Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2015, 18:36
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Citaat:
Als er zoveel vluchtelingen in nederland zijn dat we ze in huis moeten nemen is er echt iets drastisch misgegaan ergens

En nee
Citaat:
Het topic is ook een beetje ingegeven door de mensen hier die vinden dat Nederland alle grenzen moet opengooien, ook voor "economische vluchtelingen"
Ik vind deze posts een beetje illustratief voor wat er momenteel misgaat. Het gaat hier twee keer uitsluitend over Nederland, terwijl het een Europees probleem is dat niet op nationaal niveau opgelost kan worden. Als men in Europa nu de nationale grenzen even liet voor wat ze zijn en ging kijken hoe de huidige vluchtelingenstroom door heel Europa opgevangen kon worden, was er nu waarschijnlijk helemaal geen sprake van een echte vluchtelingencrisis in Europa.
Oud 28-11-2015, 18:37
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Daarbij vangt Nederland in verhouding tot Duitsland en Zweden nog steeds helemaal niet zo veel mensen op.
Oud 28-11-2015, 18:39
df
df is offline
Polen met z'n 35+ miljoen inwoners neemt 7.000 vluchtelingen op. En ondertussen een (dikke) netto-ontvanger van de EU zijn.
Oud 28-11-2015, 18:42
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Dit soort dingen geldt voor meer landen in Midden- en Oost-Europa, maar bijvoorbeeld Groot-Brittannië zou ook wat meer kunnen doen.
Oud 28-11-2015, 18:46
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
In Polen loopt momenteel wel meer fout trouwens.
Oud 28-11-2015, 19:07
Durian
Durian is offline
Citaat:
En, wat voor offers breng jij daar persoonlijk voor?
Ik ga met hun zoons voetballen, 10, 15 en 16 we worden broeders
Oud 28-11-2015, 19:07
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Ik vind deze posts een beetje illustratief voor wat er momenteel misgaat. Het gaat hier twee keer uitsluitend over Nederland, terwijl het een Europees probleem is dat niet op nationaal niveau opgelost kan worden. Als men in Europa nu de nationale grenzen even liet voor wat ze zijn en ging kijken hoe de huidige vluchtelingenstroom door heel Europa opgevangen kon worden, was er nu waarschijnlijk helemaal geen sprake van een echte vluchtelingencrisis in Europa.
Sterker nog: we hadden de aantallen die nu in Nederland aankomen, makkelijk aangekund. Kennelijk heeft niemand bij het starten van die oorlog in Syrië er aan gedacht om enige voorbereidingen te treffen. Meestal zijn we in Nederland zolang bezig met polderen, dat het probleem voorbij is voordat we een oplossing hebben

edit om de vraag te beantwoorden: nee, ik neem sowieso niet snel iemand in huis
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 19:10
Tigerly
Tigerly is offline
In huis nemen niet. Of niet met mezelf erbij. Ik zou dan eerder onderzoeken of een vriend/vriendin en ik tijdelijk bij elkaar kunnen intrekken om een van ons beider huizen vrij te spelen.
Oud 28-11-2015, 19:38
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Het topic gaat niet over mensen die roepen wat "de politiek" allemaal moet doen in reactie hierop, of het nou de Nederlandse, een andere nationale of de Europese politiek is. Het gaat om wat mensen zelf willen en kunnen doen als "de politiek" er een potje van maakt.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 19:41
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
In huis nemen niet. Of niet met mezelf erbij. Ik zou dan eerder onderzoeken of een vriend/vriendin en ik tijdelijk bij elkaar kunnen intrekken om een van ons beider huizen vrij te spelen.
Kijk, zo'n frisse kijk was ik naar op zoek, Loezzel Dank je Tigerly, ik vind dit ook het overwegen waard
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 19:42
Elin3
Elin3 is offline
Sowieso betekent opvang van vluchtelingen, door politiek of door mensen zelf geregeld, dat wij met z'n allen een stukje welvaart moeten inleveren. Er moet ergens geld/ ruimte gemaakt worden voor deze mens en dat moet ergens vandaan komen. De vraag is dus vooral of je bereid bent die offers te brengen voor je medemens, of dat je jezelf als "superieur" ziet (in elk geval wat betreft het recht hebben om in Nederland te mogen wonen) en vindt dat alle vluchtelingen het zelf maar moeten uitzoeken.
Oud 28-11-2015, 20:22
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Citaat:
Het topic gaat niet over mensen die roepen wat "de politiek" allemaal moet doen in reactie hierop, of het nou de Nederlandse, een andere nationale of de Europese politiek is. Het gaat om wat mensen zelf willen en kunnen doen als "de politiek" er een potje van maakt.
Ik weet dat mijn posts waarschijnlijk beter op hun plek waren in het andere topic, maar hier stonden toevallig twee berichten die mij opvielen.

Overigens loopt het op politiek vlak nu al behoorlijk mis, dat is geen fictief scenario meer.
Oud 28-11-2015, 20:25
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Sowieso betekent opvang van vluchtelingen, door politiek of door mensen zelf geregeld, dat wij met z'n allen een stukje welvaart moeten inleveren. Er moet ergens geld/ ruimte gemaakt worden voor deze mens en dat moet ergens vandaan komen. De vraag is dus vooral of je bereid bent die offers te brengen voor je medemens, of dat je jezelf als "superieur" ziet (in elk geval wat betreft het recht hebben om in Nederland te mogen wonen) en vindt dat alle vluchtelingen het zelf maar moeten uitzoeken.
Vooral "grappig" hoe veel mensen die zichzelf niet superieur willen noemen, maar toch geen offers willen maken, dan maar de legitimiteit van de vluchteling in twijfel trekken
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 20:25
Durian
Durian is offline
Wat is een offer? Een schaap?
Oud 28-11-2015, 20:29
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Wat is een offer? Een schaap?
Ruimte, voorzieningen, geld
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 20:31
Durian
Durian is offline
Citaat:
Ruimte, voorzieningen, geld
Kunnen vluchtelingen geen investering zijn? Ik zeg maar wat, weet niks van economie
Oud 28-11-2015, 20:33
Verwijderd
Ik zou er geen in huis nemen. Je weet niets van die mensen en je hebt geen privacy meer
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 20:35
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Kunnen vluchtelingen geen investering zijn? Ik zeg maar wat, weet niks van economie
Uiteraard. Het meeste geld dat wordt uitgegeven aan vluchtelingen komt in onze eigen economie. Via bouw, interieur en de dagelijkse boodschappen
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 20:36
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik zou er geen in huis nemen. Je weet niets van die mensen en je hebt geen privacy meer
Die mensen weten nog niets van het leven hier en hebben waar zij wonen ook geen privacy. Waarom heb jij daar meer recht op dan zij? Omdat jou ouders huur/ een hypotheek betalen? Omdat je toevallig op de juiste plek geboren bent?
Oud 28-11-2015, 20:37
Durian
Durian is offline
Citaat:
Uiteraard. Het meeste geld dat wordt uitgegeven aan vluchtelingen komt in onze eigen economie. Via bouw, interieur en de dagelijkse boodschappen
Ik denk dat er bouwprojecten moeten komen. Ik denk namelijk dat het nog minimaal 10 jaar gaat duren voor ze teruggaan. Tegen die tijd blijven ze wel denk?

Kan de Nederlandse economie dan op den duur groeien omdat er ook meer werkgelegenheid vrijkomt?
Oud 28-11-2015, 20:38
Durian
Durian is offline
Ik vrees minimaal 20 jaar
Oud 28-11-2015, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Die mensen weten nog niets van het leven hier en hebben waar zij wonen ook geen privacy. Waarom heb jij daar meer recht op dan zij? Omdat jou ouders huur/ een hypotheek betalen? Omdat je toevallig op de juiste plek geboren bent?
Dat zeg ik niet. Ik wil geen vluchteling in huis, omdat er mensen tussen zitten die niet te vertrouwen zijn. Lekker hoor als iemand alles uit je huis steelt.
En verder gun de echte vluchtelingen ook een huis en leven, maar niet bij mij thuis.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 20:42
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Waarom zou je je privacy moeten opgeven terwijl er genoeg betere alternatieven te verzinnen zijn? Weet je hoe ongelukkig veel mensen zouden worden als ze continu vreemd volk om zich heen zouden hebben? Ik zie niet in hoe dat iets zou bijdragen, anders dan alleen het gevoel dat je werkelijk alles over hebt om vluchtelingen te helpen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 20:43
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik denk dat er bouwprojecten moeten komen. Ik denk namelijk dat het nog minimaal 10 jaar gaat duren voor ze teruggaan. Tegen die tijd blijven ze wel denk?

Kan de Nederlandse economie dan op den duur groeien omdat er ook meer werkgelegenheid vrijkomt?
Bouwprojecten vind ik altijd een beetje dubieus, er zijn zo veel (kantoor)panden die leeg staan, huizen die leeg staan en tegelijkertijd zijn er heel veel nieuwbouw-projecten. De rendabele nieuwbouw-projecten voor woningen kiezen voor woningen die meer dan 200.000 euro kosten. Geen woningen voor de sociale woningmarkt, waar al te weinig woningen zijn. Dat is blijkbaar niet rendabel genoeg.
Oud 28-11-2015, 20:43
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
De woonruimtesituatie - zeker qua huurwoningen - is in Nederland niet zo denderend hoor.
Oud 28-11-2015, 20:44
Verwijderd
Citaat:
Waarom zou je je privacy moeten opgeven terwijl er genoeg betere alternatieven te verzinnen zijn? Weet je hoe ongelukkig veel mensen zouden worden als ze continu vreemd volk om zich heen zouden hebben? Ik zie niet in hoe dat iets zou bijdragen, anders dan alleen het gevoel dat je werkelijk alles over hebt om vluchtelingen te helpen.
Dit ja

Op je tenen lopen in je eigen huis. Alleen omdat de regering zonodig die mensen binnen laat. Dikke Doei!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 20:44
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Dit ja

Op je tenen lopen in je eigen huis. Alleen omdat de regering zonodig die mensen binnen laat. Dikke Doei!
Wat vind jij dat dan de regering moet doen?
Oud 28-11-2015, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Wat vind jij dat dan de regering moet doen?
Geen mensen het land meer binnen laten komen. Er zijn er teveel en niet te handelen
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 20:47
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Citaat:
Geen mensen het land meer binnen laten komen. Er zijn er teveel om te handelen
Eh, nee.
Oud 28-11-2015, 20:48
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Als je het vergelijkt met hoeveel mensen in Duitsland en Zweden opgevangen worden, stelt het echt niks voor.
Oud 28-11-2015, 20:49
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:

Je zou inderdaad best iets kunnen doen om veel kleinschalige opvang mogelijk te maken. Ik geloof niet in locaties met 1000en vluchtelingen. Als je uitgaat van langer verblijf, moet huisvesting gericht zijn op integratie.

Opvang is niet alleen nodig voor de mensen die er nu zijn, maar ook voor grotere vluchtelingenstromen in de toekomst. Want die komen er. We zijn nu slecht voorbereid. En daarnaast moet opvang Europees geregeld worden. Het gaat er bij mij niet in dat landen wél toegang willen tot de Europese (arbeids-)markt, maar niet meedoen bij het oplossen van dit soort problemen. Zeker in Oost-Europese landen zouden ze beter moeten weten.
Probleem is dat we in Nederland niet graag veel bouwen. Enerzijds om de huizenprijs hoog te houden, anderzijds om leegstand te voorkomen.

Of de economie op den duur gaat groeien, moet je aan een econoom vragen ik verwacht van wel
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Als je het vergelijkt met hoeveel mensen in Duitsland en Zweden opgevangen worden, stelt het echt niks voor.
Dat kan, maar vluchtelingen in huis nemen lijkt me ook geen oplossing
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 20:50
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Geen mensen het land meer binnen laten komen. Er zijn er teveel en niet te handelen
Als men bereid is er in te investeren is het echt prima te handelen, maar wij vinden administratieve dingen en regelgeving veel belangrijker dan investeren hierin en vluchtelingen menselijk behandelen. Er zijn echt heel veel vluchtelingen nu, die eigenlijk de hele dag niets doen. Wat nu als de overheid daar budget voor vrij zou maken, of mensen tijd vrijmaken om hen Nederlands te leren. Maar nee, zo werkt het systeem niet.
Oud 28-11-2015, 20:51
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Als je het vergelijkt met hoeveel mensen in Duitsland en Zweden opgevangen worden stelt het echt niks voor.
hoe zat het ook weer?

Europa: 2 mln vluchtelingen op 740 mln inwoners
Turkije: 1,6 mln op 75 mln
Libanon: 1,5 mln op 4,5 mln

Maar goed: Europa zit vol, we moeten ons richten op opvang in de regio :')
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 20:52
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Welkom bij de paar mensen die nog vertrouwen in de overheid hebben?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 20:53
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Wat nu als de overheid daar budget voor vrij zou maken, of mensen tijd vrijmaken om hen Nederlands te leren. Maar nee, zo werkt het systeem niet.
We hebben net een regering gehad die enerzijds de taaleis invoerde en anderzijds de subsidie voor scholen voor VE, inburgerings- en taalcursussen, etc.. wegbezuinigde.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 20:55
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Citaat:
hoe zat het ook weer?

Europa: 2 mln vluchtelingen op 740 mln inwoners
Turkije: 1,6 mln op 75 mln
Libanon: 1,5 mln op 4,5 mln

Maar goed: Europa zit vol, we moeten ons richten op opvang in de regio :')
Ja, het probleem is puur de ongelijke verdeling doordat er wat landen dwarsliggen. Het zijn dus eigenlijk vooral degenen die zich het meest opwinden over een Europa dat overspoeld zou worden door vluchtelingen die de vluchtelingencrisis* veroorzaken.

*Ik zet het niet tussen aanhalingstekens, omdat er wel degelijk sprake is van een crisis in de verhoudingen binnen de EU en omdat er nu lokaal dus wel problemen ontstaan.

Laatst gewijzigd op 28-11-2015 om 21:02.
Met citaat reageren
df
df is offline
Citaat:
Welkom bij de paar mensen die nog vertrouwen in de overheid hebben?
De Nederlandse overheid is geloof ik onlangs nog gemeten als zeer betrouwbaar.

Dijkhoff bv vind ik de hele problematiek erg goed handelen.

@sayde: , niet je ouders napraten lieverd!
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
We hebben net een regering gehad die enerzijds de taaleis invoerde en anderzijds de subsidie voor scholen voor VE, inburgerings- en taalcursussen, etc.. wegbezuinigde.
Go overheid
Oud 28-11-2015, 20:59
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
De Nederlandse overheid is geloof ik onlangs nog gemeten als zeer betrouwbaar.

Dijkhoff bv vind ik de hele problematiek erg goed handelen.
Dat komt omdat zoals gezegd het aantal vluchtelingen reuze meevalt in Nederland. Zoals ik ook al zei is de vraag niet of je nu een vluchteling in huis zou nemen, want dat lijkt me niet direct nodig c.q. geen verbetering voor de vluchteling. Maar het is niet ondenkbaar dat het zo ver gaat komen (wat ook kan door verschuivingen in het politieke spectrum).
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 21:01
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Dat komt omdat zoals gezegd het aantal vluchtelingen reuze meevalt in Nederland. Zoals ik ook al zei is de vraag niet of je nu een vluchteling in huis zou nemen, want dat lijkt me niet direct nodig c.q. geen verbetering voor de vluchteling. Maar het is niet ondenkbaar dat het zo ver gaat komen.
Kijk hoeveel leegstand we nog hebben. Vluchtelingen in huis gaat echt niet nodig zijn. Zo veel zijn het er ook weer niet.
Daarbij hebben veel vluchtelingen mogelijk trauma's en die moet je niet overlaten aan welwillende vrijwilligers. Daar moet je professionele hulp voor hebben én een plan.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 21:02
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Kijk hoeveel leegstand we nog hebben. Vluchtelingen in huis gaat echt niet nodig zijn. Zo veel zijn het er ook weer niet.
Daarbij hebben veel vluchtelingen mogelijk trauma's en die moet je niet overlaten aan welwillende vrijwilligers. Daar moet je professionele hulp voor hebben én een plan.
Je laat je weer verleiden tot een oordeel over wat de overheid zou moeten doen. En ik heb geen glazen bol en jij ook niet
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 21:03
df
df is offline
Hoeveel leegstand is er in de sociale huur sector 11uur? Dacht dat daar vooral wachtlijsten voor waren.
Oud 28-11-2015, 21:04
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Ik gok dat die leegstand vooral kantoorpanden betreft. Woonruimte is een drama in Nederland.
Oud 28-11-2015, 21:04
df
df is offline
Niet dat dat door de vluchtelingenstroom veroorzaakt is btw.
Oud 28-11-2015, 21:05
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Hoeveel leegstand is er in de sociale huur sector 11uur? Dacht dat daar vooral wachtlijsten voor waren.
Correct. In sommige steden kan je zo zeven of acht jaar op een wachtlijst staan. De sociale woningmarkt kan een toename van de doelgroep echt niet aan.
Oud 28-11-2015, 21:05
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
+ Kantoren en dergelijke staan leeg, omdat het voor de eigenaren financieel het aantrekkelijkste/voordeligste is om deze leeg te laten staan. Die laten liever leegstaan dan dat ze er vluchtelingen in stoppen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2015, 21:09
df
df is offline
Citaat:
*De sociale woningmarkt kan een toename van de doelgroep echt niet aan.
Misschien is die markt uitbreiden een idee. Kan me niet herinneren dat er ooit geen lange wachtlijsten zijn geweest.

Overigens vind ik een jaar of 10 wachttijd voor een 'gewone' Nederlander niet echt een ramp.
Oud 28-11-2015, 21:09
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Ik denk sowieso dat het beter zou zijn om wat meer de Duitse kant - buiten knelpuntgebieden - op te gaan qua woningen, dus dat de meeste mensen in huurwoningen wonen en dat die ook ruim beschikbaar zijn tegen acceptabele prijzen, maar dan met wat meer sociale huur.
Oud 28-11-2015, 21:10
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Citaat:
Misschien is die markt uitbreiden een idee. Kan me niet herinneren dat er ooit geen lange wachtlijsten zijn geweest.

Overigens vind ik een jaar of 10 wachttijd voor een 'gewone' Nederlander niet echt een ramp.
Ik wel. Niet iedereen kan tien jaar van tevoren zeggen waar hij/zij later zal wonen. Dit maakt het allemaal nogal inflexibel.
Reageren

Regels voor berichten