Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2002, 19:57
kipfilet
kipfilet is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Ik vind dat er 1 wereldtaal moet komen. Chinees zou in dat geval het meest opschieten. 22% spreekt het al. engels=11,2%.
Mee eens of niet?
Nee, geen chinees. Waarom niet? Omdat chinezen een 'gesloten' volkje vormen, dat weinig te maken wil hebben met de rest van de wereld. Ik denk niet dat ze het apprecieren als iedereen chinees gaat praten (Hangshingwong?) Ik zou gaan voor Engels, omdat het vrij makkelijk is en overal ter wereld gangbaar is. Maar ik ben eigenlijk tegen hoor.
Oud 23-02-2002, 12:25
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Voor de landen waar het überhaupt iets uitmaakt (de westerse landen) is er al een wereldtaal: Engels.
Mwa... Als je het niveau Engels hoort van onze oosterburen, van Frankrijk, van Italie enz. enz. dan zou ik dat niet al te snel roepen.
Oud 24-02-2002, 09:41
Egyptian
Egyptian is offline

we kunnen ook allemaal Egyptisch gaan praten.......
Oud 24-02-2002, 12:21
Verwijderd
Citaat:
darkshooter schreef:
Ik vind dat er 1 wereldtaal moet komen. Chinees zou in dat geval het meest opschieten. 22% spreekt het al. engels=11,2%.
Mee eens of niet?
Ik doel hier op de wereld voertaal.

Oud 25-02-2002, 15:24
Dikkie
Dikkie is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Het is een lichtelijk zinloos om drie keer hetzelfde te posten, maar ik zal er aan voorbijgaan

Nu, ontopic, vraag ik jullie: wat doet de spreiding ertoe? Spaans is verder verspreid dan engels, maar toch kiest men eerder engels omdat meer mensen het spreken. Maar als de meeste mensen chinees spreken, is dat ineens niet verspreid genoeg. Beetje BS, dat.
En uiteindelijk zal het er toch op neerkomen, stel nu dat één taal mogelijk zou zijn, dat een hele hoop mensen in een hele hoop landen die taal moeten leren. Dus dan kun je net zo goed Chinees nemen, dan hoeven er tenminste wat minder die taal erbij te leren.

Er zijn misschien wel meer mensen die chinees als moedertaal hebben als engels, maar toch zijn er veel meer mensen die engels spreken als chinees. Het zou zeer onlogisch zijn om chinees als taal te kiezen.

ten eerste is het zeer moeilijk te leren als je er niet mee opgegroeit bent omdat 1 woord een heleboel dingen kan betekenen door het net iets anders uit te spreken.

ten tweede is het nogal onlogisch om een taal te kiezen waarvoor 4/5 van de wereld bevolking zijn schrift moet veranderen. zie je het al voor je dat heel de wereldbevolking chinese tekentjes zit te schrijven.

Oud 25-02-2002, 16:03
Rhinus
Rhinus is offline
We moeten een nieuwe taal maken. Simpel en consequent. En die moet dan iedereen leren. En dan heb je over 100 jaar veel plezier .
Oud 25-02-2002, 16:39
Verwijderd
LATIJN
basis van alle talen behalve Chinees en Swahili
Oud 25-02-2002, 17:32
Verwijderd
Citaat:
Dikkie schreef:
Er zijn misschien wel meer mensen die chinees als moedertaal hebben als engels, maar toch zijn er veel meer mensen die engels spreken als chinees. Het zou zeer onlogisch zijn om chinees als taal te kiezen.

ten eerste is het zeer moeilijk te leren als je er niet mee opgegroeit bent omdat 1 woord een heleboel dingen kan betekenen door het net iets anders uit te spreken.

ten tweede is het nogal onlogisch om een taal te kiezen waarvoor 4/5 van de wereld bevolking zijn schrift moet veranderen. zie je het al voor je dat heel de wereldbevolking chinese tekentjes zit te schrijven.

Chinees wordt ruim 2x zoveel gepsproken dan engels. Dus niet 1 woord kan heel veel dingen betekenen, maar verschillende woorden die op elkaar lijken, maar dat heb je in elke taal. Je hebt ook worden die andere betekenissen hebben, meaar dat heb je ook in elke taal. 4/5 moet het schrift veranderen, maar als je een westerse taal doet met ons alfabet, moet ook 70% het schrift veranderen. nl. de Chinezen, arabieren,turken, serviers, egyptenaren, etc.

Oud 25-02-2002, 17:38
MortuuS
MortuuS is offline
Als ik jou was zo ik nog meer posten en chatten in je eigen topic vraag gewoon zijn msn ofzo smartass
Oud 01-03-2002, 18:29
Verwijderd
Hoe wilde je al die analfabete bergvolkjes in Afrika bereiken met het bericht dat ze ineens een nieuwe taal erbij moeten gaan leren? Dat zal toch nooit werken.
Als je hier in NL al ziet hoeveel verschillende (soms onverstaanbare) dialecten er voorkomen, over de hele wereld gezien zal dat dus nooit lukken.

Wil je per se een soort grote 'wereld-taal' dan zou je kunnen beginnen je volk Engels te geven op school. Maar ook dat zal nooit lukken in arme landen, alleen in de westerse landen waarschijnlijk.
Oud 02-03-2002, 08:57
Floef
Floef is offline
Tegen---

Verlies aan veelzijdigheid en het fopelement.
Oud 04-03-2002, 15:53
Verwijderd
Citaat:
La Chupacabra schreef:
Hoe wilde je al die analfabete bergvolkjes in Afrika bereiken met het bericht dat ze ineens een nieuwe taal erbij moeten gaan leren? Dat zal toch nooit werken.
Als je hier in NL al ziet hoeveel verschillende (soms onverstaanbare) dialecten er voorkomen, over de hele wereld gezien zal dat dus nooit lukken.

Wil je per se een soort grote 'wereld-taal' dan zou je kunnen beginnen je volk Engels te geven op school. Maar ook dat zal nooit lukken in arme landen, alleen in de westerse landen waarschijnlijk.

Geldt ook voor engels of niet dan? Hoezo moet je wel engels nemen en geen chinees dan.

Oud 11-09-2008, 11:56
opens
opens is offline
http://www.ethesis.net/wereldtalenst...lenstelsel.htm

onderzoek naar de evolutie van talen en de opkomst van wereldtalen, meer in het bijzonder het Engels als universele taal, wat de voor en nadelen ervan zijn + discussie
Oud 11-09-2008, 12:23
Mobius
Mobius is offline
Belachelijk idee.
Oud 11-09-2008, 12:48
Verwijderd
Legendarische up.
Oud 11-09-2008, 12:53
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Legendarische up.
Nog niet eens gezien. Waarschijnlijk is zijn nick daarom dan ook "opens".
Oud 11-09-2008, 12:56
Verwijderd
Wel een typisch lucky topic
Oud 11-09-2008, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Belachelijk idee.
Uiteraard niet. Je ziet het ook verkeerd. Een wereldtaal hoeft de lokale talen niet te verdringen.
Oud 11-09-2008, 13:41
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Uiteraard niet. Je ziet het ook verkeerd. Een wereldtaal hoeft de lokale talen niet te verdringen.
Zo zie ik het ook niet. Maar zie die koppige Amerikanen maar eens aan het Chinees te krijgen en vice versa. Gaat nooit werken, de neuzen van 6,7 miljard mensen dezelfde kant op.
Oud 11-09-2008, 13:44
Verwijderd
Dat kan kloppen, maar dat maakt het idee hooguit onrealistisch, niet belachelijk. Uiteindelijk zullen de grenzen door de aanhoudende en soms zelfs versnellende globalisatie alleen maar meer en meer wegvallen.
Oud 11-09-2008, 13:50
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Dat kan kloppen, maar dat maakt het idee hooguit onrealistisch, niet belachelijk. Uiteindelijk zullen de grenzen door de aanhoudende en soms zelfs versnellende globalisatie alleen maar meer en meer wegvallen.
Zolang we hier maar Nederlands blijven praten, nuchter blijven en boerenkool met worst blijven eten.

Het Nederlands als wereldtaal.
Oud 11-09-2008, 13:54
Verwijderd
Dan moeten we wel eerst even een paar lelijke grammaticaregels aanpassen

En ik ben voor meer Boerenkool met worst, maar ik denk dat de nuchterheid ondertussen al ver te zoeken is met die bangmakerij waar we de afgelopen 15 jaar mee bestookt zijn.
Oud 11-09-2008, 16:56
Verwijderd
Mooie up.

Een wereldtaal lijkt mij een prima ontwikkeling, dat scheelt een hoop geld en mensenlevens. Gelukkig is Engels al de lingua franca van de wereld aan het worden.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten