Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2002, 23:19
Destrøyer
Destrøyer is offline
Citaat:
Cat schreef:
geen enkele pediater (of andere arts) vinden die gaat zeggen dat melk ongezond is.
Er zijn ook nog altijd een hele boel huisartsen die er heilig van overtuigd zijn dat je spierscheuren kunt laten genezen door te rusten. (als je dat doet krijg je littekenweefsel dat ontzettend makkelijk scheurt)
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 10:45
Yamyam
Yamyam is offline
Ik drink al sinds mijn 8e geen melk meer, ik lust t niet maar vooral omdat ik t niet zo goed vind als Nederland beweert.
Melk schijnt voor maar 20% nog een beetje goed te zijn en als je t zolang kookt gaan ook de goede bacterietjes ed weg, en tja, er zijn allerlei redenen, zie topicbeginner, maar t is ook niet superslecht of zo.
Ik heb er destijds nog veel problemen mee gehad omdat ik er heilig in geloofde dat melk NIET gezond was en mensen het heel raar vonden dat ik het nooit dronk. Ik heb nog heel wat discussies en ruzies gehad over melk. Spreekbeurt gehouden ook nog.
Ik denk er eigenlijk nooit meer aan, ik woon op mezelf, en mensen verwachten nu van mij dat ik cola en sinas drink inplaats van melk. Ook heel vervelend, maar daar weet iedereen tenminste van dat t slecht is dus daar hoef ik niet zo veel bij uit te leggen.
Er komen steeds meer bewijzen, en het is nu al beter geaccepteerd dat ik er niet aan meedoe.
Ik heb zelfs teveel kalk in mijn botten gehad, t zat zowat in mijn spieren, terwijl ik dus al jaren geen melk drink.
Het is echt niet zo dat er nog zoveel goeds in zit en het schijnt ook dat al die kalk die erin zit niet goed opgenomen wordt in je lichaam door een ander stofje dat in melk zit.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 10:46
Yamyam
Yamyam is offline
Moedermelk is beter en baby's hebben t wel nodig.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 10:52
Yamyam
Yamyam is offline
Citaat:
Cat schreef:
3 Het staat ontegensprekelijk vast dat melk een belangrijke, preventieve heeft in het verminderen van osteoporose later in het leven [/B]
LATER in het leven ja, dus je hoeft niet je hele leven melk te drinken. Voor een baby is t best nodig, en kleine kinderen, maar er zijn nog teveel mensen die denken dat iedereen een enorme hoeveelheid melk moet drinken per dag, terwijl je door teveel van die zooi juist slappe botjes krijgt.

Oja, en je wordt ook sneller verkouden door melk of je hebt er langer last van. Moet je eens proberen als je verkouden bent, geen melk drinken: kan je weer ademen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 11:57
Cat
Cat is offline
Citaat:
melkvet is wel verzadigd vet. visvet is onverzadigd. en voor de 100e keer. MELK IS ONGEZOND. dat jij denkt dat het een feit is dat melk gezond is, dat is je aangepraat.
Het feit dat melk gezond is, is mij totaal niet aangepraat.
Het feit dat melk ongezond zou zijn is jou aangepraat.
Er zijn evengoed mensen die geloven dat roken wel gezond is terwijl dat iedereen in de gezondheidszorg weet dat dat niet zo is. Dit is precies hetzelfde met melk, je kan er niet omheen, melk is gezond

Citaat:
LATER in het leven ja, dus je hoeft niet je hele leven melk te drinken. Voor een baby is t best nodig, en kleine kinderen, maar er zijn nog teveel mensen die denken dat iedereen een enorme hoeveelheid melk moet drinken per dag, terwijl je door teveel van die zooi juist slappe botjes krijgt.
Om de symptomen van osteoporose te verzachten is het bewezen om minstens tot je 30 jaar melk en melkproducten te drinken en dan vooral 's avonds.

Dit is puur fysiologie van de mens.

Citaat:
Oja, en je wordt ook sneller verkouden door melk of je hebt er langer last van. Moet je eens proberen als je verkouden bent, geen melk drinken: kan je weer ademen.
Een verkoudheid wordt veroorzaakt door een bacterie of een virus en zeker NIET door melk. (Inderdaad melk kan de slijmproductie tijdelijk beïnvloeden maar dat is niet ongezond en die slijmen hechten zich trouwens niet op de longen)

Als je geen melk lust hoef je niet te gaan verkondigen dat het ongezond is.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 12:05
Cat
Cat is offline
Als je dan toch weinig verzadigde vetten via melk wil binnenkrijgen, drink dan magere melk. Daar zit 0,1 gr per 100ml verzadigd vet in (verder geen andere vetten).
Dan werkt de positieve invloed op osteoporose nog steeds.

Laatst gewijzigd op 26-10-2002 om 14:56.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 16:33
Angie_
Angie_ is offline
iedereen drinkt melk

net als dat iedereen rookt
en iedereen drink alcohol

is ook vergif

Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 19:25
Cat
Cat is offline
Citaat:
Engolie schreef:
iedereen drinkt melk

is ook vergif

Er is enkel een klein verschil: melk is gezond, alcohol en roken niet
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 10:50
Angie_
Angie_ is offline
Citaat:
Cat schreef:
als je geen melk lust moet je toch iets anders nemen
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Cat schreef:
roken is sowieso ongezond.. maar af en toe een glas wijn of bier is volgen sommige onderzoeken zo slecht nog niet.. te veel is altijd slecht.

En verder: nietes..
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Engolie schreef:
iedereen drinkt melk

is ook vergif

Iedereen?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 19:10
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Iedereen?
Laten we zeggen dat iedereen die niet de pech heeft een allergie voor melk en melkprodukten te hebben melk drinkt, maar dat niet iedereen drinkt en rookt.
Wat de discussie over het al of niet slecht zijn van melk betreft: laten we het er maar op houden dat melk alleen slecht voor je is als je de pech hebt een allergie voor melk en melkprodukten te hebben en dat wetenschappers die menen aan te kunnen tonen dat melk slecht is niet per definitie gelijk hoeven te hebben. Wat mijzelf betreft: ik heb gelukkig geen allergie voor melk en melkprodukten, dus blijf ik het gebruiken, ongeacht het feit dat dit in de ogen van romy17 niet verstandig is. Overigens wil ik er, al is het misschien ten overvloede, even op wijzen dat het welzijn van de economie van meer factoren afhankelijk is dan melk alleen.
Oud 29-10-2002, 19:23
Destrøyer
Destrøyer is offline
ik drink gemiddeld 1œ tot 2 liter per dag; al een jaar of 5 à 6 lang, en ik ben kerngezond. Ik geloof wetenschap mits er geen duidelijke bewijzen aangevoerd kunnen worden dat het niet zo is
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 16:47
Cat
Cat is offline
idd en de wetenschap heeft al meermaals bewezen dat melk wel degelijk gezond is.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 10:41
henrie
henrie is offline
"En baby's mag je zeker in de eerste levensmaanden GEEN koemelk geven"

wat heb ik dan voor melk gkregen?
K snap er geen hol meer van juh..
Oud 31-10-2002, 10:49
Verwijderd
Citaat:
henrie schreef:
"En baby's mag je zeker in de eerste levensmaanden GEEN koemelk geven"

wat heb ik dan voor melk gkregen?
K snap er geen hol meer van juh..
Je krijgt als baby moedermelk of van die speciale oplosmelk. Koemelk is in de eerste maanden idd slecht, grotere kans op ontwikkeling van allergieën oid, als ik me niet vergis. Moedermelk verkleint die kans juist.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 10:51
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Overigens wil ik er, al is het misschien ten overvloede, even op wijzen dat het welzijn van de economie van meer factoren afhankelijk is dan melk alleen.
Gelukkig wel, anders zou de economie bij elke BSE-crisis totaal in elkaar storten.

En er zijn ook zat mensen zonder allergie (over het algemeen is het btw een intolerantie en geen allergie) die geen melk drinken.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 12:07
Cat
Cat is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Je krijgt als baby moedermelk of van die speciale oplosmelk. Koemelk is in de eerste maanden idd slecht, grotere kans op ontwikkeling van allergieën oid, als ik me niet vergis. Moedermelk verkleint die kans juist.
Het geven van koemelk aan een baby onder 1 jaar is niet goed omdat koemelk niet de voedingsstoffen in de goede verhouding en hoebveelheden bevat die een baby nodig heeft.
[een tekort aan ijzer, vitamines en linolzuur (deze stoffen zijn onmisbaar voor de normale groei van de baby en bevinden zich in grotere hoeveelheden en concentraties in moedermelk) en teveel aan eiwitten en mineralen waaronder natrium (de nieren van de baby zijn nog onvoldoende ontwikkeld om dit te kunnen verwerken (na één jaar wel)]

Flessenvoeding is geproduceerd uit koemelk (de concentraties zijn aangepast)
Hierdoor is moedermelk beter dan flessenvoeding.

Het voordeel van moedermelk voor allergiëen:
lactoseintolerantie: de baby kan geen koemelk en geen moedermelk verdragen wegens lactose dat erin zit. Lactose (=melksuiker) is de voornaamste suiker in moedermelk, koemelk, geitenmelk, schapenmelk en paardenmelk. Lactose wordt normaal in de dunne darm afgebroken door het enzym lactase. Bij mensen met lactoseintolerantie is dit enzym niet of onvoldoende aanwezig.
Hierbij zal moedermelk dus niet beschermen

koemelkeiwitallergie: het afweersysteem maakt afweerstoffen tegen de eiwitten van koemelk. Het kind wordt hiermee geboren maar het gaat vanzelf over tussen 1 en 2 jaar. Deze allergische reacties kunnen vermeden worden door het zo lang mogelijk geven van moedermelk omdat daar geen koemelkeiwitten in zitten. In flessenvoeding zitten deze koemlekeiwitten wel. Flessenvoeding is dus in dit geval niet goed.

Nog een verschil tussen lactoseintolerantie en koemlekeiwitallergie is dat bij koemlekeiwitallergie slechts een klein spoortje melk voldoende is om een allergische reactie uit te lokken. Bij lactoseintolerantie worden er vaak wel kleine hoeveelheden melk verdragen en sommige melkproducten die iemand met koemelkeiwitallergie beslist niet kan verdragen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 14:15
Verwijderd
Citaat:
Cat schreef:
Het geven van koemelk aan een baby onder 1 jaar is niet goed omdat koemelk niet de voedingsstoffen in de goede verhouding en hoebveelheden bevat die een baby nodig heeft.
[een tekort aan ijzer, vitamines en linolzuur (deze stoffen zijn onmisbaar voor de normale groei van de baby en bevinden zich in grotere hoeveelheden en concentraties in moedermelk) en teveel aan eiwitten en mineralen waaronder natrium (de nieren van de baby zijn nog onvoldoende ontwikkeld om dit te kunnen verwerken (na één jaar wel)]
Doordat het die voedingsstoffen mist (en volgens mij ook doordat een kind bepaalde dingen in koemelk niet kan verdragen oid --> die koemelkeiwitten oid?) is er volgens mij een grotere kans om allergisch te worden...
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Cat schreef:
Nog een verschil tussen lactoseintolerantie en koemlekeiwitallergie is dat bij koemlekeiwitallergie slechts een klein spoortje melk voldoende is om een allergische reactie uit te lokken. Bij lactoseintolerantie worden er vaak wel kleine hoeveelheden melk verdragen en sommige melkproducten die iemand met koemelkeiwitallergie beslist niet kan verdragen.
Omdat in sommige melkproducten geen lactose zit, logisch dus.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 14:17
@pie
@pie is offline
Citaat:
romy17 schreef:
oei, nu zit ik de verkeerde te quoten. maargoed.. je snapt me wel
ik denk dat ik et wel snap jah.. je mengt je totaal niet in de discussie, je wil alleen je gelijk halen

dat je es n onderzoek hebt gevonden (zonder bronvermelding of wat dan ook) waarin staat dat melk slecht voor je is, terwijl er honderden zijn waarin staat dat het wél goed voor je is is sowiezo al een beetje raar

dat jij om dat ene onderzoek geen melk drinkt vind ik helemaal goed, moet je zelf weten, maar als je er hier met mensen over praat moet je wel kunnen meepraten en niet blijven zeiken dat het slecht voor je is

ik drink er in ieder geval geen druppel minder melk om
Oud 31-10-2002, 14:26
Cat
Cat is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Doordat het die voedingsstoffen mist (en volgens mij ook doordat een kind bepaalde dingen in koemelk niet kan verdragen oid --> die koemelkeiwitten oid?) is er volgens mij een grotere kans om allergisch te worden...
Zo zit het niet echt in elkaar, een kind is allergisch of niet (het is dus aangeboren) en het heeft niet te maken met het feit dat men voedingsstoffen mist.
Het kind zal dus pas antistoffen maken tegen (in dit geval) koemelkeiwitten wanneer het met deze in contact komt.
Moedermelk kan dit zo voorkomen omdat het geen koemelkeiwitten bevat, hierdoor komt het kind niet in contact met de koemelkeiwitten en kan bijgevolg geen antistoffen maken waardoor een allergische reactie uitblijft.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Cat schreef:
Zo zit het niet echt in elkaar, een kind is allergisch of niet (het is dus aangeboren) en het heeft niet te maken met het feit dat men voedingsstoffen mist.
Het kind zal dus pas antistoffen maken tegen (in dit geval) koemelkeiwitten wanneer het met deze in contact komt.
Moedermelk kan dit zo voorkomen omdat het geen koemelkeiwitten bevat, hierdoor komt het kind niet in contact met de koemelkeiwitten en kan bijgevolg geen antistoffen maken waardoor een allergische reactie uitblijft.
Een allergie kun je ontwikkelen, de aanleg is aangeboren, of je werkelijk allergisch wordt of niet niet. Wanneer je de aanleg hebt, kun je dus een allergie of intolerantie ontwikkelen, bv. voor melk. En die ontwikkel je dus eerder wanneer je geen modermelk gedronken hebt. Kinderen die geen moedermelk hebben gedronken als baby zijn vaker allergisch (daar is onderzoek naar gedaan, ik heb helaas geen bronvermelding, sorry).
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 15:08
Cat
Cat is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Een allergie kun je ontwikkelen, de aanleg is aangeboren, of je werkelijk allergisch wordt of niet niet. Wanneer je de aanleg hebt, kun je dus een allergie of intolerantie ontwikkelen, bv. voor melk. En die ontwikkel je dus eerder wanneer je geen modermelk gedronken hebt. Kinderen die geen moedermelk hebben gedronken als baby zijn vaker allergisch (daar is onderzoek naar gedaan, ik heb helaas geen bronvermelding, sorry).
Je hebt gelijk als je zegt dat kinderen die geen moedermelk hebben gedronken toen ze baby waren vaker allergisch zijn.
Dit komt omdat de darmen van baby's gedurende de eerste maanden gevoeliger zijn, als de baby dan contact komt met koemelkeiwitten is het mogelijk dat men voor de rest van zijn leven last heeft.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 15:09
Verwijderd
Citaat:
Cat schreef:
Je hebt gelijk als je zegt dat kinderen die geen moedermelk hebben gedronken toen ze baby waren vaker allergisch zijn.
Dit komt omdat de darmen van baby's gedurende de eerste maanden gevoeliger zijn, als de baby dan contact komt met koemelkeiwitten is het mogelijk dat men voor de rest van zijn leven last heeft.
Dat is dan wat ik bedoelde. Zo iets iig.

Laatst gewijzigd op 31-10-2002 om 15:16.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 15:11
Cat
Cat is offline
Dat dacht ik al
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 15:25
Verwijderd
Citaat:
Cat schreef:
Dat dacht ik al
Zijn we daar ook weer uit.