Advertentie | |
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
en sorry van dat geneeskunde, maar k vind het zooo irritant dat iedereen dat medicijnen studeren noemt.... dat is echt al jaren niet meer zo en de naam slaat ook nog eens nergens op ook....
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() van de meeste vakken zie je achteraf pas het nut in... das soms wel jammer...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
het verschil tussen atheneum en gymnasium is latijn en grieks.. daarnaast heeft een gymnasiast in principe 1 vak meer in zijn of haar vrije deel (officieel).
Dat is het enige verschil. een gymnasiast kiest latijn en/of grieks om examen in te doen. Beide vakken heb je ook in de onderbouw, maar het verschilt per school hoeveel les je erin hebt en in welke jaren. op het atheneum kan je op sommige scholen ook latijn kiezen. Als je dan ook nog een extra vak in je vrij deel hebt, heb je gewoon gymnasium gedaan (al heb je dan 1 jaar minder grieks gedaan... ) De school mag vaak geen gymnasium heten omdat er al teveel andere gymnasia zijn in een stad. er staat trouwens gewoon VWO op je diploma. vwo is de verzamelnaam voor atheneum en gymnasium
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Nou, wat krijg je zes jaar lang? Ben benieuwd |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Latijn & Grieks? Van mij mogen ze het afschaffen!! Die klassieke talen vind volgens mij niemand leuk, maar het kan aan de andere kant wel handig zijn... Dus het maakt niet uit wat je er van verwacht, of of je nou wel of niet goed in talen bent tis altijd K*T!
||
![]() |
Citaat:
je moet er ook zelf een beetje wat van maken....
|
Als ik jou was, zou ik er niet aan beginnen. Je hebt er zowieso al geen zin in en bovendien zijn vakken zoals Grieks en Latijn niet heel erg nuttig (vind ik). Ligt er natuurlijk aan wat je hierna wilt doen..maar ik heb er nog nooit een voordeel uit kunnen halen dat ik Latijn volg. Ik vind niet dat je woordjes van bijv. Frans nu zoveel makkelijker kan leren. En zowieso voor die paar woordjes frans zou ik zeker geen Latijn nemen. Het is bij ons op school echt superveel werk en voor Latijn heb ik altijd het meeste huiswerk. (dan andere vakken)
|
Verwijderd
|
Wat houdt het je tegen om het eens te proberen?? Je kunt er altijd mee kappen en dan verandert er niet zoveel hoor.
Bovendien, zo'n introductie zegt echt helemaal niks. Probeer maar eens in een half uur uit te leggen wat die vakken inhouden. Ik weet nog dat ik ook niet vond dat het erg veel nieuwswaarde had en het heeft wel een jaar geduurd voor ik aan de docent gewend was (die ook meteen mijn mentor werd) maar ik kan zeggen dat het een van mijn beste keuzes ooit is, om klassieke talen te leren. Ik weet nog dat met name in de derde klas mijn klasgenoten zeiden dat wij ons het meest vertrouwd voelden bij de 2 docenten klassieken, omdat we hen zoveel zagen en ze zo goed leerden kennen. Nu zit ik in de 6e en het is er bij geen een vak zo gezellig als bij latijn of grieks. |
![]() |
|
![]() |
Latijn is gewoon soooooooooo onwijs kicken!! Echt met afstand het allerleukste vak in da whole wide world! Het is gewoon altijd zo gezellig in de les. Maar ja in 6VWO zijn er ook maar samen met mij 6 anderen die Latijn volgen. Je bouwt dan echt een hechte band op, bovendien en dat is het belangrijkste: je leert talen aan die al eeuwen niet meer gesproken worden. Stel je eens voor: je vertaalt authentieke teksten die voor of vlak na de jaartelling geschreven werden! Je bent echt bezig met de basis van de westerse cultuur, dat besef geeft me steeds weer een kick. Het is niet alleen grammatica en woordjes leren (waar in de 2e en 3e vooral de nadruk op leert), maar in de bovenbouw, met name in de 5e en 6e, ga je echt in op de literatuur. naast het vertalen hou je je ook bezig met filosofie & ethiek, kunstgeschiedenis, toneel enz. Het is heel veelzijdig, en ik vervloek de decaan nog steeds omdat ik geen Grieks MOCHT kiezen (jaja; het was roostertechnisch niet mogelijk omdat ik dan de enige ll met Grieks zou zijn)...
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
als je klassieke talen geen zak aan vond zou ik gewoon Atheneum gaan doen hoor! ik zit nu op een stedelijk gymnasium en ik vind latijn echt nix aan... en k moet t nog 2 jaar, die tijd die ik nu in latijn moet steken had ik liever aan n vak als Spaans willen steken (ik heb spaanse vrienden, dus daar heb ik tenminste wat aan). Ik had liever op het atheneum gezeten, maar dan moet ik helemaal van school af omdat ik op een school zit met alleen gymnasium
![]()
|
Ik zit nu in 3gym, na de 1e ben ik er heen gegaan omdat een vriendin ook ging en 't leek me wel geinig (beetje meeloperig..) maar nu vind ik het nog steeds leuk. Maar ik denk dat het ook aan de docent ligt, want onze lerares was een half jaar ofzo ziek geweest en toen hadden we een vervanger die nix zei en nix dee en die gewoon zei vertaal maar wat en dan kijken we het wel na.
Maar die lerares die legt het hartstikke goed uit en we doen ook vet coole dingen, vorig jaar hadden we een toneelstuk gemaakt en dit jaar weer. Ook is het bij ons zo, dat je eventueel aan het einde van de 4e latijn eventueel zou kunnen laten vallen als het teveel wordt ofzo. Bij ons in de klas zijn er volgens mij een stuk of 18 van de 23 die doorgaan met latijn. (sommigen ook om in de 4e nog naar rome te gaan en het dan te laten vallen ![]() Maar wij hebben nooit echt huiswerk gehad, behalve af en toe wat woordjes en die rijtjes die ik nu wel kan dromen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik word doodgegooid met huiswerk!! Hele teksten voor 1 les vertalen, grammatica opdrachten die ontzettend lang zijn.. en vergeet de cultuur niet... Moet jij ook altijd alle woordjes & grammatica leren die je tot nu toe hebt gehad als je een repetitie krijgt? Nou, ik wel en dat zuigt zwaar als je ergens achterin het boek zit...
|
![]() |
Heey!
ik heb het twee jaar gedaan.. en ik vond het op zich best wel leuk, latijn leuker dan grieks.. maar op de een of andere manier lag het mij toch niet helemaal... ik denk dat je voor jezelf uit moet maken, of je talen leuk vind, en of je het leuk vind om teksten te vertalen (want dat moet je toch hoofdzakelijk doen). En in de tweede fase krijg je dan kcv.. maar ik weet niet wat dat inhoud. Als je het niet zeker weet, zou ik zeggen van je kunt het altijd proberen! je kunt er nl altijd weer mee stoppen, en je kunt beter iets proberen en dan zeggen van 'nee het is toch niets voor mij' dan er later achter komen dat je het toch wel jammer vind dat je het niet gedaan hebt, wanneer je er niets meer aan kan doen. succes er nog mee! hopefully |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Het ligt een beetje van je talenkennis af, ik was daar wel goed in en doe Latijn op mn sokken, en Grieks is maar even de tweede en derde klas uitzitten vindt de overgrote meerderheid
![]() ( ik zit op EEN zogezegd gymnasium in de derde en van de 24 nemen er 3 grieks in de bovenbouw! )
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Hebben jullie ouders ook gymnasium gedaan? Onbekende | 29 | 28-04-2016 20:50 | |
Algemene schoolzaken |
Van Gymnasium naar VWO of HAVO? Qwerty123321 | 5 | 18-07-2014 11:18 | |
Algemene schoolzaken |
Gymnasium vs. Atheneum FastJapie | 238 | 24-04-2012 19:07 | |
Algemene schoolzaken |
categoraal gymnasium to gymnasium op scholengemeenschap amulette | 7 | 23-02-2011 20:27 | |
Gymnasium alleen voor meisjes? Verwijderd | 26 | 19-04-2002 21:54 | |
MARYLINE ik ben het met je eens gymnasium sucks | 4 | 16-12-2000 10:53 |