Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2003, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Inf3sted Funk schreef:
Idd, ruimtevaart is de toekomst, hoe langer je wacht om de maan te gaan koloniseren en exploiteren, hoe minder profijt je ervan zal hebben.
Beetje jaren 60-idee.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2003, 19:15
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Inf3sted Funk schreef:
Idd, ruimtevaart is de toekomst, hoe langer je wacht om de maan te gaan koloniseren en exploiteren, hoe minder profijt je ervan zal hebben.
Niet zo pessimistisch...

je kunt het ook zo bekijken.

ALs dit http://www.nasa.gov/find/HP_FLB_Feature_02.html
ze lukt, maar dan niet slechts in de cyberwereld, dan kunnen we de aarde verlaten en naar die andere gecreeerde planeet gaan, mochten we de aarde totaal verruineren
(of we hebben gewoon het hongerprobleem meteen opgelost
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:16
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Het picante detail is dat de bemannings leden betrekkelijk lang nog overleefden. Het schip valt in stukken uit elkaar, en er is niets dat je kan doen. Over in paniek sterven gesproken.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:17
Evito
Evito is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef:
Het picante detail is dat de bemannings leden betrekkelijk lang nog overleefden. Het schip valt in stukken uit elkaar, en er is niets dat je kan doen. Over in paniek sterven gesproken.
Hoe lang is dat? En wat gebeurt er precies met ze?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:17
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef:
Zijn daar al dingen over bekend dan?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:22
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
Zijn daar al dingen over bekend dan?
niet echt, maar ik hoorde op het journaal (of twee vandaag) dat met name de cabine stevig was gebouwt, en die "ruimtvaartjournalist" dacht dat de bemanning niet opslag dood ging, immers er was menselijk overschot gevonden, wat impiceert dat de lichamen niet verbrand waren in de lucht.

its a burning hell
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:25
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef:
Mwoah, ik weet niet...volgens mij zit er tussen het moment dat je zeker weet dat je het niet gaat redden en het moment dat je verkoold wordt niet al te veel tijd.

Er zijn imho ergere manieren om dood te gaan.
Oud 01-02-2003, 19:34
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
Martian schreef:
Blab.

iedere 2 minuten overlijd er iemand van de honger.
ik zou ook dood kunnen gaan van honger, als ik dat zou willen. maar mij zou het nevernooit lukken tot as verbrand te worden in een ruimteveer

tsja.. de Challenger bemaning is ook pas door de klap van het neerkomen in zee doodgegaan..
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 20:03
Carn
Carn is offline
trieste dag

dit is bewijs waarom je op zaken zoals de NASA niet moet bezuinigen. De Columbia's lancering was al uitgesteld vanwege een klein defect.

Leuke shuttle weetjes:

De columbia werd gebouwd in 1981

de computes aan boord van een space shuttle zitten op XT - 286 niveau
Oud 01-02-2003, 21:31
Manus J. van Alles
Citaat:
Carn schreef:
Duh, die zijn tenminste betrouwbaar.
Oud 01-02-2003, 21:34
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Duh, die zijn tenminste betrouwbaar.
Heh ik moet er niet aan denken als ze met windows 98 komen aanzetten voor hun computers

blauw scherm..... dag space shuttle
(en dan is het ontploffen van zo'n ding geen uitzondering, maar een regel )
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 21:40
Verwijderd
Citaat:
Martian schreef:
iedere 2 minuten overlijd er iemand van de honger.
En met het geld om een space-shuttle te bouwen...zelfs alleen te lanceren, kan je een heleboel mensen te eten geven
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 21:43
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
RockRoach schreef:
En met het geld om een space-shuttle te bouwen...zelfs alleen te lanceren, kan je een heleboel mensen te eten geven
Maar met al dat geld waarin je hebt geinvesteerd kun je later misschien het driedubbele terugverdienen door onderzoek waardoor mensen langer leven, beter leven en ze allemaal te eten kunnen hebben.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 22:01
Carn
Carn is offline
er mag best geld worden gestoken in onderzoek, ontdekking en wetenschap

het is alleen sneu dat de USA meer geinteresseerd is om NOG betere jetfighters te maken (hoe vaak kan dat land alzoweer de wereld opblazen), en niet wat meer geld steekt in de NASA en andere organisaties die wel iets opleveren
Oud 01-02-2003, 22:06
Verwijderd
Citaat:
Carn schreef:
er mag best geld worden gestoken in onderzoek, ontdekking en wetenschap

het is alleen sneu dat de USA meer geinteresseerd is om NOG betere jetfighters te maken (hoe vaak kan dat land alzoweer de wereld opblazen), en niet wat meer geld steekt in de NASA en andere organisaties die wel iets opleveren
Kan iemand mij binnen 1 post uitleggen wat NASA tot nu toe voor ons gedaan heeft (waar wij ook nog ECHT wat aan hebben)?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 22:29
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
Carn schreef:
veel minder gevoelig voor straling. als je er een 'normale' pc zou gebruiken, is de betrouwbaarheid toch redelijk laag.

Citaat:
RockRoach schreef:
Kan iemand mij binnen 1 post uitleggen wat NASA tot nu toe voor ons gedaan heeft (waar wij ook nog ECHT wat aan hebben)?
matrialen onderzoek. ik zou wel eens willen weten hoeveel onderdelen van jouw bass niet zouden bestaan zonder nasa, daan
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 22:31
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
RockRoach schreef:
Tefal, de antiaanbak laag geinspireert op hitteschilden

NASA is goed voor de ontwikkeling van de wetenschap, als dat iets is waar je ECHT niet is aan hebt, think again waarneer een doktor je leven red.

BTW die computers sloop je er toch uit en zet je er wat anders in =/
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 22:33
Verwijderd
Citaat:
bonefish schreef:
ik zou wel eens willen weten hoeveel onderdelen van jouw bass niet zouden bestaan zonder nasa
Meer reden heb ik niet nodig....hoewel Tefal ook wel handig is ja...
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 22:40
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
RockRoach schreef:
Meer reden heb ik niet nodig....hoewel Tefal ook wel handig is ja...
dat dacht ik wel.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 22:52
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
Citaat:
RockRoach schreef:
De sportschoenen die je draagt, onderzoek om voedsel sneller te laten groeien etc... K heb me er niet echt in verdiept op het moment, maar ik denk meer dan jij je voor kan stellen.

Citaat:
Nare Man schreef:
Beetje jaren 60-idee.
Achjah, het blijft wel de waarheid en nog steeds in mijn mening een goed idee, Waren ze na de apollo missies doorgegaan zaten we er nu al.

En wat is er mis met de jaren '60???
Oud 01-02-2003, 22:55
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ach ja, big deal. Zonde van dat leuke speeltje i guess.
Oud 01-02-2003, 22:56
Verwijderd
Citaat:
Inf3sted Funk schreef:
De sportschoenen die je draagt, onderzoek om voedsel sneller te laten groeien etc... K heb me er niet echt in verdiept op het moment, maar ik denk meer dan jij je voor kan stellen.
En ik maar denken dat Nasa iets met de ruimte te maken had...
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 23:13
DJ Incompetent
DJ Incompetent is offline
Citaat:
Een dijker schreef:
Ik vin dat ze niet zo moeten opwinden, een vliegtuig stort ook weleens neer en zijn er veel meer doden, dus het kan erger. En waarom altijd terroristen, net of zij alles doen
Uhm.. die mensen hebben dus echt wel een grote betekenis voor de mensheid, ze doen veel belangrijke proeven etc.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 23:26
Carn
Carn is offline
Klittenband komt van de NASA af
Oud 02-02-2003, 03:44
Verwijderd
...En toen was het stil...
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 08:19
Manus J. van Alles
Citaat:
RockRoach schreef:
...En toen was het stil...
Gek he, om kwart voor 5 's ochtends
Oud 02-02-2003, 08:22
Verwijderd
Aangezien ik mijn kamer nog niet verlaten heb; is er nog wat gebeurt op het gebied van vallende SpaceShuttles?

En het nut van Nasa staat op http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/archivepix.html

Laatst gewijzigd op 02-02-2003 om 08:28.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 12:15
Carn
Carn is offline
ze hebben wat lijken gevonden en een mission patch
Oud 02-02-2003, 12:39
REIE
REIE is offline
Citaat:
Carn schreef:
Is dat de zwarte doos? Hoe dan ook, het blijft triest, net zoals die hongerdode elke 2 minuten.

REIE

Dit heb ik van de Standaard:

De zevenkoppige bemanning net voor het vertrek van de Columbia
© epa
BRUSSEL - In het oosten van de Amerikaanse staat Texas zijn de stoffelijke resten gevonden van de zeven astronauten van het verongelukte ruimteveer Columbia. De Columbia ontplofte zaterdag boven de Amerikaanse staat Texas, toen de shuttle zich klaarmaakte om op Kennedy Space center in Florida te landen. De bemanning had voor de landing een technisch probleem gemeld. Verschillende onderzoeken moeten uitwijzen wat er precies is misgelopen.

De sensoren voor de temperatuur op de vleugels vielen uit. Drie minuten later zag Houston dat de temperatuur op de linkervleugel steeg. De bemanning rapporteerde ook een daling in de bandenspanning.

Probleem bij lancering

Bij de lancering had isolatiemateriaal van de enorme externe brandstoftank de linkervleugel geraakt, maar de Nasa beschouwde dat toen niet als een groot probleem. Een ruimtewandeling maken om zoiets te herstellen is onmogelijk.

Deskundigen denken dat één of meer hittetegeltjes bij de lancering op 16 januari zijn losgeraakt of beschadigd. Die tegeltjes dienen het ruimteveer te beschermen tegen de extreme hitte die er ontstaat tijdens de terugkeer in de atmosfeer. Zowat twintig minuten voor het neerstrijken dient het ruimteveer zijn snelheid van acht kilometer per seconde naar ongeveer 300 meter per seconde te milderen. Dat is het gevaarlijkste moment bij de terugkeer. Een noodlanding maken is dan onmogelijk.

Ook de Duitse ruimtevaartdeskundige Heinz-Herman Koelle denkt dat een hitteschild is losgeraakt. De astronauten zouden volgens hem tien seconden later al zijn gestorven.

Brokstukken in Texas

Het contact met de Shuttle ging verloren om 15 uur Belgische tijd. Niet alleen de gesproken communicatie met het ruimteveer viel uit, maar ook liepen er bij de vluchtleiding geen gegevens meer binnen over de vlucht.

Inwoners van Texas meldden kort daarna dat ze een ontploffing hadden gehoord. Daarna vielen over een gebied van enkele honderden vierkante kilometer brokstukken van de shuttle neer. De Nasa vroeg de bevolking om de mogelijk giftige onderdelen niet aan te raken, maar onmiddellijk de autoriteiten te verwittigen. Minstens acht omwonenden moesten medische verzorging krijgen voor brandwonden en ademhalingsproblemen, nadat ze te dicht bij de brokstukken in de buurt waren gekomen.

Aanslag uitgesloten

Een terroristische aanslag werd meteen uitgesloten. Het ruimteveer vloog op 60 kilometer hoogte, en dat is ver buiten de reikwijdte van de meest gesofistikeerde antitankraketten.

De Columbia is het oudste ruimteveer uit de vloot van de Nasa. Columbia maakte zijn maidentrip op 12 april 1981 en was sinds 16 januari aan zijn 28e missie toe. Het kreeg een tijd geleden nog een grondige opknapbeurt.

Het is de eerste keer dat de Amerikanen een dodelijk ongeval hebben bij de terugkeer van een bemande vlucht. De Russen verloren bij twee ongelukken vier cosmonauten. Op 28 januari 1986 verloren zeven astronauten van de Nasa het leven toen de shuttle Challenger bij het opstijgen neerstortte.

Berging

Ondertussen is men met de berging begonnen. Volgens de Amerikaanse zender CNN is ook de FBI daarbij betrokken. Leden van de federale inlichtingendienst trokken afgelopen nacht naar de plaats van het ongeval.

Om de zoektocht vanuit de lucht te vergemakkelijken, moet alle luchtverkeer in de regio op minstens 1.000 meter hoogte vliegen. De autoriteiten waarschuwen overvliegende piloten ook dat het zicht kan beperkt worden door opwaaiend puinstof van de Columbia.

Er worden verschillende onderzoeken geopend naar de oorzaak van de ramp. Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap Nasa opent een eigen onderzoek, net als het Amerikaanse Congres. President Bush wil daarenboven nog een onafhankelijke commissie vormen die moet uitzoeken wat er precies misliep. Ook Boeing en Lockheed Martin, die onderdelen voor het ruimteveer leverden, beloofden hun medewerking te verlenen aan het onderzoek.

De brokstukken van de shuttle zullen minutieus onderzocht worden om te achterhalen wat er precies misliep. Op de aangetroffen menselijke resten, zal DNA-onderzoek worden uitgevoerd.

Reacties

De ramp zorgde voor reacties van medeleven in de hele wereld, in het bijzonder in India en Israël, twee landen die een astronaut hadden afgevaardigd.

De Amerikaanse president Bush gaf zondag opdracht om alle vlaggen aan regeringsgebouwen halfstok te hangen.

Het is nog onduidelijk welke impact de ramp met de Columbia zal hebben op de rest van het programma van de NASA. Dit jaar waren er nog vijf lanceringen gepland. Rusland liet alvast weten dat ze de lancering van de Progress Cargo naar het Internationaal Ruimtestation (ISS) zondag zal laten doorgaan zoals gepland.
Oud 02-02-2003, 13:03
Sylvain Altherian
Sylvain Altherian is offline
Gisteravond sprak ik met iemand wiens vader werkzaam is bij de ESTEC. Ze zei dat hij haar had verteld dat deze ramp ook ernstige gevolgen heeft voor de mensen die nog op het ISS zitten, omdat het wel 3 jaar zou kunnen duren voor ze kunnen worden teruggehaald... Die periode in de ruimte kan hun lichaam niet aan...

Hoe veel hiervan klopt weet ik niet, het was tenslotte zaterdagavond... Heeft iemand misschien meer informatie hierover?
Oud 02-02-2003, 13:52
Verwijderd
Ze hadden er toch nog een? De Discovery of zo? Dacht ik?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 13:58
Carn
Carn is offline
ze hebben nu nog de discovery, atlantis en endevour.

en de enterprise, maar die heeft geen motor.

De astronauten die nu in het ISS zitten kunnen met een russische sojuz terug naar huis
Oud 02-02-2003, 14:07
dystopia
dystopia is offline
Half Amerika treurt... wat vreselijk zeg, het aantal doden is op 1 hand te tellen. Wel wat anders dan de dagelijkse hongersnood...
Oud 02-02-2003, 14:11
Manus J. van Alles
Citaat:
dystopia schreef:
Half Amerika treurt... wat vreselijk zeg, het aantal doden is op 1 hand te tellen. Wel wat anders dan de dagelijkse hongersnood...
Idd, behoorlijk overdreven allemaal.
Oud 02-02-2003, 14:24
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Dat lukt me niet hoor, ik heb maar 5 vingers aan 1 hand.

Die astronauten die in de iss zitten hebben nog eten tot juni en kunnen met een sojuz terug. Gelukkig zijn ze niet alleen afhankelijk van de amerikanen, maar zij de andere landen er ook nog.
Toch denk ik niet dat het 3 jaar gaat duren voor ze weer gaan vliegen met de spaceshuttels, omdat ze allerlij internationale afspraken hebben door de iss. Dus 3 jaar is wat lang naar mijn mening.

Laatst gewijzigd op 02-02-2003 om 20:03.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 14:54
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
Carn schreef:
gek genoeg was ie niet echt verbrand he?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Carn schreef:
ze hebben nu nog de discovery, atlantis en endevour.

en de enterprise, maar die heeft geen motor.
Nog 3 andere?! Ze moeten niet zeiken!!!!
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 16:12
Martin
Martin is offline
"SpaceShuttle stort neer" is niet helemaal de juiste titel. Want de shuttle is niet neergestort maar is ontploft.

Zomaar een kleinigheidje
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 17:14
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
ik zou eigenlijk wel willen dat dit en terroristische aanslag is. kijken hoe de wereld dan weer reageert.
Ik ook.

Wat ben jij trouwens opeens rechts geworden.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 17:21
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Trouwens, het waren eigenlijk maar een paar mensen.

Luchtmacht en marine-piloten, en misschien wat wetenschappers.

Er vallen elke twee dagen in Nederland ongeveer evenveel verkeersdoden.

Gewoon een ongeluk.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 17:21
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
Citaat:
Martin schreef:
"SpaceShuttle stort neer" is niet helemaal de juiste titel. Want de shuttle is niet neergestort maar is ontploft.

Zomaar een kleinigheidje
Als ie ontploft komt ie toch ook terug naar aarde?
Oud 02-02-2003, 18:23
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Inf3sted Funk schreef:
Als ie ontploft komt ie toch ook terug naar aarde?
In delen, ja, maar niet als geheel
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 19:00
Manus J. van Alles
Citaat:
Gatara schreef:
In delen, ja, maar niet als geheel
Dat staat er toch ook niet?

sommige mensen...
Oud 02-02-2003, 20:24
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Trouwens, het waren eigenlijk maar een paar mensen.

Luchtmacht en marine-piloten, en misschien wat wetenschappers.

Er vallen elke twee dagen in Nederland ongeveer evenveel verkeersdoden.

Gewoon een ongeluk.
maar er zijn miljarden mensen die deelnemen aan het verkeer. er zijn minder dan 500 mensen die ooit in de ruimte zijn geweest.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 20:28
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
Martin schreef:

Zomaar een kleinigheidje
hij is ook niet ontploft. hij is in stukken uit elkaar gevallen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 08:41
Manus J. van Alles
Moron Alert!

Laatst gewijzigd op 03-02-2003 om 08:47.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 12:32
SuprSoulFighter
SuprSoulFighter is offline

Kijk voor mij is het misschien moeilijker om dit aan te zien, ik ben amateur-astronoom met veel waardering voor deze ontwikkelingen op ruimtevaart-gebied , 'k heb er een band mee en als ik dan zie dat de Columbia met 7 astronauten erin zo hard wordt vernietigd, tja moet ik wel even een traantje pinken. Het is gewoon een feit dat het zeer gevaarlijk is: 2 shuttles(Challenger in Januari 1986 tijdens klimming door de dampkring) verloren in +/-120 lanceringen ,.. 1:60 ongeveer , da's niet bepaald veilig. Het gaat veel langer duren dan de huidige plannen voor interstellair reizen met de technologie die we nu hebben, als je nadenkt over dit gegeven.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 13:22
DJ Incompetent
DJ Incompetent is offline
Citaat:
Martin schreef:

Zomaar een kleinigheidje
nerd

Aan boord zouden trouwens ook drie Nederlandse proeven worden uitgevoerd, er is nu een miljoenenschade geleden omdat alle resultaten verdwenen zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 13:22
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Moron Alert!

" Jesus Christ!! since 9/11, every bloody thing that happens is the work of terrorists!, ooohh my dinner got burnt, must be terrorists, ooohh I broke a nail, must be terrorists, ohh someone threw dog sh*t at my front door....terrorists, sorry im late for work, it was the terrorists..... Even the UN are terrorists now!

look up terrorist in the paraniod retard dictionary and you will find terrorism and scapegoat have the same meaning. Oh and in the American patriot right wing extreamist dictionary, A Terrorist = anyone who disagrees with me. "

Ik denk dat het de Israelier was. Hij was toch de piloot? Nou, dan heeft ie extra naar links gestuurd om het ding te heet te laten worden, zodat het een terroristhsce aanslag leek..
(dit denk ik niet echt, maar het is wel "leuk" om een complottheorie erbij te hebben)
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 13:50
Martian
Martian is offline
Citaat:
Moron Alert!
Tering. Die gast is een ernstige belediging voor de VS en voor Christenen in het algemeen.
Reageren

Regels voor berichten