Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Meer dan de helft van alle studenten nu krijgt niets of nauwelijks iets van zijn ouders vergoed omdat die ouders dat simpelweg niet kunnen betalen. Die studenten kunnen straks écht niet het hoofd boven water houden. Nu al heeft een derde van de studenten een studieschuld van meer dan tienduizend euro bij het afstuderen: tweederde heeft een schuld tot vijfduizend euro bij de uitreiking van hun bul. Als deze plannen worden doorgevoerd, zal ook lenen geen zin meer hebben. Een universitaire studie die uit eigen zak betaald moet worden, kost bijna tweehonderdduizend euro. Ik denk niet dat de IBG of het Rijk erg toeschietelijk zullen zijn met het verstrekken van honderdduizend leningen à tweehonderdduizend euro per stuk aan studenten die het anders financiëel niet kunnen bolwerken. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als gevolg daarvan zullen er minder mensen met de bus/trein gaan op die lijnen, omdat je met een beetje pech een uur op die pokkebus/trein moet wachten sinds ze de dienstregeling gehalveer hebben. Als gevolg daarvan maakt men minder winst op die lijn, waardoor men de dienst nog verder terug zal dringen, (tot +/- 5x per dag), waardoor er nog minder mensen met die bus/trein gaan, en uiteindelijk heft men de lijn op, waardoor de mensen daar niet meer per OV naar de plaatselijke stad kunnen gaan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
wn ik bedoel niet dat mensen met lage inkomens niet hard werken maar het is vroegr hun keuze geweest om niet verder te gaan studeren.. dan moeten zij daar de gevolgen van zien.. je hoeft niet sueprslim te zijn hoor om veel te verdinee. en ik ken toevallig iemad met een arbeidsongeschiktheidsuitkering.. die werkt gewoon nie omdat ze geen zin heeft. omdat t nie hoeft en ik vind het nogal aso dat mensen nogal snel zeggen van pak het maar van de rijkere af.. er zijn andere dingen waarop men kan bezuinigen.. ik vind ookwel dat de rijkere best een beetje mogen afstaan voor de gene die het nbiet zo goe dhebben maar zie jij ook maar 1 cent van dat geld dat naar hun toegaat/?? |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik bedoel meer excursies enzo.
|
Het lijkt er op dat de overheid de staatsschuld wil terugdringen door de persoonlijke schulden van studenten flink op te voeren.
Als deze maatregel wordt doorgevoerd, voorspel ik REVOLUTIE, OPROER, MASSAMOORD, OORLOG EN RELLETJES!
|
Na het lezen van jullie replies wil ik daar nog het volgende aan toevoegen:
Waarom moet er bezuinigd worden op een sector die het al zo moeilijk heeft? Waarom kan er niet bezuinigd worden op nutteloze stroken asfalt en zo mogelijk nog nuttelozere straaljagers?(@ Unexplained: flikker een eind op met je 'weer op de kaart qua luchtmacht', Nederland heeft a)nooit op de kaart gestaan qua luchtmacht, en b)moet daar ook niet naar streven, want daar zijn we veel te klein voor) Concreet voorbeeld van een student die het moeilijk gaat krijgen: ik ga volgend jaar studeren(politicologie), in Amsterdam. Ik woon in Leiden (kamer in Amsterdam is voorlopig onvindbaar of veel te duur voor mij), dus ik heb die OV-kaart sowieso al nodig om zonder al te veel kosten in Amsterdam te komen. Dan wordt het collegegeld dus ook nog verdubbeld, waardoor mijn ouders zich waarschijnlijk in de schulden moeten steken om hun aandeel in mijn studie te kunnen bekostigen, en ik moet zelf keihard gaan werken tijdens mijn studie om mijn aandeel te kunnen betalen. Daar komt dan nog de aanvullende beurs bij (en die heb ik hard nodig heb ik uitgerekend). Voorheen zou dan een gedeelte daarvan een gift zijn geweest, zodat ik me in ieder geval niet al te diep in de schulden zou hoeven steken om te kunnen studeren. Nu moet ik dus alles gaan terugbetalen, en dat kan in latere jaren een zware last worden (mijn ouders zijn wat dat betreft lichtende voorbeelden, die hebben beiden 15 jaar moeten afbetalen aan hun eigen studies). Ik heb het idee dat die ambtenaren op het ministerie: - zelf nooit gestudeerd hebben, of: - dat hun studie geheel betaald is door hun VVD-pappie en mammie, en dat het niet in hun rechtse hoofden is opgekomen dat niet iedereen die luxe heeft.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 18-02-2003 om 06:52. |
![]() |
||||||||
@Nare man:
Wij zijn het met elkaar eens (op dit vlak). Citaat:
Ik zal even uitleggen hoe concurrentie bij het busvervoer werkt. De gemeente stelt een plan op. Welke lijnen er moeten zijn, hoe frequent de bussen moeten rijden, tot hoe laat die moeten rijden, etcetera. Vervolgens maken ze dat plan openbaar in de vorm van een 'aanbesteding', zoals dat heet. Bedrijven kunnen vervolgens een offerte aanbieden op basis van die aanbesteding, waarbij ze zich moeten houden aan de richtlijnen daarin. Het bedrijf met de goedkoopste oplossing voor de aanbesteding mag het project uitvoeren voor een aantal jaar - tegen een vaste prijs. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En hoe dingen in bepaalde bedrijven werken, lijkt mij een nuttige toevoeging aan een opleiding. Veel studenten zitten met de handen in het haar als ze net van de opleiding afkomen en 'aan de slag' moeten. Citaat:
2) Zijn excursies zo relevant voor de opleiding dat de overheid dit moet betalen? 3) Net gaf je nog aan dat cultuur niet zo belangrijk was ![]() 4) Wat is het daadwerkelijke probleem als je die ene excursie per jaar een treinkaartje moet kopen met 40% korting? Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Behalve dan natuurlijk dat er in de vakanties niet voor iedereen een vakantiebaantje inzit. Zeker nu het wat minder gaat met de economie. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Iedereen heeft gewoon evenveel recht op studiefinanciering. En we zouden allemaal enkel en alleen van de studiefinanciering de studie plus levensonderhoud moeten kunnen betalen. We hoeven de rijken niet alles af te pakken! Laatst gewijzigd op 18-02-2003 om 10:48. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar los daarvan, doet je vader nu ook geen werk dat wat beter is dan kisten sjouwen? Waar hij meer plezier aan beleefd? En hij KRIJGT toch ook ontzettend veel meer (vermoedelijk). Dat hij keihard werkt, ok, maar dat zegt niet dat mensen die minder verdienen minder hard werken.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Maar goed wanneer dat precies is ingevoerd weet ik niet, maar ik weet wel dat in de jaren 70 het inderdaad nog bijna beter was om beursstudent te zijn dan om rijke ouders te hebben ![]() Ik vind in ieder geval dat studenten compleet financieel onafhankelijk van hun ouders moeten kunnen zijn. En dat de overheid daar zorg voor dient te dragen. Dit zouden studenten moeten zijn zonder daar voor diep in de schulden te moeten, aangezien dit de barriere voor studeren mijns inziens te hoog zou leggen.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Wanneer je geen hoge eisen stelt is er wel wat te vinden.
|
![]() |
Het lijkt mij een zeer slecht idee. Op deze manier wordt goed onderwijs onbetaalbaar voor de gemiddelde student, niet iedereen heeft ouders die dat kunnen opbrengen.
Bezuinigen, okee, maar niet op dit soort dingen.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
>ik ben erg goed ik gelijk zeer emotioneel reageren op dingen die ik stom vind< ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
De 2e kamer CONTROLEERT de regering.
||
![]() |
Citaat:
Ben jij voor vrije marktwerking in het onderwijs dan? Het gevolg daarvan zal zijn dat de onafhankelijkheid van het onderwijs achteruit gaat en studies die voor het bedrijfsleven, vrijetijdskunde etc., niet interessant zijn worden afgeschaft. (Annette Nijs, de demissionair staatssecretaris onderwijs, wil(de) dit.) Vrij marktwerking in het onderwijs lijkt mij een volledig doenscenario, ik denk frisdrank en kleffe hamburgers van één welbekend merk in de kantines, een college dat onderbroken wordt voor een powerpointpresentatie van de sponsor, een biologieonderzoek op budget van een oliemaatschappij waar uit komt dat de vervuiling van het milieu bij boorstations in Nigeria heel erg meevalt, een opleiding Amerikanistiek gefinancieerd door de oorlogsmachine in het Witte Huis, etc. ![]() |
![]() |
|
![]() |
De mensen die dit verzonnen hebben zijn toch zo`n stelletje iq loze ***********. echt hier kan ik dit ziek van worden.
Wie leveren de overheid het meeste geld op???? de belastingbetalers en wie betalen de meeste belasting?? De hoger opgeleide. Dus echt stom en kortzichtig. Iemand laten studeren is een investering die je er later toch weer uitverdient met de belastig. Hoe kan den haag zo kortzichtig zijn???? De laatste tijd is het politiek gezien om te huilen. Echt als ik zie wat voor gedonder er is en wat voor zooitje ze er allemaal van maken. ![]() ![]() Dus het moraal van dit verhaal: In de politiek zitten betekend lang niet altijd een gezond verstand hebben. groeten the conquer
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Is het trouwens misschien in je opgekomen dat er ook mensen zijn die minder geluk hadden dan je vader (respect overigens voor wat hij bereikt heeft)? Deze mensen hadden geen keuze: zij moesten wel gaan werken, ook al hadden ze wel kunnen studeren. Mijn oma bijv. wilde dolgrag een opleiding tot verpleegkundige volgen (had daar ook de hersens voor), maar zij moest gaan werken. Mijn opa idem dito, moest ook meteen gaan werken, hoewel het een intelligente man was (is later nog allerlei cursussen gaan volgen en is nog secretaris van de Abvakabo geweest). En nu dreigen we terug te keren naar deze situaties. We hoeven de rijken idd niet ALLES af te pakken, maar in economisch moeilijke tijden moet er wat meer solidariteit zijn. Offtopic: je denigrerende toon bevalt me niet, ik ben geen communistische rat en ben niet zo dom als jij waarschijnlijk denkt dat ik ben met je 'als je kennis toereikend is om te weten wat dat is'. Zo laf op de man spelen is een oneigenlijke discussietechniek. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|