Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Bekijk resultaten poll: Alcohol en tabak 18+...
Goede zaak! 14 40.00%
Ik ben het hier niet mee eens. 17 48.57%
Weet niet/Geen mening 4 11.43%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2013, 18:14
TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Ik denk dat het probleem met alcohol zich wat verschuifd. Nu krijgen 14 jarigen het, omdat ze mensen van 16 kennen. Binnenkort krijgen mensen van 16 het, omdat ze mensen van 18 kennen.

Het aantal echte gevallen dat direct hulp nodig heeft door alcohol op die leeftijden zijn gering, maar ik weet van vrienden die op het ziekenhuis werken dat er coma drinkers van 13 binnen komen. Dat is opzich natuurlijk te gek voor woorden. Al denk ik niet dat zozeer de regels dan niet goed zijn, maar de naleving van die regels. In zo'n geval helpt het ophogen van de alcohol leeftijd maar zeer beperkt denk ik.

Overigens, alcohol is ook slecht wanneer 'kinderen' er niet mee in het ziekenhuis belanden. Weetfeitjes van een oude bekende die kinderpsychologie heeft gestudeerd: alcohol remt extreem de groei van hersenen (goh), maar met name de prefrontale cortex; het gedeelte van de hersenen dat op complexere situaties logisch inschat. Ook als jongeren dus regelmatig drinken, al is het niet veel per keer, hebben ze op latere leeftijd een achterstand op bepaalde gebieden. Denk daarbij aan de vraag: "is het verstandig om met hem/haar een relatie te beginnen?" maar ook rationalisme van "ik moet hem nu niet met dit glas op zijn bek slaan" blijft achterlopen, en dus wordt er emotioneel gewoon op los gerammed.

In zekere zin dus best een goede zaak. Heel lullig voor mensen die nu wat langer moeten wachten, maar afgezien dan van die ergernis heeft het vooral voordelen op grotere, langetermijn schaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2013, 02:18
Verwijderd
Ik heb dit dus even niet helemaal doorgelezen.. Maar kwam wel op de eerste pagina tegen: "Ik denk dat er een stuk minder 14-jarigen bevriend zijn met 18-jarigen".

Ik merk iig dat in mijn omgeving, en dat is rond de 15 jaar, iedereen denkt dat ze er toch wel aan komen. En die kans lijkt me ook vrij groot: denk aan de vele broers/zussen, of slijmen bij een zesdeklasser, of whatever.

Wel even een vraagje meteen: hoe zit het nou met die mensen die nu 16 zijn - mogen die vanaf 1 jan 2014 ook geen alcohol en tabak meer kopen? Daar was geloof ik nog veel gedoe over. Ken één gast, die wordt 28 december ofzo 16, dus dat is heel zuur voor hem als dat zo is.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2013, 14:25
Prospect
Prospect is offline
Citaat:
Wel even een vraagje meteen: hoe zit het nou met die mensen die nu 16 zijn - mogen die vanaf 1 jan 2014 ook geen alcohol en tabak meer kopen? Daar was geloof ik nog veel gedoe over. Ken één gast, die wordt 28 december ofzo 16, dus dat is heel zuur voor hem als dat zo is.
Dat is inderdaad zo. Het is niet alleen zuur voor hem, het is zuur voor iedereen die graag een biertje wil drinken en dat dan eindelijk (bijna) mocht maar nu dus even nog niet.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2013, 16:36
DAH
DAH is offline
Dan moet hij dus nog even wachten tot hij 18 is. Zo interessant is alcohol niet, hoor.
Oud 07-07-2013, 18:39
Verwijderd
Dat is het wel. Zeker nu je 18 moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2013, 22:47
Patataap
Patataap is offline
Citaat:
Dat is het wel. Zeker nu je 18 moet zijn.
De grote hoeveelheid waarheid in deze post maakt me verdrietig.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2013, 23:11
DAH
DAH is offline
Citaat:
De grote hoeveelheid waarheid in deze post maakt me verdrietig.
Eigenlijk wel, ja...
Reageren

Regels voor berichten