Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2002, 13:22
Verwijderd
Citaat:
Milk schreef:
zoals ik al zei, je kan het dus ook fout interpreteren, dank u .
dat is juist mn hele punt dame....
nu nog de reactie afwachten van de 'Grote Verdedigers van de Islam' op dit forum.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2002, 13:23
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
kijk eens aan, hier heb ik een passage uit een Nederlandse vertaling van de koran, let op:

Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen God onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, God is Verheven, Groot.

akelig boek zeg

hoe kan je "heimelijk bewaren" beter waarborgen dan de drang om te sexen weg te nemen en alles dicht te naaien?

Als ik een imam was in somalië zou het me geen moeite kosten om het ongeletterde volk daar dit wijs te maken......
Ik kan het je niet kwalijk nemen...

Maar kijk eens wat verder dan je neus lang is:

Vrouwen

De populaire theorie aangaande Islamitische vrouwen, zoals ook door de imams naar voren gebracht, is dat zij een ondergeschikte positie bekleden en bijv. het huis niet uit mogen en geen werk buitenshuis mogen verrichten. Niets is minder waar. De Koran stelt in 4:32 expliciet dat zowel mannen als vrouwen het voordeel mogen hebben van hetgeen zij verdienen. Verder zou het absurd zijn de vrouwen kledingsvoorschriften op te leggen indien zij het huis niet uit zouden mogen; deze voorschriften hebben juist als doel ervoor zorg te dragen, dat zij op een verantwoorde wijze aan het maatschappelijk verkeer kunnen deelnemen (het dragen van een sluier over het gezicht is overigens geen Islamitisch voorschrift, gezien bijv. het feit dat tijdens de jaarlijkse bedevaart de vrouwen ongesluierd rondlopen). Wel is het zo dat de Islam een taakverdeling adviseert, nl. dat de man voor het gezinsinkomen verantwoordelijk is en de vrouw voor het huishouden en de opvoeding van de kinderen, doch dit betekent zeker niet dat het de vrouw verboden is buitenshuis werkzaamheden te verrichten of zich voor andere zaken buitenshuis te begeven. Hierbij kan opgemerkt worden dat de eerste echtgenote van de profeet Mohammed koopvrouw was en dat zij, ook nadat Mohammed tot het profeetschap werd geroepen, dit beroep bleef uitoefenen. Verder kan worden vermeld dat de Koran reeds meer dan 1400 jaar geleden aan de vrouwen het recht gaf vermogen te bezitten en er naar believen over te beschikken (4:32). Ter vergelijking: in Nederland verkreeg de gehuwde vrouw pas in de zeventiger jaren handelingsbekwaamheid; in Suriname in 1981. Dat bovenvermelde leerstellingen met betrekking tot de vrouwen door vele (Islamitische) landen niet in de praktijk gebracht worden, kan de Koran niet worden verweten.

Het slaan van vrouwen

Ook over dit onderwerp zijn er heel wat vreemde theorieën in omloop, hoewel de Koran er zeer duidelijk over is. Zo geeft 4:34 drie richtlijnen inzake huwelijkstwist: [1] vermaan hen; [2] laat hen alleen in de slaapplaatsen en [3] ‘idriboe hoenna’ (vertaling volgt verder). Punt 1 houdt in de partner een waarschuwing te geven, punt 2 beveelt aan een afkoelingsperiode in acht te nemen en punt 3 wordt door de meeste Koranvertalers vertaald als ‘sla haar’. De grondvorm van ‘idriboe hoenna’, zijnde ‘daraba’, kan echter meerdere betekenissen hebben; het woordenboek geeft ongeveer vijftig(!) andere betekenissen, waaronder ‘weerhouden’. In de Koran komen het woord daraba of afleidingen daarvan meer dan veertig maal voor, waarbij het in slechts enkele gevallen als ‘slaan’ zou kunnen worden geïnterpreteerd. Als we nu het leven van de profeet Mohammed en zijn metgezellen in beschouwing nemen, vinden wij zelfs niet één betrouwbare overlevering waaruit zou moeten blijken dat zij hun vrouwen sloegen. Voorts zien we in de Koran (48:29) staan dat de gelovigen mededogend tegenover elkaar moeten zijn; het slaan van vrouwen past hier totaal niet in. Verder kan worden aangehaald een overlevering van Mohammed: "De besten onder u zijn degenen die hun vrouwen het best behandelen". Ook dit gezegde spreekt het slaan van vrouwen tegen. Wij concluderen derhalve dat het woord ‘daraba’ in 4:34 geen ‘slaan’ kan betekenen, maar ‘weerhoud haar’. Het is dan ook belachelijk dat velen steeds weer de verkeerde vertaling van het woord ‘daraba’ trachten te verdedigen door de verklaring eraan te verbinden dat slechts met een tandenborstel mag worden geslagen.
Oud 16-10-2002, 13:24
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
Waarom zegt iedereen hier dat alle cultuur in een land gebaseerd is op het geloof?
Ik geloof niet, ik heb toch ook bepaalde normen en waarden en gewoonten enzo.
Ok, het is misschien wel zo dat de Koran vaak als excuus wordt gebruikt voor bepaalde handelingen, maar dat betekent niet meteen dat alles wat er gebeurd in een Islamitische samenleving ook meteen samenhangt met de basis daarvan.
Het enige wat jullie hier de hele tijd doen is een beetje speculeren, zouden jullie er niet beter aan doen om eerst eens je een beetje te verdiepen in dit soort onderwerpen en er dan een goed onderbouwde mening over te geven. Jullie lullen voor het grootste deel maar wat raak heb ik het idee.
Oud 16-10-2002, 13:37
Verwijderd
Citaat:
PimpDude86 schreef:
Ik kan het je niet kwalijk nemen...

Maar kijk eens wat verder dan je neus lang is:

Vrouwen

ingekorte versie
.
kijk, dit is mijn punt, iedereen interpreteerd het anders.

Offtopic: ben je nou moslim?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 13:38
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
kijk, dit is mijn punt, iedereen interpreteerd het anders.

Offtopic: ben je nou moslim?
Dat is met elk geloof, met elk "heilig" boek, en in elke grote religie is er een rolverdeling man-vrouw.
Nee ik ben geen moslim, ik ben geen kip zonder kop dus ik zoek de dingen graag uit.
Oud 16-10-2002, 13:43
Verwijderd
4: 32: En begeert niet datgene, waarmee God sommigen uwer boven anderen deed uitblinken. Mannen zullen een aandeel hebben in hetgeen zij hebben verdiend en vrouwen zullen een aandeel hebben in hetgeen zij hebben verdiend. En vraagt om God's overvloed. Waarlijk, God kent alle dingen.

er wordt hier niet letterlijk gesproken over inkomsten, hier zijn dus weer vele interpretaties mogelijk

4:34: Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen God onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, God is Verheven, Groot.

wederom 34
en als aanvulling, 4:15

En voor degenen uwer vrouwen, die zich aan ontucht schuldig maken, roept vier uwer als getuigen tegen haar en als zij getuigen, sluit haar dan in de huizen op, totdat de dood haar achterhaalt, of totdat God haar een weg opent.

hhm, aardig zeg.......
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 13:53
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Het is wel duidelijk dat je niet hebt gelezen wat ik gepost heb. Je hebt geen kennis van de islam. Je kunt de Koran niet op pakken en met enkele verzen gaan smijten zonder het boek te kennen. Om een goed oordeel te kunnen vormen over hetgeen de Koran over een bepaald onderwerp leert, dienen alle relevante verzen daarover in beschouwing te worden genomen. De Koran is namelijk niet per onderwerp gerangschikt en richtlijnen over één onderwerp staan dus op verschillende plaatsen vermeld. Bij het bestuderen is het ook belangrijk na te gaan in welke periode, en naar aanleiding waarvan, de openbaringen plaatsvonden. Wat weet jij van het ontstaan van de Koran, de tijd waarin met toen leefde, de manier waarop men toen leefde?

Laatst gewijzigd op 16-10-2002 om 14:22.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 13:59
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Om een voorbeeld te geven: in de tijd dat de Koran geopenbaard werd hadden vrouwen geen enkel recht. Het vers uit de Koran dat mannen toestaan 4 vrouwen te trouwen wordt hier vaak als vrouwonvriendelijk bestempeld en het oordeel "vrouwenonderdrukking" is natuurlijk weer eens bevestigd. Maar vergeet niet dat de islam op die punten vooruitgang heeft gebracht in de arabische samenleving. mannen mochten ontelbare vrouwen trouwen, het limiet van 4 is door de islam ingesteld en dan ook nog met de voorwaarden dat je elke vrouw gelijk behandeld op gebied van liefde, tijd en financiën, een haast onmogelijke taak omdat er altijd een bepaalde voorkeur zal zijn. Op een voorzichtige manier is de polygamie dus eigenlijk ingeperkt en onmogelijk gemaakt.
Ook hadden vrouwen geen erfrecht, het feit dat de vrouw volgens de Koran toen de helft van het erfdeel van een man mocht ontvangen, is dus ook een vooruitgang.
Wees dus niet te simpel om een regeltje uit de Koran op te pikken en in deze tijd proberen te plaatsen. Dat doen moslims zelf al te veel. De Koran bestuderen vergt veel inzet. Ook op taalkundig vlak. De vooruitgang die de islam in zijn tijd heeft voortgebracht zou door moeten worden getrokken in het heden. Kunnen we het daar over hebben of is dat te te...
Oud 16-10-2002, 14:37
TefnachT
TefnachT is offline
De Islam en cultuur zijn 2 verschillende dingen volgens pimpdude. Dit is echter alleen volgens hem als het negatieve factoren betreft en niet als het gaat over de pluspunten van de koran. Dat vind ik persoonlijk nogal krom. Kan je dat dan even nader toelichten?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 14:42
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Citaat:
TefnachT schreef:
De Islam en cultuur zijn 2 verschillende dingen volgens pimpdude. Dit is echter alleen volgens hem als het negatieve factoren betreft en niet als het gaat over de pluspunten van de koran. Dat vind ik persoonlijk nogal krom. Kan je dat dan even nader toelichten?
Kun jij even toelichten hoe jij tot deze conclusie bent gekomen...dat vind ik namelijk nogal krom.
Oud 16-10-2002, 15:10
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Ik weet niet waar dat op gebasseerd is maar ik ga geen moeite doen er achter te komen, het zal wel totaal misplaatst zijn aangezien mij een stelling in de mond gelegd wordt.
Islam is een religie, die de levenswijze ondersteund. Als dat het voor jou een cultuur maakt: prima, maar dan kunnen we weer gaan zeuren over de interpretatie etc.
Er wordt te veel de aandacht gelegd op de extremisten (zij die zogenaamd te veel in hun geloof opgaan) en de probleemjongeren (zij die duidelijk hun band met de islam hebben laten verslappen). Beide gevallen van ongenuanceerde vertegenwoordiging van de islam. En wat dan met die middenmoot? De grote groep die zich gewoon weet te gedragen en niemand lastig valt met de manier waarop zij hun geloof beleiden. Voor het gemak van de onwetende wordt dit alles "de islam(itische cultuur)" genoemd. De islam verwerpt overdrijving in het geloof (wie meer wil weten roept maar) en de islam is zeker geen voedingsbodem voor crimineeltjes. De middenmoot is over het algemeen niet voldoende ontwikkeld om op te komen voor de ware inhoud van de islam. Gelukkig zijn er ook nog figuren onder hen die wel de moeite nemen zich te ontwikkeling ondanks de nare positie die zij dan innemen.

Laatst gewijzigd op 16-10-2002 om 15:21.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 17:35
PimpDude86
PimpDude86 is offline
verdacht stil ineens...
Oud 17-10-2002, 14:05
Verwijderd
Citaat:
PimpDude86 schreef:
Om een voorbeeld te geven: in de tijd dat de Koran geopenbaard werd hadden vrouwen geen enkel recht. Het vers uit de Koran dat mannen toestaan 4 vrouwen te trouwen wordt hier vaak als vrouwonvriendelijk bestempeld en het oordeel "vrouwenonderdrukking" is natuurlijk weer eens bevestigd. Maar vergeet niet dat de islam op die punten vooruitgang heeft gebracht in de arabische samenleving. mannen mochten ontelbare vrouwen trouwen, het limiet van 4 is door de islam ingesteld en dan ook nog met de voorwaarden dat je elke vrouw gelijk behandeld op gebied van liefde, tijd en financiën, een haast onmogelijke taak omdat er altijd een bepaalde voorkeur zal zijn. Op een voorzichtige manier is de polygamie dus eigenlijk ingeperkt en onmogelijk gemaakt.
Ook hadden vrouwen geen erfrecht, het feit dat de vrouw volgens de Koran toen de helft van het erfdeel van een man mocht ontvangen, is dus ook een vooruitgang.
Wees dus niet te simpel om een regeltje uit de Koran op te pikken en in deze tijd proberen te plaatsen. Dat doen moslims zelf al te veel. De Koran bestuderen vergt veel inzet. Ook op taalkundig vlak. De vooruitgang die de islam in zijn tijd heeft voortgebracht zou door moeten worden getrokken in het heden. Kunnen we het daar over hebben of is dat te te...
hehe, nou komen we ergens, de islam is dus verouderd en niet van deze tijd, kortom, en dit concludeer ik dus uit jouw woorden, een achterlijke cultuur........
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 14:05
Verwijderd
Citaat:
PimpDude86 schreef:
verdacht stil ineens...
ik heb geen kabel
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 12:43
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
hehe, nou komen we ergens, de islam is dus verouderd en niet van deze tijd, kortom, en dit concludeer ik dus uit jouw woorden, een achterlijke cultuur........

Bord voor je kop ofzo? Het is wel duidelijk dat jij niet van je standpunt afkomt. Je leest ook slecht...
Oud 21-10-2002, 18:20
Verwijderd
Citaat:
PimpDude86 schreef:
Wees dus niet te simpel om een regeltje uit de Koran op te pikken en in deze tijd proberen te plaatsen. Dat doen moslims zelf al te veel. De Koran bestuderen vergt veel inzet. Ook op taalkundig vlak. De vooruitgang die de islam in zijn tijd heeft voortgebracht zou door moeten worden getrokken in het heden. Kunnen we het daar over hebben of is dat te te... [/B]
let eens op de tijden waarin de werkwoordsvormen staan en de tijd waar je het over hebt. is hier niet sprake van een modernisering in een achterlijke tijd?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 18:21
Verwijderd
Citaat:
PimpDude86 schreef:

Bord voor je kop ofzo? Het is wel duidelijk dat jij niet van je standpunt afkomt. Je leest ook slecht...
gaan we hier beledigen?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 18:35
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
let eens op de tijden waarin de werkwoordsvormen staan en de tijd waar je het over hebt. is hier niet sprake van een modernisering in een achterlijke tijd?
godsdiensten zijn van nature statisch, en kunnen slechts een kleine sociologische verandering teweeg brengen bij het ontstaan. De islam had dus niet vrouwvriendelijker kunnen zijn
Oud 28-10-2002, 12:42
Urtje
Urtje is offline
Citaat:
PimpDude86 schreef:
Het is wel duidelijk dat je niet hebt gelezen wat ik gepost heb. Je hebt geen kennis van de islam. Je kunt de Koran niet op pakken en met enkele verzen gaan smijten zonder het boek te kennen. Om een goed oordeel te kunnen vormen over hetgeen de Koran over een bepaald onderwerp leert, dienen alle relevante verzen daarover in beschouwing te worden genomen. De Koran is namelijk niet per onderwerp gerangschikt en richtlijnen over één onderwerp staan dus op verschillende plaatsen vermeld. Bij het bestuderen is het ook belangrijk na te gaan in welke periode, en naar aanleiding waarvan, de openbaringen plaatsvonden. Wat weet jij van het ontstaan van de Koran, de tijd waarin met toen leefde, de manier waarop men toen leefde?
Dat is nou juist het probleem, een goede moslim doet wat jij hier nu zegt en dat ben ik ook met je eens. Maar er zijn ook figuren die alleen de verzen lezen die in hun voordeel werken en waar ze iets uit kunnen halen om het in de naam van Allah te doen, maar dit is net zo goed het geval bij alle andere boeken over een bepaald geloof. bijv: als je de bijbel goed leest mag je iemand niet zomaar vermoorden, maar er is een vers waarin staat dat je iemand mag doden wanneer deze persoon homo is, als je selectief, dus alleen dit, leest kun je de bijbel net zo goed verkeerd opvatten en dat is het grootste probleem met deze boeken
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 13:06
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Ja je kunt het probleem wel bij "de boeken" neer leggen maar iedere persoon heeft zijn eigen verantwoordelijkheid en elk weldenkend mens dat zich door een heilig boek laat leiden, doet dat doordacht...

helaas zijn er te weinig weldenkenden...
Oud 28-10-2002, 13:28
Urtje
Urtje is offline
Citaat:
PimpDude86 schreef:
Ja je kunt het probleem wel bij "de boeken" neer leggen maar iedere persoon heeft zijn eigen verantwoordelijkheid en elk weldenkend mens dat zich door een heilig boek laat leiden, doet dat doordacht...

helaas zijn er te weinig weldenkenden...
Maar sommige mensen zijn gewoon geen weldenkenden, die zijn niet slim genoeg (hierbij verdedig ik zeker niet de daden die deze personen naar aanleiding van "de boeken" doen) daarom moeten "de boeken" duidelijker worden geformuleerd en meer duidelijk worden in wat ze precies bedoelen, een hele taak, maar ik denk dat het wel nodig is
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 13:31
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Citaat:
Urtje schreef:
Maar sommige mensen zijn gewoon geen weldenkenden, die zijn niet slim genoeg (hierbij verdedig ik zeker niet de daden die deze personen naar aanleiding van "de boeken" doen) daarom moeten "de boeken" duidelijker worden geformuleerd en meer duidelijk worden in wat ze precies bedoelen, een hele taak, maar ik denk dat het wel nodig is
Ben ik het niet mee eens, kennis vergaren is een onderdeel van het geloof, daar valt niet over te twisten en daar hoef je niet intelligent voor te zijn. Dat mensen (vooral mannen) de makkelijke weg kiezen en zich beperken tot wat voor hen gunstig uitkomt is niet te wijten aan de boeken aangezien deze "compleet" zijn.
Oud 28-10-2002, 13:39
Urtje
Urtje is offline
Citaat:
PimpDude86 schreef:
Ben ik het niet mee eens, kennis vergaren is een onderdeel van het geloof, daar valt niet over te twisten en daar hoef je niet intelligent voor te zijn. Dat mensen (vooral mannen) de makkelijke weg kiezen en zich beperken tot wat voor hen gunstig uitkomt is niet te wijten aan de boeken aangezien deze "compleet" zijn.
Ok, je hebt me overtuigd
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 13:40
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Citaat:
Urtje schreef:
Ok, je hebt me overtuigd
Oud 28-10-2002, 19:26
Nate
Nate is offline
Autodropje, ik wilde je even complimenteren op je bewerkingen van de post van FeyenoordvakX ergens aan het begin, dat heb je heel mooi verwoord

EDIT: Hiermee wil ik zeggen dat wat in die post staat voldoende is om alle discussies over de Islam mee op te lossen. Voor de duidelijkheid quote ik 'm even:

Citaat:
[b]oud nieuws, de islam is nou eenmaal een cultuur met diverse subculturen met weer een eigen interpretatie van de koran.
Wat betreft vrouwenbesnijdenis: Dat wordt óók grotendeels opgelost door die post. Wat weten wij nou helemaal van die tradities en cultuur, niet veel toch? Er staat letterlijk in dat artikel dat er weinig bekend is over de oorsprong van deze traditie. Mensen proberen bepaalde dingen te bevatten die we met rust zouden moeten laten. Zoals the ways of thinking van andere mensen.

Ik zou nooit iemand castreren, maar dat komt doordat het mij niets lijkt.

Dan wil ik ook nog even toevoegen dat de meeste castraties door vrouwen worden uitgevoerd. Nou, dan staan zij voor de keuze om het te doen of de gevolgen te ondervinden. Waar een keuze is is een oplossing, dus hoeven wij er ons niet meer mee te bemoeien.

Laatst gewijzigd op 28-10-2002 om 19:32.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten