Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Laten we die dan gaan vergelijken. Overtuigend bewijs!
|
Ik heb onlangs voor een mondeling examen Nederlands nog een betoog moeten houden over de doodstraf. Ik had een 7.3, maar dat terzijde.
Ik ben tegen de doodstraf, en wel om de volgende reden: - De doodstraf is onomkeerbaar, dus als iemand vals is beschuldigd dan heeft de staat in feite ook een moord gepleegd als die iemand de doodstraf heeft gekregen. - De doodstraf blijkt helemaal niet af te schrikken, in de VS bijvoorbeeld ligt de 'murder rate' in staten met doodstraf hoger dan in staten zonder. Dat is te verklaren aan de hand van dit denkpatroon: 'Goh, ik heb een moord gepleegd, ik krijg nu de doodstraf.......ach, dan knal ik er nog 6 neer, het maakt toch niets meer uit.' - De doodstraf mag niet worden toegepast om te voorkomen dat iemand in herhaling valt; straffen moeten betrekking hebben tot misdrijven die al gepleegd zijn, niet tot misdaden die nog gepleegd moeten gaan worden. (@de juristen onder ons: klopt dit?) - Het 'oog om oog, tand om tand'-argument is op zijn zachtst gezegd een beetje kinderachtig, en het zou dus een staat onwaardig zijn als zij aan het spelletje 'leven nemen, leven geven' meedoet. - De doodstraf kan worden misbruikt voor politieke motieven. Een mooi voorbeeld is die toestand met Volkert van der G. Een deel van de LPF-aanhang zag het liefst dat Van der G. vandaag nog de kogel kreeg. Dat vind ik een politiek motief; je probeert je politieke tegenstanders uit de weg te ruimen, totdat er alleen nog gelijkgestemde geesten over zijn. Om deze redenen kun je de doodstraf onethisch noemen, en een gecivilizeerde maatschappij als de onze onwaardig.
||
Citaat:
Met alle respect heb ik verder geen boodschap meer aan je.
||
![]() |
Citaat:
nederland begint helaas al aardig op de vs te lijken. Dus waarom zou het in nederland niet hetzelde gaan? |
![]() |
|
![]() |
[QUOTE]malien schreef op 17-04-2003 @ 13:22:
[B]neey het is zeker niet etish verantwoord. oog om oog... tand om tand... je doet precies hetzelfde terug.. en wie heb je ermee? Is iemand vermoorden wel ethish verantwoord? ![]() IK ben voor, omdat als je iemand het leven ontneemt mag je niet na zoveel jaar weer vrijkomen(om het nog eens te doen)
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Ok, als ik het dus goed begrijp, heb je drie soorten mensen:
1. Mensen die moorden moreel verwerpelijk vinden 2. Mensen die moorden zonder aanwijsbare moordenaar geen moorden vinden 3. Mensen die moorden moreel niet verwerpelijk vinden En als ik eerlijk ben, begrijp ik 2. het minst. |
![]() |
||
Citaat:
Misschien ben ik nu een slecht persoon, dat mag jij zeggen. Maar, in overeenstemming met bovenstaand, maakt het me eigenlijk vrij weinig uit.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
|
![]() |