Advertentie | |
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
En: nee. http://www.encyclo.nl/begrip/Mutilatie "Het opzettelijk afsnijden of anderszins verwijderen van lichaamsdelen, groot of klein." Hoe valt besnijdenis daar niet onder? Citaat:
Maar waarom is de religiositeit relevant? Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus simplificeer ik het en houd ik mijn antwoorden kort. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Hunterlife, vind jij het nu echt belangrijker dat ouders hun baby's mogen verminken dan je het vindt om mensen te beschermen tegen onomkeerbare ingrepen die helemaal niet nodig zijn en waar ze wellicht later helemaal niet blij mee zijn?
Zoals ik al zei: later alsnog besneden worden is altijd mogelijk en zo vermijd je het risico mensen te besnijden die dat helemaal niet willen. En waar leg jij dan de grens? Mogen ouders ook hun baby's een penispiercing geven? Hun vinger eraf hakken? Vrouwenbesnijdenis? Mogen ouders hun kinderen verminken zodra ze er een religie bij verzinnen? Waarom mag besnijden wel en bijvoorbeeld hun oorlellen eraf knippen niet? |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Ik vind het niet verminken en dat vinden miljoenen mensen met mij. Ik vind het nogal raar in de oor klinken als iemand zegt dat 'ouders hun babies mogen verminken'.
Het moet gewoon kunnen omdat moslims als ze 18 zijn het liever hadden gewild toen ze nog geen maand oud waren. Daar hoef je geen analyse naar te doen omdat het gewoon feit is. Waar ik wel blij om ben: hoeveel julllie ook in dit topic discussieren om de ethische en volgens jullie morele redenen om geen besnijdenis te laten doen bij babies, het zal toch in niets resulteren. Besnijdenissen zullen altijd mogen in een democratisch land. Dusjah, discussier verder, I rest my case. Citaat:
Vinger eraf hakken? Oorlellen eraf knippen? Dude, chillax, take a sissy Toevoeging, waar ik me geheel bij aansluit: Citaat:
Laatst gewijzigd op 24-07-2012 om 15:58. |
![]() |
||
Citaat:
Je hebt ook mensen die denken dat een bepaald lichaamsdeel niet van hunzelf is, als ze dat van hun kinderen denken moet je dat deel dan kunnen amputeren? Ik bedoel natuurlijk niet amputeren, ik bedoel moet je dan niet lichaamseigen lichaamsdelen verwijderen bij die kinderen?
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
En je geeft geen antwoord op mijn vragen. Jammer.
Edit: aan toegevoegd. ![]() En nog steeds snap je niet dat "het is religieus" een vrij arbitraire grens is. Als ik nu een geloof verzin waarbij bij kinderen hun middelste teen eraf moet worden geknipt, dan mag ik dat ook niet doen. Laatst gewijzigd op 24-07-2012 om 16:23. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Het is niet aan de ouders, deze beslissing te nemen, aangezien het niet noodzakelijk en niet omkeerbaar is. De oplossing is, te wachten tot het kind in kwestie volwassen is. Net zoals momenteel met piercings, tatoeages, e.d. het geval is.
||
Citaat:
Verder is het onomkeerbaar, dus ik zie het wel degelijk als verminking.
||
Citaat:
Als er zoiets bestaat als een "verbond met god" door een besnijdenis, waarom dan niet iets dergelijks voor vrouwen hmmm? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik ben besneden om medische redenen, op mijn tweede, denk ik. Ik heb er tot nu toe nooit problemen mee gehad. Ik vind ook niet dat je besnijdenis kan vergelijken met het afsnijden van een oorschelp, omdat de impact groter is, lijkt me. Iedereen ziet dat je bij groep X zit, ookal wil je er niet bij horen. Je penis laat je waarschijnlijk maar aan een select groepje mensen zien.
Volgens mij kan ik bijna hetzelfde als iemand met voorhuid. Ik ben wel van mening dat de ingreep zo klein mogelijk moet blijven. Ik vind ook dat besnijdenis om religieuze redenen niet zou mogen.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En met jou logica kun je dat natuurlijk ook omdraaien. Als ouders niet een piercing in de penis van hun minderjarige zoon kunnen laten zetten, dan moet besnijdenis bij minderjarige jongens ook niet kunnen. Laatst gewijzigd op 28-07-2012 om 11:19. |
![]() |
|
Het toestaan van besnijdenis is een archaïsche vorm van geïnstitutionaliseerde discriminatie. Het toestaan van één arbitraire vorm van mutilatie, maar niet van andere, gewoon omdat een grote groep mensen in een bepaald arbitrair sprookje gelooft dat dit voorschrijft, is onzinnig. Waarom niet gewoon ouders die hun kinderen zwaar mishandelen uit de ouderlijke macht ontzetten?
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
En wat ook nog een leuk detail is: Bloedingen zijn heel normaal bij genitale verminking. Weet je hoe snel een baby kan doodbloeden? Dat is dan ook al wel een paar keer gebeurd, dat kinderen overleden door een besnijdenis. Om nog maar te zwijgen van ernstigere gevolgen van besnijdenissen. Plus dat de geclaimde voordelen van besnijdenis al meerdere keren zijn achterhaald als zijnde totale onzin. Er zijn geen hygiëne voordelen tenzij je slechts jaarlijks onder de douche gaat, en het heeft ook geen effect op verspreiding van aids. De studie die dat claimde zat vol gaten en vond geen significant verband. Sterker nog, dankzij die mythe verhoogt besnijdenis de verspreidingskans van aids waarschijnlijk, omdat mensen door schijnveiligheid meer risico's nemen.
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Besnijdenis is onzin, maar het probleem is dat het volgens de wetten in de eerste week na de geboorte moet gebeuren.
Daarmee kruizen de grondrechten vrijheid van godsdienst en zelfbeschikking, het kind kan namelijk niet kiezen. Maar je zou ook kunnen stellen: doordat het kind wordt besneden heeft het geen vrijheid van godsdienst, de ouders beslissen zijn godsdienst door hem te besnijden. De gevolgen vallen best wel mee bij een man, alleen de eikel wordt wat ongevoeliger dacht ik, maar het is en blijft onomkeerbaar, wat wel 'gevaarlijk' is. Daarom denk ik dat het beter is om het uit te stellen tot een hogere leeftijd, ook al is dat tegen de geschriften, je ontneemt het kind namelijk geen vrijheid van godsdienst omdat het niet kan beslissen. Dat de ouders het kind op zo manier op iets opleggen kan óók niet. Over vrouwenbesnijdenis en mannenbesnijdenis, vrouwenbesnijdenis is velen malen gevaarlijker dan de 'normale' besnijdenis dus in dat opzicht zou het verminking kunnen zijn. |
![]() |
||
Citaat:
Bij zowel vrouwenbesnijdenis als mannenbesnijdenis is er dus sprake van verminking. Ik vraag mij af waarom volgens jou het ene wel verminking is en het andere niet. En waarom mag het bij vrouwen niet uit religieuze overweging gebeuren en bij mannen wel. Is religie bij vrouwen minder belangrijk dan bij mannen? Is een mannenlichaam minder belangrijk dan een vrouwenlichaam? |
![]() |
|
Hmm ja ik snap het wel, natuurlijk. Het gaat er niet om dat ik iets vind, maar meer dat we in Nederland een beetje moeten oppassen (imho) met het zomaar afschaffen van de mogelijkheden tot religieuze tradities uitvoeren, hoe "achterlijk" die ook zijn. Natuurlijk ben ik er ook op tegen dat er om religieuze redenen in kinderlichamen wordt gesneden, maar wat als je nu echt hardcore Joods bent en het per se bij al je 7 kinderen wil doen en het mag niet van de regering? Moet je je daar dan gewoon bij neerleggen?
Je kunt je dezelfde dingen afvragen over het burkaverbod of het verbod op ritueel slachten. Er kloppen inderdaad dingen niet aan burka's en al helemaal niet aan ritueel slachten, maar het gewoon verbieden is wellicht een te radicale oplossing, omdat het (imho) met zich meebrengt dat minderheden zich nog meer onbegrepen voelen in de Nederlandse maatschappij. Je kunt dan beargumenteren "dat is dan jammer voor je, aanpassen of wegwezen", maar zo werkt het denk ik niet. Als ik zelf in de politiek zou zitten zou ik eerder proberen wetgeving voor te stellen die het uitvoeren van dergelijke tradities zo moeilijk maakt dat het niet meer mogelijk is. Maar dat zou dan alleen voor besnijdenis gelden, en niet voor burka's, even voor de duidelijkheid. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dat is het een beetje. Waar trek je de lijn? Aangezien besnijdenis geen enkel voordeel heeft kan je het imo categoriseren tot verminking. Een compleet overbodige handeling die het kind uitsluitend pijn doet. Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Ik bedoel te zeggen.. Hoe ver wil jij dan gaan in jou missie om de religieuzen tevreden te stellen? Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoofdoekjes moet af op Franse Openbare scholen; goed of fout? Verwijderd | 173 | 06-03-2004 21:04 |