Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() dat bedoelde ik helemaal niet, ik wou alleen maar zeggen dat het argument "ga werken voor je geld" nogal loos is aangezien de moderne maatschappij helemaal niet kan bestaan zonder hoger opgeleiden.
|
![]() |
Laat ik even beginnen met te zeggen dat ik koorballen ontzettend minacht. Niet omdat ze brallen, niet omdat ze in pakjes met stropdasjes lopen ofzo, maar omdat ze lid zijn geworden door ontgroening, waarschijnlijk vooral om in de volgende jaren anderen te kunnen pesten met een ontgroening.
Maar goed, als ze willen, van mij mogen ze. Afschaffen van ontgroeningen lijkt me geen goede optie. Richtlijnen geven van wat wel en wat niet mag lijkt me een aardig begin. Maar zonder controle zal het toch regelmatig de spuigaten uit lopen, lijkt mij. Ik ben ervoor om bij verenigingen die zich misdragen de alcoholvergunning in te trekken. En bij fysieke klachten moet de verantwoordlijke een redelijke geld- of celstraf krijgen. En, i.h.k.v. koorballen: omgekeerd evenredig naar draagkracht. M.a.w.: als jij of jouw pappie veel poen heeft, dan geen geld- maar wel celstraf. Als je weinig geld hebt, dan geldboete. Wat is er al? "Aanzetten tot alcoholgebruik mag niet meer. Streng verboden zelfs, juist vanwege die dingen. Studentenverenigingen zullen daar dus niet meer aan beginnen (ook niet bij mij ontgroening vorige maand)." Wat voor richtlijnen zie ik verder graag? Uitgescholden worden, karweitjes moeten doen, rond moeten kruipen, gecommandeerd worden, overgoten worden met bier, plee poetsen met je tandenborstel en dat soort zaken vind ik prima (nou ja eigenlijk niet, maar zoals gezegd: als ze dat graag willen mogen ze van me). Aan de haren trekken, opsluiten, duwen, slaan, knijpen, dwingen tot eten en/of drinken of dat juist niet toestaan, verwonden, 'verplichte' sex of 'verplicht' uitkleden etc. mag niet. Wat voor controle zie ik graag? Dit is erg moeilijk. Camerabewaking lijkt me niet nuttig, aangezien dat gemakkelijk omzeild kan worden. Controle door politie lijkt me overdreven. Controle door de 'top' van de verenigingen zelf lijkt me te fraudegevoelig. Het enige wat ik nog kan bedenken wat kan werken is een onafhankelijke instantie die controleurs levert tijdens ontgroeningen. Deze instantie zou dan wat mij betreft het liefst opgericht moeten worden door (uiteraard niet-dodelijke ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() En rijk kan niet zonder arm anders valt er niks uit te zuigen ![]()
||
Citaat:
![]() Ik besef dat allemaal ook wel, alleen ik kon niet zo goed tegen die opmerking.....
|
![]() |
een meisje uit m'n klas was bij veritas gegaan en vertelde dat ze zwaar overdreven in de kranten. die bruistabletten wel, maar die poep in het haar bv. was niks van waar en zo nog een aantal dingen..
maargoed, nu las ik net over dat contract dus misschien mocht ze het ook wel niet vertellen.
||
![]() |
Citaat:
Jij bent zelf student. Ben jij ook corpsbal? Of ben je lid van een studentenvereniging? |
![]() |
||
Citaat:
Discriminatie is iemand niet op een openbare school aannemen omdat hij/zij van kleien houdt.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
Jongens, kom nou toch, het zijn geen zangclubjes. (koor)
Dat je misschien niet veel op hebt met de corpora heb ik vrede mee maar noem het alsjullieblieft bij de juiste naam: Corps En Dystopia, het ligt vast aan mij, maar wat bedoel je met die opmerkingen over de twee handen die WOuter gekregen heeft? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
we laten iedereen aanklooien en trekken onze handen af van elke verantwoordelijkheid die wij voor elkaar hebben jouw keuze om dood te gaan, niet mijn probleem
|
![]() |
Ach het draait in dat soort clubjes alleen maar om macht...
Wie is de baas en naar wie moet je luisteren... Je geeft je vrijwillig op voor een dictatuur ![]() ![]() En dat in een democratisch land.... ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Want als ze dat niet doen..nou dan weet je t wel ![]() Duidelijk een machtspelletje die ontgroening en als jij dat niet kan inzien is dat dubbel zo triest... Oh ja en nog iets...ze kunnen wel beweren dat die ontgroeningen perfect zijn om vrienden te maken, maar wat ze vergeten te melden is dat je gegarandeert ook vijanden maakt want je kan me niet wijsmaken dat degene die je 2 uur lang bruistabletten laat eten ooit een vriend van je zal worden...over zo iemand zul je de rest van je leven alleen nog maar negatief kunnen denken ![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 03-10-2002 om 20:41. |
![]() |
|
Wat een kletskoek!
Ten eerste kun je wel stellen dat het in de Eigen Introdructie (door sommigen Ontgroening genoemd) om macht draait: dat is de grootste flauwekul. Het gaat erom bepaalde dingen, gewoonten, gebruiken, mores te leren begrijpen en dat lukt nu eenmaal niet op een manier waarbij je gezellig met zn allen in een kringetje liedjes gaat zingen en dergelijke. Daarnaast gaat het om het scheppen van een band. In de eerste plaats met je jaargenoten en in de tweede plaats met leden en reunisten van de vereniging omdat iedereen hetzelfde heeft meegemaakt. Daarnaast: een hekel krijgen aan de mensen die de ontgroening leiden? Niets dan waardering. Mensen die twee weken van hun studie vrijwillig opgeven om het te doen. Mensen die in het verleden vrijwel allen een jaar van hun studie hebben opgegeven om zitting te nemen in het bestuur van onze mooie vereniging! Nee, je hebt er echt weinig van begrepen en het moge een zegen zijn voor jezelf en allen studentenverenigingen dat je je er nimmer hebt aangemeld Sithan. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Citaat:
||
![]() |
Citaat:
nare, zou je zelf ff opheldering willen geven, en natuurlijk een reactie op je eigen topic ![]()
|
Een ontgroening is opzich goed, het schept wel een band onder de studenten die meedoen aan de ontgroening. Maar een ontgroening moet dus wel zo zijn met in het achterhoofd het kweken van die saamhorigheid e.d.
Ik denk dat de (naar mijn idee) oorspronkelijke bedoeling van een ontgroening nogal vergeten wordt bij sommige studentenverenigingen (zoals hier Veritas).
||
Citaat:
![]()
|
zielig gedoe allemaal van mensen die wanhopig vriendjes willen maken. Laat dit gezeik maar doorgaan alleen trieste mensen kiezen ervoor. Ik wil voglend jaar waarschijnlijk ook naar utrecht maar al die corpsballetjes mogen echt kaalflikkeren
|
Verwijderd
|
Mja, laat ik dan nu toch maar even het een en ander uit de doeken doen...
Ik ben inderdaad nooit 'echt' lid geweest van Carolus. Ik ben een hele tijd aspirantlid geweest, heb me aangemeld onder invloed van vrienden en het idee dat het leuk zou zijn om lid te zijn van een traditionele vereniging (een idee waar ik ondertussen flink van ben teruggekomen maar dat doet er nu niet toe). Ik ben inderdaad nogal voorbarig geweest door dat in m'n signature te zetten destijds, maar goed, ook dat paste bij mijn 'kak'imago destijds...en bij mijn weten is het niet verboden jezelf op een forum enigszins anders voor te doen dan je in werkelijkheid bent. Het is misschien niet netjes, maar er zijn ook geen harde bezwaren tégen, tenminste niet dat ik zie. Ik heb niet met 'gevoelens' van mensen gespeeld oid, zoals in het geval waarin mensen op dit forum vertellen dat ze AIDS hebben of zelfmoord zullen plegen. Goed, ik was dus al deze tijd aspirantlid. Ik zou eigenlijk de introductie hebben moeten lopen maar ben voor het begon al gestopt, omdat ik destijds met een probleem zat wat hier verder onbesproken mag blijven. Hoe dan ook, ik ben voortijdig gekapt en zou een halfjaar laten beginnen. In die tussentijd ben ik er nooit gekomen en nam de lust eigenlijk al danig af, gewoon om het feit dat het me niet meer interesseerde. Maar goed toch ben ik eraan begonnen. Maarja, na twee dagen ben ik daarmee ook gestopt, omdat ik mezelf er niet mee kon verenigen. De mensen die denken of beweren dat het was omdat ik het niet aankon, hebben het dan ook fout. Ik ben ermee gekapt omdat ik het een zielige vertoning vond. Het heeft verder geen nut om inhoudelijk op die introductie in te gaan, maar laten we het erop houden dat de mensen van CM die míj triest vinden, dat absoluut wederzijds hebben opgewekt. Ik weet nu zeker dat ik geen contact meer hoef te hebben met mensen van deze vereniging whatsoever, aangezien het een zootje is waar ík me persoonlijk niet bij betrokken voel. Nodeloos om te zeggen dat de mensen die het er wél mee eens zijn, een venijnig anti-intellectueel sentiment ten toon spreiden. Het zijn dan over het algemeen ook echt niet de mensen met meeste 'karakter' die de introductie doorlopen. Immers, elke boerenlul kan twee weken z'n tanden op elkaar houden en het doorlopen. Maar daarmee toon je geen karakter. En ik weet dat ik in het verleden ontgroeningen ook wel heb verdedigd, maar dat ik daar nu flink van teruggekomen ben. Mensen die denken dat het van karakter getuigt, moeten dat beeld vooral flink vasthouden en zich bedenken waaróm ze eigenlijk lid zijn geworden, en vooral hoeveel waarde ze hechten aan individualisme. Voor wat betreft het feit dat mensen hier dachten dat ik er wél lid van was: ik was dat zelf ook van plan en heb in uitzicht daarop nogal op de feiten vooruit gelopen. De mensen die zich daaraan storen en me dat niet kunnen vergeven hebben zélf een probleem; ík stoor me er niet aan. Zij zijn blij bij hun clubje, ik ben blij met míjn situatie. Dus afsluitend: het zal mij werkelijk totaal aan m'n reet roesten. Ik hoef me tegenover niemand te verantwoorden, zeker niet de mensen die wél doorgegaan zijn met de introductie. Die mogen het lekker uitzoeken. Als ze mij triest of wat dan ook vinden: jullie doen je best maar. Ik weet dat ik wel bereik waar ik m'n zinnen op heb gezet, met of zonder vereniging, met of zonder jullie goed- of afkeuring. Verder: mensen die hun sympathie voor mij hebben verbonden aan mijn imago op dit forum of het feit dat ik lid zou zijn van CM, mogen helemaal oprotten. Voor mijn part stoken jullie de halve wereld tegen me op, dat interesseert me weinig. Ik ben aan níemand verantwoording schuldig behalve aan mezelf. En daar laat ik het bij. Laatst gewijzigd op 07-10-2002 om 22:47. |
![]() |
||
Citaat:
|
en toch zijn er ieder jaar weer genoeg zieltjes die zich willen conformeren aan een groep
sommigen doen dit in een studentenvereniging, anderen in de kroeg dus oordeel niet, voordat gij beoordeelt zult zijn
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder vind ik het goed dat hij op tijd inzag dat hij het niet bij het rechte eind had. En dat vind ik meer van karakter getuigen dan bij een vereniging gaan, omdát je hebt aangemeld, en vind dat je daarom niet meer terug kunt. Laatst gewijzigd op 08-10-2002 om 19:48. |
![]() |
|
Nou Nare niet zo dramatisch
![]()
Laatst gewijzigd op 10-10-2002 om 17:07. |
![]() |
||
Citaat:
![]() In Utrecht bijvoorbeeld Biton en SSR-NU. Klein, gezellig, geen ontgroening.
|
Verwijderd
|
Ik vind het allemaal maar een onzinnig gedoe met die verenigingen. Kijk, het principe is leuk. Dat je samen dingen onderneemt en een groepje vormt met mensen die ongeveer dezelfde interesses en soms hetzelfde niveau hebben, maar op het moment dat het er zo barbaars aan toe gaat, verliest het helemaal zijn doel uit het oog.
Het enige wat ik er dan nog op kan zeggen: kies een vereniging uit die gewoon gezellig is en waar zulke praktijken zich niet voordoen óf begin er niet aan. Je gaat er toch eigenlijk heen om te studeren of niet soms? ![]() |
![]() |
|
Ik heb dit jaar ontgroening gelopen en kijk er met een glimlach op terug. Er zijn heel wat ludieke testen en waren vaak ook geestelijk erg zwaar. Ik kan wel zeggen dat ik in mijn hele leven nog nooit zo vernederd ben geweest.
Al het standaard als kin-op-de-borst, indikken, oplijnen, zoemen etc. hoort er gewoon bij en het is gewoon een drempel voor mensen die diep van binnen geen behoefte hebben lid te willen worden. Maar ik ben voor een traditionele ontgroening. Ook éen die alleen geestelijk slopend is en niet fysiek op opdrukken etc. na dan. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|