Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2002, 18:01
wicce
wicce is offline
1 the mists of avalon
2 the godfather 1
3 forrest gump
Oud 09-09-2002, 18:54
legatus
legatus is offline
Citaat:
maar waar het mij omgaat waarom denk je dat en waarom zou mijn verhaal zo achterlijk zijn?
Waarom ik denk dat een top drie niet gemaakt kan worden? Omdat er in elke genre een film is die niet te vergelijken valt met een andere film in een ander genre. Zelfs bepaalde thema's binnen een genre die in andere films niet worden behandeld.

Natuurlijk kun je hier een (tijdelijke) top drie samenstellen, het is een soort 'kill your darlings' : een top drie is dus klakkeloos een aantal films noemen die sterk zijn waarbij andere even sterke films genegeerd worden omwille van een top drie.

Sommigen mensen kunnen het, maar filmliefhebbers kunnen per definitie geen top drie, beste films, samenstellen van alle sterke films die ze gezien hebben. Onmogelijk.
Oud 09-09-2002, 19:10
Arwyn
Arwyn is offline
Citaat:
legatus schreef:

*Zoekt naar de plek waar hij zegt dat Terminator veel diepte heeft*
Dat heb je ook nooit gezegd, maar je hebt wel erges gezegd dat je van films met diepte houd. Vandaar.

Citaat:
legatus schreef:

Ik hou het niet voor mogelijk om dat in een top drie te kunnen verwerken.
Dar vraag ik ook niet. Ik vraag gewoon welke films je goed vindt. Dat hoeft niet in een top 3.

Enneuh... Ik ben zelf ook een filmliefhebber. Mijn top 3 was dan ook niet bedoeld als 'deze films vind ik het allerbeste' maar als 'deze films vind ik goed en die cijfertjes staan er alleen maar voor de lol'.
Rioto
man ik zie genoeg vette films en er zijn er gewoon 3 die er net even uitspringen dus zo moeilijk is het niet
Met citaat reageren
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Citaat:
legatus schreef:

Sommigen mensen kunnen het, maar filmliefhebbers kunnen per definitie geen top drie, beste films, samenstellen van alle sterke films die ze gezien hebben. Onmogelijk.
Jac Goderie kan het..

Laatst gewijzigd op 09-09-2002 om 19:23.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 19:15
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
legatus schreef:

Waarom ik denk dat een top drie niet gemaakt kan worden? Omdat er in elke genre een film is die niet te vergelijken valt met een andere film in een ander genre. Zelfs bepaalde thema's binnen een genre die in andere films niet worden behandeld.

Natuurlijk kun je hier een (tijdelijke) top drie samenstellen, het is een soort 'kill your darlings' : een top drie is dus klakkeloos een aantal films noemen die sterk zijn waarbij andere even sterke films genegeerd worden omwille van een top drie.

okeey, laat ik eerst even zeggen dat we hier een beetje bezig zijn om dit topic omver te gooien daarvoor even excuus.
beste legatus. jij, blijkbaar een groot film kenner kan zoasl je zelf zegt geen top3 samen stelklen van films die jij goed/ uitmuntend noemt. deze stelling zal ik maar even waarderen omdat hier op doorgaan niet zoveel nut blijkt te hebben (je zal namenlijk het zelfde autoriteits argument geven dat alle goede filmkenner s dat niet kunnen).
maar laat ik het dan even iets anders stellen. als jij naar een film kijkt wat denk je daar dan van. aagezien jij niet de ene film beter dan de andere vindt maak jij dus niet iets van onderscheid? en een ander punt wat ik lastig vond zijn de oscars die worden uitgereikt door mensen die er verstand van hebben en dus op jou level van film kennis staan. hoe is het dan mogelijk dat zij elk jaar toch weer een 'beste film' kunnen uitroepen?

-de postbode-
Oud 09-09-2002, 19:26
Arwyn
Arwyn is offline
Goh, we biginnen ook niet een beetje anti-Legatus te worden ofzo.

Maarreuh.. postbode, je hebt wel gelijk.
Maar ja, maybe hebben die 'Oscar-mensen' wel helemaal niet zoveel kennnis van films
Oud 09-09-2002, 19:27
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Citaat:
Arwyn schreef:

Maarreuh.. postbode, je hebt wel gelijk.
Maar ja, maybe hebben die 'Oscar-mensen' wel helemaal niet zoveel kennnis van films
Hebben ze wel, maar de Oscars richten zich veelal alleen op Amerikaanse producties en laten we wel wezen Hollywood maakt relatief weinig films van kwaliteit.
Oud 09-09-2002, 19:32
Arwyn
Arwyn is offline
Kijk en daar ben ik het dus helemaal mee eens.
Bij de Oscars zijn ze idd erg Hollywood ingesteld.
Ik bedoel hoevaak krijgt een non-Hollywood-film nou een Oscar???
En zo supergoed zijn die films nou ook weer niet idd.....
Oud 09-09-2002, 19:44
legatus
legatus is offline
Citaat:
ik lastig vond zijn de oscars die worden uitgereikt door mensen die er verstand van hebben en dus op jou level van film kennis staan. hoe is het dan mogelijk dat zij elk jaar toch weer een 'beste film' kunnen uitroepen?
Een oscar word alleen uitgereikt aan hollywood-producties. Daarnaast is het meer een commerciele paradepaardje. Volgens mij werd er ook een lijst opgesteld waaruit gekozen mag worden.

Nou heeft een oscar geen enkele waarde voor mij.

Citaat:
jij, blijkbaar een groot film kenner
Genoeg mensen die mij in filmkennis ver voorbij streven.

Citaat:
als jij naar een film kijkt wat denk je daar dan van. aagezien jij niet de ene film beter dan de andere vindt maak jij dus niet iets van onderscheid?
Ik vergelijk geen appels met peren. Hoe kan ik een film als Citizen Kane vergelijken met Ringu, of met Happiness? Hoe kan ik binnen een genre, films met elk andere thema's vergelijken met de ander?

Uiteindelijk maak ik onderscheid op verhaal, acteerprestaties, cinematografie, camerawerk, regie, etc. Maar er is geen één correcte manier om iets te vertellen. Er zijn andere manieren die ieder opzich doeltreffend zijn en een andere kant van een verhaal belichten. Waarom zou ik die met elkaar vergelijken als de film opzich zelf even goed is maar op een andere manier, met een andere invalshoek.

Een uitmuntende sciencefiction film is niet zo goed als een heerlijke komedie, of als de beste documentaire? Een perfect drama niet zo goed als een ijzersterke animatie of buitengewone horror?

Je kan twee oorlogfilms nemen. Eén over de vietnamoorlog en een ander over de tweede wereldoorlog. Beiden hebben een andere thema en een andere invalshoek op het materiaal, maar beide uitmuntende films en prachtig gefilmd, geacteerd, etc. Welke is beter? Hoe kun je dat vergelijken? Lievelingsacteur? Lievelingsregisseur? Uiteindelijk kan het alleen op interesse aankomen. Misschien vind je de WOII interessanter.

En jullie vinden maar drie films interessant?

En filmliefhebbers kunnen maar drie films interessant vinden?
Oud 09-09-2002, 19:47
legatus
legatus is offline
Wacht even,

Een oscar word soms ook uitgedeeld aan een niet hollywood-productie maar dan wel in de 'kleinere' onderdelen.

Beste korte film, beste documentaire, beste buitenlandse film.

De grote prijzen dus alleen aan hollywoodproducties. Het is ook een hollywoodprijs.
Oud 09-09-2002, 19:49
legatus
legatus is offline
Citaat:
Beetje kinderachtige uitspraak, he?

Ik ben nooit anti-persoon, wel tegen bekrompen ideeën.
Oud 09-09-2002, 21:00
JoRTh
JoRTh is offline
Mheuh, het is zelfs nog ernstiger met de oscars, ze worden uitgereikt aan de film waar het meeste reclame voor is gemaakt... Een oscar krijg je niet, die koop je...

Het is best wel opvallend dat iedereen altijd overal een top zoveel van 'de beste' en 'de leukste' wil maken. Er bestaat een ernstige drang naar lijstjes maken, opvallend.

Wat ik ook raar vind, door deze discussie, dat ik om mij heen allemaal mensen heb die zo lijstjes kunnen maken van hun favoriete films.
Ohja, en ik zit op de filmacademie...

Maar het is inderdaad moeilijk om lijstjes te maken, hoe langer je erover nadenkt, hoe moeilijker het wordt. Dus ongenuanceerd gezien kan je een top3 samenstellen. Als je gaat bedenken wat je eigenlijk allemaal gezien hebt dan kom je altijd op zoiets uit als: 'oja, die is eigenlijk ook wel zeer goed'.
Ergens ben ik het dus wel eens met legatus.
Oud 09-09-2002, 21:21
legatus
legatus is offline
Citaat:
Ohja, en ik zit op de filmacademie...
Groeten aan Nick Jongerius en Edwin van den Eshof...
Oud 09-09-2002, 21:34
Verwijderd
Ik vind het ook te moeilijk om een goede top 3 samen te stellen. Ik heb zat films gezien die ik allemaal noemenswaardig vind, en dus kan en wil ik geen onderscheid maken tussen nummer 1, 2 en 3. Wel kan ik een hele (willekeurige) lijst geven van films die mij het meest aan spreken, maar ik zie niet in wat het nut daarvan is...
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 21:38
Verwijderd
Ach mensen toch, een groot deel van de topics hier zijn nutteloos. Zelf kan ik ook geen top3 maken, maar als andere mensen dat nou wel kunnen, laat ze dan toch. Altijd leuk om enigszins inzicht te krijgen in iemands filmsmaak
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 08:55
autodropje
autodropje is offline
(momenteel

1. Ghost world
2. Ever after ()
3. Fucking Amal
Oud 11-09-2002, 18:31
Arwyn
Arwyn is offline
Citaat:
legatus schreef:

Beetje kinderachtige uitspraak, he?

Ik ben nooit anti-persoon, wel tegen bekrompen ideeën.
Lijkt me ook sterk dat je tegen jezelf bent...

Maar nou vraag ik me nog steeds af waar dat lijstje blijft met films die jij goed vind...
Oud 11-09-2002, 19:01
legatus
legatus is offline
Citaat:
Maar nou vraag ik me nog steeds af waar dat lijstje blijft met films die jij goed vind...
Ik blijf ze noemen -- gebruik de SEARCH optie en kijk of je ergens een klein lijstje tegenkomt.
Oud 12-09-2002, 15:23
Verwijderd
*zucht* doe een beetje liever

sorry 'k kan geen top3 samenstellen.. ik zie wel dat een hoop mensen Magnolia in hun lijstje hebben, k heb m laatst gedownload en ik kan niet wachten om 'm te zien.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 19:20
JoRTh
JoRTh is offline
Citaat:
legatus schreef:

Groeten aan Nick Jongerius en Edwin van den Eshof...
Die zitten in t vierde jaar en heb ik nog niet ontmoet, maar heuh, als het zover is zal ik het doen :-)

Sorry dat ook deze post niets toevoegt aan de 'discussie'
Oud 12-09-2002, 19:49
saartje
saartje is offline
1:Titanic
2:Moulin Rouge
3hrek
Oud 12-09-2002, 21:09
Shibby
Shibby is offline
Mijn top 3

1. Dances with Wolves/Gladiator
2. Braveheart
3. LOTR: the fellowship of the ring
(4. the Horsewhisperer
5. Waterworld
en nog meer waar ik nu even niet van op de naam kan komen )
Oud 13-09-2002, 00:16
Verwijderd
Citaat:
Shibby schreef:
Mijn top 3

1.
2.
3.
4.
5.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 14:08
Shibby
Shibby is offline
ja ok ik had er niet mijn top 3 boven moeten zetten...maar die 2 films moesten er nog bij ok
Oud 13-09-2002, 16:41
Piccola
Piccola is offline
In willekeurige volgorde:
Moulin Rouge, La Vita è Bella, The Green Mile, American History X, Only You, Dirty Dancing, Hair, When A Man Loves A Woman, Shrek, Chocolat, A Clockwork Orange, Fight Club.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 10:19
Choke
Choke is offline
1: Blow
2: Stigmata
3: The cube
Oud 15-09-2002, 11:37
Verwijderd
Top3 gaat me niet lukken.

Favoriete films:

Amelie. *zwijmel* Vannacht weer gezien, ZO mooi.
Dancer in the dark.
Girl, Interrupted.
Brokedown Palace.
Lola Rennt.
Magnolia.
The Virgin Suicides.
Almost Famous.
Boys don't cry.
Fightclub.
Snatch.
Grease.
Trainspotting.
Moulin Rouge.
Romeo&Juliet.

Zo.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 23:08
CitizenErased
CitizenErased is offline
Nu ik

1. Mallrats (Jay and silent Bob)
2. Amaricanhistory X
3. From dusc till dawn
4. Akira
Oud 19-09-2002, 13:44
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
CitizenErased schreef:
Nu ik

1. Mallrats (Jay and silent Bob)
Eh, al andere films van Kevin Smith gezien? Mallrats vind ik persoonlijk de zwakste.
Oud 20-09-2002, 20:12
sublime
sublime is offline
veranderd bij mij steeds, maar op dit moment denk ik:

le fabuleux destin d'amelie poulain
a knights tale
donnie darko....

mmm eigenlijk moet from hell er ook nog bij... maar ja drie is drie
Met citaat reageren
Oud 21-09-2002, 21:29
Amuwébee
Amuwébee is offline
Trainspotting
pulp fiction
American history X
Any given sunday
Fucking Amal
The faculty
en nog een paar films maja Ik heb er dus maar drie gegeven zoals gevraagd
Oud 21-09-2002, 21:36
Amuwébee
Amuwébee is offline
save the last dance
Oud 21-09-2002, 21:56
Cinamon
Cinamon is offline
Ik heb niet echt een top maar hier een greep uit mijn favo. films!

10 things I hate about you
Shakespeare in Love
Rain Man
Men of Honor
Save the Last Dance
Seven years in Tibet (vraag niet waarom)

Ik kom nu trouwens net tot de conclusie dat het aantal films dat ik gezien heb... (geloof me da's veel) Niet veel pakkende tussenzaten... Deze ook niet, behalve de eerste drie. Ik moet fucking amal toch eens huren... Oef...
Die is goed of niet? (als ik naar menig rijtje kijk)
Oud 21-09-2002, 22:11
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
Amuwébee schreef:
save the last dance
Mwhahahahahaha, lol
Met citaat reageren
Oud 22-09-2002, 11:43
utopian me
utopian me is offline
Daens
LOTR the fellowship of the ring
Fucking amal
Billy Elliot
la vita e bella
jean d'arc (of hoe schrijf je het )
en nog wel een paar waar ik niet op kan komen..
Oud 22-09-2002, 12:52
CitizenErased
CitizenErased is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Eh, al andere films van Kevin Smith gezien? Mallrats vind ik persoonlijk de zwakste.
Ik heb alleen Jay and silent Bob strike back niet gezien.
Ok mallrats had weinig inhoud, maar Jay and silent Bob hadden een grotere rol in die film.
Ok ik vond dogma, clerks, chasing amy ook wel leuk maar daar hadden ze een kleinere rol.
En ze kwamen heel even voor in scream 3 (nutteloos)

oja 10 things I hate about you was ook wel leuk, vooral omdat die jongen van third rock from the sun erin zit.

Laatst gewijzigd op 22-09-2002 om 12:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten