Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2002, 12:48
tacidvs
tacidvs is offline
Als jullie de steun van diegenen die jullie zeggen te vertegenwoordigen hebben, moeten jullie jezelf dan niet opheffen? Het begint al aardig op het verhaal met 'de overheid' te lijken, de burger voelt zich geen onderdeel van de staat.

De staat doet, in tegenstelling tot het LAKS een boel dingen, of laat ik het anders stellen door te zeggen dat ik een vaag vermoeden heb van de activiteiten van de staat, maar geen half benul van jullie activiteiten.

Via kom ik bij mijn volgende punt. Ik heb mijn mening nog niet klaar, ik daag je alleen te vertellen waar wij, leerlingen van het voortgezet onderwijs, het LAKS voor nodig hebben. Totnutoe heb ik de indruk dat het LAKS bestuurd wordt door incapabele mensen, die zich meer op de publiciteit richten dan op wat hun achterban zou moeten zijn. Ik begrijp het niet, verlicht mijn ziel,

NB: jouw argumentatietechnieken zijn van dusdanig niveau dat ik er op vertrouw dat de politiek in de toekomst nog beter met het LAKS op zal kunnen schieten. Misschien handig, ik doel op de Lijst Pim Fortuyn, niet op hun politieke agenda, maar op hun algemene stijl, voorzover je dat stijl mag noemen. Ook zij gebruiken de meest opportunistische onderwerpen om aan de wensen van de burger te voldoen, verpakt in de meest kinderlijk aandoende argumentatie. Hun streven is macht, dat van jullie waarschijnlijk ook, onder de stroman van 'een betere leerweg'.

Om even concreet te blijven, doch. Hoe weet je dat ik een jongen ben? Mijn zelfverzekerde uitstraling? Ik kan me bijna niet voorstellen dat er hier mensen zijn die uit jouw kortzinnige retoriek iets anders kunnen halen dan een aanbod media-aandacht te delen.

Verder zou het jou ALLES moeten kunnen schelen wat ik van het LAKS vind, daar ik mij nog tot de middelbareschoolgaande mensen mag rekenen.
Oud 25-08-2002, 16:01
AnnaLAKS
AnnaLAKS is offline
als persoon, kan het mij niets schelen wat jij van LAKS vindt. Ben net als jij een scholier. Waarom zou LAKS in hemelsnaam macht willen etc... Je kunt een organisatie niet op deze manier vergelijken met de politiek.

Jij vroeg mij wat LAKS te bieden heeft, en ik vertel jou de meest belangrijke zaken die LAKS te bieden heeft.
Wij zijn ook altijd bezig met kleinere onderwerpen (op een gegeven moment zelfs bezig geweest met het gewicht van rugzakken).

Ik snap dat je MIJ micchien niet symphatiek vindt overkomen. Dit komt omdat ik mij persoonlijk aangevallen voel. Dit is niet diplomatiek, maar what the hell, ben ook maar een scholiertje van 16 jaar.
Ik ben niet opgeleid om in een bestuur te werken, heb nog geen diploma.
Ik heb het afgelopen jaar gewoon mijn tijd anders besteed dan bijvoorbeeld mijn vrienden.

Ik snap niet helemaal waarom je totaal niet open staat voor zoiets als LAKS (je had LAKS dus wel gekent als je bijvoorbeeld de krant leest, of het journaal kijkt --> daar lijkt het niet op).

Als je het allemaal zo goed weet, waarom ga je dan zelf niet in het bestuur om jezelf zo te bewijzen, want JIJ bent eerder iemand die een beetje pim fortuyn stijl heeft --> kritiek leveren, maar zelf geen oplossing weten.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 16:52
tacidvs
tacidvs is offline
Ik kén het LAKS wel, in de zin van weten waar de afkorting voor staat, hangen bij ons ook van die posters.

Jij voelt je aangevallen maar toch ben jij degene die persoonlijk bent, hm?

En als de enige functie van het LAKS een klaagmuur is, snap ik niet waar ze toch het idee vandaan halen dat ze wezenlijk goed doen.

Moet ík oplossingen aandragen? Draag eerst zelf eens een probleem aan, misschien helpt je dat begrijpen dat ik weinig problemen heb waarvoor ik iets als het LAKS nodig heb.
Oud 25-08-2002, 17:29
Tampert
Tampert is offline
het probleem van het LAKS (en andere sctiegroepen, leerlingenraden incluis) is dat er twee soorten mensen lid van worden.
1. diegenen die daadwerkelijk wat willen veranderen of willen waken voor goed onderwijs.
2. diegenen die het voor hun CV een leuke tekst willen hebben.

1 geldt niet voor tevreden scholieren. Blijkbaar zijn de scholieren zó tevreden dat ze niet bij het LAKS gaan. Dat maakt het tot een positieve ontwikkeling dat het LAKS problemen heeft bestuurssleden te vinden. Als scholieren daarna gaasn klagen weet je tenminste zeker dat het een hypocriet zooitje ongeregeld is (zijn scholieren ook, omdat ze mensen zijn).

2 zijn de mensen waar je al helemaal niet op zit te wachten wnat die doen erg veel voor zichzelf. De arrogantie spat er dan ook meestal vanaf.

Dit zijn mijn bevindingen in de scholierenpolitiek. Die over studentenpolitiek hoort u volgend jaar. Al kan ik nu al vertellen dat de ASVA nóg hopelozer is in de zoektocht dan het LAKS

PS: Het woord Kommitee met een k kan toch écht niet meer. Houd alsjeblieft een sttuutswijzigingsvergadering (of twee op één dag als dat volgens de statuten nodig is)

PPS: anna, mail ook eens met onwijs. (redactie (ET) on-wijs.nl) (blijkbaar weet Simon wat ie doet)

Laatst gewijzigd op 25-08-2002 om 18:06.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 21:42
AnnaLAKS
AnnaLAKS is offline
wat is 'onwijs' dan voor iets?!?!?! Nog nooit van gehoort!!

Ik denk dat Tampert helemaal gelijk heeft.

Ik ben zelf nooit tevreden over het onderwijs en over mijn school.
Ik kan er dus ook totaal niet tegen als de schoolleiding een besluit neemt over scholieren waar niemand van de leerlingenraad iets over heeft mogen zeggen, dan kom ik in actie!

Leerlingen hebben wel altijd iets te klagen, maar de meeste leerlingenvinden het óf niet belangrijk genoeg óf ze zijn te lui om er iets aan te doen!

Onze generatie is nogal lui ingesteld, volgens mij, maar dat zegt niet dat iedereen lui is.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als iedere scholier zich enorm zou willen inzetten, en zou willen dat hij/zij het beste onderwijs zou krijgen, en dat hij/zij daar ook veel inspraak in heeft.
Dit is natuurlijk geen werkelijkheid, maar ik hoopte erop dat er toch een aantal scholieren zijn die dit wel willen, en er ook in geloven.

Er zijn ook mensen bij LAKS, waaronder ik zelf ook, die niet alleen bestuurslid wilden worden bij LAKS, omdat ze dan echt iets konden ondernemen, maar ik deed het ook als een soort test. Ik wou altijd al in een bestuur werken, en met politici, en naar het buitenland gaan voor conferenties om mensen te ontmoeten die hetzelfde doen als ik, en om te kijken hoe we een beter onderwijs kunnen creeeren in Europa. Dit bevalt mij enorm, en ik heb heel veel ervaring opgedaan. Mijn werk moet later echt zoiets worden. Het is echt een ervaring die je opdoet. En dat is ook heel belangrijk. Het is toch prachtig dat ik zoiets op mijn 16e heb kunnen doen. Ik vond het echt een mooie kans, en ik ben blij dat ik deze heb gepakt.

p.s. LACS ziet er toch niet uit!?!?! LAKS bestaat al sinds 1984, ik vind het prachtig dat we nog steeds deze naam gebruiken! (maar dat is mijn mening)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2002, 01:56
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
AnnaLAKS schreef:
wat is 'onwijs' dan voor iets?!?!?! Nog nooit van gehoort!!

p.s. LACS ziet er toch niet uit!?!?! LAKS bestaat al sinds 1984, ik vind het prachtig dat we nog steeds deze naam gebruiken! (maar dat is mijn mening)
onwijs is een neiuwsbrief die, naar mijn weten, wordt verspreid onder een aardig aantal scholieren van de middelbare school. De maker is een onderwijzer geloof ik o.i.d. In ieder geval bereik je meer publiek daarmee.

verder heb ik mijn verhaal (expres) een beetje heel zwart/wit gesteld maar over de grote lijnen zijn we het eens.

PS Mja... je hebt wel gelijk maar ik hou van mierenneuken
Oud 27-08-2002, 21:57
AnnaLAKS
AnnaLAKS is offline
Oke bedankt voor de tip!!!

Voor de mensen die interesse hebben.
Op 7 september (zaterdag) heb ik een aantal mensen uitgenodigt die naar het kantoor van LAKS kunnen komen om te kijken of het LAKS ze leuk lijkt. Heb je interesse mail mij ff (anna@laks.nl of annasarbo@hotmail.com
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 12:41
B.M.C.Togné
B.M.C.Togné is offline
Beste Anna en andere geïnteresseerden,

Ik ben docent economie en M&O op een school in Hilversum en begeleid daar ook de leerlingenraad. Ik moet zeggen dat ik zwaar geschokt ben over de reactie van sommige leerlingen in dit forumonderwerp. De organisatie waar leerlingen hun uiterste best doen om andere leerlingen te helpen (en ik heb al heel wat voorbeelden in dit forum gelezen, maar in mijn onderwijscarriere heb ik ook al heel wat mogen zien dat het LAKS heeft bereikt) wordt door sommige van jullie genadeloos de grond in geboord. Iedereen (in ieder geval op mijn school) klaagd steen en been over de Tweede Fase, het Studiehuis en ga zo maar door, en dan is er een organisatie die haar best doet om dit soort dingen (die landelijk worden bepaald) te verbeteren, en dan krijgen ze dit soort reacties van hun eigen achterban. Ik moet zeggen dat ik het een grote schande vind.

Daarnaast ben ik ook een andere mening toebedeeld over het gebruik van dit forum voor het werfen van bestuursleden, ik denk dat het LAKS op deze manier heel dicht bij de scholier gaat staan en een hele openbare organisatie wordt.

Ik denk persoonlijk dat leerlingen die andere leerlingen zo de grond in boren het niet verdient hebben om nog verder de discussieren in dit forum en ik raad de bazen van dit forum dan ook aan hier goed op te letten. Opbouwende kritiek is altijd positief, maar dit gaat echt te ver en past mijns inziens ook niet meer binnen de grenzen die in de gebruiksvoorwaarden van dit forum zijn gesteld.

Met vriendelijke groet,

Dhr. B.M.C. Togné
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 16:31
AukjeLaks
AukjeLaks is offline
Hallo allemaal,

ik zal me even voorstellen, ik ben aukje, en ik zit ook in het bestuur van het LAKS. Ikheb net ff de hele discussie doorgelezen, en ik snap niet waarom mensen het zo ongelofelijk lopen af te zeiken! Denk je dat je het beter kan?? Kom ons helpen dan! Als we niet genoeg mensen hebben, kunnen we niet alles doen wat we zouden willen doen, dus maken wij een keuze.
Dan kan het inderdaad zo zijn dat niet iedere scholier in Nederland van ons bestaan af weet!! Dat is heel vervelend, maar meer dan ons best kunnen we niet doen!
Het is heel erg leuk om te doen, als je een beetje leuke mensen om je heen hebt (en ik heb er eigenlijk nog nooit mensen ontmoet met wie ik het echt niet kon vinden) is het gewoon heel gezellig!!

En nog even hierover:

Citaat:
tacidvs schreef:
Ik hoop dat mij ooit een baan onthouden wordt omdat er een of andere truttestijn met een jaartje LAKS op haar CV aan komt zetten, weet ik ook gelijk bij wat voor'n dwazen ik gesolliciteerd heb
Je leert gewoon ongelooflijk veel nieuwe dingen, dus zijn bedrijven die bij een keuze tussen twee mensen, met dezelfde opleiding en kwaliteiten, kiezen voor mensen met LAKS-ervaring, helemaal geen 'dwazen'.

En weet er iemand een betere manier om mensen te werven dan, dan via het internet??? ik bedoel, we hebben mensen nodig, en we hebben dus ook niet genoeg mensen om het hele land door te gaan reizen op zoek naar bestuursleden!!! Als de actieve mensen van het LAKS dat zouden gaan doen, dan zouden we toch helemaal geen tijd meer hebben voor waar wij eigenlijk voor zijn, namelijk de belangen van de Nederlandse middelbare scholier behartigen!

Ik hoop dat niet alleen mensen met een negatieve reactie dit lezen, maar dat we ook mensen krijgen die ons komen helpen!!!

groetjes aukje

Laatst gewijzigd op 08-09-2002 om 16:39.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 08:28
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
B.M.C.Togné schreef:
Met vriendelijke groet,

Dhr. B.M.C. Togné
Hm, sharpy... Ik ga je aangeven, docenten mogen hier helemaal niet komen, Qua discussiëren, voeg je niet echt veel toe. De gebruikelijke 'mijn school is een goede maatstaf voor de rest van de scholen'-houding, beetje achterhaald. Voorts, echter. Ik neem aan dat je op mij doelde met "sommige van jullie"bedoeld word. Ik ben niet genadeloos, ik vraag alleen een paar dingen, als de lieve LAKS-dame dan zo mooi blijft ontwijken en dezelfde punten, die ik geen argumenten wil noemen, blijft herhalen, raak ik er op uitgekeken. Tevens, wil ik benadrukken dat ik NIET hun achterban ben.

Opbouwende kritiek? Mmm, misschien dat ze eerst eens uit kunnen leggen wat ze nu eigenlijk willen doen, behalve invloed hebben en mij als hun achterban aan te voeren. Dat is mijn opbouwend advies, dat ze eerst eens moeten bedenken wat ze willen en het vertellen. Dan zal ik nog wel zien of ik in achterban word.

PS: als je voorbeelden hebt van wat het LAKS heeft gedaan, vertel snel. (maar niet te snel want we schrijven mee)
Oud 09-09-2002, 08:30
tacidvs
tacidvs is offline
Maar inderdaad, heb een paar niet aardige dingen gezegd, excuses.
Oud 12-09-2002, 21:28
AnnaLAKS
AnnaLAKS is offline
Ik heb een mailtje gehad van Odillia, zij is een medewerken van LAKS. Daarin staan een aantal goede zaken die ik wil citeren:wat heeft het LAKS allemaal bereikt, lastige en makkelijke vraag.... Je kan stellen dat het LAKS niks heeft bereikt, het zijn altijd een aantal mensen die in de afgelopen jaren zich hebben ingezet voor een aantal dingen die scholieren in het algemeen betreffen, zonder bestuursleden, actieve leden en leden geen LAKS en geen succes.
Maar het LAKS heeft in iedergeval bereikt dat er het leerlingenstatuut wettelijk verplicht is. Zonder dat leerlingenstatuut zijn leerlingen afhankelijk van de willekeur van hun docenten en directie. Leerlingen kunnen nu op een aantal punten meepraten over het beleid van hun school, of ze dat willen en er gebruik van maken is natuurlijk een ander verhaal, ze hebben in iedergeval de mogelijkheid.
Doordat het LAKS een klachtenlijn heeft kunnen leerlingen hun problemen op school voorleggen en info krijgen hoe het een en ander wettelijk geregeld is. Zover als ik weet is het LAKS de enige organisatie die bij problemen op school de leerling voorop zet als het om oplossingen gaat. Denk hierbij aan van school sturen, schorsen, adviseren over hoe je als leerling inspraak hebt in het aantal herkansingen van toetsen, straf, inzien van toetsen (sommige scholen verbieden dat) etc.
De eindexamenklachtenlijn.
De MR cursussen waardoor een hoop leerlingen weten hoe ze met hun directie moeten onderhandelen, weten waar ze wettelijk gezien over mee kunnen beslissen op school. Het is het LAKS geweest die dit heeft bedacht, een cursus inhoud heeft gegeven en de subsidie heeft geregeld waardoor leerlingen erg goedkoop een scholing kunnen krijgen. Lijkt me toch handig...
Aan de politiek duidelijk maken dat de theorie wel mooi is maar dat dat in de praktijk nogal eens tegenvalt. En ja, de resultaten daarvan zijn lang niet altijd zichtbaar voor leerlingen omdat het soms om wetsvoorstellen gaat die nog niet openbaar zijn maar waar het LAKS wel voor gevraagd wordt om uit het perspectief van de leerlingen op te reageren. Dat wil niet zeggen dat elk advies van het LAKS wordt overgenomen, maar een aantal wel.
Het LAKS geeft folders en brochures uit die leerlingen hun rechten en plichten duidelijk maken.
Daarnaast kan je zeggen dat de kracht van het LAKS afhangt van wat de leerlingen/bestuur/leden etc. willen. Willen ze niks dan gebeurt er ook niks. Hebben ze geen mening, vinden ze alles wel prima, dan is er geen LAKS. Blijkbaar zijn er een aantal leerlingen (oa een paar die op scholieren.com reageren) die alles prima vinden en mochten ze problemen op school hebben denken dat ze het zelf allemaal wel op kunnen lossen, of ze zitten toevallig op een school waar de inspraak door leerlingen prima geregeld is. Als dat zo is hebben ze dat waarschijnlijk aan het LAKS te danken want voordat het leerlingenstatuut wettelijk geregeld was hadden leerlingen geen poot om op te staan. Daarnaast zijn er in Nederland een hoop leerlingen die niet exact weten wat hun rechten en plichten zijn, die wel wat hulp kunnen gebruiken, die hun verhaal kwijt willen enzo. Het LAKS biedt ze die gelegenheid. Het LAKS biedt mensen die zich aktief willen inzetten ten aanzien van het onderwijsbeleid ook de mogelijkheid hun mening en die van andere scholieren aan de politiek en de maatschappij duidelijk te maken. Het is aan leerlingen of ze daar gebruik van willen maken, een leerling die in het bestuur van het LAKS zit zal het zelf waar moeten maken, om bewijzen vragen (zoals ze op de site doen) is redelijk zinloos vind ik. Want alles wat bestuursleden in het verleden hebben gedaan zegt niks over hetgeen bestuursleden in de toekomst gaan doen, dat moet nog blijken.

Bedankt Odillia!!!!
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 07:56
SpiritX
SpiritX is offline
Ik ben zelf een jaar of 2 geleden een keer afgereisd naar een algemene ledenvergadering (in Utrecht geloof ik). Buiten het feit dat de vergadering erg interessant was om mee te maken en het LAKS goed georganiseerd overkwam (al helemaal als je je bedenkt dat je met middelbare scholieren te maken hebt ) , viel me ook op dat het aantal 'nerds' en mensen 'zonder sociaal leven' maar zeer klein is/was .
Jammer dat ik in mijn examenjaar zit en ik in een uithoek van het land woon, anders had het me best leuk geleken om wat actiever lid te worden .

Verder is het erg frustrerend als je van anderen te horen krijgt dat je niets bereikt, of dat je überhaupt niets uitvoerd. Ik ben zelf 2 jaar voorzitter geweest van een leerlingenraad op een grote scholengemeenschap. D'r zijn maar weinig dingen die je goed kan doen. De tijd die je er insteekt en de behaalde resultaten worden vaak erg snel vergeten. Kleine misstappen worden je echter wel gigantisch aangerekend en krijg je na lange tijd nog op je dak . Het is erg makkelijk voor een 'outsider' om iemand in zo'n positie op zijn vingers te tikken, zonder dat hij/zij enigzins weet waarover hij praat.....

Laatst gewijzigd op 13-09-2002 om 08:02.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 08:54
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
AnnaLAKS schreef:
verhaal hierboven
Dáár hebben we wat aan, koste wel moeite om te zeggen, hm? Verhelderend. Vooral dat statuut lijkt me handig, ook al heb ik het zelf nog nooit nodig gehad.
Oud 14-09-2002, 00:07
AnnaLAKS
AnnaLAKS is offline
Ik word blij van de positieve reacties!

MAAARUH hoe zit het nu met de mensen die geinteresseerd zijn voor een bestuursfunctie!
mail naar mij! (anna@laks.nl) dank je wel!!

Wij zijn ook op zoek naar scholieren die het leuk lijken mee te helpen aan onze Tweede Fase Onderzoek. De bedoeling is dat je scholen gaat bezoeken en onderzoeken in heel Nederland.
Kijk op de site: http://www.laks.nl voor meer informatie!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 16:44
Verwijderd
Ik kan het je echt aanraden, ik ben nu bijna 2 jaar bestuurslid van het LAKS en het is echt geweldig leuk, je leert er enorm veel van en het is ook nog eens heel erg nuttig! Ik zou me opgeven, want je loopt echt wat mis!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 19:09
AnnaLAKS
AnnaLAKS is offline
en die kerel heeft helemaal gelijk
In november zal het nieuwe bestuur gekozen worden, dus geef je nog snel op!
mijn email adres is nog steeds: anna@laks.nl

het bestuur zal gekozen worden op een zogenaamd Algemene Leden Vergadering! Hierbij is iedereen uitgenodigd. Als je lid wordt van het LAKS dan kun jij je treinkaartje declareren. kijk voor meer informatie op www.laks.nl
Misschien tot 17 november!?

Groetjes Anna
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 22:02
Verwijderd
Wat voor salaris kan ik verwachten als ik in het bestuur zit?

Nee maar vind het een goeie organisatie, scholieren kunnen wel wat ondersteunig gebruiken
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 09:01
Verwijderd
Sorry, je krijgt geen salaris, het is vrijwilligerswerk. Maar je hebt wel wat andere voordelen. Je reiskosten en andere kosten die je maakt worden wel vergoed. Daarnaast krijg je, als je in de Tweede Fase zit, vrijstellingen voor drie examenvakken (je school moet het daar wel mee eens zijn) en krijg je voor afsprakenn voor het LAKS regelmatig vrij van school (dat is een vereiste, als je school daarmee niet accoord gaat kan je geen bestuurslid worden, maar dan zijn er natuurlijk nog genoeg andere dingen om te doen binnen het LAKS die buiten schooltijden kunnen).

Lijkt het jou wat lexus656?
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 12:36
AnnaLAKS
AnnaLAKS is offline
Ik dacht zelf dat mijn school nooit akkoord zou gaan, maar dat was zeker niet het geval. Ze waren heel blij dat ik voor LAKS ging werken, en ik kreeg zoveel vrij als nodig zou zijn...
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 07:56
Verwijderd
Zijn er mensen geinteresseert? Maar heb je misschien nog vragen? Denk je dat het te veel tijd kost en wil je weten hoe huidige bestuursleden dat regelen. Wil je eerst een keertje op kantoor in Amsterdam kijken? Wil je eerst een informatief gesprek? Mail het dan even of reageer hier gewoon!

Anna en ik kunnen dat allemaal voor je beantwoorden en regelen, en daarnaast ben ik in ieder geval erg benieuwd naar waarom jullie er al dan niet in geinteresseert zijn!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 17:34
dummiedegum
dummiedegum is offline
jongens, laks doet mèèr!
denk aan cursussen voor als je in de leerlingenraad/medezeggenschapraad zit etc.
niet zo negatief, wees blij dat je ergens op kunt terugvallen als scholier!

Anna, ik mail je nog ok?

groetjes dummie
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 17:39
dummiedegum
dummiedegum is offline
anna ik heb je gemaild

je zult het mailtje ondertussen wel ontvangen hebben denk ik!

groetjes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten