Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2003, 16:31
Verwijderd
Mja, heb vroeger wel een klein beetje last van puistjes gehad, vooral op m'n voorhoofd. Nu af en toe een bultje, maar gelukkig niet m'n hele voorhoofd eronder.
'k Heb een heel gevoelige huid en heb dan ook nooit echt zalfjes kunnen gebruiken (daar krijg ik juist bultjes van) dus heb ik het altijd maar op niet al te ongezond eten en de pil gehouden..
Wel clearasil gebruikt, maar dat hielp dus ook voor gene meter...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 10:03
Mo6
Mo6 is offline
Citaat:
Blisss schreef op 12-04-2003 @ 14:42:
Om je post nog even te versterken: Het mag alleen gebruikt worden als je acne leidt tot psychische problemen of als het enorme vormen aanneemt, en alleen als laatste redmiddel als elke andere behandeling heeft gefaald. Het is VERGIF. Je acne kan erdoor verdwijnen, maar je kunt er tientallen, permanente, problemen aan over houden. Zo moet je in Amerika een 40 pagina's dik werk tekenen waarin je bevestigt dat je alle risico's en mogelijke bijwerkingen accepteert en de fabrikant niet kunt aanklagen. Nou zijn ze daar natuurlijk wel een beetje paranoïde op dat gebied, maar het blijft TROEP!
vet cool, die heb ik ook heb verder niet echt veel last van de bijwerkingen, alleen erg droge huid bij lippen en handen, maar dat accepteer ik wel! je kunt er inderdaad depressief van worden en ongelovelijk chagrijnig enzow en ook ben je veel gevoeliger voor zonlicht. en permanente bijwerkingen weet ik ook helemaal niets van! bron? ik heb daar allemaal gelukkig geen last van en had eerst heel veel puisten (vooral op boven-armen en rug, maar ook wel veel in hals, op onderarmen en gezicht) en nu heb ik gewoon totaal geen puisten meer!!! in zo'n 4 maand tijd ben ik ze allemaal kwijtgeraakt, en je hoeft alleen maar elke ochtend een paar pilletjes in te nemen!

serieus, roaccutane is het beste middel op de markt, geloof me maar... ik garandeer dat het succesvol is!
Oud 15-04-2003, 20:52
Blisss
Blisss is offline
Citaat:
Mo6 schreef op 14-04-2003 @ 11:03:
vet cool, die heb ik ook heb verder niet echt veel last van de bijwerkingen, alleen erg droge huid bij lippen en handen, maar dat accepteer ik wel! je kunt er inderdaad depressief van worden en ongelovelijk chagrijnig enzow en ook ben je veel gevoeliger voor zonlicht. en permanente bijwerkingen weet ik ook helemaal niets van! bron? ik heb daar allemaal gelukkig geen last van en had eerst heel veel puisten (vooral op boven-armen en rug, maar ook wel veel in hals, op onderarmen en gezicht) en nu heb ik gewoon totaal geen puisten meer!!! in zo'n 4 maand tijd ben ik ze allemaal kwijtgeraakt, en je hoeft alleen maar elke ochtend een paar pilletjes in te nemen!

serieus, roaccutane is het beste middel op de markt, geloof me maar... ik garandeer dat het succesvol is!
Mooi dat het goed gewerkt heeft voor je! Het zorgt inderdaad in 90% van de gevallen voor 'genezing', maar dat betekent niet dat het een veilig middel is. Bron? Een heleboel wetenschappelijke onderzoeken en persoonlijke ervaringen van verschillende mensen.

Wanneer de bijwerkingen niet zo erg zouden zijn, zou het inderdaad een geweldig middel zijn. Er zijn ook geoeg mensen die nu clear zijn en nergens last van hebben (zoals jij), maar ja, of het zo uitpakt weet je niet van te voren...

Feit blijft dat er heel voorzichtig mee om gegaan moet worden en dat van tevoren goed bekeken moet worden of het middel wel of niet voorgeschreven moet worden.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 22:07
Vinzz
Vinzz is offline
ik heb af en toe op mijn gezicht last van maar de meeste blijven heeeel klein..en af en toe word er dannes eentje groter vind ik niet zo erg.. helaas zitten er welles wat grotere op me rug en die blijven ook terugkomen vooral op mijn boven rug en bij schouders zitten er altijd veel bijelkaar..
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 06:55
Marshall
Marshall is offline
relaxed in de zon zitten of zonnebanken , dan drogen ze op je rug snel uit.. &er voor zorgen dat je niet te beknellende kleding draagt//
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 08:24
Alpha #1
Alpha #1 is offline
Hebben jullie puistjes?
Nee, nu niet meer. Vroeger (twee jaar geleden, voor ik met de pil begon) wel

Zo ja, veel/weinig?
Toen had ik er veel. Ben ermee naar de dokter geweest en wist bij het zien van een stukje schouder al genoeg. Mijn hele rug en schouders zaten eronder.
Nu heb ik nog wel eens een paar kleintjes maar dat is niet de moeite waard en vooral wanneer ik ongesteld moet worden.

Wat doe je er tegen?
Ik gebruik de pil. DIANE 35 om precies te zijn. Helpt echt, maar is wel een zware. Van die zalfjes helpen bij mij echt helemaal niet! En het is een vies gedoe.
DIANE 35 helpt overigens ook tegen overbeharing en, uiteraard, is het een veilige pil waar je zwangerschappen mee voorkomt.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 09:52
Mo6
Mo6 is offline
Citaat:
Blisss schreef op 15-04-2003 @ 21:52:
Mooi dat het goed gewerkt heeft voor je! Het zorgt inderdaad in 90% van de gevallen voor 'genezing', maar dat betekent niet dat het een veilig middel is. Bron? Een heleboel wetenschappelijke onderzoeken en persoonlijke ervaringen van verschillende mensen.

Wanneer de bijwerkingen niet zo erg zouden zijn, zou het inderdaad een geweldig middel zijn. Er zijn ook geoeg mensen die nu clear zijn en nergens last van hebben (zoals jij), maar ja, of het zo uitpakt weet je niet van te voren...

Feit blijft dat er heel voorzichtig mee om gegaan moet worden en dat van tevoren goed bekeken moet worden of het middel wel of niet voorgeschreven moet worden.
ik heb ook wel last van bijwerkingen hoor! ik heb nu bijvoorbeeld last van handexzeem, en de huidarts zei dat dat kwam door de roaccutane...

ik ben het wel met je eens dat je niet zomaar roaccutane moet gebruiken, maar iemand die al meerdere medicijnen heeft gebruikt zonder succes en veel dingen niet meer wilde doen zoals ik (ik durfde geen t-shirts meer te dragen omdat mijn boven+onderarmen vol puisten zaten) heeft er veel baat bij! (nu kan ik gewoon weer lekker zwemmen zonder dat ik me schaam!) dus ik ben heel blij dat het middel bestaat! en het grootste deel van de mensen die het gebruikt heeft toch alleen last van droge lippen enzow, die andere bijwerkingen zijn echt maar uitzonderingen! maar helaas is het in deze maatschappij zo dat ze van een muis een olifant maken en de unieke gevallen veel te erg belichten!
Oud 16-04-2003, 10:13
Verwijderd
ik had2 a 3 weken terug last van puistjes...ze kwamen altijd wel terug
nu doe ik een kuurtje van 2 weken en t helpt echt

iedere dag 2 capsules innemen en een half uurtje voordat je iets gaat eten

het heet tetracycline

aanbevolen!

geen bijwerkingen

en ik ben er best blij mee
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 10:49
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Kun je die tetracycline gewoon bij de apotheek halen? Of moet dat persé op dokter's recept?
Oud 16-04-2003, 17:44
Blisss
Blisss is offline
Citaat:
Mo6 schreef op 16-04-2003 @ 10:52:
ik heb ook wel last van bijwerkingen hoor! ik heb nu bijvoorbeeld last van handexzeem, en de huidarts zei dat dat kwam door de roaccutane...

ik ben het wel met je eens dat je niet zomaar roaccutane moet gebruiken, maar iemand die al meerdere medicijnen heeft gebruikt zonder succes en veel dingen niet meer wilde doen zoals ik (ik durfde geen t-shirts meer te dragen omdat mijn boven+onderarmen vol puisten zaten) heeft er veel baat bij! (nu kan ik gewoon weer lekker zwemmen zonder dat ik me schaam!) dus ik ben heel blij dat het middel bestaat! en het grootste deel van de mensen die het gebruikt heeft toch alleen last van droge lippen enzow, die andere bijwerkingen zijn echt maar uitzonderingen! maar helaas is het in deze maatschappij zo dat ze van een muis een olifant maken en de unieke gevallen veel te erg belichten!
Ja, zoals gezegd, heel mooi inderdaad in jouw geval ... Als mensen echt 'psychische klachten' krijgen door hun acne en alles al geprobeerd hebben verder, zou ik het gebruik serieus in overweging nemen inderdaad.

Maar helaas zijn de gevallen niet zo uniek en ben ik mede wat sceptisch tegenover het middel ivm eigen ervaringen. Ik heb het twee dagen gebruikt (ik wist niks af van bijwerkingen voordat ik het ging gebruiken) en toen heb ik moeten stoppen omdat ik ontzettende last kreeg van bijwerkingen. Sindsdien heb ik last van hoofdpijn en droge ogen (niet zo erg dat ik er gek van wordt, maar zo af en toe behoorlijk onaangenaam), terwijl ik daarvan voordat ik de roaccutane gebruikte, NOOIT last had. Uiteraard geen vaststaand verband, maar ik weid mijn klachten wel (mede) aan de roaccutane. Wat als ik het vijf maanden gebruikt had... Verder is uit wetenschappelijk onderzoek (gewoon officieel, door vakmensen bla bla) gebleken dat meer dan 10% permanente klachten overhoudt, in veel gevallen droge huid en lippen.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 15:21
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
ik heb zelden last van puistjes. de laatste tijd zelfs bijna nooit.
ik heb ze voornamelijk tijdens mn menstruatie, in die week.

ik drink erg veel water, dat is het enige wat ik er tegen doen. en ik moet zeggen dat dat heel erg werkt. zeker als ik ze voel opkomen, drink ik 2 liter water per dag. dan onderdruk ik het en komen ze niet.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 19:34
Verwijderd
Ik heb er geen, hoogste zeldzaamheid is een een keer per half jaar o.i.d (uitkijpen die etterbakken )
Als ik gedouched hem gebruik ik altijd hydraterende lotion
Ik heb vanmezelf een mooie zachte huid, maar in mn gezicht word het soms droog. Naw well,
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 15:37
Konijn
Konijn is offline
@ Cryptic Winterstorm:
Tetracycline is alleen op voorschrift van de dokter, dus eerst ff een receptje halen! (kan zijn dat bv minocycline eerst geprobeerd wordt, omdat dat lichter is geloof ik) Geen wondermiddelen natuurlijk, maar misschien werkt t voor jou!
(Bij mij werkte t ook alleen als ik een kuur deed van een paar weken/maanden, en daarna kwamen ze zo weer terug..)
Oud 22-04-2003, 17:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij is uitknijpen niet heel erg slecht, als je zorgt dat het spul wat er uitkomt niet overal zit natuurlijk, daar krijg je namelijk meer puistjes van, zelf knijp ik ze wel eens uit met een tissue en dan doe ik er sterilon op, dan drogen ze uit en gaan ze snel weg. Bij mij worden het er niet meer als ik uitknijp.
Je moet trouwens ook niet met je nagels of een pincet ofzow uitknijpen want dan kan je er littekens aan over houden.
Oud 22-04-2003, 18:36
Cryptic Winterstorm
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik kan ze echt niet uitknijpen hoor...
Oud 22-04-2003, 18:38
Blisss
Blisss is offline
Beste is niet uitknijpen. Levert altijd littekens op. Alleen als het hele kleine puistjes zijn, zie je daar niks van. Ook zonder uitknijpen komen er wel littekens, maar minder snel en diep. Van die mensen met van die 'gaten-gezichten', vol met littekens, zul je tegenwoordig niet meer zo snel krijgen. Dan moet je volgens mij wel jaren lang heel erg last van acne gehad hebben. Tegewoordig zijn er wel zo veel remedies e.d., dat acne bijna altijd wel verminderd kan worden. Verder bestaan er littekenbehandelingen voor mensen die erg last hebben van littekens.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 19:16
Cryptic Winterstorm
Geef me even de gouden tip om een puistje uit te knijpen, mij lukt het dus echt niet...
Oud 25-04-2003, 14:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Axilithor schreef op 22-04-2003 @ 18:48:
Dat doe ik dus altijd, en heb nog helemaal geen litteken eraan overgehouden. Of kan zoiets pas na een paar jaar komen? Lijkt me niet iig? Want als je een wondje hebt komt een litteken ook snel als 't niet goed geneest.
Ik doe dat ook wel eens hoor, met je nagels gaat het gewoon beter. Ik heb er ook geen littekens aan over gehouden maar men zegt altijd dat het slecht is om het met je nagels te doen omdat je dan littekens krijgt dus ik dacht ik zeg het maar ff voor ik straks gezeik krijg over littekens

Citaat:
Wat ik altijd doe is gewoon dat witte kopje er zegmaar aftrekken tussen je nagels. Dan gewoon met 2 vingers erin knijpen zodat dat die pus eruit komt
Zo doe ik het ook altijd en het gaat best goed, wel zorgen dat die pus niet op je huid komt maar wegdeppen met een wattenschijfje of tissue ofzoiets. Ik gooi er daarna ook altijd sterilon op.
Oud 25-04-2003, 19:32
~blue christal~
~blue christal~ is offline
Ik heb niet echt last van puistjes. Af en toe eentje. Maar dat is niet vaak. Eerst had ik er meer last van, maar slik nu een half jaar de pil en dat helpt schijnbaar wel, terwijl het niet de diane-35 is maar gewoon microgynon 30.

Ik heb wel last van puistjes op me rug, vooral op de bovenkant bij de schouders zeg maar. Wat kan ik hier tegen doen, want de zon helpt ook niet.

Verder heb ik wel last van mee-eters, en ik heb echt geen idee hoe ik dat wegkrijg (dan bedoel ik dus niet uitknijpen maar gewoon middeltjes die helpen). Iemand een tip?
Oud 25-04-2003, 20:36
Another Way
Another Way is offline
Wat ik doe, om geen puisten te krijgen

- Weinig vet eten
- om het een een galas water
- 4x per dag je kop wassen
- Biergist pillen slikken
- Benzoyl Peroxide Creme smeren
- Veel fruit eten
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 19:01
Bubba
Bubba is offline
ik had er veel last van totdat ik sans soucis van mn tante kreeg(schoonheidssalon)
dit hielp bij mij erg goed
ik heb dr geen last meer van vandaar

pil idd helpt ook maar om dat echta lleen te doen tegen puistjes is nogal overdreven vind ik
zo goed zijn die hormonen ook wee niet he....
Oud 17-05-2003, 11:57
mariskaatje
mariskaatje is offline
Citaat:
Blisss schreef op 16-04-2003 @ 18:44:
Ja, zoals gezegd, heel mooi inderdaad in jouw geval ... Als mensen echt 'psychische klachten' krijgen door hun acne en alles al geprobeerd hebben verder, zou ik het gebruik serieus in overweging nemen inderdaad.

Maar helaas zijn de gevallen niet zo uniek en ben ik mede wat sceptisch tegenover het middel ivm eigen ervaringen. Ik heb het twee dagen gebruikt (ik wist niks af van bijwerkingen voordat ik het ging gebruiken) en toen heb ik moeten stoppen omdat ik ontzettende last kreeg van bijwerkingen. Sindsdien heb ik last van hoofdpijn en droge ogen (niet zo erg dat ik er gek van wordt, maar zo af en toe behoorlijk onaangenaam), terwijl ik daarvan voordat ik de roaccutane gebruikte, NOOIT last had. Uiteraard geen vaststaand verband, maar ik weid mijn klachten wel (mede) aan de roaccutane. Wat als ik het vijf maanden gebruikt had... Verder is uit wetenschappelijk onderzoek (gewoon officieel, door vakmensen bla bla) gebleken dat meer dan 10% permanente klachten overhoudt, in veel gevallen droge huid en lippen.

ik heb er ook een heeeeeeeele droge huid en droge ogen aan overgehouden, maja wel beter op zich dan een heel lijf vol puisten........
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 15:50
Snat$bat$
Snat$bat$ is offline
Citaat:
Evito schreef op 02-04-2003 @ 09:33:
Wat het best helpt, laat ik mij horen, is:

-Weinig masturberen (voor jongens) (bij masturbatie komt testosteron vrij wat puistjes opwekt)
-Weinig sporten (voor jongens?) (bij sporten komt testosteron vrij wat puistjes opwekt)
-Er niet aanzitten
-Niet uitknijpen
dacht dat sporten juist goed was voor je huid
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 18:40
Marshall
Marshall is offline
Citaat:
Snat$bat$ schreef op 17-05-2003 @ 16:50:
dacht dat sporten juist goed was voor je huid
is ook.. gaan je porien van open en reinigt je huid dus...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 22:38
BeReal
BeReal is offline
Ik zie dat een aantal mensen tevreden zijn over tetracycline en minocycline. Nu is mijn vraag of deze nog bijwerkingen heeft zoals bijvoorbeeld zonneallergie?

Ik ben namelijk een aantal weken geleden bij de dokter geweest voor mijn puistjes en die zij dat hij geen kuren of medicijnen meer voor schreef tegen puistjes in de zomer omdat je dan zonneallergie kan krijgen.

Is dat nu bij tetracycline en minocycline ook het geval???
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 06:48
Marshall
Marshall is offline
nou ja.. je huid word van alle behandelingsmethodes gevoeliger (als je naar de ingredienten van de produkten kijkt best logisch), & of je echt last van zonneallergie krijgt is bij iedereen verschillend maar je huisarts heeft wel een punt.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 16:31
Konijn
Konijn is offline
Ik had daar bij Tetracycline en Minocycline niet zo'n last van als bij andere medicijnen, Tetracycline en Minocycline zijn ook capsules, bij tubes zalf en 'deppers' had ik er wel erg last van.
Oud 19-05-2003, 18:52
BeReal
BeReal is offline
Citaat:
Konijn schreef op 19-05-2003 @ 17:31:
Ik had daar bij Tetracycline en Minocycline niet zo'n last van als bij andere medicijnen, Tetracycline en Minocycline zijn ook capsules, bij tubes zalf en 'deppers' had ik er wel erg last van.
Maar heeft jou huisarts je die Tetracycline capsules ook in de zomer voor geschreven??
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 11:27
Konijn
Konijn is offline
Ja, ik heb ze ook in de zomer gehad ja, in ieder geval Minocycline, Tetracycline weet ik niet meer.
Oud 20-05-2003, 13:01
confabulatie
confabulatie is offline
Citaat:
MoonMonkey schreef op 03-04-2003 @ 20:52:
Idd, vraag ik me ook af

Ik heb al bijna 7 jaar (ja) last van puistjes, maar ik gebruik nu de pil, en dat helpt gelukkig wel goed. Ze zijn nog niet helemaal weg, maar het zijn vooral littekens die steeds minder worden, en gelukkig bestaat er zoiets als camouflagecreme

Ik gebruik er ook nog inderm bij, dat scheelt ook wel. Ik ga nog wel een keer naar die Tea Tree dingen kijken.

het is niet goed om make-up over je puistjes heen te smeren!!
Oud 20-05-2003, 13:01
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef op 02-04-2003 @ 09:33:
Wat het best helpt, laat ik mij horen, is:

-Weinig masturberen (voor jongens) (bij masturbatie komt testosteron vrij wat puistjes opwekt)
-Weinig sporten (voor jongens?) (bij sporten komt testosteron
Niet rukken en niet sporten omfg, ok dan mogen die paar puistjes wel op mn gezicht blijven vind ik
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 14:10
thugz-angel
thugz-angel is offline
ik heb nu nog niet echt last van puistjes, jah 1 keer inde 2 maanden heb ik er 1,
maar bij ons heeft iederene het gehad dus ik denk dat ik t ook wel krijg..
Oud 23-05-2003, 22:39
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
Bram schreef op 09-04-2003 @ 14:39:
Ik heb veel last gehad van puisten, en als je er echt veel last van hebt, heb ik 1 product om aan te raden: ROACCUTANE. Het is het beste middel tegen acne, maar enkel te gebruiken als het vrij erg is. Er kunnen bijwerkingen optreden.
absoluut.. geen een middel is beter dan Roaccutane, MAAR: let op.. ben je een vruchtbare vrouw en raak je zwanger tijdens het innemen van Roaccutane dan is de kans groot dat je een vervormd kind krijgt. Ook weet men neit de bijwerkingen niet na een aantal jaar. Ik heb gehoord namelijk dat sommige nog huidirritaties aan overhouden en sommige zelf onvruchtbaar zijn geworden. Zelf gebruik ik het medicijn ook, omdat ik zeer licht last had van een vlekkerige huid door acne (zeer lichtjes) en is nu gelukkig helemaal weg, maar heb wel last van droge lippen en vooral de eerste paar maanden last van temperatuurstijgingen, opvliegers, hele schrale huid. Iedere persoon reageer anders op dit medicijn, maar droge lippen krijgt iedereen.
Oud 25-05-2003, 12:23
Sharòne
Sharòne is offline
Gewoon biergist pillen bij je drogist of 'de tuinen' halen! Het is niet duur (afhankelijk van het merk van 2,5ve euro tot hooguit 7 euro) en het help! Het zuivert je huid (en haar) van binnen uit.
Ik heb echt al jaaaren last van puistjes en heb ook elk smeerseltje en lotionnetje geprobeerd. Toen kwam een vriendin van mij die ik al een aantal weken niet meer had gezien en die ook altijd al last van puistjes en andere huidproblemen had gehad een weekendje bij me logeren. Ik stond versteld toen ze mn kamer in kwam lopen; Gladde huid! Zij was al een tijdje aan de pillen, dus ik neem aan dat je ze ook een tijdje moet slikken op het ultieme resultaat te bereiken. Toch zag je bij mij na 10 dagen al een verschil. Er kwamen gemiddeld 3/4 minder puistjes opzetten en de mooie lege gladde plekken huid kwamen tevoorschijn. Ik neem er nu nog 3 op een dag, 's ochtends, 's middags en 's avonds met wat water, maar ik denk erover om naar 2 op een dag te gaan. Natuurlijk heb ik hier en daar nog wel eens een puistje, maar dat neem ik voor lief. Wel gewoon elke dag blijven schoonmaken met tonic!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 18:10
Sabine015
Sabine015 is offline
ik heb niet zoo veel puistjes maar als ik puistjes heb dan gaan ze ook weer snel weg
ik krabbel wel eens puistje weg en dat moet ik afleren maar dat is best wel moeilijk
maar het is niet goed voor je huid dus ik moet het ook niet doen
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 19:09
zonneschijntje
zonneschijntje is offline
ik had ook heel veel puistjes op mijn gezicht. benzoylperoxide helpt echt heel goed.. dat kun je halen bij je huisarts en helpt egt super goed!ik bne er nu 2 weken mee bezig en je ziet t verschil al super goed. nou jah ik hoop dat je er iets aan hebt !
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 20:58
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Het schijnt dat er ook van die apparaatjes zijn waarmee je puistjes kunt uitzuigen en meeeters kunt verwijderen, heeft iemand daar ervaring mee, en/of weet war je die kan kopen en hoe duur het ongeveer is....

Regels voor berichten