Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik vind het ook onzin dat je E&M nergens voor nodig zou hebben. Net als dat je heel vaak hoort dat je bij maatschappelijke beroepen alleen maar met mensen hoeft om te gaan en je verder dus niets hoeft te kunnen. Maar leer iemand die absoluut niet met mensen om kan gaan zo'n beroep. Dat is toch ook niet te doen? Je kunt niet bepalen dat het ene makkelijker is dan het andere. JIJ vind het ene makkelijker dan het andere. Het is maar net waar je aanleg voor hebt, waar je interessen in hebt. Als je iets interessant vind vind je het leuker om te doen, doe je het vaker en kun je het beter.
|
![]() |
|
![]() |
Ja, die mening is alom verspreid geloof ik.
Bij ons op school zijn recentelijk twee mensen overgestapt van EM naar CM 'omdat ze het anders zeker niet zouden halen'. Dit gebeurde dus halverwege VWO 5, dus na anderhalf jaar. Eerlijk gezegd vind ik dit best wel een grove belediging van het CM profiel, alsof je als je écht dom bent je altijd nog CM kunt gaan doen en zo het vwo kunt halen. Toch weet ik zeker dat voor sommige nt-ers het cm profiel, veel moeilijker zou zijn dan het profiel dat ze nu doen. Maar ik ontken niet dat voor mij CM het simpelste profiel is, en dat het erg simpel is...
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Niet zow bijzonder toch. Doe ook 6gym met profiel N&T en in vrije deel Eco1,2, Bio1 en M&O. [/QUOTE] Nouja, bij ons op het gymnasium kan je maximaal 3 extra vakken hebben bij alle profielen behalve c&m. Ik heb als extra vakken bio1 en filosofie gekozen (bij e&m dus), wilde eerst bio1,2 kiezen, maar dan had ik echt veel uren... Ik weet niet, misschien hebben wij een groter gemeenschappelijk deel ofzo ![]()
|
![]() |
ik vind het onzin dat de m profielen makkelijker zijn! het hangt er gewoon vanaf, wat jij het beste kan! de een heeft een talen knobbel en de ander is gewoon veel beter in natuurkunde etc! de een ziet veel eerder hoe zo'n formule van natuurkunde in elkaar zit dan de ander, ik zelf snap dus absoluut helemaal nix van natuurkunde, terwijl ik klasgenoten hebben die bijvoorbeeld economie veel moeilijker vinden!
het is veel meer persoonlijk, wat voor jou het beste profiel is! |
![]() |
|
![]() |
ik heb zelf e&m met in het vrije deel biologie, en ik geef toe dat ik niet veel meer hoef te doen dan c&m'ers.
maar ik kan totaal geen sk of na, dus ik was enigszins verplicht om een maatschappij profiel te kiezen. aangezien ik economie een leuk vak vind en ook biologie wou hebben; hebbik e&m gekozen. soms ben ik jaloers op c&m'ers. zij hoefden bij ons op sgool de afgelopen toetsweek maar 3 toetsen te maken; terwijl ik er 9 heb moeten doen!!! liefs buffy
||
![]() |
Citaat:
![]() een profiel eis is er voor best veel studies, en vaker gaat het inderdaat om NG of NT. Verder vind ik toch dat het moeilijk oordelen is. Je moet ten eerste niet gelijk zeggen dat ze véél simpeler zijn. |
![]() |
|
![]() |
1.Er vragen zich hier mensen af hoe ik zoveel vakken kan doen, nou ik heb het in de 4e geprobeerd en het lukt nog steeds dus waarom niet?
2.Het gaat er niet om hoeveel vakken er in t profiel zitten (SBU is nl. gelijk) maar hoe moeilijk die stof is. 3.Ik hoor mensen het tegendeel beweren maar als ik tel hoevaak er voor een academische opleiding een exact vak/profiel gevraagd is is dat veel meer dan het aantal keer dat er een maatschappelijk profiel gevraagd is. IK ZEG NIET DAT HET NUTTELOZE KENNIS IS, IK ZEG DAT HET NIET VERPLICHT IS. 4.Ik zeg NIET dat de mensen die E&M doen dommer of slechter zijn, ik zeg dat het profiel wat zij doen makkelijker is. Dus als je met argumenten komt, zeg dan waarom E&M net zo moeilijk i.p.v. te vertellen dat jij ook bio hebt en dan te goochelen met je persoonlijk aantal uren. 5.Bio is lang niet zo exact als wiskundeb12 6.Ja, voor talen heb je ook aanleg nodig ja, en nee dat heb ik niet, maar voor E&M heb je dus geen aanleg nodig. (nieuwe stelling: C&M is moeilijker dan E&M) P.S. Bij een algemen stelling gaat het om het algemeen niet om jouw school of jouw situatie |
![]() |
|
![]() |
1.Er vragen zich hier mensen af hoe ik zoveel vakken kan doen, nou ik heb het in de 4e geprobeerd en het lukt nog steeds dus waarom niet?
2.Het gaat er niet om hoeveel vakken er in t profiel zitten (SBU is nl. gelijk) maar hoe moeilijk die stof is. 3.Ik hoor mensen het tegendeel beweren maar als ik tel hoevaak er voor een academische opleiding een exact vak/profiel gevraagd is is dat veel meer dan het aantal keer dat er een maatschappelijk profiel gevraagd is. IK ZEG NIET DAT HET NUTTELOZE KENNIS IS, IK ZEG DAT HET NIET VERPLICHT IS. 4.Ik zeg NIET dat de mensen die E&M doen dommer of slechter zijn, ik zeg dat het profiel wat zij doen makkelijker is. Dus als je met argumenten komt, zeg dan waarom E&M net zo moeilijk i.p.v. te vertellen dat jij ook bio hebt en dan te goochelen met je persoonlijk aantal uren. 5.Bio is lang niet zo exact als wiskundeb12 6.Ja, voor talen heb je ook aanleg nodig ja, en nee dat heb ik niet, maar voor E&M heb je dus geen aanleg nodig. (nieuwe stelling: C&M is moeilijker dan E&M) P.S. Bij een algemen stelling gaat het om het algemeen niet om jouw school of jouw situatie |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
uhm... jah
ik heb vorig jaar examen gedaan VWO(atheneum).. ik had het profiel natuur en techniek met bio 1,2, latijn, kcv en handvaardigheid. Verder heb ik ook nog aardrijkskunde en frans 2 gedaan, maar dat vond ik niet leuk meer en dat heb ik dus laten vallen. Ik had per week ongeveer 37 uur les. de mensen met cm en veel van de em-ers hadden tussen de 20 en de 25 uur les per week... hmmz... groot verschil natuurlijk is het zo dat iedereen een bepaalde aanleg heeft enzo, maar voor mensen zonder talenknobbel is het moeilijker hun diploma te halen dan voor de mensen met. Die laatsten moeten namelijk alleen wia doen, waarvan zelfs de meeste m-profielers zeiden dat het erg makkelijk was. Dat levert 1 onvoldoende op. mensen zonder talenknobbel moeten nederlands, engels, frans1 en duits1 doen... en daarvan moet je er minimaal 2 voldoende maken om nog te kunnen slagen... bovendien is het waar wat er over het profielwerkstuk gezegd wordt: vakken als geschiedenis en economie haal je vooral uit boeken. je bent puur theoretisch bezig en natuurlijk moet je daar ook zelf over nadenken, maar vaak is het opzoeken en in eigen woorden opschrijven. bij een natuurprofiel is het verplicht om een practicum te doen, dus om een proef op te zetten. daar moet je formules, conclusies enz. aan verbinden. Je hebt dus inzicht nodig in wat je aan het doen bent en kunt niet zomaar ergens iets opzoeken en opschrijven. je moet het meer toepassen als je begrijpt wat ik bedoel. natuurlijk is het belachelijk om jezelf dom te noemen omdat je toevallig cm doet, of em. Die mensen zijn ook nodig. Maar je bent wel op een andere manier aan het leren. na, sk, wib zul je moeten oefenen, je moet inzicht krijgen, weten wanneer je welke formules moet gebruiken... dat soort dingen bij gs kun je theorien in je hoofd stampen, een verhaaltje lullen, dat soort dingen... nog even over het aantal vakken: n en t bevat 6 vakken en n en g 5... wb 1 is bijvoorbeeld heeeel iets anders dan wb2... bovendien wat heb je liever: minder toetsen over meer stof of meer toetsen over minder stof?
|
Ik denk dat de profielen qua werkdruk gelijk is.
Alleen de intelligentie die voor elk profiel nodig is verschilt. Bij de Natuur kant heb je om het te halen een abstracte denkwijze nodig, om Maatschappij te halen heb je niet een bepaalt denkpatroon nodig. Iedereen zou dat profiel kunnen doen (behalve de echte BETA's want bij hun is het talengebied in de hersenen meestal onderontwikkeld). Daarom zouden de meeste Natuur'ders ook op Maatschappij kunnen slagen, en de meeste Maatschappij'ers niet op Natuur. Het is niet voor niks dat alle opleidingen die je met C&M kunt gaan doen je ook met alle andere profielen kunt doen. En de karaktertrek 'creatief' is niet kenmerkend voor een Maatschapij'er, dat verschilt per mens.
|
Ik haat dat echt he! Als iemand zoiets zegt.
(ik doe zelf vwo.. en dan c&m.. in mijn vrije ruimte eco1) Ik zag iemand zo zeggen van.. ja wij nemen eco in ons vrije deel, en zij nemen geeneens scheikunde in hun vrije deel. Op mijn school kun je als maatschappij'er geeneens scheikunde in je vrije deel kiezen. Wij kunnen alleen in ons vrije deel kiezen uit.. filosofie, biologie, eco, wis a2 en de rest weet ik ff niet. Maar wij kunnen dus geeneens voor natuurkunde of scheikunde kiezen. En trouwens.. waarom zouden we het kiezen.. als we het later niet eens nodig hebben??? Ik ga later mode doen.. en what the hell heb ik dan aan zo'n natuurvak?? Enne iemand zei ook iets over verslagen.. en dat klopt echt wel. Je moet voor duits 2, frans2, drama enzo.. echt veel verslagen maken. Ik weet niet of iemand dit allemaal al had verteld.. maar ja.. |
![]() |
|
Het hangt alleen maar af van waar je goed in bent, voor de ene zijn dat talen, voor de ander zijn dat bio-nat-wis-achtige vakken, blablabla, *hoop politiek correct gezwam*.
Goed, kan ik nu met een gerust hart verder? Ik doe zelf M, maar had veel liever N gedaan, maar goed, daar ben ik niet slim genoeg voor. Ik vraag niet om medelijden hoor, ik ben er gewoon niet slim genoeg voor. Ik snap niets van scheikunde, zelfs niet toen de leraar het probeerde uit te leggen met Lego-blokjes. Iedereen zal begrijpen dat het voor mij beter is dat ik M heb gekozen. Zoals gezegd, bijna alle opleidingen die je met C&M kunt doen, kun je ook met een N-profiel doen, al helemaal als je economie erbij kiest. Je kan, bij wijze van spreken, met N&T Frans kunnen gaan studeren. Hoe dan ook, de meeste mensen realiseren zich niet dat ook voor de C&M studies (vaak toch talen of iets psychologisch) ook aanleg nodig hebt, net zoals je aanleg nodig hebt voor Natuur-studies. Het begrijpen van een taal kan niet iedereen. Sommige mensen zijn daar toch redelijk hopeloos in. Ja, met heel veel oefenen kan iedereen een taal leren, maar met heel veel oefenen zou ik er zelfs nog een scheikundige zin uit kunnen persen. Zelfs het grootste ei (menselijk gezien) kan Shakespeare uit z'n hoofd leren. Mijn punt is, dat iedereen dingen kan leren, maar we kiezen waar we het meeste interesse in hebben, of, voor de knurften onder ons, waar we het beste in zijn. Ik zal dus nooit een dokter worden, terwijl de N-ers samen met mij een studie kunnen gaan volgen. Het leven is wreed. Ach ja, verschil moet er zijn. Ik zal al die tienen voor mijn Engelse opstellen dan ook maar vergeten. En daar gaat mijn kennis over de geschiedenis van de Nederlandse taal en het vertalen van Franse teksten. O ja, laten we die bewonderende blikken in het economie-lokaal als ik weer eens een betoog over politiek houd. Als we dan toch gaan opscheppen met onze kwaliteiten... Dat wordt nog leuk, als de M-ers samen met de N-ers een studie gaan volgen. O ja, C&M moeilijker dan E&M? *diepe zucht* Daar kom ik nog wel eens op terug. Jullie lijken van mening te zijn dat natuurkundige theorieën anders zijn dan sociologische. Leg dat eens uit, dat snap ik niet (he, ik ben van Maatschappij, ja!) En waarom al deze drukte om welk profiel moeilijker is? "We zijn toch allemaal gelijk?" We hebben al een verdeling van de middelbare scholieren, gaat het hele VWO nu nog alleen maar over op Natuur te komen? Dat was mijn mening ![]() |
![]() |
|
![]() |
jah... een Mer is ook niets minder dan een Ner
het is alleen anders. De vakken zijn anders. een Ner die geen talen kan heeft alleen meer kan op zakken: drie talen -> drie onvoldoendes -> gezakt (vorig jaar had iemand allemaal 7ens in zn profiel, maar drie 5en voor en, du en fa -> gezakt) een Mer die geen wiskunde kan, heeft maar 1 wiskunde vak -> een onvoldoende -> geslaagd
|
volgens mij klopt het wel.
wij hebben net decaangesprekken gehad...bij sommmigen is een N-profiel afgeraden, bij niemand een M-profiel. En wiskunde B is gewoon moeilijker dan A...waarom zeggen ze anders dat je met elk profiel de wiskunde 1x kunt 'upgraden' beginnend met A1? Ook worden de wiskunde adviezen gewoon gegevn afhankelijk van je cijfer. echte onvoldoende (4 en lager) -> A1 lichte onvoldoende/ net voldoende -> A12 ruim voldoende (7+) -> B1 Goed -> (8+) B12 Natuurlijk heb je ook voor talen een bepaald inzicht nodig, maar bij ons ( SGA) is C&M het profiel dat overblijft voor mensen die exacte vakken en eco moeten wegstrepen. Je kunt dan gewoon de vakken kiezen die je wel kan, het enige is dat je OF frans2 neemt OF duits2 OF een 2de klassieke taal. Wat ik ook raar vind, natuurprofielers mogen idd ec, gs enz. erbij nemen, bij een maatschappij profiel kun je er geen sk of na bijnemen...
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ook lang niet iedereen kan latijn en grieks, en dat valt ook onder de talen. Er wordt inderdaad wat laatdunkend gedaan over de alfa's, maar dat is imho helemaal NIET terecht, integendeel, ik werk misschien wel harder dan al die N&T-ers... ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ligt eraan waar je goed in bent. Ik ben goed in talen en ik vind ze ook stukken leuker dan exacte vakken, dus ben ik na de vierde van N&G overgestapt naar C&M. Voor mij is C&M wel makkelijker, maar voornamelijk omdat ik dat ook leuker vind... ik kan natuurkunde en scheikunde, maar ik heb absoluut geen zin om er ook maar enige aandacht aan te besteden dus dat werkt niet echt
![]() C&M is wel véél meer werk. Ik word, vooral dit jaar (de 6e), doodgegooid met werkstukken, boekverslagen, praktische opdrachten en handelingsdelen voor de talen, geschiedenis, muziek etc. Vriendinnen van me die N&G doen, hebben alleen nog hun profielwerkstuk, verder voeren ze niets uit. <edit>Oh, wat ik nog wou zeggen: Het is vrij gemakkelijk om voldoende te blijven staan voor talen, zelfs al ben je er uitermate slecht in, maar het is moeilijker dat te doen voor beta vakken... Laatst gewijzigd op 25-01-2003 om 13:43. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
mag ik ff melden dat als je een maatschappij profiel hebt, je dan heus wel enig talent moet hebben!!! bij E&M moet je toch enigzins economisch inzicht hebben en dat is dus een talent. bij C&M moet je een talengevoel hebben of een muziek of teken gevoel en dat is dan dus geen talent??
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() *voelt zich er getalenteerd dat ze vrijwel zonder leren door de school komt, met dank aan haar talenknobbel, interesse in geschiedenis en muzikaal talent en de 10 jaar muziekles daarvoor* |
![]() |
|
ik zie de indeling als volgt:
heb je een talenknobbel~~~~~Cultuur&Maatschappij Heb je een wiskundeknobbel~~~~~Natuur&Techniek/Gezondheid Ben je niet goed in talen en exacte vakken~Economie&Maatschappij (er zijn natuurlijk ook mensen die alleen op hun vervolgopleiding worden toe gelaten als ze een bepaald profiel hebben, sommige mensen gaan hier door op hun tenen lopen, omdat het te moelijk is.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
[gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ??? damaetas | 582 | 27-01-2003 18:11 |