Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2003, 15:11
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 21-03-2003 @ 20:17:
gymnasium IS vwo, vwo is gymnasium of atheneum en klassieke talen zijn niet kut, juist hartstikke leuk, en gynasium gaat alleen tot en met de derde klas iets sneller, maar dat scheelt niet veel, alleen bij bepaalde vakken zoals nl heb je een uurtje minder ofzo, en na de derde klas is gymnasium exact hetzelfde als atheneum, gymnastiasten zitten met atheneumgangers in de klas, gymnasiasten hebben alleen Latijn of Grieks als extra vak erbij, ik zou het dus wel doen, maar dat had ik geloof ik al een paar keer gezegd
Op EEN gymnasium gaat het toch echt anders..
Oud 22-03-2003, 18:33
Verwijderd
Ik heb t wel gedaan en ik heb er geweldig veel spijt van gehad! Ik had wel een hele leuke klas gelukkig.. maar ik vond Grieks en Latijn zo saai...
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 22:15
DarkRaven
DarkRaven is offline
opgerot met gymnasium, steek grieks en latijn in je stinkende behaarde rimpelkut. Gymnasium is perfect voor oppernerds, maar voor de rest raad ik je aan goed na te denken of je wel naar gymnasium wilt
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 23:01
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Zo jezus, sorry dat ik niet zo buitengewoon begaaft ben als jij...
excusses aanvaard

Citaat:
Ik zeg toch ook dat het wel handig kan zijn... Je zegt zelf dat het een mix is van vooral Latijn, en natuurlijk leer je die termen ook wel snel zonder Latijn/Grieks, maar toch ik het handig dat je het al een beetje kent...
je hebt er geen h*l aan. nomina anatomica is gewoon potjeslatijn... misschien had ik het meteen zo moeten zeggen...

en sorry van dat geneeskunde, maar k vind het zooo irritant dat iedereen dat medicijnen studeren noemt.... dat is echt al jaren niet meer zo en de naam slaat ook nog eens nergens op ook....
Oud 23-03-2003, 09:26
Verwijderd
Citaat:
chris9 tje schreef op 23-03-2003 @ 00:01:

je hebt er geen h*l aan. nomina anatomica is gewoon potjeslatijn... misschien had ik het meteen zo moeten zeggen...

en sorry van dat geneeskunde, maar k vind het zooo irritant dat iedereen dat medicijnen studeren noemt.... dat is echt al jaren niet meer zo en de naam slaat ook nog eens nergens op ook....
Okeej okeej ik zal het voortaan netjes geneeskunde noemen Tja ik doe ook liever geen Latijn/Grieks, ik vraag me af waarom ik het doe...
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 17:41
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Okeej okeej ik zal het voortaan netjes geneeskunde noemen Tja ik doe ook liever geen Latijn/Grieks, ik vraag me af waarom ik het doe...
goed zo

van de meeste vakken zie je achteraf pas het nut in... das soms wel jammer...
Oud 25-03-2003, 10:44
Verwijderd
Citaat:
lucy48 schreef op 21-03-2003 @ 20:17:
gymnasium IS vwo, vwo is gymnasium of atheneum en klassieke talen zijn niet kut, juist hartstikke leuk, en gynasium gaat alleen tot en met de derde klas iets sneller, maar dat scheelt niet veel, alleen bij bepaalde vakken zoals nl heb je een uurtje minder ofzo, en na de derde klas is gymnasium exact hetzelfde als atheneum, gymnastiasten zitten met atheneumgangers in de klas, gymnasiasten hebben alleen Latijn of Grieks als extra vak erbij, ik zou het dus wel doen, maar dat had ik geloof ik al een paar keer gezegd
Weet jij wat een gymnasium inhoudt? Op een gymnasium is het echt geen atheneum... Je krijgt het 6 jaar lang...
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 10:44
Verwijderd
Citaat:
chris9 tje schreef op 24-03-2003 @ 18:41:
goed zo

van de meeste vakken zie je achteraf pas het nut in... das soms wel jammer...
Verander soms maar in altijd
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 17:25
chris9 tje
chris9 tje is offline
het verschil tussen atheneum en gymnasium is latijn en grieks.. daarnaast heeft een gymnasiast in principe 1 vak meer in zijn of haar vrije deel (officieel).

Dat is het enige verschil.

een gymnasiast kiest latijn en/of grieks om examen in te doen. Beide vakken heb je ook in de onderbouw, maar het verschilt per school hoeveel les je erin hebt en in welke jaren.

op het atheneum kan je op sommige scholen ook latijn kiezen. Als je dan ook nog een extra vak in je vrij deel hebt, heb je gewoon gymnasium gedaan (al heb je dan 1 jaar minder grieks gedaan... ) De school mag vaak geen gymnasium heten omdat er al teveel andere gymnasia zijn in een stad.

er staat trouwens gewoon VWO op je diploma.

vwo is de verzamelnaam voor atheneum en gymnasium
Oud 26-03-2003, 14:42
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Parallel schreef op 22-03-2003 @ 16:11:
Op EEN gymnasium gaat het toch echt anders..
Ja, maar daar moet je dan natuurlijk ook niet naartoe gaan, dan kun je nooit op atheneum terugvallen, tenzij je naar een andere school gaat, en degene die dit topic gestrart is, en dus voor de keuze ath/gym staat zit dus duidelijk niet op EEN gymnasium
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 14:46
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Super_Marianne schreef op 25-03-2003 @ 11:44:
Weet jij wat een gymnasium inhoudt?
een gymnasium is het echt geen atheneum... Je krijgt het 6 jaar lang...
Wat denk je zelf? k zit zelf ook op het gymnasium hoor, dus k weet heus wel hoe her er daar aan toe gaat
Nou, wat krijg je zes jaar lang? Ben benieuwd
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 14:48
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
wat een gezeik toch altijd iedere keer als de gym/ath discussie op gang komt... Met gymnasium kom je er ook niet in een keer hoor. Dicipline hangt van jezelf af, net als de rest van de dingen in het leven.

succes
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 14:48
Suziewafel
Suziewafel is offline
Citaat:
Super_Marianne schreef op 25-03-2003 @ 11:44:
Weet jij wat een gymnasium inhoudt? Op een gymnasium is het echt geen atheneum... Je krijgt het 6 jaar lang...
Atheneum en gymnasium duurt nog altijd even lang hoor
Oud 26-03-2003, 16:02
Verwijderd
Hee hee de vraag is om advies te geven niet om ruzie te gaan lopen maken, dan kun je beter een andere topic starten
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Suziewafel schreef op 26-03-2003 @ 15:48:
Atheneum en gymnasium duurt nog altijd even lang hoor
Inderdaad, en dat noemen wij VWO!

(jaa....)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 19:59
Verwijderd
Citaat:
lucy48 schreef op 26-03-2003 @ 15:46:
Wat denk je zelf? k zit zelf ook op het gymnasium hoor, dus k weet heus wel hoe her er daar aan toe gaat
Nou, wat krijg je zes jaar lang? Ben benieuwd
Latijn of Grieks, ik zit zelf ook op een gymnasium...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 18:13
OgierSchelvis
OgierSchelvis is offline
Citaat:
Supergirl 13 schreef op 14-03-2003 @ 16:40:
Heyz!
Ik zit nu in de 1e op Havo/Vwo en ik heb genoeg punten om naar ut Gymnasium te gaan.
Je hebt dan klassieke talen en ik heb al eens een introductiecursus gedaan maar daar vond ik nix aan!
Hellup ik weet niet of ik nou naar ut Gym wil of nie!!!
Er is ook geen ene f*ck aan!!
Latijn & Grieks? Van mij mogen ze het afschaffen!!
Die klassieke talen vind volgens mij niemand leuk, maar het kan aan de andere kant wel handig zijn...
Dus het maakt niet uit wat je er van verwacht, of of je nou wel of niet goed in talen bent tis altijd K*T!
Oud 27-03-2003, 22:23
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Die klassieke talen vind volgens mij niemand leuk
Latijn was leuk man! (we hadden ook wel een gezellig groepje van zes personen) maar de verhalen en de cultuur vind ik heel interessant....

je moet er ook zelf een beetje wat van maken....
Oud 28-03-2003, 13:56
melkpakje
melkpakje is offline
Als ik jou was, zou ik er niet aan beginnen. Je hebt er zowieso al geen zin in en bovendien zijn vakken zoals Grieks en Latijn niet heel erg nuttig (vind ik). Ligt er natuurlijk aan wat je hierna wilt doen..maar ik heb er nog nooit een voordeel uit kunnen halen dat ik Latijn volg. Ik vind niet dat je woordjes van bijv. Frans nu zoveel makkelijker kan leren. En zowieso voor die paar woordjes frans zou ik zeker geen Latijn nemen. Het is bij ons op school echt superveel werk en voor Latijn heb ik altijd het meeste huiswerk. (dan andere vakken)
Oud 28-03-2003, 14:58
Verwijderd
Wat houdt het je tegen om het eens te proberen?? Je kunt er altijd mee kappen en dan verandert er niet zoveel hoor.
Bovendien, zo'n introductie zegt echt helemaal niks. Probeer maar eens in een half uur uit te leggen wat die vakken inhouden. Ik weet nog dat ik ook niet vond dat het erg veel nieuwswaarde had en het heeft wel een jaar geduurd voor ik aan de docent gewend was (die ook meteen mijn mentor werd) maar ik kan zeggen dat het een van mijn beste keuzes ooit is, om klassieke talen te leren. Ik weet nog dat met name in de derde klas mijn klasgenoten zeiden dat wij ons het meest vertrouwd voelden bij de 2 docenten klassieken, omdat we hen zoveel zagen en ze zo goed leerden kennen. Nu zit ik in de 6e en het is er bij geen een vak zo gezellig als bij latijn of grieks.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 23:45
Summersmile
Summersmile is offline
Latijn is gewoon soooooooooo onwijs kicken!! Echt met afstand het allerleukste vak in da whole wide world! Het is gewoon altijd zo gezellig in de les. Maar ja in 6VWO zijn er ook maar samen met mij 6 anderen die Latijn volgen. Je bouwt dan echt een hechte band op, bovendien en dat is het belangrijkste: je leert talen aan die al eeuwen niet meer gesproken worden. Stel je eens voor: je vertaalt authentieke teksten die voor of vlak na de jaartelling geschreven werden! Je bent echt bezig met de basis van de westerse cultuur, dat besef geeft me steeds weer een kick. Het is niet alleen grammatica en woordjes leren (waar in de 2e en 3e vooral de nadruk op leert), maar in de bovenbouw, met name in de 5e en 6e, ga je echt in op de literatuur. naast het vertalen hou je je ook bezig met filosofie & ethiek, kunstgeschiedenis, toneel enz. Het is heel veelzijdig, en ik vervloek de decaan nog steeds omdat ik geen Grieks MOCHT kiezen (jaja; het was roostertechnisch niet mogelijk omdat ik dan de enige ll met Grieks zou zijn)...
Oud 29-03-2003, 08:21
Verwijderd
Citaat:
Summersmile schreef op 29-03-2003 @ 00:45:
Latijn is gewoon soooooooooo onwijs kicken!! Echt met afstand het allerleukste vak in da whole wide world! Het is gewoon altijd zo gezellig in de les. Maar ja in 6VWO zijn er ook maar samen met mij 6 anderen die Latijn volgen. Je bouwt dan echt een hechte band op, bovendien en dat is het belangrijkste: je leert talen aan die al eeuwen niet meer gesproken worden. Stel je eens voor: je vertaalt authentieke teksten die voor of vlak na de jaartelling geschreven werden! Je bent echt bezig met de basis van de westerse cultuur, dat besef geeft me steeds weer een kick. Het is niet alleen grammatica en woordjes leren (waar in de 2e en 3e vooral de nadruk op leert), maar in de bovenbouw, met name in de 5e en 6e, ga je echt in op de literatuur. naast het vertalen hou je je ook bezig met filosofie & ethiek, kunstgeschiedenis, toneel enz. Het is heel veelzijdig, en ik vervloek de decaan nog steeds omdat ik geen Grieks MOCHT kiezen (jaja; het was roostertechnisch niet mogelijk omdat ik dan de enige ll met Grieks zou zijn)...
Ja of niet natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 14:30
biep
biep is offline
als je klassieke talen geen zak aan vond zou ik gewoon Atheneum gaan doen hoor! ik zit nu op een stedelijk gymnasium en ik vind latijn echt nix aan... en k moet t nog 2 jaar, die tijd die ik nu in latijn moet steken had ik liever aan n vak als Spaans willen steken (ik heb spaanse vrienden, dus daar heb ik tenminste wat aan). Ik had liever op het atheneum gezeten, maar dan moet ik helemaal van school af omdat ik op een school zit met alleen gymnasium
Oud 29-03-2003, 20:04
RomeoP
RomeoP is offline
Ik zit nu in 3gym, na de 1e ben ik er heen gegaan omdat een vriendin ook ging en 't leek me wel geinig (beetje meeloperig..) maar nu vind ik het nog steeds leuk. Maar ik denk dat het ook aan de docent ligt, want onze lerares was een half jaar ofzo ziek geweest en toen hadden we een vervanger die nix zei en nix dee en die gewoon zei vertaal maar wat en dan kijken we het wel na.

Maar die lerares die legt het hartstikke goed uit en we doen ook vet coole dingen, vorig jaar hadden we een toneelstuk gemaakt en dit jaar weer.

Ook is het bij ons zo, dat je eventueel aan het einde van de 4e latijn eventueel zou kunnen laten vallen als het teveel wordt ofzo. Bij ons in de klas zijn er volgens mij een stuk of 18 van de 23 die doorgaan met latijn. (sommigen ook om in de 4e nog naar rome te gaan en het dan te laten vallen )

Maar wij hebben nooit echt huiswerk gehad, behalve af en toe wat woordjes en die rijtjes die ik nu wel kan dromen
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 22:02
OgierSchelvis
OgierSchelvis is offline
Citaat:
RomeoP schreef op 29-03-2003 @ 21:04:

Maar wij hebben nooit echt huiswerk gehad, behalve af en toe wat woordjes en die rijtjes die ik nu wel kan dromen
Nooit echt huiswerk voor latijn!?

Ik word doodgegooid met huiswerk!! Hele teksten voor 1 les vertalen, grammatica opdrachten die ontzettend lang zijn.. en vergeet de cultuur niet...

Moet jij ook altijd alle woordjes & grammatica leren die je tot nu toe hebt gehad als je een repetitie krijgt? Nou, ik wel en dat zuigt zwaar als je ergens achterin het boek zit...
Oud 01-04-2003, 12:44
hopefully
hopefully is offline
Heey!

ik heb het twee jaar gedaan.. en ik vond het op zich best wel leuk, latijn leuker dan grieks.. maar op de een of andere manier lag het mij toch niet helemaal... ik denk dat je voor jezelf uit moet maken, of je talen leuk vind, en of je het leuk vind om teksten te vertalen (want dat moet je toch hoofdzakelijk doen). En in de tweede fase krijg je dan kcv.. maar ik weet niet wat dat inhoud. Als je het niet zeker weet, zou ik zeggen van je kunt het altijd proberen! je kunt er nl altijd weer mee stoppen, en je kunt beter iets proberen en dan zeggen van 'nee het is toch niets voor mij' dan er later achter komen dat je het toch wel jammer vind dat je het niet gedaan hebt, wanneer je er niets meer aan kan doen.

succes er nog mee!
hopefully
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 16:05
RomeoP
RomeoP is offline
Citaat:
OgierSchelvis schreef op 31-03-2003 @ 23:02:
Nooit echt huiswerk voor latijn!?

Ik word doodgegooid met huiswerk!! Hele teksten voor 1 les vertalen, grammatica opdrachten die ontzettend lang zijn.. en vergeet de cultuur niet...

Moet jij ook altijd alle woordjes & grammatica leren die je tot nu toe hebt gehad als je een repetitie krijgt? Nou, ik wel en dat zuigt zwaar als je ergens achterin het boek zit...
We mogen altijd met vertalingen het boek erbij hebben om woorden e.d. op te zoeken. Maar we hoeven niet hele texten voor een les ofzo te vertalen
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 18:53
OgierSchelvis
OgierSchelvis is offline
Citaat:
RomeoP schreef op 02-04-2003 @ 17:05:
We mogen altijd met vertalingen het boek erbij hebben om woorden e.d. op te zoeken. Maar we hoeven niet hele texten voor een les ofzo te vertalen
Wij mogen ook het boek er altijd bij, maar we moeten altijd langdradige teksten vertalen! En dan heel zo'n tekst als huiswerk *zucht*
Oud 02-04-2003, 19:54
Dory
Dory is offline
Het ligt een beetje van je talenkennis af, ik was daar wel goed in en doe Latijn op mn sokken, en Grieks is maar even de tweede en derde klas uitzitten vindt de overgrote meerderheid
( ik zit op EEN zogezegd gymnasium in de derde en van de 24 nemen er 3 grieks in de bovenbouw! )
Oud 02-04-2003, 20:13
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
eris schreef op 02-04-2003 @ 20:54:
Het ligt een beetje van je talenkennis af, ik was daar wel goed in en doe Latijn op mn sokken, en Grieks is maar even de tweede en derde klas uitzitten vindt de overgrote meerderheid
( ik zit op EEN zogezegd gymnasium in de derde en van de 24 nemen er 3 grieks in de bovenbouw! )
nouja karen ik weet niet, van de jongens die ik ken uit de bovenbouw hebben mark, eelco en greg allemaal grieks. alleen reinier heeft latijn
Oud 02-04-2003, 20:28
sportbabe
sportbabe is offline
Citaat:
eris schreef op 02-04-2003 @ 20:54:
Bij ons ook. Er zijn iets van 3 latijnclusters (en die zitten vol) en 1 griekscluster...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten