Advertentie | |
|
![]() |
||||||||
![]() |
Citaat:
Maar ook dit kan omgekeerd worden door 'er nog een min voor te zetten'. Kortom: gods 'niet bestaan' bestaat ook niet totdat dat bewezen is.. Voillà! Atheïst zijn is objectief gezien uiteindelijk ook niet wetenschappelijk verantwoord en daarmee dus een geloof. Bewijs jij maar dus eens dat het 'niet bestaan' van een god bestaat (wat een constructie ![]() Citaat:
Citaat:
Zulke mensen sluiten uit dat andere dingen waar zijn als die die in hun straatje passen en worden daardoor zeer intolerant. Citaat:
![]() Ik vind zo een redenering extreem flauw.. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zie jij dan niet dat andere mensen net zo goed denken de waarheid in pacht te hebben? Is het dan misschien niet verstandig om je in die andere opvattingen te verdiepen voordat je roept dat alleen jij gelijk hebt? On top of all that: Hoe kunnen we filosoferen als mensen als jij hun waarheid al denken te hebben gevonden en andere dingen uitsluiten uit soort van angst voor het onbekende? Het verstandigst is nog altijd zij die weet dat ze eigenlijk niets weet..
||||||||||
![]() |
Citaat:
Atheisme is in feite niks meer of minder dan geloven in de wetenschap. Je kan het een geloof noemen , maar het is in ieder geval geen religie. Citaat:
![]() ![]() Citaat:
In tegenstelling tot religieusen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik dring echter niks op , maar ja , als iemand er niet tegen kan begrijp ik niet waarom zo iemand hier is. En dan mag diegene zoals jij zegt 'oprotten'. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar ik weet dat iets er is als het aangetoont is. Dat is het verschil tussen mijn en religieusen , die geloven al voordaat ze iets aan kunnen tonen. |
![]() |
|||||||||
![]() |
Citaat:
Maar gods 'niet bestaan' bestaat ook niet als daar geen bewijzen voor zijn. In de wetenschap is god iets wat tussen 'bestaan' en 'niet bestaan' drijft omdat er bewijzen voor noch tegen het bestaan van een god zijn.. Je zei dat het bewijzen niet aan de atheïsten was maar aan de andere geloven, maar sinds 'het niet bestaan' van een god zonder bewijzen ook niet bestaat ben jij net zo goed een gelovige en moet jij net zo goed met bewijzen op de proppen komen voordat je beweert. Kom nou niet nog 50 keer met 'ja maar niets bestaat totdat het bestaan ervan bewezen is' dat zeg ik ook, alleen kijk ik nog een stapje verder. Citaat:
Citaat:
Je hebt tegenover gelovigen een respectloos 'ik-heb-gelijk'-gedrag aangenomen terwijl je jouw gelijk net zo goed niet kunt bewijzen. Dat maakt jouw gedrag even bekrompen en blind als andere intolerante gelovigen tegenover dingen die niet in hun straatje passen. Citaat:
Citaat:
Dat is het vermoeiende van een discussie met iemand met oogkleppen op, we blijven op dezelfde punten terugkomen omdat je ze gewoonweg niet ziet.. Citaat:
Citaat:
Want zelfs de wetenschap kan betwijfeld worden. Citaat:
Zij is immers op onze werkelijkheid gebaseerd maar wie zegt dat er niets buiten onze werkelijkheid is? Als je lang genoeg doorgaat kan alles betwijfeld worden en niets uitgesloten. We moeten een waarheid vastleggen die we met bewijzen kunnen onderbouwen omdat we in een samenleving leven en we dus van bepaalde dingen uit moeten gaan, daarvoor hebben we nu de wetenschap. Maar wie zegt dat er niets buiten deze door ons vastgelegde waarheid is?
||
![]() |
Kijk mugshot , het verschil tussen jouw en mij is dat mijn geloof is geloven in dat wat bewezen is . Zoiets noem je rationalisme. Jij gelooft dat alles waar kan zijn ook al is het niet bewezen. Jouw mening is meer respectvoller , de mijne objectiever en realistischer.
Maar waarom zou ik iets wat niet bewezen is voor waar aannemen? Als je dat zou doen zou je een hele rare persoonlijkheid krijgen. En dan zeggen de religieusen op dit forum : 'ja dat heet dan ook geloven'. Maar hoe kan je zo'n verhalenbundel opvatten als de ultieme waarheid als daar totaal geen bewijzen voor zijn.(komt door beinvloedding natuurlijk). Kijk en daarom heb ik nou een beetje problemen met religieusen. Ze staan niet open voor rationele bewijzen die tegen dat verhaal ingaan. Dat zal jij ook wel begrijpen. Citaat:
En er zouden geen kinderen dood gaan in streng religeuse streken omdat de ouders tegen inenten zijn. En de Inca/Maya cultuur zou niet door de spanjaarden verwoest zijn omdat eht een heidense cultuur zou zijn. En de gebeurtenissen op 11 september waren zonder religie ook niet gebeurd (je gaat niet jezelf vermoorden als je niet de gedachten zou hebben dat je in een paradijs zou komen). En de mens is juist het minst primitieve schepsel , daardoor is er zoveel aggresie. Juist niet omdat het primitief is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Ik wil 3 dingen kwijt:
Mitsj - Erg objectief is het niet om onwaarschijnlijkheden uit te sluiten. Zelfs erg subjectief. Ook zonder religie zouden er zat oorlogen zijn geweest. De meeste religies propageren liefde en vrede. Onzin om te zeggen dat er geen of minder oorlogen zouden zijn zonder religies. Ze zijn nu wel de oorzaak van veel ellende, maar zonder dat zou de mens wel een ander excuus hebben gevonden, maak je daar maar niet druk om. Naif om te denken van niet. Ik heb vanmiddag toch zo'n lekker broodje frikandel naar binnen gewerkt ![]() |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
1 zich bepalend tot de feiten, niet beïnvloed door eigen gevoel of door vooroordelen <=> subjectief ob What's your point? Maargoed, on-topic weer. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() Ik ben objectief omdat ik me alleen laat leiden door de feiten wat het woorden boek dus ook zegt. Niet door onwaarschijnlijkheden. Dus kan je het terug nemen dat ik subjectief ben. Citaat:
[Dit bericht is aangepast door mitsj (07-03-2002).] |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Waarom denk jij dat er dan minder oorlogen zouden zijn? Zegt de Bijbel niet Keer uw andere wang toe? Eigelijk zouden er dus meer oorlogen moeten zijn. Zeker omdat de in de oude tijden voor het christendom strijd als iets goeds werd beschouwd. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
![]() Ik voel me niet beter als christenen , ik voel eerder een soort meelijden en irritatie jegens hen. Citaat:
Ik kan dit niet betrekken naar mij. Ik weet niet of dat aan mij ligt of aan jouw ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
Voorbeeld. Een steen valt naar beneden als je hem laat vallen. Altijd? Ja, altijd... Tot nu toe dan. Valt hij echt altijd naar beneden? Houdt de zwaartekracht niet op een gegeven moment op te werken bij de steen? Weet je niet. Die natuurwetten zijn gemaakt aan de hand van observaties, die je niet altijd en voor eeuwig en overal kunt doen. Hoe klein dan ook, de steen hoeft niet persee altijd naar beneden te vallen. Om uit te sluiten dat de steen op een gegeven moment NIET naar beneden valt, is dus niet objectief. Precies wat jij doet ivm God. Subjectief dus. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De meeste religies propageren vrede, terwijl in vroeger tijden strijd als iets goeds werd gezien. Kans is dus groot dat er juist meer oorlogen zouden komen. Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik leef voor mezelf, om lol te maken en veel dingen te leren (niet in school idee, maar denkbeelden idee)
misschien hoefje als je helemaal uitgeleerd ben niet meer terug te komen, maar ff iets, HELEMAAL NIET aanvallend bedoeld maar: waarom zou je voor een god leven? ff serieus geloof in een hogere macht ok maar ervoor leven en hem aanbidden om in de hemel te komen, nee sorry, je maakt je eigen hemel en je eigen hel en je wordt egt niet op de weegschaal gelegd als je dood ben om te kijken of je goed of slecht bent ofzo, DENK ik dan he, ik bedoel als je gewoon totale verantwoordelijkheid neemt, hoef je het ook niet op god af teschuiven als je een zogenaamde zonde heb begaan, dus dan leef je voor jezelf, ik denk dat 1 van de lessen in je leven is om voor jezelf te leren leven eiglijk willik dit heel anders uitleggen maar ik kan de woorden niet vinden ![]() hoop dattet tog beetje duidelijk is |
![]() |
||||||||||||
![]() |
Citaat:
Atheïsten geloven dat er geen god is. Is het bewezen dat er geen god is? Nee. Citaat:
Citaat:
Niets hoeft niet waar te zijn en wij kunnen niet over waar en niet waar beslissen, wij kunnen alleen de dingen waar aanduidingen voor zijn bevestigen. De wetenschap doet dit omdat we in een samenleving zijn en van bepaalde dingen uit moeten gaan. De wetenschap maakt alleen de fout bijv onwaarschijnlijkheden of onbewezen dingen uit te sluiten. De objectieve wetenschap is hier toch eerder subjectief, zoals sildistani al zei. Citaat:
Citaat:
Maar defineer realistisch eens en zie dat het een relatief begrip is. Realistisch vanuit wetenschappelijk perspectief.. Ik zie de wetenschap echter als iets wat zich van die oneindige mogelijkheden afzondert, ze isoleert zich. Tuurlijk lijkt het realistisch vanuit de door ons vastgelgde werkelijkheid dingen die er tegenin druisen, er buiten staan uit te sluiten. Citaat:
[de wetenschap van nu is mij ook veels te zwart-wit] Je moet ze niet voor waar nemen, je moet ze voor mogelijk houden, niet uitsluiten. Jij sluit ze dus uit en dat is weer het andere extreem.. [quote]En dan zeggen de religieusen op dit forum : 'ja dat heet dan ook geloven'. Geloven op zich betekent niet de dingen die je niet kunt weten voor waar nemen, het betekent die dingen voor mogelijk houden, mensen die in het geloof zijn opgegaan nemen het pas voor waar en sluiten andere varianten uit. Citaat:
![]() Jij staat andersom net zo goed niet open voor dingen die tegen de wetenschap ingaan, bewijs eerst maar eens dat er niets buiten datgene is waar de wetenschap op gebaseerd is.. Wat jij rationeel noemt heeft voor andere mensen weer een andere betekenis. Citaat:
![]() Maar ja, ik begrijp waar je op doelt en ik ben het er totaal niet mee eens, je denkt te zwart-wit. Tuurlijk waren er niet dezelfde oorlogen geweest, maar diezelfde machtzieke personen hadden wel een andere reden voor oorlog verzonnen en een manier gevonden het volk op te hitsen en situaties te misbruiken.. Zoals sildistani al zei predikten de meeste religies liefde en vrede, werden echter toch misbruikt [zou er toch op moeten wijzen dat het bij de mensen ligt en niet bij de religie zelf, niet?]- Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar de mensheid moordt en vernietigt en droomt tergelijkertijd van een wereld van liefde en vrede en probeert die zelfs door geweld te bereiken. Deze tegenspraak maakt de mens tot een primitief schepsel. Ook vanuit ander perspectief moet ik telkens weer bevestigen dat de mens primitief en laagontwikkeld is. Want welke wijze man zei ooit: „Wat gij niet wilt dat u geschiet, doe dat dan ook bij een ander niet“.
|||||||||
![]() |
Citaat:
![]() En volgens het woordenboek zou ik rationeel zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Als je er een heilige oorlog van maakt geloofde die mensen de machthebbers eerder. Citaat:
![]() Citaat:
Ik had er een uitleg bij gegeven , lever daar dan alsteblieft commentaar op. |
![]() |
|||
![]() |
Mitsj, jammer genoeg bekijk jij alles zo eenzijdig dat je net zo blind bent geworden als mensen als Mujahideen. En dan beschouw je jezelf nog als objectief ook.
Citaat:
Daarnaast heeft de wetenschap ook nog zoiets als een onzekerheidsfactor, die jij nu voor het gemak totaal negeert. Het is hardstikke subjectief om het onwaarschijnlijke uit te sluiten, en dat is precies wat er gedaan wordt. Het is gewoon stom en arrogant om dat objectief te noemen. Citaat:
En over die oorlogen, dat is wel vaak genoeg herhaald nu, jou argumenten heb ik al tien keer in andere bewoording terug gezien, ga nu maar dieper in op wat er gezegd is. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() En volgens mij geeft de Koran mensen teostemming om wraak te nemen. En zo zijn er denk ik wel bij elke religie gaten die oorlog kunnen legitimeren en de machthebbers hoe dan ook gebruik van maken. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als elke religie een gat heeft waardoor oorlog gepermiteerd kan worden, hoe denk je dat het zou zijn als er een groot gat zou zijn? Vroeger werd strijd als iets goeds en constructiefs gezien. Het christendom is er de oorzaak van dat dat nu niet meer zo is. Veel mensen vergeten dat onze hele maatschappij op het christendom is gebaseert. Bijna alle moreel en ethiek komt er vandaan. |
![]() |
||||||||||
![]() |
Citaat:
Betekent dat dat jij onwaarschijnlijkheden en het door de wetenschap niet waargenomen met grootste zekerheid en zelfs arrogantie moet uitsluiten? Citaat:
Citaat:
Ik vraag jou, waarom zou je iets totaal uitsluiten omdat de wetenschap het niet op een wetenschappelijk gangbare manier of gewoon niet heeft kunnen waarnemen? Citaat:
Leg ik het nog een keer uit.. Jij zegt dat god niet bestaat.. Jij zegt dus dat gods niet-bestaan bestaat.. Tergelijketijd zeg jij echter dat niets bestaat totdat het wetenschappelijk bewezen is. Je roept dat gods niet-bestaan bestaat, brengt daar geen bewijzen voor en noemt het wetenschappelijk verantwoord. Kijken we met die heerlijke wijsheid dat niets bestaat totdat er bewezen is dat het er is eens van twee kanten: Gods bestaan bestaat niet totdat dat bewezen is- Gods niet-bestaan bestaat ook niet totdat dat bewezen is- gods niet-bestaan kun je dus net zo goed niet aannemen! Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Feit is gewoon dat je een situatie met religie onmogelijk met een situatie zonder religie kunt vergelijken, als mijn tante een pik had was ze mijn oom geweest..
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarvoor sta jij 's ochtends op? Patje | 33 | 09-07-2004 15:18 | |
Verhalen & Gedichten |
Durf jij te rijden... ? Valentijn | 5 | 27-10-2003 17:12 | |
Psychologie |
Waar leef jij voor? Me_Myself_and_I | 56 | 03-05-2003 23:14 | |
Psychologie |
waarom/waarvoor leef jij? PiNoW | 83 | 18-05-2002 14:50 | |
Verhalen & Gedichten |
Leef jolleke | 2 | 09-12-2001 02:16 | |
Verhalen & Gedichten |
Pijn in mijn leven, liefde in mijn leven, waarom louis84 | 1 | 07-11-2001 16:16 |