Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2003, 11:50
DeadNation
DeadNation is offline
Carn: Onze drummer is een goede bassiste en is pas een tijdje bezig met drummen en ja ik moet toch wel zeggen dat ze t allemaal verbluffend snel leert zonder dat ze thuis kan oefenen.
Oud 17-04-2003, 12:19
Carn
Carn is offline
www.billthebuddhadickens.com
Oud 17-04-2003, 12:26
mixtape
mixtape is offline
Ik heb het eigenlijk geleerd door mee te spelen met tabs, de basis leer dan. Gewoon lekker meespelen met een cdtje.
Moet je wel in de gaten houden dat je het wel goed leert (niet dat ik dat heb gedaan ). En hierbij dan ook idd vingeroefeningen zodat je sneller kan spelen.
Toonladders en een beetje theorie lijkt me ook handig voor als je zelf iets in elkaar wilt zetten.

Het meeste heb ik geleerd door in een band te spelen en ik ga nog veel meer leren als we met eigen nummers gaan beginnen.

Noten lezen kan ik overigens niet, ik tel ook nooit mee, doe het meer op m'n gevoel. En dat is altijd perfect, krijg er complimentjes over

Als je een goed gehoor en gevoel voor hebt en al redelijk kan bassen dan komt dat zelf basslines maken vanzelf wel. Zoveel mogelijk oefenen, dan kom je er wel.

En het is trouwens geweldig om een moeilijke bassline te kunnen spelen na weken oefenen

Dus het komt eigenlijk hier op neer:
-veel oefenen (bij voorkeur in band)
-beetje kennis van theorie is handig
(maar je gaat op basles, dus dat komt helemaal goed)
Oud 17-04-2003, 12:30
Carn
Carn is offline
yuh, speel ook in wat leuke maatsoorten, goed voor je ritmiek
Oud 17-04-2003, 12:32
DeadNation
DeadNation is offline
Carn: Amazing......
Oud 17-04-2003, 12:38
Carn
Carn is offline
Oud 17-04-2003, 14:25
I hate you
I hate you is offline
www.victorwooten.com

en ja, tuurlijk zijn vingeroefeningen handig, maar dat is gewoon n kwestie van nadenken en daar heb je zeker geen les voor nodig. ik kom uit n muzikale familie en heb wel wat shit van mn broers geleerd, maar bv. noten lezen ofzo weet ik geen drol vanaf. t beste is nog altijd goed luisteren naar andere bassisten en vooral ook naar andere instrumenten. luisteren naar gitaarloopjes en dan daar iets op verzinnen. als ik bv. n gitaar hoor, hoor ik in mn hoofd altijd gelijk n basloopje. les kan natuurlijk geen kwaad, maar ik ben van mening dat je dan n hoop shit van anderen leert en je jezelf niet genoeg echt kan ontplooien. dat t echt uit JEZELF komt.

wat n zemel ben ik he.
Oud 17-04-2003, 14:34
harrie84
harrie84 is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 17-04-2003 @ 12:49:
Dat leer je vanzelf. Ik ben van mening dat je dat zoveel mogelijk moet proberen. Tabs spelen ok, maar ik ben altijd meer bezig geweest met zelf shit verzinnen and that paid off, denk ik dan . Leer je beter nummers maken enzo.

Ga gewoon een beetje kutten. Zoek gewoon wat bij elkaar klinkende noten en experimenteer een beetje met aanslag etc. T zal niet geweldig zijn wat je bedenkt, maar je leert ervan i guess. En bovendien is t heel erg leuk en daar gaat t om!
noten bij elkaar zoeken???
dan krijg je toch nooit goeie doordachte songs!
Oud 17-04-2003, 14:41
I hate you
I hate you is offline
Citaat:
harrie84 schreef op 17-04-2003 @ 15:34:
noten bij elkaar zoeken???
dan krijg je toch nooit goeie doordachte songs!
wat is nou weer n doordachte song? je bent nergens zo vrij in de muziek. als jij iets tof vind klinken, heeft niemand daar iets over te zeggen. al vind de hele wereld t vals maar jij vind t ok, wat is het probleem dan? tenzij je muziek maakt puur om geld te verdienen of om andere mensen mee te plezieren

of je maakte n grapje
Oud 17-04-2003, 14:45
FaceTheTruth
FaceTheTruth is offline
marc van face tomorrow verzint iig gewoon maar wat...
Oud 17-04-2003, 14:46
DeadNation
DeadNation is offline
Ik begin meestal met 1 riff en daar bouw ik dan al spelend een nummer omheen. Door er idd noten bij te zoeken die goed klinken bij die andere riff en goed in de sfeer van t nummer passen. What's the problem.
Oud 17-04-2003, 14:47
I hate you
I hate you is offline
daar gaat t toch ook om? of zijn er regeltjes voor. ik verzin ook altijd maar wat en t schijnt mensen toch behoorlijk te overtuigen haha
Oud 17-04-2003, 14:57
DeadNation
DeadNation is offline
Nou is het niet bepaald rocketscience wat ik speel hehe. Maargoed geniale songs/riffs etc worden volgens mij nog altijd bedacht door gewoon te jammen of iets dergelijks....En niet door nauwkeurig een structuur uit te gaan leggen van hoe je nummer word.
Oud 17-04-2003, 15:11
FaceTheTruth
FaceTheTruth is offline
gewoon de structuur jatten van andere vette nummers, akkoorden omdraaien. HOPPA!
Oud 17-04-2003, 15:13
DeadNation
DeadNation is offline
Ik raak vaak "geinspireerd" door intro's van bands. De structuur ervan dan he
Oud 17-04-2003, 15:29
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
Citaat:
Carn schreef op 17-04-2003 @ 13:19:
www.billthebuddhadickens.com
krijg je geld voor elke keer dat je die dude promoot?
Oud 17-04-2003, 15:31
Rebirth Of Cool
Rebirth Of Cool is offline
je kunt ook erg veel leren uit goeie muziekboeken, die je normaal gebruikt voor muziekles, maar je kunt dat natuurlijk zelf ook gewoon volgen.
Oud 17-04-2003, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Rebirth Of Cool schreef op 17-04-2003 @ 16:31:
je kunt ook erg veel leren uit goeie muziekboeken, die je normaal gebruikt voor muziekles, maar je kunt dat natuurlijk zelf ook gewoon volgen.
ja dat ook... en gewoon mensen in je omgeving...

maarja, ik heb geen spijt gehad van m'n lessen
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 15:38
Carn
Carn is offline
Citaat:
I hate you schreef op 17-04-2003 @ 15:25:
www.victorwooten.com

en ja, tuurlijk zijn vingeroefeningen handig, maar dat is gewoon n kwestie van nadenken en daar heb je zeker geen les voor nodig. ik kom uit n muzikale familie en heb wel wat shit van mn broers geleerd, maar bv. noten lezen ofzo weet ik geen drol vanaf. t beste is nog altijd goed luisteren naar andere bassisten en vooral ook naar andere instrumenten. luisteren naar gitaarloopjes en dan daar iets op verzinnen. als ik bv. n gitaar hoor, hoor ik in mn hoofd altijd gelijk n basloopje. les kan natuurlijk geen kwaad, maar ik ben van mening dat je dan n hoop shit van anderen leert en je jezelf niet genoeg echt kan ontplooien. dat t echt uit JEZELF komt.

wat n zemel ben ik he.
je bent idd een zemel.

Les is niet "truukjes" van iemand anders aanleren. Met een goede docent leer je een goede techniek aan, en die techniek stelt jou in staat om je eigen dingen beter te doen. Een goede docent werkt als een quality control, hij/zij zorgt ervoor dat je zo snel mogelijk vooruit gaat. En dat kan soms saai zijn, domme technische oefeningen etc, maar die zijn wel heel goed voor je speeltechniek.

een goede docent geeft je een gereedschapskist met alle gereedschap (techniek, kennis over verschillende stijlen, timing) die je in staat stellen echt gave dingen te doen.
Oud 17-04-2003, 15:52
Rebirth Of Cool
Rebirth Of Cool is offline
Citaat:
Ufke schreef op 17-04-2003 @ 16:32:
ja dat ook... en gewoon mensen in je omgeving...

maarja, ik heb geen spijt gehad van m'n lessen
\

ik ook zeker weten niet, 1 of 2 jaar is erg goed voor je techniek en je basis, daarna ontwikkel je een eigen stijl

of geen stijl zoals ik ....
Oud 17-04-2003, 15:54
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Mortischa schreef op 16-04-2003 @ 22:40:
rhinus, misschien zou jij willen vertellen hoe je t geleerd hebt?
Oefenen, oefenen oefenen!

Maar ik zou als je tenminste iets van geld hebt op les gaan. Dan leer je 't goed.

Ik kan nog eigelijk niks. Maar ik kan ondertussen wel 4 frets bespelen zeg maar. Mijn hand is 'groter' geworden.

Mijn tip is, leer met je pink spelen (links). En leer jezelf gelijk met 2 rechtervingers te spelen (als je rechts bent he).

En met muziek mee spelen.

Citaat:
Glow schreef op 16-04-2003 @ 23:07:
Hmm, schijnbaar heb ik met m'n gepruts m'n vingersetting wel redelijk goed aangeleerd Maar idd, verder deed ik ongeveer alles fout..
Misschien een domme vraag he. Wat moet je nog meer kunnen bij bassen .
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 15:58
I hate you
I hate you is offline
Citaat:
Carn schreef op 17-04-2003 @ 16:38:
je bent idd een zemel.

Les is niet "truukjes" van iemand anders aanleren. Met een goede docent leer je een goede techniek aan, en die techniek stelt jou in staat om je eigen dingen beter te doen. Een goede docent werkt als een quality control, hij/zij zorgt ervoor dat je zo snel mogelijk vooruit gaat. En dat kan soms saai zijn, domme technische oefeningen etc, maar die zijn wel heel goed voor je speeltechniek.

een goede docent geeft je een gereedschapskist met alle gereedschap (techniek, kennis over verschillende stijlen, timing) die je in staat stellen echt gave dingen te doen.
dat zal dan wel. ik heb die shit gewoon niet nodig, laten we t daar maar op houden. de eerste bassist had ook geen leraar, dus waarom zou ik er wel een nemen. ik ken n gast die jarenlang zonder les de mooiste piano stukken speelde. allemaal zelf bedacht uit t hoofd. toen vond iedereen t zonde dat ie er niks mee deed. hij ging op les. en wat denk je. al zn inspiratie weg. kon alleen nog maar noten lezen maar eigen stukken spelen kon ie niet meer.

dus ieder zn ding. en techniek is gewoon logisch nadenken
Oud 17-04-2003, 16:15
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 17-04-2003 @ 16:54:

een goeie groove kunnen spelen, dus retestrak schema's perfect in de timing spelen en dan geen 1/8 punkwerk, maar wat vettere dingen, met mijn leraar doe ik dat soort dingen veel. Een soort blues akkoorden schema, maar dan heeft hij hele vette grooves voor op de bas die ik dan moet doen

en verder kan je nog aan technieken denken als slap/pop, en tappen etc....
Oud 17-04-2003, 16:16
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
I hate you schreef op 17-04-2003 @ 16:58:
en techniek is gewoon logisch nadenken
Ja, maar als je speelt kun je niet op 2 handen tegelijk letten. En een leraar kan zeggen dat je 't dan fout doet.

Ik heb trouwens nooit les gehad, ik ben namelijk een HBO-er, ik werk niet en mijn pappie en mammie ('s mam en 's pap dus) betalen helemaal niks voor me. Ik heb dus geen geld.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 16:20
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Inf3sted Funk schreef op 17-04-2003 @ 17:15:
een goeie groove kunnen spelen, dus retestrak schema's perfect in de timing spelen en dan geen 1/8 punkwerk, maar wat vettere dingen, met mijn leraar doe ik dat soort dingen veel. Een soort blues akkoorden schema, maar dan heeft hij hele vette grooves voor op de bas die ik dan moet doen
Hmm ja oke. Maar is dat juist niet een kwestie van veel doen?

Dingen met een onregelmatig toon lengtes en veel variatie zijn inderdaad veel leuker om te spelen.

Citaat:
Inf3sted Funk schreef op 17-04-2003 @ 17:15:
en verder kan je nog aan technieken denken als slap/pop, en tappen etc....
Ja, maar dat is niet iets waarbij ik denk, dat moet ik ook kunnen! Ik ben meer into Rock zeg maar en daar vind ik dat niet zo mooi bij klinken. Meestal dan he.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 16:20
-(HeD)-
-(HeD)- is offline
hmm..

ik heb het ook zelf geleerd (voor zover ik iets kan), maar ik heb mezelf wel vanalles verkeerd aangelerd.. wat ik nu allemaal recht moet gaan trekken met oefeningetjes..
gewoon veel spelen.. en makkelijke (leuke) liedjes spelen zoals ratm en punk.. en dan steeds verder

ik ben nou slayer en primus aant leren.. beetje uitersten, maar wel allemaal leuk

hou het in het begin vooral simpel.. niet gaan slappen/plucken oid.. gewoon met vingers.. goed ritme houden en simpele loopjes spelen

eelt kweken gvd!
Oud 17-04-2003, 16:51
I hate you
I hate you is offline
ik ben begonnen met slappen en plukken.

hoe dom is t dat ik wel kan slappen en plukken en niet met plectrum kan spelen haha. daar moet ik op gaan oefenen
Oud 17-04-2003, 16:53
Verwijderd
Citaat:
I hate you schreef op 17-04-2003 @ 17:51:
ik ben begonnen met slappen en plukken.

hoe dom is t dat ik wel kan slappen en plukken en niet met plectrum kan spelen haha. daar moet ik op gaan oefenen
ik heb een geweldige plectrum-techniek geleerd bij basgitaarles
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 17:11
I hate you
I hate you is offline
vet!

haha.
Oud 17-04-2003, 21:56
Rhinus
Rhinus is offline
Plectrum samen met een bas is voor mietjes en voor Matt-en.

VAKANTIE! WOEI!!
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Rhinus schreef op 17-04-2003 @ 16:54:
[..]

Vingersetting van m'n linkerhand was alleen in orde Of iig grotendeels; heb d'r wel wat andere settings bijgeleerd..

En rechterhand techniek was gewoon niet wat...Het kleine beetje slappen dat ik mezelf probeerde aan te leren sloeg ook nergens op, positiewisselen met linkerhand was ook niks

etc. etc.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 23:13
Verwijderd
LALALALALALALAAAAAAAAAA
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 23:22
DeadNation
DeadNation is offline
Gefeliciteerd etc.
Oud 18-04-2003, 11:39
Carn
Carn is offline
ach ja, de betere muzikanten op deze wereld hebben vaak toch gewoon een goede leraar gehad, of vaak toch een docent geraadpleegd, dus het zal toch wel zn nut hebben
Oud 18-04-2003, 13:20
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
FloatAZiggy85 schreef op 16-04-2003 @ 22:50:
Les is natuurlijk altijd beter.. maar
Les Claypool is natuurlijk altijd beter.. maar
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 14:13
Carn
Carn is offline
Bill Dickens heerscht meer. Leuk feitje, Dickens is w00tens groote voorbeeld
Oud 18-04-2003, 15:38
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Je kan ook proberen om basriedeltjes te spelen bij liedjes waar geen bas in zit....zoals nummers van de white stripes. Dan leer je 't ook wel snel denk ik.
Oud 18-04-2003, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Rhinus schreef op 17-04-2003 @ 22:56:
Plectrum samen met een bas is voor mietjes en voor Matt-en.

VAKANTIE! WOEI!!
punk klinkt niet zonder plectrum
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 16:49
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
Citaat:
Carn schreef op 18-04-2003 @ 15:13:
Bill Dickens heerscht meer. Leuk feitje, Dickens is w00tens groote voorbeeld
jij krijgt er echt geld voor he?
Oud 18-04-2003, 17:15
Carn
Carn is offline
van wie, bill dickens ?
Oud 18-04-2003, 18:42
I hate you
I hate you is offline
Citaat:
Carn schreef op 18-04-2003 @ 18:15:
van wie, bill dickens ?
dat is wel gaaf haha. maar ik hou meer van vic
Oud 18-04-2003, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Ufke schreef op 18-04-2003 @ 17:21:

en met wel dus....
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Sigúr schreef op 18-04-2003 @ 20:23:
en met wel dus....
en toen?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 19:37
bassgirl
bassgirl is offline
hey ik speel ook bas en ik ben ook eerst begonnen met zelf wat aankloten ging best redelijk, maar ben toch maar op les gegaan ik vind dat jeer veel van leert en je leert de dingen ook sneller en dingetjes zoals vingerzetting enz kun je denk ik daar het beste leren.

ik speel nu iets van 8/9 maanden en als je ziet wat ik in die tijd al geleerd heb das best veel.. ik schijn het nog veel sneller te leren als andere mischien dat het daardoor komt maar toch.

maar zoals rhinus zei van die tab zo lees je die begin daar es mee speel makkelijke tabs. ik ben nu bezig met queen, the police en de rhcp en nog wat zooi...

massol jacqueline
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 11:03
Verwijderd
police is leuk om te bassen ja
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 20:28
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Ufke schreef op 18-04-2003 @ 17:21:
Onzin . Gewoon versterker harder zetten en 't klinkt perfect. En dunne vingers hebben. En dat heb ik. HARGH!

Wie kan er trouwens "Rufio - Still" die intro bassen?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Rhinus schreef op 27-04-2003 @ 21:28:
Onzin . Gewoon versterker harder zetten en 't klinkt perfect.
ik vind dat nogal meevallen.. je krijgt een iets doffer geluid, met een plectrum krijg je meer dat rag effect
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 20:55
Rhinus
Rhinus is offline
Ik vind 't dan meestal te 'on bass' worden.

Anti-Flag - Angry, Young, and Poor
&
Anti-Flag - Stars and Stripes

Vind ik bijvoorbeeld gave bass nummers. MAAR, 't is niet echt een bass geluid. Volgens mij zou 't veel gaver zijn als 't wat voller was. Tenminste, dat denk ik .

Maar ik weet 't niet zeker, want ik heb ze nog nooit met vingers horen spelen. Ja, door mij dan, maar dan speel ik 't zelf op een Squiler, dus dan hoor je 't 2 keer niet goed.

Maar ieder z'n eigen smaak.

'Bass' of 'bas'? Wat is het nou?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten