Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2016, 18:19
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Vanaf 2017: 144 wettelijke, 80 bovenwettelijke en 35 extra bovenwettelijke vakantieuren
Bij een 36-urige werkweek ook nog?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2016, 18:21
Fleming
Citaat:
Bij een 36-urige werkweek ook nog?
Citaat:
*knip*
Met citaat reageren
Oud 22-11-2016, 18:23
Axel11
Axel11 is offline
Niet verkeerd
Met citaat reageren
Oud 23-11-2016, 07:35
Verwijderd
Citaat:
Ik had nog een uur of 80 aan vakantieuren staan die ik nu krijg uitbetaald. Yay, moniez!!!
Citaat:
De fiscus is daar ook blij mee.
Nee hoor, gaat aan hetzelfde marginale belastingtarief als haar reguliere salaris, een veelgemaakte misvatting dit. En als ze die uren als vakantie had opgenomen, had haar werkgever een ander moeten laten werken en daarvoor loonbelasting afdragen.

Citaat:
En ik neem er nog 80 mee van dit jaar
Ik neem 208 uur mee van dit jaar naar volgend jaar maar bedoeling is om volgend jaar weer een week of zeven, misschien wel acht vakantie te nemen dus dan loopt dat weer hard af
Met citaat reageren
Oud 23-11-2016, 08:15
Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Nee hoor, gaat aan hetzelfde marginale belastingtarief als haar reguliere salaris, een veelgemaakte misvatting dit. En als ze die uren als vakantie had opgenomen, had haar werkgever een ander moeten laten werken en daarvoor loonbelasting afdragen.
Geldt dat ook voor overuren, in de regel? Als dat onder een ander tarief valt verwar ik het daar mee.
Oud 23-11-2016, 08:32
Verwijderd
Nee, is allemaal zelfde tarief, maar je verwart marginaal met nominaal tarief. Daardoor lijkt het alsof je extra veel belasting betaalt over die centen maar is gewoon het reguliere tarief. Of nog duidelijker/concreter: de fiscus krijgt geen cent meer dan het zou krijgen als je hetzelfde bedrag als regulier extra maandloon zou krijgen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2016, 08:36
Verwijderd
Ik ga proberen een klein voorbeeld te maken
Met citaat reageren
Oud 23-11-2016, 08:49
Carn
Carn is offline
Citaat:
Ik neem 208 uur mee van dit jaar naar volgend jaar maar bedoeling is om volgend jaar weer een week of zeven, misschien wel acht vakantie te nemen dus dan loopt dat weer hard af
Zeg Ertur; jij weet dit wel. Wij 'mogen' maar 5 dagen meenemen naar een volgend jaar. Volgens mij is dit verder niet echt wettelijk geregeld oid en riekt het meer naar dat de baas gewoon niet niet happig is voor mensen die veel dagen opsparen en dan opeens langer weg zijn. Maar zijn er voor een bedrijf (in mijn geval MKB) 'voordelen' met dit soort afspraken?
Oud 23-11-2016, 09:03
Verwijderd
Citaat:
Geldt dat ook voor overuren, in de regel? Als dat onder een ander tarief valt verwar ik het daar mee.
Benodigd: witte tabel

Stel je verdient 2.601 euro per maand. Je bent jonger dan de AOW-leeftijd en de loonheffingskorting wordt toegepast. Je laat een heel korte periode overwerk uitbetalen, maar liefst 4,5 euro. Overwerk staat helemaal achteraan in de witte tabel, bladzijde 40. Het jaarloon is iets meer dan 31.000 euro. De tabel legt het uit in de noot onderin, je moet het verrekeningspercentage toepassen om heffingskortingen te verrekenen. Het bijbehorende belastingpercentage over het overwerk is dus 40,40% plus 4,82%, in totaal 45,22%. Je betaalt derhalve 2 euro en 4 centen belasting over het overwerk.

Zoeken we op wat de belasting over je regulier loon is. 2.601 euro, dat staat op bladzijde 13. We zijn jonger dan de AOW-leeftijd en passen loonheffingskorting en werkbonus toe. Het belastingbedrag is 587,25 euro. De effectieve belastingdruk is daarmee ongeveer 23%. Maar wat als je nu 4,50 euro per maand meer zou krijgen? Dat is een regel daaronder in de witte tabel. Dat levert op: 589,33 euro. Nog altijd ongeveer 23% effectieve belastingdruk. Maar wat is de extra betaalde belasting? De marginale belastingdruk? 589,33 - 587,25 = 2,08 euro. In procenten: 46,2%.

Hey, wat blijkt? Je bent zelfs iets DUURDER uit met reguliere loonsverhoging! Ik kan uitleggen waarom dat komt, is niet zo relevant hier verder, je ziet dat het vrijwel hetzelfde bedrag/percentage is. Het is gewoon niet waar dat uitbetalen vakantieuren of overwerk zwaarder belast wordt en de fiscus meer geld oplevert. Het is het verschil tussen effectieve en marginale belastingdruk (ik noemde hierboven abusievelijk nominale belastingdruk, excuus) dat het doet aanvoelen alsof je meer belasting betaalt daarover.

Als HO die uren vakantie had opgenomen, had iemand anders moeten werken in haar plaats, meer loon ontvangen en daar belasting over betaald. Of die persoon dat als regulier loon of als overwerk had ontvangen, maakt zoals hierboven betoogd niets uit.

Derhalve stel ik dat de fiscus neutraal staat tegen het vakantiedagen opnemen of uitbetalen van HO.

Is dit te volgen?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2016, 09:12
Verwijderd
Citaat:
Zeg Ertur; jij weet dit wel. Wij 'mogen' maar 5 dagen meenemen naar een volgend jaar. Volgens mij is dit verder niet echt wettelijk geregeld oid en riekt het meer naar dat de baas gewoon niet niet happig is voor mensen die veel dagen opsparen en dan opeens langer weg zijn. Maar zijn er voor een bedrijf (in mijn geval MKB) 'voordelen' met dit soort afspraken?
Wettelijk verlof (4 weken per jaar) mag geloof ik nog maar een half jaar extra meegenomen worden (dus tot 1 juli 2017 opnemen). Wet is paar jaar geleden veranderd. Bovenwettelijke vakantiedagen (alles boven die 4 weken) mag volgens mij wettelijk nog altijd 5 jaar meegenomen worden. In de cao of het contract dat je hebt kunnen andere afspraken staan en dan gelden die in principe. Als dat van die vijf dagen in je contract of de cao staat, is het gewoon legaal.

Maar dat was je vraag niet. Niet opgenomen verlof staat bij een bedrijf op de balans als schuld. Logisch ook, als jij morgen uit dienst gaat moeten je nog openstaande vakantiedagen gewoon uitbetaald worden. Het ligt nogal aan het bedrijf hoe erg men dat vindt; als je vaak bij de bank moet aankloppen voor een lening is het vervelend als er allerlei van dit soort schuldenposten op je balans staan. Dan krijg je minder lening, of moet je meer rente betalen, of zo.

Dat is het belangrijkste financiële voordeel dat ik zo snel kan bedenken. Ik denk dat het veel meer gewoon praktisch is, zoals jij beschrijft, geen zin in mensen die opeens drie maanden weg zijn of zo.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2016, 09:30
Carn
Carn is offline
Ik dank u hartelijk
Oud 25-11-2016, 18:16
Fleming
wat een deceptie ..
Met citaat reageren
Oud 25-11-2016, 18:18
Verwijderd
Citaat:
wat een deceptie ..
Geen computervraag dus geen bonzi buddy.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2019, 19:07
sosix1
sosix1 is offline
In 2019 zijn er veel aanbiedingen, - oké doei

Laatst gewijzigd op 28-11-2019 om 21:02.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2019, 19:12
Haller
Haller is offline
Kut op met je kut reclame bosmongool
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten