Citaat:
Insane Juggalo schreef op 11-03-2003 @ 12:23:
Dan zijn wij het wat dat betreft volledig met elkaar eens. Ik heb wel een andere vraag. Moet er in zo'n systeem volgens jou nog een bepaald provinciebestuur zijn, die ze besluiten van het landsdeel uitvoert en desnoods corrigeert (soort uitgeklede provinviale staten)? Volgens mij namelijk wel. Zo'n bestuur staat toch iets dichter bij bepaalde problematiek, maar het kan wat mij betreft beter een afvaardiging van het landsdeel zijn, dan door de burger gekozen.
|
Ik ben in dubio. Aan de ene kant komt het de democratie ten goede natuurlijk, maar aan de andere kant is het wel weer extra bureaucratie. Misschien dat het beter zou zijn als de provinciale staten als een soort 'forum' functioneren voor de betrokken gemeenten.
Zo heb je al van twee kanten invloed: vanaf de landelijke verkiezingen en vanaf de gemeenten. Wellicht zijn extra provinciale staten verkiezingen dan redundant. Ook omdat mij het een goed idee lijkt om veel taken van de regio te delegeren aan de gemeenten (zoals subsidiebeleid).