Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2003, 11:02
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Geniaal BoyWonder! Met jouw rethoriek en redenatiecapaciteiten kom je vast nog ver in de bouwwereld
Jouw geschiedenisboekje (zal wel niet zo dik zijn, he?) geeft ons gewoon een vrijbrief om Nieuw Amsterdam op te eisen
Bedanken we ze daar in Amerika netjes voor wat ze daar opgebouwd hebben en als dank mogen ze daar op 5th Avenue en Times Square (wat gewoon weer Spinozaplein of Willem Van Oranje Plein gaat heten) in onze mooie kolonie blijven wonen... mits ze genoeg belasting betalen; anders komen we gewoon even langs met die mooie nieuwe JSF's van ons

Laatst gewijzigd op 11-01-2003 om 11:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2003, 11:11
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Overigens moet ik mvr. Duisenberg gelijk geven.
De Nederlandse bezetting stelde, buiten de jodenvervolging, ook echt niks voor. Nederlanders hadden geen flikker te vrezen.
Alleen de bombardementen van Rotterdam e.d. zijn natuurlijk niet goed te praten. Maar een dergelijke systematiek waarmee de Palestijnen onderdrukt worden is echt vele malen erger als wat de Duitsers hier in Nederland hebben gedaan.
Het lijkt wel of 't jodendom niks heeft geleerd van die holocaust en die arrogantie doet mij heimlijk kiezen voor 't kamp van de Palestijnen.
Maar dat doe ik niet, want zoals hier al eerder is aangehaald:
"Het kiezen van een kant is, in deze oorlog, verkeerd."
Oud 11-01-2003, 11:19
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef:
jups. Het is een gewone vrouw en iedereen gaat haar maar aandacht geven. Die joden en palestijnen zijn allebei nioiet zo lief bezig. Iedereen die partij kiest in het Israëlconflict is dus per definitie fout bezig.
mee eens.

het gaat ongeveer zo:
we willen best kappen, maar de ander moet eerst

als die gast toendertijd neit doodgeschoten was (hoe heet ie ook alweer) hadden we nu niet die klerebende daar :/
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 11:56
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Havock schreef:

als die gast toendertijd neit doodgeschoten was (hoe heet ie ook alweer) hadden we nu niet die klerebende daar :/
Rabin.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 12:12
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
Jan-Diederik schreef:
Geniaal BoyWonder! Met jouw rethoriek en redenatiecapaciteiten kom je vast nog ver in de bouwwereld
Jouw geschiedenisboekje (zal wel niet zo dik zijn, he?) geeft ons gewoon een vrijbrief om Nieuw Amsterdam op te eisen
Bedanken we ze daar in Amerika netjes voor wat ze daar opgebouwd hebben en als dank mogen ze daar op 5th Avenue en Times Square (wat gewoon weer Spinozaplein of Willem Van Oranje Plein gaat heten) in onze mooie kolonie blijven wonen... mits ze genoeg belasting betalen; anders komen we gewoon even langs met die mooie nieuwe JSF's van ons
Oud 11-01-2003, 12:25
Gatara
Gatara is offline
Het gaat niet om de geschiedenis, maar om de mensen die daar NU leven.
Misschien behoren de Israeliers daar niet, of misschien behoren de Palestijnen daar niet. Daar gaat het niet om.
Deze generatie palestijnen en israeliers zijn er geboren en getogen en hebben het volste recht van bestaan in dat land waar ze geboren en getogen zijn.
Zowel alle groeperingen in dat land die hier recht op hebben, moeten andere mensen dat recht weer niet ontnemen.

Het moet niet zo zijn dat de Palestijnen minder macht hebben, minder ruimte hebben, continue geklierd worden door controleposten en soldaatjes die het leuk vinden om te treiteren, e.d.
Het moet ook niet zo zijn dat Israeliers zich nauwelijks in een bus of het uitgaansleven durven te bevinden.
Palestijnen voelen zich onderdrukt.
Israeliers voelen zich bedreigd.

Het enige wat hier een einde aan zou maken is: STOP MET DAT STOMME GEWELD.

Rabin zou het inderdaad ver gebracht kunnen hebben maar 1 of andere geflipte extreme israelische jood heeft m vermoord (omdat ie het niet met hem eens was).

Ondanks dat er geflipte mensen zijn die extreme gedachten erop nahouden, hoop ik toch en blijf ik hopen dat de overgrote meerderheid gewoon wilt dat dit geweld in deze geweldsspiraal stopt.
Want werkelijk: dit leidt nergens toe. ALleen maar meer doden.
Meer doden door zelfmoordaanslagen (die begrijpelijk zijn) en meer doden door vergeldigsacties (die op zich ook te begrijpen zijn).
De Palestijnen voelen zich machteloos en kiezen voor een uiterste maatregel (zelfmoordaanslagen). De Israeliers niet (vind je het gek met zo'n militaire macht?) en halen laf een huis neer van familie (!) van de betreffende (zelfmoord)aanslager.

Aangezien Israel de sterkste macht heeft, zou Israel de teugels losser moeten maken, zodat de Palestijnen meer ruimte krijgen en geen reden meer hebben om de hopeloze zelfmoordaanslagen uit te voeren.
(een andere oplossing zou zijn om de Palestijnen dezelfde militaire middelen te geven als de Israeliers en dat ze het dan maar uitvechten, maar ik prefereer de pacifistische houding)

Ps.: ik zei dat zelfmoordaanslagen begrijpelijk zijn. Dat wil niet zeggen dat ik ze goedkeur!

Laatst gewijzigd op 11-01-2003 om 12:28.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 12:39
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Gatara, ik sluit me grotendeels bij je verhaal aan. Goed geschreven, mooi ideaal. Alleen in werkelijkheid is het bereiken van dit ideaal helaas heel ver weg. Ik zie in Israël daarom voor de komende tien jaar nog weinig kansen op vrede en ik ben bang dat het tot een grote escalatie zal leiden, waarbij een van beide partijen uitgeroeid wordt, voordat er vrede zal komen.

Zeker als er mensen uit het westen, zoals Gretta Duisenberg de gemoederen nog even extra op komen stoken. Ik denk dat de weg die Gretta bewandelt daarom de verkeerde is. Beter zou het zijn als ze tussen de partijen in stond en geen begrip toonde voor het geweld van een van beide kanten. Met die houding zou ze meer bijdragen aan het creëren van kansen op vrede.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 12:48
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef:

Zeker als er mensen uit het westen, zoals Gretta Duisenberg de gemoederen nog even extra op komen stoken. Ik denk dat de weg die Gretta bewandelt daarom de verkeerde is. Beter zou het zijn als ze tussen de partijen in stond en geen begrip toonde voor het geweld van een van beide kanten. Met die houding zou ze meer bijdragen aan het creëren van kansen op vrede.
Daar heb je misschien wel gelijk in.

Btw.,
Er is een groep in het Midden-Oosten die bestaan uit Palestijnen en Israeliers die via het net andere mensen uit het Midden-Oosten proberen te overtuigen dat ze moeten samenleven in plaats van elkaar de hersens in te slaan. De groep is nog klein. Niet partijdig en het slaat nog niet echt aan. Maar tja... die hoop, he Die is er nog steeds (vraag me niet hoe!).
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 13:02
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef:
Voor het grootste deel van de nederlandse bevolking was de bezetting tijdens de tweede wereldoorlog ook weer niet zo erg hoor...
Sterker nog heel veel Nederlanders hadden er niet eens zoveel probelemen mee, ze vonden het eigenlijk wel goed wat betreft de joodse gemeenschap. Velen hadden wat tegen joden, zoals veel mafkezen nu wat tegen Marokkanen hebben. En ja ik denk dat je die vergelijking kan trekken.

Wij zijn echt een hypocriet volkje, en ik vind het goed dat Mevrouw Duisenberg zich inzet voor de Palestijnen, want ga de geschiedenis maar eens na en begin daarmee in 1948. Hiermee wil ik niet alleen partij trekken voor de Palestijnen, absouut niet. Ik zeg dit vanwege het feit dat vrijwel heel de media en de politiek, partij trekt voor Israël.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
Daar heb je misschien wel gelijk in.

Btw.,
Er is een groep in het Midden-Oosten die bestaan uit Palestijnen en Israeliers die via het net andere mensen uit het Midden-Oosten proberen te overtuigen dat ze moeten samenleven in plaats van elkaar de hersens in te slaan. De groep is nog klein. Niet partijdig en het slaat nog niet echt aan. Maar tja... die hoop, he Die is er nog steeds (vraag me niet hoe!).
Ja klopt, daar was een tijdje geleden een heel item over op tv toch? Als zij nou eens wat meer aandacht van de media zouden krijgen.

Die hoop is goed
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 13:29
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
De palestijnen leven daar dik in de shit.

Citaat:
Boywonder schreef:
Dat klopt, als ze stoppen met bomaanslagen wordt dat ook beter.
Ja.
Inderdaad.
Je hebt gelijk.
Dan worden alle Palestijnse steden platgebulldozerd, de scholen, de ziekenhuizen, de heilige plaatsen die de Palestijnen nog resten worden vernietigd en de Palestijnen zelf worden allen gedeporteerd naar de Westelijke Jordaanoever alwaar ze ommuurd en bewaakt, thuisloos, zonder eten en werk de rest van hun leven pret mogen gaan maken in de woestijn.

Dat ik dat niet eerder zag!! Boywonder, je hebt mijn ogen geopend!
Oud 11-01-2003, 15:24
harry
harry is offline
wisten jullie dat sinds het begin van de tweede intifada er 3x meer palestijnen zijn omgekomen dan israeliers?
Oud 11-01-2003, 15:33
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Ze zei toch: met uitsluitsel van de holocaust (=jodenvervolging in WOII)??

Beter lezen, imo
Ik zei toch dat ik vermoed dat zij vind dat het inclusief de holocaust is, maar dat ze dat gewoon niet durft te zeggen.
Oud 11-01-2003, 15:40
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Ik ben de Walrus! schreef:
Ik zei toch dat ik vermoed dat zij vind dat het inclusief de holocaust is, maar dat ze dat gewoon niet durft te zeggen.
Ja hoor, als we zo gaan beginnen.
Ik geef jou aan omdat je vindt dat Gretta Duisenberg dood moet, ook al durf je dat niet te zeggen...
Oud 11-01-2003, 16:16
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik ben de Walrus! schreef:
Ok. Maar di's een speculatie die net zo betwistbaar is.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 16:22
Boywonder
Boywonder is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Ja.
Inderdaad.
Je hebt gelijk.
Dan worden alle Palestijnse steden platgebulldozerd, de scholen, de ziekenhuizen, de heilige plaatsen die de Palestijnen nog resten worden vernietigd en de Palestijnen zelf worden allen gedeporteerd naar de Westelijke Jordaanoever alwaar ze ommuurd en bewaakt, thuisloos, zonder eten en werk de rest van hun leven pret mogen gaan maken in de woestijn.

Dat ik dat niet eerder zag!! Boywonder, je hebt mijn ogen geopend!
Sommige mensen zullen nooit snappen dat zelfmoordaanslagen niet normaal zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 16:26
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
Boywonder schreef:
sommige mensen zullen nooit begrijpen dat het niet normaal is in omstandihgeden te leven waarbij je voelt dat zelfmoordaanslagen als enige uitkomst kunnen bieden...
Oud 11-01-2003, 16:51
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Boywonder schreef:
Palestijnen plegen misdaden... zou de Palestijnse poltie iets aan moeten doen.
Niet een leger, niet het Israëlische, en al helemaal niet tegen willekeurige onschuldigen.

Het kan gebeuren, dat individuen iets doen wat niet normaal is. Dat praat ik niet goed, maar zij vertegenwoordigen niet een land, geen miljoenen mensen. Een-ling-en.
Dat een land als wraak misdaden terugpleegt -totaal niet in verhouding met wat die eenlingen doen, zoals harry al zei-. Dat is helemaal erg.
Staten kunnen zoiets niet doen. Die horen zich te verantwoorden! Die horen ZINNIGE dingen te doen! Die horen het volk te DIENEN, niet UIT TE MOORDEN!
Dat is beleid van een regering die is gekozen. De meerderheid van de israëlische bevolking steunt de onderdrukking, die misdaden. Staatsmisdaden. Dát is normaal!

Laatst gewijzigd op 11-01-2003 om 16:54.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 14:59
Nostradamus
Nostradamus is offline
Citaat:
Miss_Maroc schreef:
Boyswonder,

Israel is BEZET PALESTINA!

Weet je wat ik pas frustrerend vind? Dat kleine jongetjes zoals jij de acties van het israelische leger proberen goed te praten onder het mom van ''vergeldingsacties op zelfmoordaanslagen''.

En waar zijn deze zelfmoordaanslagen dan een vergelding van? Zijn dan niet vergeldingen van jarenlange vernedering, bezetting, uitroeiing, discriminatie en bovenal SCHENDING VAN DE MENSENRECHTEN? Ik kan het me heel goed voorstellen dat iemand die toch niets meer te verliezen heeft zichzelf besluit op te blazen. Ik kan het me voorstellen ja. (waag het niet mijn woorden te verdraaien door te zeggen dat ik deze aanslagen goedkeur)

Maar nee, de Israeli's zijn zo zielig. En het hele westen staat zogenaamd achter Israel om hetgeen de Joden is aangedaan in WOII. Miljarden dollars per jaar krijgt een klein land als Israel toegestuurd. Het beste leger ter wereld behoort tot de Israeli's. En oh, wat zijn ze toch zielig!

Weet je wat, OPROTTEN met die Sharon en zijn volgelingen, oprotten met dat beestenleger, oprotten met Amerika met haar o zo eerlijke buitenlandse politiek en bovenal oprotten met al die nederzettingen in Palestijns gebied oprotten terug naar die grenzen van 1967!

Gretta? Een topvrouw met ballen. Respect voor haar, respect voor ''platform stop de bezetting'', respect voor ''een ander Joods geluid'', en respect voor deze meneer hieronder mij.

[IMG] http://al-awda.org/media/images/pict...ism/jewish.jpg [/IMG]

Groetjes van een hele boze Miss_Maroc .
Eerst even vermelden dat het "Boywonder" is zonder S dus, maar ik weet dat lezen moeilijk is...
Je naam geeft mij overigens het vermoeden dat je een moslim bent, logisch dus dat je voor de Palestijnen kiest.
Inzien dat het terroristen zijn is namelijk moeilijk...
Als de Palestijnen een bus met schoolkinderen opblazen is dat omdat ze strijden voor "hun" land.
Als het Israëlische leger daarna een gebied bezet is dat een "misdaad tegen de menselijkheid".

Je zou bijna gaan denken dat die Palestijnen geen ordinaire terroristen zijn die een excuus zoeken om kinderen op te blazen!
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 16:22
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Palestijnen plegen misdaden... zou de Palestijnse poltie iets aan moeten doen.
Niet een leger, niet het Israëlische, en al helemaal niet tegen willekeurige onschuldigen.
Zou moeten, maar dat gebeurd onvoldoende. Dus grijpt het leger van het land dat het slachtoffer wordt van die aanslagen in. Wel logisch. Goed of fout wil ik verder ff in het midden laten.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 17:57
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Ja hoor, als we zo gaan beginnen.
Ik geef jou aan omdat je vindt dat Gretta Duisenberg dood moet, ook al durf je dat niet te zeggen...
Geef ik haar aan???

Ik speculeer gewoon, ik vind het een eng, antisemitisch mens. Ik ben zeker niet pro-Israel, ik ben van mening dat de Joden geen historisch recht hebben op die grondgebieden en dat ze in veel gevallen de Palestijnen onderdrukken. Aan de andere kant vind ik de zelfmoordaanslagen van Palestijnse kant geen goede oplossing voor dit conflict. Maar wat dit mens doet heeft niks te maken met dit hele probleem, ze is gewoon hartstikke mediageil en wil haar antisemitische denkbeelden verspreiden
Oud 12-01-2003, 19:42
Verwijderd
sorry hoor, maar dat mens moet nou een keer ophouden met dat zielig doen daar, en zegge dat het erger is dan hier in de 2e wereld oorlog!!ze kijkt ook alleen maar naar de palestijnen, die zeuren als er een kind wordt neergeschoten, terwijl ze zelf een hele bus vol kinderen opblazen, naar de israeliers kijkt ze niet eens geloof ik

o ja, en ik vind het zwaar onzin om te zeggen dat die palestijnen alleen vergelden, zelfs als die israeliers NIET reageren dan blazen die palestijnen zich een paar dagen later WEER op!! ze blijven gewoon doorgaan!! dan vraag je er ook om dat die soldaten wat terug doen!!oke die israelische regering is kut, maar ik vind het wel lullig voor die soldaten, aangezien je niet zo maar ontslag kan nemen, dat heet verraad...

en vergelijken met de bezetting in de 2e wereldoorlog?? je zag onze boeren echt niet met wat explosieven naar duitsland gaan per trein en zich opblazen in een winkelcentrum?????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!

Laatst gewijzigd op 12-01-2003 om 19:48.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 19:47
Verwijderd
en een muurtje, die de mensen moet beschermen tegen zelfmoordaanslagen, te vergelijken met de berlijnse muur... triest mens..
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 19:52
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DeltaOne schreef:
sorry hoor, maar dat mens moet nou een keer ophouden met dat zielig doen daar, en zegge dat het erger is dan hier in de 2e wereld oorlog!!ze kijkt ook alleen maar naar de palestijnen, die zeuren als er een kind wordt neergeschoten, terwijl ze zelf een hele bus vol kinderen opblazen, naar de israeliers kijkt ze niet eens geloof ik

Even een onschuldig vraagje: hoe denk je dat Palestijnen leven in zo'n bezet gebied? Hoe gaan ze bv. naar school of werk?
Hoe vrij zijn ze om zich te bewegen?

En dan:
hoe denk je dat Israeliers leven? Hoe zij naar school gaan of werk? En hoe vrij zijn zij om zich te bewegen?

Citaat:

en vergelijken met de bezetting in de 2e wereldoorlog?? je zag onze boeren echt niet met wat explosieven naar duitsland gaan per trein en zich opblazen in een winkelcentrum?????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nee, dat middel had men nog niet uitgevonden.... (gelukkig maar)
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 19:54
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DeltaOne schreef:
en een muurtje, die de mensen moet beschermen tegen zelfmoordaanslagen, te vergelijken met de berlijnse muur... triest mens..
Wat is het doel van deze muur? Is dat wel slechts om te beschermen tegen zelfmoordaanslagen? En zoja, denk je echt dat dit werkelijk zal helpen?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
Wat is het doel van deze muur? Is dat wel slechts om te beschermen tegen zelfmoordaanslagen? En zoja, denk je echt dat dit werkelijk zal helpen?
neuh.

vliegtuigen hebben er geen last van, weet je?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 20:06
Verwijderd
hahah vliegtuigen, nou daar hebben ze nog geen last van gehad daar , maar als je een muur met een bewaakte toegangspoort heb zullen er idd minder burgers daar dood gaan (maar waaarschijnlijk wel de soldaten)aangezien dat de enige manier is om binnen te komen , dus om het aantal burgerslachtoffers te verminderen zal het wel wat nut hebben,ik zeg ook niet dat het allemaal goed is, maar ik zie niet in waarom je dit zou vergelijken met de berlijnse muur

o ja, en ook al hadde we hier wel explosieven, dan zouden wij bv officieren enzo opblazen van de duitsers, en niet duitse burgers (zo geschift zijn we niet)
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 20:10
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DeltaOne schreef:
hahah vliegtuigen, nou daar hebben ze nog geen last van gehad daar ,
Goed. Laten we fair play spelen.
Geef de Palestijnen exact hetzelfde materieel en vrijheid en de hoeveelheid manschappen die de Israeliers al hebben en dan praten we verder.

(en ik weet nog steeds niet hoe jij denkt dat de Palestijnen cq. Israeliers leven)
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 20:44
Aletheia
Aletheia is offline
Citaat:
Tampert schreef:
jups. Het is een gewone vrouw en iedereen gaat haar maar aandacht geven. Die joden en palestijnen zijn allebei nioiet zo lief bezig. Iedereen die partij kiest in het Israëlconflict is dus per definitie fout bezig.
Mee eens. Joden en Palestijnen doen allebei dingen die niet door de beugel kunnnen. Maar ik kan me dat in sommige gevallen wel voorstellen (let op, ik keur het niet goed om een boos iemand hierboven maar even na te doen). Mensen die wanhopig zijn doen rare dingen. En zeker als dat je enige alternatief is. Als je je kinderen ziet doodhongeren denk je meestal niet logisch na.

Wat Gretta Duisenberg betreft; ik denk dat dit niet gepland is voor commerciele doeleinden (zoals iemand, ben de naam even kwijt, zich afvroeg). Ik vind het zowieso heel dom van haar dat ze ook maar EEN vergelijking durft te maken omdat dat per definitie fout is. Daar krijg je altijd een hoop gedonder mee, en dan vooral als je ook nog een bekend persoon bent. Ik denk dat ze zich gewoon even liet gaan in de emotie van het moment; naar mijn mening was ze echt geschokt door wat ze zag en dacht ze niet goed na over de gevolgen van wat ze zei.

Het Israel-conflikt is een groot probleem en daar mag best wat aandacht voor komen. Maar die aandacht zou niet mogen resulteren in het kiezen van een kant. De mensen die er de dupe van worden, mogen we niet zomaar laten stikken.

Over dat geschiedenis-probleem; ik ben geneigd om te denken dat Joost(je?) gelijk heeft. Maar het probleem is dus, dat de Joden nooit echt een eigen land hebben gehad omdat ze telkens maar rondtrokken in het verleden; en toen ze terug wilden naar hun oude land, er al weer anderen op woonden. Logisch dat je een conflict krijgt.

Ik vind het moeilijk om te zeggen wie hier gelijk heeft. Ik kan alleen zeggen; jammer dat ze elkaar niet gewoon kunnen accepteren, maar dat kunnen mensen zowieso heel moeilijk. Dat zit gewoon in onze aard, en dat zal ook niet makkelijk veranderen. Ik weet wel dat nu sommige mensen gaan zeggen: IK WEL HOOR maar dat komt misschien doordat je iets gewend bent, of gewoon een uitzondering bent. Over het algemeen (en dat is ook logisch als je naar de evolutie van mens en dier kijkt) vertrouwt het ene mens het andere mens die een beetje anders is als hijzelf niet.
Oud 12-01-2003, 20:56
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Aletheia schreef:

Maar het probleem is dus, dat de Joden nooit echt een eigen land hebben gehad omdat ze telkens maar rondtrokken in het verleden; en toen ze terug wilden naar hun oude land, er al weer anderen op woonden. Logisch dat je een conflict krijgt.

Men zegt wel eens dat de joden egyptische slaven waren, maar recente archeologische onderzoekingen in het gebied weerlegden dit. Het zou namelijk niet om slaven gaan (die die piramides gebouwd hebben, althans), maar gewone mensen waarvan de huidige egyptenaren de afstammelingen van zouden zijn.

Wat ik hiermee wil aantonen:
men heeft verschillende ideeen over de geschiedenis, maar het is niet duidelijk wie er nu precies gelijk heeft.
Laten we daarom ervan uitgaan dat we in het NU leven (wat we toch doen) en verder naar de toekomst kijken.
Wat zien we dan?
NU leven er palestijnen en israeliers in elkaar en de toekomst kan ons uiteindelijk 3 dingen brengen:
1. massavernietiging op israeliers
2. massavernietiging op palestijnen
3. israeliers en palestijnen leven samen.

Als men slim is, wilt men toekomst nummer 3.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 21:02
Aletheia
Aletheia is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Men zegt wel eens dat de joden egyptische slaven waren, maar recente archeologische onderzoekingen in het gebied weerlegden dit. Het zou namelijk niet om slaven gaan (die die piramides gebouwd hebben, althans), maar gewone mensen waarvan de huidige egyptenaren de afstammelingen van zouden zijn.

men heeft verschillende ideeen over de geschiedenis, maar het is niet duidelijk wie er nu precies gelijk heeft.
Laten we daarom ervan uitgaan dat we in het NU leven (wat we toch doen) en verder naar de toekomst kijken.
Wat zien we dan?
NU leven er palestijnen en israeliers in elkaar en de toekomst kan ons uiteindelijk 3 dingen brengen:
1. massavernietiging op israeliers
2. massavernietiging op palestijnen
3. israeliers en palestijnen leven samen.

Als men slim is, wilt men toekomst nummer 3. [/B]
HELEMAAL mee eens, maar de reden dat dat niet kan is dat de Israeliers en de Palestijnen dat zelf niet willen. En zij willen dit o.a. niet doordat juist ZIJ dat verleden niet kunnen loslaten. Ze zijn allebei van mening dat zij recht hebben op dat stuk land, en dat vind ik dus zo jammer. Dat toekomst nummer 3 vooralsnog niet mogelijk is omdat de Israeliers en de Palestijnen dat zelf niet willen. En daarom zijn ze ook allebei 'schuldige' (aanhalingstekens omdat je van schuld niet echt kan spreken) in dit conflict. Is het daar ooit echt vrede geweest? NEE! Dat komt doordat beide partijen het niet echt willen. En omdat de kinderen die nu geboren worden alleen maar gevoed zullen worden met haat tegen de tegenpartij zie ik hier ook geen hoop. Van deze neerwaartse spiraal word ik zo moedeloos...
Oud 12-01-2003, 21:08
Gatara
Gatara is offline
Ik ook, Alethia....

Maar ik quote even mijzelf:
Citaat:
Btw.,
Halve banaan, jij wist waar ik het over had. Weet jij misschien nog die naam van dat groepje?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 21:22
Aletheia
Aletheia is offline
Dat had ik even nog niet gelezen, sorry. Al die mensen hier posten ook zo snel... Dit vind ik zeer hoopgevend, bedankt voor het goedmaken van mijn avond
Daar zou iemand Gretta eens op moeten wijzen...
Oud 12-01-2003, 21:23
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Citaat:
Gatara schreef:

[/B]
Hmm dat je niet per se iets hoeft te leren van de geschiedenis, wil nog niet zeggen dat je de geschiedenis mag wegcijferen
Oud 12-01-2003, 21:23
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Halve banaan, jij wist waar ik het over had. Weet jij misschien nog die naam van dat groepje?
dat weet ik niet, maar ik heb wel eens gelezen dat je een speciaal ambulance team hebt die naar plekken van aanslagen gaat en dat bestaat uit zowel israelies en palestijnen
Oud 12-01-2003, 21:42
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef:
Zou moeten, maar dat gebeurd onvoldoende. Dus grijpt het leger van het land dat het slachtoffer wordt van die aanslagen in. Wel logisch. Goed of fout wil ik verder ff in het midden laten.
Ik zou het logischer vinden dat Israël de Palestijnen helpt een politiemacht op te zetten in plaats van hun de mensen, uitrusting en gebouwen daarvoor te ontnemen.
Israël wil helemaal niet dat de Palestijnen zelf zorgen dat er geen zelfmoordaanslagen worden gepleegd. Zonder zou Sharon niet alle Palestijnen uit Israël kunnen wegpesten.
Oud 12-01-2003, 22:05
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Jan-Diederik schreef:
Hmm dat je niet per se iets hoeft te leren van de geschiedenis, wil nog niet zeggen dat je de geschiedenis mag wegcijferen
Wegcijferen niet (want je kunt ook van het verleden leren), maar het moet niet zo zijn dat zo heimelijk naar het verleden teruggegrepen wordt dat hierbij het NU en de toekomst in gevaar komt.

Emotioneel gezien is het misschien moeilijk om je van bepaalde geschiedenissen los te maken, maar rationeel gezien zal het de beste uitkomst geven voor de meeste mensen.
Ik prefereer dan toch echt wat ratio
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 22:11
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Ik zou het logischer vinden dat Israël de Palestijnen helpt een politiemacht op te zetten in plaats van hun de mensen, uitrusting en gebouwen daarvoor te ontnemen.

Inderdaad. Je wilt toch als land een veilig land hebben? Dan moet je daarbij niet bepaalde groepen van de schuld geven (terwijl je zelf er net zo hard aan meedoet), maar daadwerkelijke oplossingen aan komen dragen en niet van kwaad tot erger gaan.

1 nuke erop zou ook oplossing kunnen bieden (het conflict zelf), maar daarmee zou ik het van kwaad naar erger brengen (andere landen boos, milieu verkloot, mensen dood, etc..).

Als Israel intensief meehelpt door die idiote controle posten (sommige zijn misschien wel nodig, maar heel veel niet) te verwijderen, de Palestijnen helpt met het opleiden van politieagenten (palestijnen en israeliers) met als doel om veiligheid te garanderen.

Nu is het meer zo van:
persoon A slaat persoon B neer in een ruzie.
Persoon B neemt de volgende keren een mes mee op straat.
Persoon B steekt persoon C in een ruzie.
Persoon C neemt in het vervolg een pistool mee.
Persoon C schiet persoon D neer.

Nou.... zo'n geweldsspiraal is lekker....
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 00:38
Boywonder
Boywonder is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Israël wil helemaal niet dat de Palestijnen zelf zorgen dat er geen zelfmoordaanslagen worden gepleegd. Zonder zou Sharon niet alle Palestijnen uit Israël kunnen wegpesten.
Vraag: Willen de palestijnen dit wel?
Antwoord: Nee, meer dan de helft is het eens met de zelfmoordaanslagen.
Oud 13-01-2003, 06:58
Isa
Isa is offline
Citaat:
Boywonder schreef:
ja vind je het gek. dat zou ik ook zijn als die israelis mijn leefomgeving verwoesten, en niemand deed iets terug. (internationaal gezien)
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 09:50
Martian
Martian is offline
Citaat:
Boywonder schreef:
Bron?
Of klets je (weer) onzin?
Oud 13-01-2003, 11:13
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Havock schreef:
mee eens.

het gaat ongeveer zo:
we willen best kappen, maar de ander moet eerst

RABIN!!!!!

mja inderdaad. Ik weet wel een oplossing voor het conflict, maar die oplossing maakt je internationaal gezien niet populair (bovendien is het een vorm van genocide). Je bent wel van een hele hoop gezeik af en je kunt beter in één keer iedereen met de grond gelijk maken dan dat je ze mekaar één voor één laat uitmoorden...

Als ze zelf niet willen dan krijg ik het beklemmende gevoel dat er echt maar één optie over is.
Oud 13-01-2003, 11:13
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
ja vind je het gek. dat zou ik ook zijn als die israelis mijn leefomgeving verwoesten, en niemand deed iets terug. (internationaal gezien)

dus jij zou het niet schokkend vinden als de palestijnen het zouden goedkeuren? (ik wél iig)
Oud 13-01-2003, 11:17
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Tampert schreef:
dus jij zou het niet schokkend vinden als de palestijnen het zouden goedkeuren? (ik wél iig)
Tuurlijk zal de steun voor de zelfmoordaanslagen wel afnemen naarmate de palestijnen meer vrijheid en onafhankelijkheid krijgen...
Oud 13-01-2003, 11:19
Gatara
Gatara is offline
Misschien zou de int. gemeenschap het land moeten "ontruimen" (dat wil zeggen: de inwoners tijdelijk verplaatsen naar "buiten"). Alles met de grond gelijk maken. Alles weer opbouwen (huizen, fabrieken, e.d.). De mensen weer terug laten komen met een soort spreidingsbeleid.

Dan MOETEN ze wel samenleven want zij zullen voor de kosten op moeten draaien (en anders zullen ze arm blijven).

Lekker drastische oplossing maar het is er misschien 1.

Ik prefereer een andere,...... maar dat laat nog eeuwen op zich wachten
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 11:27
Verwijderd
sorry, maar burgers opblazen heeft gewoon niets meer met een 'vrijheidsstrijd' te maken...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 11:36
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DeltaOne schreef:
sorry, maar burgers opblazen heeft gewoon niets meer met een 'vrijheidsstrijd' te maken...
Maar als dat de enige mogelijkheid lijkt?
Omdat je gewoon niet in de buurt kan komen van politieke doelen?

Ik kan het me wel voorstellen, maar keur het niet goed.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 11:40
Verwijderd
dan ga je SOLDATEN opblazen!!!geen burgers!!!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 11:41
Verwijderd
blaas israelische legerposten op, tanks, jeeps, controleposten, whatever, maar geen winkelcentrum of woonwijk
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 12:10
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DeltaOne schreef:
dan ga je SOLDATEN opblazen!!!geen burgers!!!
En soldaten zijn zeker niet getraind om zichzelf en kazernes e.d. te bewaken? Ondanks dat er ook militaire doelen zijn, heeft het nauwelijks effect omdat de Palestijn OF al gepakt (en evt. gedood) wordt OF omdat deze militaire doelen niet echt te bereiken zijn.

Daarnaast zijn het merendeel van die Israelische soldaten ook maar slechts burgers, want er is een dienstplicht. En geen milde.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten