonnen, werd er voorgebeden, maar dan bleef ik stil en het ging vanzelf wel voorbij. Sinds die tijd ga ik ook niet meer naar de kerk (tenzij om kunstwerken te bezichtigen ofzo), tenzij er een begrafenis of een huwelijk is. Hosties en meebidden sla ik dan over. Opstaan zal ik nog wel doen, knielen niet.
Ze beweren wel eens dat, als je in een moeilijke situatie zit, je dan vanzelf zult gaan bidden. Nu kan ik me niet voorstellen dat als je niet opgegroeid bent met het christendom, dat je je dan opeens tot een of andere god gaat wenden. Ik heb me afgevraagd of ik het zou doen, aangezien ik wel geïndoctrineerd ben in mijn jeugd (niet ernstig ofzo, gewoon het standaard riedeltje zeg maar omdat het zo hoort). Intussen ben ik er achter. Ik kan me niet echt een moeilijkere situatie voorstellen dan een waarbij je op sterven ligt, crepeert van de pijn, in een hallucinatie vertoeft die zo angstaanjagend is dat je darmen zich ter plekke legen, je vastgebonden bent en niet kunt roepen. In die situatie heb ik gezeten en hoewel ik op dat moment alles en iedereen had willen opofferen om de pijn te stoppen (als er toen een duivel was langsgekomen, dan had ik hem mijn ziel bij wijze van toegesmeten), heb ik niet gebeden. Het is niet in mij opgekomen. Er was niets of niemand tot wie ik mij kon richten, ik was alleen en ik moest daar alleen zien te overleven. En dat heb ik gedaan. Geen god of godin of entiteit of watdanook heeft mij uit die situatie gehaald. Het is geen wonder dat ik nog leef, het is door enorme inzet van de medische wetenschap, overuren van verschillende dokters en verplegers, wilskracht van mezelf en misschien iets wat je geluk of toeval zou kunnen noemen. Meer niet. Bidden, nee dus. Kaarsje branden voor iemand anders doe ik overigens wel, maar dat doe ik meer symbolisch, ik stuur energie, licht, steun en hoop. Het is zoiets als duimen voor iemand. Of het nu iets uitmaakt of niet, als de persoon zich daardoor gesteund voelt, is dat toch al iets ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Beleidszaken |
W&L wordt Filosofie en verhuist naar Algemeen. Verwijderd | 75 | 12-10-2013 14:20 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Zijn beeldend kunstenaars ketters/heidenen/ongelovigen? Gatara | 96 | 30-09-2006 01:59 | |
wat bid jij? forthemoon | 63 | 06-12-2005 22:25 | |
Verhalen & Gedichten |
Een treinbrief ( beetje lang weer ) Verwijderd | 14 | 15-09-2004 14:45 | |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Verhalen & Gedichten |
Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!) Tantalus | 31 | 02-02-2002 10:36 |