|
|
Bekijk resultaten poll: Wat moet er gebeuren op het gebied van Europese samenwerking? | |||
Alles Europa - op termijn vergaande integratie, (een soort) Verenigde Staten van Europa |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 25.00% |
Meer Europa - lidstaten blijven soeverijn, maar de Unie krijgt meer bevoegdheden en slagvaardigheid |
4 | 14.29% |
Meer Europa (een beetje) - EU krijgt meer (economische) bevoegdheden, lidstaten houden veel invloed |
4 | 14.29% |
Europa zoals het nu is - Beperkte veranderingen, min of meer het huidige systeem |
0 | 0% |
Minder Europa - De invloed en bevoegdheden van de EU worden verminderd, maar de EU blijft bestaan |
5 | 17.86% |
Minder Europa - De Unie wordt afgebroken, een serie verdragen neemt de rol van de Unie deels over |
3 | 10.71% |
Geen Europa - De Unie wordt opgeheven en het is weer ieder land voor zich |
3 | 10.71% |
Ik weet het niet (maar Europese samenwerking vind ik an sich een goede zaak) |
0 | 0% |
Ik weet het niet (maar Europese samenwerking vind ik niet zo'n goede zaak) |
0 | 0% |
Het maakt me eerlijk gezegd niet zo veel uit |
0 | 0% |
Ik heb er een andere visie op, namelijk:... |
2 | 7.14% |
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Lees je wat ik vraag? Ik vraag: waarom zet juist de Vlaamse regering de druk zo op de ketel. Ik snap ook dat we die afspraak moeten nakomen, maar als het om Europese regelgeving gaat lijkt het me ook dat er via de Europese commissie oid druk moet komen om die regels na te leven. Het wel of niet onder water zetten van de Hedwigepolder maakt voor de Belgen feitelijk weinig uit, het is niet hun grondgebied.
||
Citaat:
Er is voor gekozen om de Hedwigepolder terug te geven aan de natuur (zee).Het is een afspraak tussen Vlaanderen en Nederland. De EC is in principe geen partij in het verhaal. De EC maakt zich alleen druk om te zorgen dat de milieuregelgeving wordt nageleefd. Nu het antwoord op jou vraag. Zolang Nederland geen beslissing nam over de Hedwigepolder liep het hele project vertraging op. Dit betekent dat het dus langer duurde voordat het project voltooid is (en grotere schepen naar Antwerpen kunnen varen). Het gevolg was economische schade voor de Vlamingen. Ik ben het met je eens dat Nederland die afspraken gemaakt heeft en moet nakomen. Het enige punt dat ik wilde maken ging over de bemoeienis van de EC m.b.t. de milieuwetgeving. Laatst gewijzigd op 09-07-2012 om 14:40. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
![]() Ik weet niet zeker of er een boeteclausule in het verdrag zit, ik heb het alleen vluchtig doorgekeken maar het is allemaal nogal slaapverwekkend. Maar het zorgt natuurlijk wel voor moeilijke situaties als er verdragen in de toekomst gesloten moeten worden die beneficiair zijn voor Nederland en iets minder voor België (net zoals hier het geval was, Nederland profiteert er met Terneuzen wel een beetje van maar niet op dezelfde manier als Antwerpen dat doet). |
![]() |
||
Citaat:
Ik had het bovenstaande stukje in de verleden tijd moeten typen. Nu heb ik hopelijk een vollediger beeld gegeven van de situatie. Laatst gewijzigd op 09-07-2012 om 14:45. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
En waarom moet Europa 1 worden in economie? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarom moet Europa samen werken om tegen de opkomende economieën te strijden |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat begrijp ik nooit zo goed eigenlijk. Waarom zou Zwitserland buiten de EU minder 'makkelijk' kunnen handelen? Dat je niet in de EU zit betekent niet meteen dat je handelsembargo's tegen je krijgt, of dat de sfeer vijandig zou zijn.
Vooralsnog lijkt Zwitserland lekker mee te profiteren van de eventuele EU voordelen, maar zij worden niet door het slijk gehaald als andere landen zich niet aan afspraken houden en de centjes niet teruggeven. In mijn ogen een heel degelijke situatie. Hoewel de vergelijking met NL ook niet helemaal op gaat. Zwitserland heeft nooit in de EU gezeten. Het is wat anders om er nooit in gezeten te hebben dan dat je er, zeker tijdens het huidige economische klimaat, opeens tussenuit knijpt. Dat zal eventueel natuurlijk wel ingrijpende diplomatieke gevolgen hebben. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik kan me prima voorstellen dat mensen trots zijn op hun land of regio, of tenminste trots zijn op de publieke opinie die daar over zaken heerst, en ik snap ook prima dat ze die trots willen verdedigen.
|
Minder Europa - De invloed en bevoegdheden van de EU worden verminderd, maar de EU blijft bestaan
Minder Europa - De Unie wordt afgebroken, een serie verdragen neemt de rol van de Unie deels over Ik twijfel tussen deze twee. Ik heb geen liefde voor Europa en de E.U. Ik geloof dat Nederland goed in staat is om aparte verdragen met andere landen kan afsluiten betreffende economische samenwerking. Handel is handel en dat zal er altijd zijn, hier is geen E.U. voor nodig. Ik zou Nederland graag in een rol zoals Zwitserland zien. Baas over eigen grenzen en wetten, Nederland is een beschaafd land dat prima in staat immigratie te regelen en humane wetten te reguleren. Wat mij betreft gaan er ook geen donaties, want dat zijn het, meer richting de zwakke landen. Het enige wat me interesseert is de Nederlandse economie en op lange termijn zijn we volgens mij beter af wanneer we meer zelfbeschikking hebben.
|
Ik vind het altijd grappig dat Zwitserland wordt aangehaald als een land dat het zelf zo goed doet "in zijn eentje". Zwitserland doet namelijks niks in zijn eentje, het heeft net zo goed verdragen gesloten met de EU, en door die verdragen is er al heel veel EU-wetgeving geïmplementeerd in Zwitserland.
Daarnaast profiteert Zwitserland indirect van de vrije handel in de EU. Voor mij hoeft de EU ook niet perse als unie te bestaan, maar als je alles via losse verdragen regelt heb je in feite ook een de facto unie, alleen noem je het op papier niet zo. En samenwerking is nu eenmaal nodig, als land alleen kom je er niet meer, ook Zwitserland niet.
|
"Waar" kom je niet meer als land alleen?
Laat duidelijk zijn dat ik weinig tot geen problemen heb met vrije handel in Europa, het probleem is dat de huidige situatie tot het kunstmatig in leven houden van landen/regio's die economisch gezien niet competitief zijn, dat is uiteindelijk een bodemloze put.
|||
Citaat:
Maar mijn punt is dat Zwitserland niet in zijn eentje alles regelt en veel verdragen met de EU heeft waardoor Zwitserland de facto bijna een EU-land is, terwijl mensen Zwitserland wel aanhalen als een voorbeeld van een land dat het wel "allemaal alleen" doet. Citaat:
||
Citaat:
Het beste wat kan gebeuren is deze landen in de plomp te laten zakken en uit de euro te zetten. Hoewel het heel lastig zal zijn om een nieuwe (of de oude) munt te introduceren in deze landen, omdat er geen vertrouwen is, moet het wel gebeuren. Op een gegeven moment wordt deze munt zo goedkoop, dat de landen weer interessant worden voor buitenlandse investeerders.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Defensie? Klimaatverandering?
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Geef eens voorbeelden van daadkrachtig optreden op militair gebied of significante veranderingen op klimaatgebied. Het feit dat de EU niet daadkrachtig is, is omdat het een logge, corrupte organisatie is waar alle partijen elkaar aanvliegen.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De EU is niet daadkrachtig genoeg omdat het in tegenstelling de de VS niet 1 land is en elk land eerder zijn eigen belangen nastreeft in tegenstelling tot het Europese belang (kan mij iemand trouwens uitleggen wat dit is? Ik heb van Rompuy geprobeerd te bellen, maar ook die klerk kan mij geen antwoord geven). Dit is overigens het goed recht van elk land. Maar dat maakt de EU niet minder (deels) overbodig. Ideologisch gezien heb ik geen behoefte aan vertegenwoordiging uit Brussel of op een Europese superstaat op de langere termijn. Of samenwerking met zwakke, corrupte landen waar economisch gezien weinig te halen valt. Overigens wacht ik nog op wapenfeiten van de EU op het gebied van defensie en klimaatverandering.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |