Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
europa, middeleeuwen, paganisme, de invoer van het christelijke dit ging gepaard met bloedvergiet, tempelbraden en veel onbeholpen ‘naastenliefde’ het is niets minder dan persoonlijk dat ik niet pik dat christelijkheid nog steeds het grootste deel van deze maatschappij vormt, of je het nu wilt of niet je word geboren en vanaf dat punt word je opgevoed met christelijke normen en waarden als dat nog niet genoeg is word je zoet gehouden met sprookjes over respect, verdiensten en teruggaven tot je dood blijf je gefonfronteerd met de kerk ben ik even blij dat ik de mogelijkheid heb om op staan voor mijn heidense geloofsovertuigingen |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
een ‘gevoel’ dat lijkt op iets goddelijks? een ontastbare droom van een vage vriendin? neen, dat lijken me ook geen waardige bewijzen |
![]() |
|
Fout, fout, fout. Je doet net alsof het iedereen opgedrongen wordt en dat is absoluut niet waar.
Normen beschermen de menselijkheid, niet de Christelijkheid. Het is wel zo dat het Christendom gezien wordt als de algemene godsdienst in Nederland, maar of dat nog steeds zo is betwijfel ik. Iedereen heeft het recht op een eigen levensovertuiging, dat staat in de Nederlandse grondwet. Dat is een norm. Normen, die volgens jou Christelijk zijn. Iedereen kiest zijn eigen overtuiging. Ken je uberhaupt wel Christenen, heb je wel eens een gesprek met ze gevoerd over hun geloof? Waarbij je niet vantevoren al had besloten dat je ertegenin zou gaan? En dat geschiedenisfeitje ben ik ook niet zo van onder de indruk. Dat is minstens duizend jaar geleden. En zeker als je zegt dat je zelf geen Christendom opgelegd wil krijgen in je eigen leven, kan je Christenen ook niet voor altijd een slechte naam opleggen om fouten in het verleden. Stel je voor dat jij je hele leven zou moeten boeten voor een fout van je ouders. Lijkt me geen prettig gevoel. En tel daar nou nog eens duizend jaar bij op, dan begrijp je misschien wat ik bedoel. Als je vindt dat je respect moet verdienen, moet je wel open staan voor respect. Anders is het selectief en geen respect, maar domme voorkeursselectie voor mensen/woorden/acties die toevallig passen in wat jij vindt dat je moet denken.
||
![]() |
Citaat:
Hoe dan ook, 'het gevoel' wil ik niet zozeer als een bewijs omschrijven. Meer als (naast liefde rust etc) zekerheid. De zekerheid die je normaal uit bewijzen kunt halen, maar nu in mijn hart doordringt, zonder een aanleiding. Wetenschappelijk gezien, mag je mij kortzichtig noemen.
||
Citaat:
Ik geloof niet in God op de manier van het Christendom, niet in Jezus op de manier van de Bijbel. Maar ik geloof wel in God. God als kracht, God als bescherming, God als leraar. Maar zonder geslacht en tegelijkertijd met allebei de geslachten in zich. Ik zit op een Christelijke school, de meeste leraren en andere personeelsleden zijn Christelijk en ik zie dat ze een gemeenschappelijk gevoel voor individualisme, repspect en naastenliefde hebben en dat vind ik zo mooi.
||
![]() |
Citaat:
|
Leuk, die interesse.
![]() Ik geloof in een kracht die schept en vernietigt, die controle houdt over het evenwicht en die alle uitersten omvat. Licht - Donker, Goed - Kwaad, etc. Daarom geloof ik ook niet in goed of in kwaad, alles is een afmeting aan een zelfgesteld uiterste en dus relatief. Het doel is om een beter persoon te worden, met de middelen die je gekregen hebt. Denk bijvoorbeeld aan karaktereigenchappen, talenten, etc. God helpt je daarbij. Alleen zijn er volgens mij twee dingen *verkeerd* aan het woord God. Ten eerste suggereert het een mannelijk iets en voor mij is God mannelijk en vrouwelijk tegelijk. (Omvat alle uitersten.) Ten tweede is het een naam, wat doet denken aan een persoon en God is voor mij geen persoon, maar dus een energie, een kracht, zoals ik eerder al zei. Voor mij helpt het om hierin te geloven omdat ik dan het gevoel heb dat ik niet alleen ben in het ontwikkelingsproces en niet alleen ben over het algemeen gezien. Verder is controle voor ieder mens tot op zekere hoogte goed en voor mij zeker. God helpt me om alert te blijven op wat ik doe en laat. Ook weet ik dat God soms trots op me is en dat hij/zij/... het ziet als ik mezelf verbeterd heb.
||
Citaat:
(dat de hele mensheid moet boeten omdat A. & E. uit E. een foutje hadden gemaakt) [Dit bericht is aangepast door Manus J. van Alles (31-03-2002).]
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Zondagse les Rivka | 251 | 07-09-2009 20:11 | |
Wat gebeurt er met zelfdoders in het hiernamaals? Severus | 37 | 28-10-2007 20:21 | |
de manipulatie van het NT Verwijderd | 101 | 26-03-2005 21:14 | |
Liefde & Relatie |
Hij is Christen, ik niet... miksje | 43 | 08-06-2003 11:50 | |
Lifestyle |
W.w.j.d. Landslide | 91 | 18-02-2003 21:20 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Waar zou je op stemmen als er weer verkiezingen komen? autodropje | 478 | 02-02-2003 22:17 |