Ik denk dat het probleem met alcohol zich wat verschuifd. Nu krijgen 14 jarigen het, omdat ze mensen van 16 kennen. Binnenkort krijgen mensen van 16 het, omdat ze mensen van 18 kennen.
Het aantal echte gevallen dat direct hulp nodig heeft door alcohol op die leeftijden zijn gering, maar ik weet van vrienden die op het ziekenhuis werken dat er coma drinkers van 13 binnen komen. Dat is opzich natuurlijk te gek voor woorden. Al denk ik niet dat zozeer de regels dan niet goed zijn, maar de naleving van die regels. In zo'n geval helpt het ophogen van de alcohol leeftijd maar zeer beperkt denk ik.
Overigens, alcohol is ook slecht wanneer 'kinderen' er niet mee in het ziekenhuis belanden. Weetfeitjes van een oude bekende die kinderpsychologie heeft gestudeerd: alcohol remt extreem de groei van hersenen (goh), maar met name de prefrontale cortex; het gedeelte van de hersenen dat op complexere situaties logisch inschat. Ook als jongeren dus regelmatig drinken, al is het niet veel per keer, hebben ze op latere leeftijd een achterstand op bepaalde gebieden. Denk daarbij aan de vraag: "is het verstandig om met hem/haar een relatie te beginnen?" maar ook rationalisme van "ik moet hem nu niet met dit glas op zijn bek slaan" blijft achterlopen, en dus wordt er emotioneel gewoon op los gerammed.
In zekere zin dus best een goede zaak. Heel lullig voor mensen die nu wat langer moeten wachten, maar afgezien dan van die ergernis heeft het vooral voordelen op grotere, langetermijn schaal.
|