Ik had antwoord gegeven op Seksualiteit.
Citaat:
Van mij wel.
Misschien wel met deze over hun tepels, om het fatsoen te bewaren.
[afbeelding]
Dat gezegd hebbende, ik zou wel raar opkijken van topless vrouwen in de trein. Ook van topless mannen, trouwens. Mijn punt is niet zozeer 'je moet overal naakt kunnen zijn', maar meer 'zelfs als je naakt bent mogen mensen niet zomaar dingen met je doen'.
|
Aan de treinstoelen had ik nog niet gedacht, dat lijkt me inderdaad wel vies.
Citaat:
@Axel: Interessante vragen!
Zichtbaar masturberen in de trein mag van mij niet, maar dat baseer ik op vrij arbitraire sociale normen. Ik zou geen problemen hebben met dat deze normen opschuiven, maar verwacht niet dat ze dat doen, want er zijn te veel mensen die last zouden hebben van zulk gedrag. Mocht dat wel gebeuren dan krijg je waarschijnlijk dezelfde etiquette als op seksfeestjes. Daar heb je ook beleefde en onbeleefde manieren om zichtbaar te masturberen in de buurt van mensen.
Bij huisgenoten geldt wat je onderling hebt afgesproken. Ik kan me huizen voorstellen waarin dit normaal is, maar ook huizen waarin je niet eens in een handdoekje naar de douche mag lopen. Ik kan me ook huizen voorstellen waarin vrouwen dergelijke dingen niet mogen en mannen wel. In deze huizen zou ik niet willen wonen, maar verder moeten ze 't zelf weten.
Verder zou ik iemand die besluit om iemand aan te randen omdat diegene aan het masturberen was in de trein nog steeds fout vinden. Even los van sociale normen: masturberen is ook geen consent. Ik grijp weer terug naar etiquette op seksfeestjes: daar mag je ook niet zomaar mensen aanraken, ook al is 50% van het publiek bezig met seksuele of kinky handelingen.
Maar goed, volgens mij is dit niet helemaal wat je vraagt. We ervaren een groot verschil tussen kleding en gedrag en als ik 't goed begrijp vraag je je af waar dat aan ligt.
'Sexy gekleed zijn' is subjectief, cultureel, passief. Masturberen is eenduidig en actief. Iemand kan zomaar voor mij besluiten dat ik er sexy uitzie, maar niemand kan voor mij besluiten dat ik aan het masturberen ben. Dat is uiteindelijk waar het op neerkomt, denk ik.
Maar ik ben het met je eens dat er een punt is waarop de grenzen vaag zijn. Ik vind bijvoorbeeld dat je prima korte rokjes met jarretels moet kunnen dragen in 't openbaar, terwijl dat arguably explicieter seksueel is dan iemand die discreet over zijn kruis wrijft. Er valt bovendien iets te zeggen voor het punt 'masturberen doe je puur voor jezelf'.
Supergoede vraag!
|