Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
[QUOTE]Kubstudent schreef op 14-04-2003 @ 21:55:
Maar Che, die mensen kiezen er zelf voor om zich in de schulden te steken, ze moeten het niet hoor. Niemand dwingt ze om dat te doen (kijk, als er dwang achter zit, wordt het een andere juridische discussie, die jij vast wel wint). Als mensen toch oud en wijs genoeg zijn om zelf te beslissen dat ze eigenlijk te weinig verdienen per maand en dus maar meer geld nodig hebben, zijn ze opeens niet meer oud en wijs genoeg om dan ook maar zelf uit die problemen te komen?? Hoezo bemoedering? We verschillen op dit punt te zeer van mening vrees ik, ik noem het bescherming, jij bemoedering. Blijkbaar zijn mensen niet oud en wijs genoeg om te kunnen bepalen of het afsluiten van een lening wel zo verstandig is. Een strengere controle lijkt me op zijn plaats. Maar nu gaan we even naar een heel andere discussie. Weet je ook hoe die 60% in financiële problemen zijn gekomen?? Doordat ze hun lening gebaseerd hebben op lucht... en als je iets niet moet doen in de financiële wereld is het afgaan op lucht... dan ben je gewoon dom bezig. Ook zijn er genoeg mensen die een hypotheek nemen op twee inkomens in de tijd dat er nog geen kinderen zijn. Echter zodra er een kind is, zal een van de ouders gedwongen zijn om minder te gaan werken, hoe je het ook went of keert. Maar die ouders kunnen dat niet, omdat die lening is vastgesteld op basis van 2 inkomens. Dus zullen ze allebei fulltime moeten blijven werken en ook nog eens de kosten voor de opvang van het kind erbij krijgen. Kortom, je werkt met zijn tweeën en het grootste gedeelte van het geld breng je weg... maar je hebt wel een groot huis... niet echt slim. Maar nogmaals, die mensen kiezen hier zelf voor... en moeten ook die vrijheid hebben om hiervoor te kiezen. De vrijheid oké, maar ze kunnen er blijkbaar niet mee omgaan. Zo werken ze zichzelf in de nesten, en daar moeten mensen tegen beschermd worden, het is gewoon onacceptabel dat mensen zo in de problemen raken. Het is de schuld van de massaconsumptiemaatschappij waar we in leven, mensen willen consumeren, hebben er het geld eigenlijk niet voor, sluiten een lening af en raken vervolgens in de financiële problemen met alle gevolgen van dien. Maar om nu een lening te gaan vergelijken met harddrugs?? Nou, ja, laten we dat maar even doen. ![]() Persoonlijk ben ik ervoor dat mensen drugs mogen gebruiken als zij dat willen. Echter of harddrugs ook gelegaliseerd moeten worden ben ik het niet helemaal over uit. Aan de ene kant zul je dan veiligere drugs krijgen, daar ben ik van overtuigd, maar doordat de drug uit chemische troep bestaat is de gezondheid van mensen niet gegarandeert. Daar zal een overheid dan op moeten anticiperen. Maar om nu mensen te gaan verbieden dat ze geen alcohol en weet ik wat nog meer moeten gaan gebruiken, vind ik complete onzin!! Mensen zijn slim genoeg om dat zelf te bepalen, tenminste met een zekere leeftijdsgrens. Nee, sommige mensen zijn blijkbaar niet slim genoeg om dat te bepalen. Alcohol en harddrugs zijn verderfelijke zaken die zowel de persoon die het gebruikt als zijn omgeving hard treffen, de overheid moet zorgen voor het hoogste geluk van de massa (ja ja, het utilisme van Bentham) en daarom bepaalde middelen die dat geluk in de weg staan verbieden. Maar ik vrees dat ik je op dat punt niet kan overtuigen, daar jij uitgaat van een hele andere stroming die het individu op de voorgrond stelt. Kijk, verbieden vind ik een andere zaak dan ontraden. Een overheid heeft een zekere taak op dat gebied. En ontraden kunnen ze doen door een accijns. Goed, dat is er. Ontraden gaat niet ver genoeg, iedereen weet dat roken slecht is, maar je ziet tegenwoordig al kinderen van 10 roken ![]() Overigens ken ik de gevolgen van overmatig alcoholgebruik, drugsgebruik en ook mensen die zich teveel in de schulden stoppen. En nog roep ik dat de overheid niet moet verbieden, maar wel moet ontraden. Het is toch vrij simpel te begrijpen dat je niet teveel moet lenen?? En als mensen teveel lenen, is dat hun eigen domme schuld, ik kan er geen medelijden mee hebben... sorry dat ik het zeg. Dat vind ik wel erg gemakkelijk, mensen zien blijkbaar de gevaren van te veel lenen niet in. Kijk, ze worden gedreven door hun consumptiezucht en hopen gelukkig te worden door de aankoop van allerlei onzin en het meedoen aan infantiele spelletjes, en komen er daarna pas achter dat hun portemonnee wel erg leeg is en het afbetalen van die leningen wel erg veel geld kost. En voor je het weet is er geen geld om eten te kopen. Heb je ook geen medelijden met mensen die door hun schulden op straat moeten gaan leven? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |