Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2003, 10:47
Eend
Eend is offline
Ik heb ook wel eens onbewust bij een paard iets aangeleerd, wat eigenlijk niet zo goed, maar wel grappig was
Twas bij een manege paard, die mij heel goed kende. Ik verzorgde haar twee jaar, waarvan het tweede jaar elke dag en reed ook elke week op haar.
Na het poetsen kreeg ze in de winter een mandarijntje, of een stukje ervan, want als ik er ook trek in had, deelden we m gewoon.
Ik nam haar altijd mee naar de prullenbak om het mandarijntje te schillen.

Dus op een gegeven moment had ze zoiets van: Als ik naar de prullenbak ga, dan krijg ik een mandarijntje!
En dan brak ze gewoon uit als iemand ff niet oplette, haha

Toch is het ook een manier van trainen. Vaak leer je een paard onbewust heel veel dingen aan
Oud 02-04-2003, 11:06
Qimm
Qimm is offline
die van mij begint op een hondje te lijken hehe en wel een die alleen naar mij luistert, he Morgan?
Oud 02-04-2003, 11:07
Verwijderd
Citaat:
biep schreef op 02-04-2003 @ 10:34:
je kunt best af en toe met slof rijden, maar als je elke dag met slof rijdt, kan je paard eraan "verslaafd" raken en kun je hem straks nooit meer zonder slof naar beneden rijden, en al helemaal niet voorwaarts neerwaarts rijden...... daar moet je dus gewoon mee uitkijken, zeker bij zo'n jong paard, die zijn makkelijk te verknallen.
lees je mijn post nou wel... ik zei dus.. en hoe ik hem met slof rij...

ik heb die slof los... dus het maakt nie uit of die eraan zit of niet..
en nu rij ik er trouwens niet meer mee, want hij loopt nu ech en dat heb ik toch aan die slof te danke.. dus jullie kunnen lulle wat je wille.. maar 'k weet de waarheid wel
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 11:12
Eend
Eend is offline
Citaat:
StefanLovertje schreef op 02-04-2003 @ 12:07:
lees je mijn post nou wel... ik zei dus.. en hoe ik hem met slof rij...

ik heb die slof los... dus het maakt nie uit of die eraan zit of niet..
en nu rij ik er trouwens niet meer mee, want hij loopt nu ech en dat heb ik toch aan die slof te danke.. dus jullie kunnen lulle wat je wille.. maar 'k weet de waarheid wel
Het is maar net hoe je de slof gebruikt Als je m gespannen houdt, dan kan ie dr idd 'verslaafd' aan raken en als je m los houdt, dan is het gewoon een handige steun voor m
Oud 02-04-2003, 11:15
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 02-04-2003 @ 12:12:
Het is maar net hoe je de slof gebruikt Als je m gespannen houdt, dan kan ie dr idd 'verslaafd' aan raken en als je m los houdt, dan is het gewoon een handige steun voor m
juist hehe.. eindelijk iemand die me begrijpt... wacht ik al een poos op.. maar waarom zou je slof strak houden als hij goed loopt? dan gaatie alleen maar dieper das ook niks.. is toch logisch dat je em dan losser laat..
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 11:41
Eend
Eend is offline
Citaat:
StefanLovertje schreef op 02-04-2003 @ 12:15:
juist hehe.. eindelijk iemand die me begrijpt... wacht ik al een poos op.. maar waarom zou je slof strak houden als hij goed loopt? dan gaatie alleen maar dieper das ook niks.. is toch logisch dat je em dan losser laat..
Ja, inderdaad
ik begrijp je, omdat ik les gehad heb met de slof van mn instructrice. Ik moest toen Mykado met slof rijden, omdat hij anders te sterk zou zijn, omdat ze net weer liep na een tijdje stil staan.
Ik mocht de slof ook echt niet strak houden. Ik hield de gewone teugel wel strak en ontspannen en liet haar er gewoon tegenaan lopen. Dan zakt ze vanzelf. Gewoon veel been erbij houden. Keb de slof toen alleen maar gebruikt toen ze weer een stukje rodeo uit wilde proberen, want dan reageert ze dus echt niet op de gewone teugel (puberpaard)
Oud 02-04-2003, 11:42
Qimm
Qimm is offline
Je moet de slof gewoon zo dusdanig strak hebben dattie in werking treedt als het paard te ver omhoog komt of zich te veel verzet.
Oud 02-04-2003, 11:47
Eend
Eend is offline
Citaat:
Qimm schreef op 02-04-2003 @ 12:42:
Je moet de slof gewoon zo dusdanig strak hebben dattie in werking treedt als het paard te ver omhoog komt of zich te veel verzet.
jah, nou? Dat had ik toch ook? Maar dan hoeft ie nog niet constant te werken! En met de gewone teugel en je been kun je ook genoeg oplossen! Als het paard duikt of zn kop omhoog wilt gooien, dan geef je gewoon extra been en desnoods een tikje erbij. Dan zal die het op een gegeven moment ook niet meer proberen.
En je kunt natuurlijk je teugels langer en korter maken. Dus al wil je m lekker lang laten lopen, dan geef je m gewoon extra teugel, dus ook de slof.
Aan het begin moet je al helemaal je teugels niet te straks nemen, omdat ie eerst even warm moet stappen.

Ik snap het probleem niet?! Je hoeft de slof ook niet strak vast te houden. Je kunt ook gewoon oefen, dat als het paard duikt, dat je de slof vrij geeft en het met je been op gaat lossen.
Dan neem je even later gewoon de slof weer op maat.
Oud 02-04-2003, 12:08
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Eend schreef op 02-04-2003 @ 11:47:
jah, nou? Dat had ik toch ook? Maar dan hoeft ie nog niet constant te werken! En met de gewone teugel en je been kun je ook genoeg oplossen! Als het paard duikt of zn kop omhoog wilt gooien, dan geef je gewoon extra been en desnoods een tikje erbij. Dan zal die het op een gegeven moment ook niet meer proberen.
En je kunt natuurlijk je teugels langer en korter maken. Dus al wil je m lekker lang laten lopen, dan geef je m gewoon extra teugel, dus ook de slof.
Aan het begin moet je al helemaal je teugels niet te straks nemen, omdat ie eerst even warm moet stappen.

Ik snap het probleem niet?! Je hoeft de slof ook niet strak vast te houden. Je kunt ook gewoon oefen, dat als het paard duikt, dat je de slof vrij geeft en het met je been op gaat lossen.
Dan neem je even later gewoon de slof weer op maat.
ik kan me niet herinneren dat ik iemand aanviel?
En hij hoeft zeker niet constant te werken, met los rijden zit er weinig werken bij, en met rijden heb ik bij die van mij geen slof nodig, bij een ander paard, die van een vriendin van mij die heb ik een paar dagen met slof gereden omdat hij gewoon NIET aan de teugel wou lopen, na 3 dagen zat er al helemaal geen druk meer op. Hij protesteerde nog wel eens, maar al vrij vlot had hij door wat ik van hem verlangde, daarvoor was er al maaaaanden met hem op de 'gewone' manier getraint waarbij hij nooit door de nek kwam, nu doet hij het zonder morren omdat hij eindelijk begrijp wat we van hem verlangen. Het is nuttig om met een slof te rijden bij somige paarden, hij is er zeker beter van geworden!
Je moet alleen niet altijd en alleen maar met de slof rijden, wat wil je dan op concours? gebruik de slof om je paard wat te leren, heeft hij het geleerd dan hou je op, gebruik de slof niet om je eigen onevrmogen op te heffen!
Oud 02-04-2003, 12:12
Eend
Eend is offline
Citaat:
Qimm schreef op 02-04-2003 @ 13:08:
ik kan me niet herinneren dat ik iemand aanviel?
En hij hoeft zeker niet constant te werken, met los rijden zit er weinig werken bij, en met rijden heb ik bij die van mij geen slof nodig, bij een ander paard, die van een vriendin van mij die heb ik een paar dagen met slof gereden omdat hij gewoon NIET aan de teugel wou lopen, na 3 dagen zat er al helemaal geen druk meer op. Hij protesteerde nog wel eens, maar al vrij vlot had hij door wat ik van hem verlangde, daarvoor was er al maaaaanden met hem op de 'gewone' manier getraint waarbij hij nooit door de nek kwam, nu doet hij het zonder morren omdat hij eindelijk begrijp wat we van hem verlangen. Het is nuttig om met een slof te rijden bij somige paarden, hij is er zeker beter van geworden!
Je moet alleen niet altijd en alleen maar met de slof rijden, wat wil je dan op concours? gebruik de slof om je paard wat te leren, heeft hij het geleerd dan hou je op, gebruik de slof niet om je eigen onevrmogen op te heffen!
Dan snap ik niet wat Stefanlovertje fout doet in jou ogen. Zij probeerde haar paard ook wat te leren. Ik heb Mykado zo ook wat geleerd. Myk duikt niet meer en zet ook nog maar zelden verzet, dus vat eik helemaal niet waar de discussie over gaat
Oud 02-04-2003, 12:16
Qimm
Qimm is offline
Ik ben het eens met StefanLovertje hoor
Oud 02-04-2003, 12:43
Eend
Eend is offline
Citaat:
Qimm schreef op 02-04-2003 @ 13:16:
Ik ben het eens met StefanLovertje hoor
ooooooow, zo LOL Ik ook nmlk, maar zag dat er ook een stel tegen waren
Oud 02-04-2003, 16:17
biep
biep is offline
Citaat:
Eend schreef op 02-04-2003 @ 12:12:
zelfs dan kan een paard nog doorhebben of je hem om hebt of niet.. stel je rijdt een paard elke dag met slof, heel los, maar zodra hij zn kop in de lucht gooit, treedt de slof in werking... heb je die slof dan een keer niet om, merkt het paard dat meteen (als je hem daarvoor echt altijd met slof gereden hebt, wat jullie dus niet doen, is alleen even een voorbeeld) als hij zn kop omhoog gooit, en kunnen onwijs gaan klieren en steigeren, zodra ze merken dat ze geen slof aan hebben. (bij ons op stal heb ik 2 paarden op deze manier verknald zien worden, erg jammer, die beesten liepen best aardig, maar zodra de slof afging stonden ze op 2 benen, geen pretje, op een gegeven moment hingen ze gewoon op de slof, zonde!)

Ik heb niks tegen de slof hoor, mits goed gebruikt, ik rijd er zelf ook wel eens mee (1 x in de 1 a 2 maanden) omdat de travers/appuyementen nog niet alstijd zo gemakkelijk gaan en hij dan makkelijk erg verkort in de hals en meer omhoog komt. dmv de slof kan ik zo iets meer buiging vragen bij de dingen waar mijn pony wat meer moeite bij heeft.
De slof is zeker wel voor sommige ruiters een goed en fijn hulpmiddel, maar uiteindelijk zul je het toch zonder slof moeten doen: gewoon voowaarts neerwaarts....

hebben jullie trouwens een foto van jullie Paard(en)/Pony('s) ?
ben wel benieuwd

Laatst gewijzigd op 02-04-2003 om 16:20.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 16:45
Dark Angel
Dark Angel is offline
Rowan in vrije vlucht

Nieuwe zadel showen :-)
Oud 02-04-2003, 17:40
Qimm
Qimm is offline

mijn liefie vorig voorjaar
Oud 02-04-2003, 18:41
Verwijderd

Dit is Jupiter, mijn oude E pony.. die heeft M1 gelopen, L springen en L cross. we hebben hem voor de winter verkocht, en hij heb ech een superplekje nu met heel lief bazinnetje

dit is Silvano, mijn nieuwe aanwinst, sinds vorig jaar. hij is nu nog 3 bijna 4 en hiermee heb ik dus een stratkaart aangevraagd (deze foto is overgens genomen bij zijn vorige stal, wij hebben thuis geen bak jammer genoeg

Dit is Ulke, daar rijdt mijn vader altijd op, nou die rijd volgende week zijn laatste 2 winstpunten en dan gaatie naar het M1. Ulke is ook nog maar 4 bijna 5

Dit is Zorro, heeft Z2 gelopen. De dierenartse zeide dat hij artrose had, dus mijn pa was gestopt. maar nu blijkt dat hij dat helemaal niet heeft, en hij krijgt wat spuiten en loopt weer super.. misschien gaatie weer wedstrijden rijden. Zorro is nu 11 geloof ik

Laatst gewijzigd op 02-04-2003 om 19:11.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 18:45
Qimm
Qimm is offline
lijkt sprekend op Montoya ^__^
Oud 02-04-2003, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef op 02-04-2003 @ 19:45:
lijkt sprekend op Montoya ^__^
wie ?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 19:44
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
StefanLovertje schreef op 02-04-2003 @ 19:38:
wie ?
de eerste, die anderen heb ej er stiekum onderaan geplakt! Montoya... paardje op de manege die ik een paar maand heb gereden, van steigerent, bokkent kutbeest to braaf paardje waar nu en dan zelfs beginnens op rijden yay voelt goed
Oud 02-04-2003, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef op 02-04-2003 @ 20:44:
de eerste, die anderen heb ej er stiekum onderaan geplakt! Montoya... paardje op de manege die ik een paar maand heb gereden, van steigerent, bokkent kutbeest to braaf paardje waar nu en dan zelfs beginnens op rijden yay voelt goed
oh ja nee heb ik nie stiekum gedaan.. maar ik ging dus foto's poste.. en keek ff of het lukte bij eerste foto.. daarom ist gewijzigd snappie
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 20:21
biep
biep is offline

z'n koppie

in actie
(deze foto is al meer dan een jaar oud, hij is nu veel gespierder)

Van Danny en Nescio heb ik nog geen foto, die komen later (heb ik nog niet geupload)

Laatst gewijzigd op 02-04-2003 om 20:24.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 20:47
Verwijderd
@ biep:

leuk paardje
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 21:32
biep
biep is offline
Citaat:
StefanLovertje schreef op 02-04-2003 @ 21:47:
@ biep:

leuk paardje
die van jou zijn ook tof!
vooral die fries(?) die zo uitstrekt... OMG zoo mooi
Oud 03-04-2003, 09:59
Eend
Eend is offline
Stefanlovertje? Wij hebben ook een Fries op de manege die Zorro heet, lol Moest ik ff melden Maar die is pas 4 jaar

Keb geen foto's van de mijnen maar jah, Mykado is een slank en edel gebouwde KWPN, zn vachtkleur is koffievos en ze heeft een witte kolletje en twee gelijke witte beentjes achter

Eclair is een schimmel met licht grijze manen en nog wat grijze appeltjes Ze is een wat ronder gebouwde KWPN-er.

Amor is een tuiger (KWPN) en heeft een brede bles, twee witte benen achter en zn vacht is koffievos.

Nah, tzijn wel mooie paardjes
Oud 03-04-2003, 10:05
Eend
Eend is offline
Citaat:
biep schreef op 02-04-2003 @ 21:21:
[afbeelding]

z'n koppie

[afbeelding]

in actie
(deze foto is al meer dan een jaar oud, hij is nu veel gespierder)

Van Danny en Nescio heb ik nog geen foto, die komen later (heb ik nog niet geupload)
Mooi beestje, ik wou dat Eclair die kleur had, dan zag je dr mestvlekken tenminste niet meer, hahaha
Oud 03-04-2003, 13:21
Verwijderd
Citaat:
biep schreef op 02-04-2003 @ 22:32:
die van jou zijn ook tof!
vooral die fries(?) die zo uitstrekt... OMG zoo mooi
ja gaaf he.. maar nu moet ik eerlijk zeggen, daar deed hij het nog niet zo goed.. dat was best gaand rijpaard toen, die wedstrijd zeg maar, en dat is al een jaar geleden.. als hij het nu zou doen dan zou hij het nog beter doen omdat hij nu meer onder controle is hij is nog hengst haha niet dat je dat merkt maar toen dus wel ff.. hij was ook 2e omdat hij nog niet goed onder controle was..
ik rij er ook wel eens op en das ech nie normaal, je ziet gewoon die benen er vanvoren uitstrekken als je er op zit
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 10:47
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef op 02-04-2003 @ 20:44:
Is nog steeds kutbeest *heeft Montoya-trauma*
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 11:33
Eend
Eend is offline
Citaat:
Morgan schreef op 04-04-2003 @ 11:47:
Is nog steeds kutbeest *heeft Montoya-trauma*
Wil je er over praten?
Reageren

Regels voor berichten