Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2003, 23:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
foogel schreef op 24-03-2003 @ 20:12:
niets bestaat niet. er is geen niets, omdat zelfs het niets te benoemen is.
Waarom zou iets ( of niets ) er niet kunnen zijn, enkel omdat wij er een naam aan hebben gegeven?

The void (het niets) is iets wat volgens mij wel degelijk kan bestaan, en omdat wij daar een naam aan hebben gegeven betekent niet dat het er niet is.

Als er iets aanwezig kan zijn, kan er ook iets afwezig zijn, denk ik. Zo ook met ruimte, dat is ook aanwezig. Waarom zou er dan niet iets (b.v. een dimensie) kunnen zijn waar er niets is, zelfs geen ruimte?
Oud 26-03-2003, 18:47
sterre
sterre is offline
niets is niets.... niets bestaat niet eens denk ik! ik ben niet van mening over de stelling dat 'niets geen afmetingen heeft, dus dat ruimte niets is'. voor mij is niets, ja hoe zeg je dat toch! niets!

oké, laat me even opnieuw beginnen
ik denk dat niets is, als er niets is. dus geen materieel of gas of zoiets. ze zeggen altijd dat er achter het heelal 'niets' is, maar dat kan toch niet? er moet iéts zijn, want anders zou het heelal niet kunnen expanderen. maar wat is er achter het heelal? en wat is er daar achter? er moet in feite wel een einde aan komen, maar er is geen einde... hoewel het moeilijk voor te stellen is! vroeger loste ik dit vraagstuk op door te zeggen dat het heelal wel één grote bol zal zijn, dus dat er ook geen einde aan is. maar een paar jaar later vroeg ik me af wat die bol omhult... maar daar gaat het hier niet echt om
niets bestaat niet. als je zegt dat er in een ton niets zit, ben je fout, want er zit lucht in. overal is lucht. maar wat is overal als je 'niets' of 'nergens' niet eens kan formuleren?
help, ik ga me nog een aantal dagen buigen over deze vraag en dan zal ik weer even replyen, ik kan er momenteel zelf niet aan uit!
Oud 26-03-2003, 18:52
sterre
sterre is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-03-2003 @ 00:49:
Waarom zou iets ( of niets ) er niet kunnen zijn, enkel omdat wij er een naam aan hebben gegeven?

The void (het niets) is iets wat volgens mij wel degelijk kan bestaan, en omdat wij daar een naam aan hebben gegeven betekent niet dat het er niet is.

Als er iets aanwezig kan zijn, kan er ook iets afwezig zijn, denk ik. Zo ook met ruimte, dat is ook aanwezig. Waarom zou er dan niet iets (b.v. een dimensie) kunnen zijn waar er niets is, zelfs geen ruimte?
stel dan dat je in die dimensie bent... wat zie je dan? je ziet niets? maar je ziet toch iéts? je ziét zwart. en er moet toch iets zijn, al is het maar een zuchtje lucht. als er in een ruimte geen lucht is, wat is er dan? er is... niets ja :/ maar bestaat niets wel? is er niet altijd iets niets is het ontbreken van iets... maar... ik kan me niet inbeelden dat er niets zou zijn. hoe zou niets er uit zien? want als je 'niets' ziet, dan zie je 'niets'. maar dan zou je zwart zien omdat er niets is... dus eigelijk zie je iets dat er niet is, namelijk niets
of zo iets
Oud 26-03-2003, 22:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
sterre schreef op 26-03-2003 @ 19:52:
stel dan dat je in die dimensie bent... wat zie je dan? je ziet niets? maar je ziet toch iéts? je ziét zwart. en er moet toch iets zijn, al is het maar een zuchtje lucht. als er in een ruimte geen lucht is, wat is er dan? er is... niets ja :/ maar bestaat niets wel? is er niet altijd iets niets is het ontbreken van iets... maar... ik kan me niet inbeelden dat er niets zou zijn. hoe zou niets er uit zien? want als je 'niets' ziet, dan zie je 'niets'. maar dan zou je zwart zien omdat er niets is... dus eigelijk zie je iets dat er niet is, namelijk niets
of zo iets
Als jij in het niets bent, dan besta je niet meer. Iets wat geen afmetingen heeft kun je dus ook niet fysiek aanwezig zijn.

Ruimte is ook iets, ondanks dat het geen materie bevat (zoals lucht op aarde), het heeft echter wel afmetingen, en er kan straling doorheen gaan, en het kán materie zoals gas bevatten. Het is dus wel iets.
Oud 07-04-2003, 14:38
Isa
Isa is offline
Citaat:
sterre schreef op 26-03-2003 @ 19:52:
stel dan dat je in die dimensie bent... wat zie je dan? je ziet niets? maar je ziet toch iéts? je ziét zwart.
Nee,zwart is lege ruimte.
Je ziet als je naar niets kijkt wat je met de achterkant van je hoofd ziet en wat je met je tenen ziet.
Citaat:

en er moet toch iets zijn, al is het maar een zuchtje lucht.
dan is het iig geen niets meer
Citaat:

als er in een ruimte geen lucht is, wat is er dan? er is... niets ja :/ maar bestaat niets wel? is er niet altijd iets niets is het ontbreken van iets... maar... ik kan me niet inbeelden dat er niets zou zijn. hoe zou niets er uit zien?
alsof je blind bent. zelfde als wat je ziet met elk lichaamsdele behalve dan de ogen.

Citaat:

want als je 'niets' ziet, dan zie je 'niets'. maar dan zou je zwart zien omdat er niets is... dus eigelijk zie je iets dat er niet is, namelijk niets
of zo iets
niks zwart. niks is niks. zwart is zwart.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten