Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik geloof niet dat je op die alpha-cursussen veel bewijs krijgt... wat ik daar tot nu toe van gehoord heb is dat ze daar bijna op hersenspoel niveau zitten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Uiteraard was ik wel eens jaloers, jammer dat ik daar niet in kon geloven, maar uiteindelijk is het alleen maar goed geweest dat ik in niet ging geloven. Je moet tenslotte nuchter blijven, en dat lukt niet dmv de religie. Nee, ik sta er liever alleen voor dan dat ik ga rekenen op 'lucht' |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() Maar als je niet van plan bent om een christen te worden, mag je daar ook heen hoor. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
http://home.hetnet.nl/~arjan26/verta...gen-pagina.htm http://home.zonnet.nl/wolsheimer/jfd/bijbel.htm enkele citaten: 'We kunnen nu al met grote stelligheid zeggen dat er geen enkele goede grond meer bestaat om welk boek ook van het Nieuwe Testament na het jaar 80 te dateren We kunnen het enorme gezag van het Nieuwe Testament als betrouwbare tekst naar waarde schatten door het te vergelijken met andere, gezaghebbende, zeer oude teksten. De geschiedenis van Thucydides (460-400 voor Christus) is ons bekend uit slechts acht handschriften uit het jaar 900, dus zo´n 1300 jaar nadat hij het geschreven heeft. De handschriften van de geschiedenis van Herodotus zijn eveneens schaars en van veel later datum. F.F. Bruce zegt daarvan: ”Toch zou geen enkele classicus luisteren, als iemand beweerde dat hij aan de echtheid van Herodotus of Thucydides twijfelde omdat de oudste handschriften 1300 jaar jonger zijn dan de originele werken. Wat nu het Nieuwe Testament betreft, steekt de overvloed aan materiaal daar haast pijnlijk bij af. Na de ontdekkingen van de oude papyrus handschriften die de kloof overbrugden tussen de tijd van Christus en de tweede eeuw, kwam een overvloed aan andere handschriften te voorschijn. We kennen nu meer dan 20.000 (!) handschriften van het Nieuwe Testament. De Ilias van Homerus heeft 643 handschriften en komt daarmee, wat betrouwbaarheid van tekst betreft, op de tweede plaats na het Nieuwe Testament. De interne bewijsvoering Het onderzoek naar de geschiedenis van de tekst heeft alleen vastgesteld dat de tekst die we nu hebben, de tekst is die oorspronkelijk werd opgetekend. Nu moet nog worden vastgesteld of het geschrevene geloofwaardig is. ETCETERA maar het blijft geloven, geloof ik |
![]() |
|
Verwijderd
|
http://home.hetnet.nl/~arjan26/vert...igen-pagina.htm
Dit hele verhaal hangt vol van de drogredenen... |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Op een gegeven moment komt de conclusie "De Bijbel is dus een geschiedenisboek.", maar ik heb nog geen redenatie vooraf gezien die die conclusie gerechtvaardigd maakt? Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() http://www.skepp.be/thema/bijbelse_t...jdigheden.html bevat nog een paar van die dingen. Laatst gewijzigd op 18-04-2003 om 16:04. |
![]() |
||
Citaat:
maar je hebt wel gelijk, ik vraag me vaak ook af wat de drijfveren zijn van (streng)gelovigen, zo'n forum is interessant ![]()
||
Citaat:
Het is niet in hetzelfde boek, Bijbel is een verzameling van tientallen boeken en veel verschillende schrijvers. De profetien die over de komst van Jezus zijn gedaan zijn lang voor Zijn geboorte door iemand anders gedaan. |
![]() |
||
Citaat:
Het is de aard van de Bijbel dat het een doodsadem maakt voor alle ‘religies’ en ‘geloven’. De Bijbel is namelijk geen ‘religieus’ boek. De Bijbel beweert namelijk een GESCHIEDENISBOEK te zijn. Het past niet binnen de ‘filosofie van een religie’ of binnen een ‘religieuze filosofie’. De Bijbel geeft gedocumenteerde historische feiten! Mensen willen ons over het algemeen laten geloven dat de Bijbel religieuze FICTIE is (= een verzonnen godsdienstig verhaal). Alleen dán kunnen zij ook die delen van de Bijbel aan de kant schuiven die gaan over hun eigen ijdelheid, hun zonden, en hun zogenaamde ‘geloven’. ‘Geloof’ is in deze wereld niet altijd FEIT. In de Bijbel wordt de mens dan ook nooit onderwezen om iets te geloven dat niet feitelijk is. Kortom: De Bijbel is WAAR! Geloof in de Bijbel is feitelijk geloof: “Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet” (Hebr. 11 : 1). Indien de wonderen van Christus niet hebben plaatsgevonden (lees bijv. Matth. 8 – 17), dan is het volgende waar: of Jezus was een bedrieger en een huichelaar, of degene die Zijn leven heeft beschreven, Matthéüs, was een leugenaar en een kwakzalver. De Bijbel geeft geen andere mogelijkheden. Indien Jezus Christus niet letterlijk en lichamelijk van de doden is opgestaan (lees 1 Kor. 15 : 1 – 23), dan ben ik een leugenaar, waren Petrus, Jakobus en Johannes leugenaars, was Paulus een leugenaar. Een gevolg is dan, dat er in de toekomst ook niemand van de dood zal opstaan, vervolgens is er niemand gered, en kan er ook niemand gered worden (1 Kor. 15 : 12 – 19). Indien de FEITEN in de Bijbel niet historisch waar zijn, dan is het hele boek één grote grap. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mattheus lijkt me inderdaad niet erg betrouwbaar, maarre het maakt jou natuurlijk geen leugenaar als het niet waar is, omdat jij denkt dat het wel waar is! Het mis hebben is iets anders dan liegen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik denk dat inderdaad iedereen wel ergens hoop of kracht uithaalt, maar dat je dat niet allemaal God kunt noemen. |
![]() |
||
Citaat:
Als het op jou dezelfde invloed heeft als de christenlijke god op een christene heeft waarom niet? Omdat er een groots beeld aan hangt misschien? sorry maar er zijn helaas geen beelden of foto's van god dus dit is hoogstwaarschijnlijk een fabel.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Maar kun jij nou echt heel serieus zeggen dat het je niet een klein beetje angst aanjaagt dat je er niet meer zult zijn? Ik bedoel niet in de verre toekomst, maar wat als het nou morgen is? Stel je het eens voor... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Plus - alle oorlogen, ruzie, wat dan ook, om zulke domme dingen. Ik weet niet wie het zei, maar dit citaat maakt het heerlijk duidelijk: War over religion is like children fighting over who has the strongest imaginary friend. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb niet de hele topic doorgelezen, maar mijn visie erop: ik ben een agnosticus. Ik kan niet aantonen dat God bestaat, noch kan ik aantonen dat Hij niet bestaat.
Wel moet ik toegeven dat geloof in iets groters en ongrijpelijks, het leven een romantisch tintje geeft. Om die reden is het ook fijn om soms eens stil te staan bij alles om je heen en je af te vragen hoe het nou allemaal kan. En stel dat nou alles eens fout lijkt te gaan. Je ziet de wereld en de mensen daarin, hoe het velen toch nog lukt uit de grootste misère te komen. En daar is mijn geloof dan. Ik 'geloof' vaak bij problemen "dat dingen altijd nog goed kunnen komen" en dat is dan mijn houvast. Kortom: je hoeft niet in God te geloven om gelovig te zijn ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is echter vrij idioot om te geloven in iets waar volkomen geen bewijzen of zelfs logische theorieën voor zijn... |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Jezus zijn Zoon. ![]() ![]() ![]() Jouw leven, jouw keuzes (ik geloof dat geloven ook een keuze is). ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 22-04-2003 om 12:11. |
![]() |
||
Citaat:
Zie mijn sig: Het is sowieso onverklaarbaar dat er überhaupt iets is. Of dat "iets" nu uit niets, zonder reden ontstaan is, of uit God, dat maakt geen verschil, omdat je altijd met een onverklaarbaar fenomeen overblijft. Offtopic: Zijn er gradaties in logica?
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ga even in op op wat ik heb geschreven daarboven. Ikzou wel eens willen weten wat je antwoord daarop is, namelijk. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
-------------------------------------------------------------------------------- leonkorn schreef op 19-04-2003 @ 12:00: De Bijbel is waar! Leuke stelling, eens kijken of dat onderbouwd kan worden met sterke argumenten. Het is de aard van de Bijbel dat het een doodsadem maakt voor alle ‘religies’ en ‘geloven’. De Bijbel is namelijk geen ‘religieus’ boek. De Bijbel beweert namelijk een GESCHIEDENISBOEK te zijn. Okee, dat kan. Maar ook geschiedenisboeken kunnen afwijken van het werkelijk gebeurde. En trouwens, de Bijbel is WEL religieus. Zoals de Bijbel door ooggetuigen (discipelen) is opgeschreven, pretendeert het in eerste instantie Geschiedenis te zijn.. Religieus, tja wat is dat eigenlijk, ik geloof 'gewoon' in Jezus Het past niet binnen de ‘filosofie van een religie’ of binnen een ‘religieuze filosofie’. De Bijbel geeft gedocumenteerde historische feiten! Is dan overigens bewezen dat het allemaal waargebeurd is? Nee. Dus zijn het geen vastgestelde feiten. Als er 1 boek betrouwbaar is dan is het wel de Bijbel (10 duizenden handschriften, inhoudelijk hetzelfde, profetien over Jezus uitgekomen etc Mensen willen ons over het algemeen laten geloven dat de Bijbel religieuze FICTIE is (= een verzonnen godsdienstig verhaal). En dat is hun goed recht... Ja hoor maar besef wel wat je weigert als het WAAR HEID is !!! Alleen dán kunnen zij ook die delen van de Bijbel aan de kant schuiven die gaan over hun eigen ijdelheid, hun zonden, en hun zogenaamde ‘geloven’. Dat zou één van de redenen kunnen zijn. Maar dan nog zegt dat niets over de waarheid van de Bijbel Maar wel over dat geloven ook met een KEUZE te maken heeft, wil je gehoorzaam zijn aan God ? ‘Geloof’ is in deze wereld niet altijd FEIT. Nou zeg je het dus zelf (de schrijver van deze bron).... In de Bijbel wordt de mens dan ook nooit onderwezen om iets te geloven dat niet feitelijk is. Kortom: De Bijbel is WAAR! Drogreden. Dat eerste is namelijk niet aan te tonen. En zelfs al zou het geschreven staan in de Bijbel, hoeft het nog niet waar te zijn. Je moet inderdaad wel ERGENS van uitgaan op een gegeven moment, om daarmee verder te kunnen Geloof in de Bijbel is feitelijk geloof: “Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet” (Hebr. 11 : 1). Huh? Nu opeens is Geloof in de bijbel weer feitelijk geloof? Je spreekt jezelf tegen. Nee, hoor weer hetzelfde standpunt dat het veelal geschiedenisfeiten zijn die in de Bijbel staan. Indien de wonderen van Christus niet hebben plaatsgevonden (lees bijv. Matth. 8 – 17), dan is het volgende waar: of Jezus was een bedrieger en een huichelaar, of degene die Zijn leven heeft beschreven, Matthéüs, was een leugenaar en een kwakzalver. De Bijbel geeft geen andere mogelijkheden. Yep, één van de twee. Maar wat Jezus over zichzelf vertelde, wie Hij is, laat ook geen andere keuze dan OF het aan te nemen, of Hem voor Gek te verklaren. Indien Jezus Christus niet letterlijk en lichamelijk van de doden is opgestaan (lees 1 Kor. 15 : 1 – 23), dan ben ik een leugenaar, waren Petrus, Jakobus en Johannes leugenaars, was Paulus een leugenaar. Indien dat het geval is wel ja. Een gevolg is dan, dat er in de toekomst ook niemand van de dood zal opstaan, vervolgens is er niemand gered, en kan er ook niemand gered worden (1 Kor. 15 : 12 – 19). Als de Bijbel niet waar is, dan is dat inderdaad het gevolg. Maar nu krijg ik dus niet te horen OF de Bijbel waar is. Kortom, de vraag of Mattheus een kwakzalver/leugenaar is, is hiermee nog niet beantwoord. Indien de FEITEN in de Bijbel niet historisch waar zijn, dan is het hele boek één grote grap. Yep, en nog steeds heb ik geen argument gezien wat de waarheid van de Bijbel kan bevestigen. Er zijn echt ontelbaar veel redenen om in de Bijbel te geloven. En zo iemand als Jezus verzin je toch niet. Kom op, wordt WAKKER !!!! |
![]() |
|
![]() |
Volgens mij probeert geschiedschrijving juist verschillende kanten van een zaak te zien, en niet enkel een bepaalde opvatting te verkondigen, zoals in de Bijbel gebeurt. De evangelisten bekijken het gebeurde wel van erg van een kant, beschouwen het niet. Dat maakt de Bijbel minder geloofwaardig, al zal er best wel een kern van waarheid in zitten, hoor.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Nee, want die anderen pretenderen niet de GROTE verlosser te Zijn, het LAM van God !! Er is nog nooit iemand als Hij geweest. JEZUS IS UNIEK !!! open your eyes Laatst gewijzigd op 23-04-2003 om 11:23. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
uniek is hij wel, een uniek hersenspinsel uit de gedachten van dwaze onwetende |
![]() |
||
Citaat:
P.S.: Lees het announcement m.b.t. size tags en kleurtjes.
||
![]() |
Citaat:
Je haalde net weer het argument naar van de tienduizenden handschriften op, maar het is nog steeds geen argument; al die geschriften zijn immers van elkaar overgeschreven, dat zegt toch niks dan? De evangeliën spreken elkaar bovendien flink tegen, dat is wel vreemd voor verhalen van betrouwbare ooggetuigen die aan betrouwbare geschiedschrijving doen! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is ook niet slecht om christen te zijn. Het is alleen slecht om niet zelf te kijken, niet zelf te zien, niet zelf logisch te redeneren en niet zelf te denken. |
![]() |
||
Citaat:
MAZZELTOF Laatst gewijzigd op 04-05-2003 om 00:31. |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 04-05-2003 om 00:31. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Wat vond je vroeger tof, maar nu niet meer? Noedelhap | 50 | 06-02-2011 09:15 | |
Verhalen & Gedichten |
Het Grote Brieventopic Verwijderd | 57 | 03-03-2008 17:13 | |
Verhalen & Gedichten |
TIJD voor een WEDSTRIJD-poll Porcelain | 123 | 25-10-2007 22:44 | |
Liefde & Relatie |
Hoe voel je je op relationeel gebied, #52 Verwijderd | 500 | 07-01-2007 20:24 | |
Lichaam & Gezondheid |
Het Grote Voedings- en Gezondheidstopic #53 Mara | 501 | 22-05-2005 10:16 | |
Liefde & Relatie |
extreme jaloezie Wasp | 14 | 09-05-2004 21:22 |