Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik bedoel dat ik niet, hoe fashionable ook, ga zitten twijfelen aan elk stukje nieuws puur omdat de bronnen twijfelachtig zijn. Interesseert me geen zak namelijk; omdat zelfs als die plannen voor het bombarderen van de centrale er niet zijn, dan hoeven we dit topic dan niet meer te herhalen ![]() Desecrator; preciesiebommen m'n achterste, dat risico is niet neembaar.
|
Occ: Ik ben nieuw hier, maar ik zal het toch eens proberen.
Als het komt tot een oorlog zal het toch een grotere oorlog worden dan die met Irak, op het nieuws vertelden ze dat N-Korea de 4e krachtigste krijgsmacht is van de wereld, of hier word gekeken naar grote weet ik niet want Koreas heeft ongeveer 2! miljoen soldaten tot zijn beschikking die onmiddelijk ingezet kunnen worden en kan nog ongeveer 2 miljoen troepen oproepen. Dit is niet weinig, natuurlijk zullen ze zeer slecht uitgerust en getrained zijn maar 4 miljoen troepen is 4 miljoen. Een beetje nieuwere wapens dan Saddam(eind soviet) en waarschijnlijk hier en daar wat modernere wapens van China. Ook in de lucht zullen ze heel wat beter zijn dan Irak. Ook hebben ze redelijke rakettechonologie(beter dan die scud dingen van Saddam) en dus ook sinds kort raket technologie. Ook hebben de N-koreanen het voordeel van het terrein want volgens mij is het daar net z'n jungle als Vietnam. En daarbij dat ze misschien attoom wapens hebben. Hebben we te maken met een land dat zich goed kan verdedigen. Ik denk daarom dat de VS, N-korea nog niet aangevallen heeft en het eerst op ALL diplomatieke manieren zal proberen vorodat er oorlog is. Om eerlijk te zijn geef ik de VS gelijk bij dit punt, Noord-Korea is echt een bedreiging en N-Korea schaamt zich zelfs niet om it wereldwijd te laten merken. Kan best smerig worden als het tot oorlog komt
|
effe verbetering, ik heb op het internet effe opgezocht hoe groot het leger is van N-Korea:
North Korea has organized a grand total of seven ![]() -The Reserve Military Training Unit consist of approximately 1.7 million persons (men 17-45 and unmarried women 17-30) who are not either in active duty or important rear area personnel. They are mobilized under supervision of provincial military units, for a total of forty days' training out of the year. The Worker-Peasant Militia is a combination of older men aged 45-60, along with men ages 17-45 and unmarried women ages 17-30 who are not included in Reserve Military Training Unit. They train for a total of thirty days out of the year. Their current numbers stand at 4.1 million. -The Young Red Guards consist of 1.2 million male and female Higher Middle (High) School students aged 14-16. They are subject to a mandatory four-hour drill session every Saturday and a total of 160 hours of on-campus drills annually. A total of 450 hours of off-campus training is also mandatory. Hier is de site als je meer wil weten: http://www.globalsecurity.org/milita.../dprk/army.htm Is een beetje meer ![]()
|
Welkom op het forum! Wel even enkele correcties:
Het is geen jungle in Korea, maar een redelijk temperaat heuvel- en berglandschap. Desalniettemin is zo'n 80% van het land ongeschikt voor bebouwing, dus het is inderdaad niet altijd makkelijk om van A naar B te komen, zeker als je niet thuis bent in het land. Het leuke aan het leger van de DPRK is dat zelfs die 7 miljoen slechts 'officieel' is. Het eigenlijke leger staat gelijk aan het gehele inwonersaantal; op het moment dat een Amerikaans soldaat voet aan land zet mobiliseert het hele land zich. Anders dan in Irak, waar het halfzachte volk zwichtte onder de vrijheid tot plunderen. Daarnaast is Korea geen ontwikkelingsland; vergis je niet. Ook een interessant punt om te overwegen; Mocht Noord Korea daadwerkelijk verwikkeld raken in een intercontinentale strijd, dan ben ik heel erg benieuwd naar de reactie van Zuid Korea. Het is immers al vrij bekend dat Noord en Zuid niets liever willen dan één Korea, al moeten er nog veel problemen weggewerkt worden. Ik denk dat niemand daar zin heeft in een tweede Koreaanse oorlog, dus het zal wel neutraal worden. Ben zeer benieuwd; maar oh god, laat het niet zo ver komen. Irak boeide me geen kloot; Korea wel.
|
Trouwens, Noord-Korea zal wel wat meer kunnen kwa leger maar hun economie staat op instorten.
En ik trek mijn twijfels over die miljoenen soldaten. Ze kunnen er misschien VEEL hebben maar ik vraag me af of hun bewapining ook maar iets kan uithalen tegen de VS, om eerlijk te zijn zie ik hetzelfde voor me als het voormalige Irakese leger. Een elite kern met ''goeie'' spullen en het gewone leger waarvan ik denk dat de meeste nog met wapens uit de vorige oorlog komen aanzetten. Aangezien de VS het luchtruim zal domineren en Noord-Korea minder de tunnels in kan(bunkerbusters) zal het een grote landoorlog worden. De rest van het wapentuig van N-Korea is een beetje verouderd(kan er nog mee door) en dat ze een groot tekort hebben aan brandstof(voor militiare vliegtuigen). Natuurlijk weet ik niet hoe fanatiek het Noord-Koreaanse leger is, want een beetje fanatiek volk zal zelfs met stenen de tanks te lijf gaan en ik zie niet voor me hoe de Vs zelfs Fanatieke burgers afschieten.
||
Citaat:
||
Citaat:
Besides, welke randebiel nuked er nu een stad 1 uur van z'n eigen grens.
|
R. de Wijk wordt over t algemeen als zeer deskundig beschouwd. Zuid Korea is nogsteeds een puppetstate van de VS, en aangezien ze de VS wellicht niet kunnen raken...
Ik weet overigens niet helemaal zeker of Rob het nou over nuken had of over een gewone conventionele aanval op Seoul. ik stel trouwens voor het andere N-Korea topic te sluiten, 2 over het zelfde lijkt me zeer overbodig.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Het lijkt me beter dat we niet meteen N.-Korea gaan aanvallen, maar eerst proberen op een andere manier te zorgen dat ze die nucleaire wapens dumpen. Als je aanvalt, is de kans immers groot dat die kernwapens ook worden gebruikt. Dit geldt wat mij betreft niet alleen voor N.-Korea; kernwapens vind ik sowieso verschrikkelijk en eigenlijk niet toelaatbaar. De NAVO beschikt zelf ook over zulke wapens, en als zij die bij wijze van tegenoffensief ook inzetten, heb je een behoorlijk probleem denk ik, met landen die elkaar met nucleaire wapens bestoken.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Serieus, bedenk eens een paar voordelen. Als het om het land gaat, dan nuke/flood je het niet, als het om macht gaat, moet je niet bij ZK beginnen, en als het puur om krijgslust gaat; beiden waren bij de Koreaanse oorlog. Als Noord-Korea iets zou doen, was het tegen Amerika, en nergens anders tegen. En als ik het fout heb dan vergis ik me in de leiderschapskwaliteiten van bepaalde personen.
||
Citaat:
Russische communisten hadden er ook geen moeite meer om andere Russen in naam van het communisme te vermoorden. Dus die band hoeft niet van wezenlijk belang te zijn. Als N-Korea bij een aanval niet de VS kan raken met wapens, dan ligt het toch voor de hand om de puppetstate in de buurt aan te vallen?
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Waaruit maak je op dat Kim Yong-Il militaristisch is? De regering van de DPRK werkt aan de hand van streng isolement en breuk met de rest van de wereld. Zuid-Korea aanvallen zou past daar echt niet binnen. Zuid-Korea's regering (belangrijk) is inderdaad vrij puppet-minded en doet vrolijk mee aan kletspraat tegen het terrorisme. Ik vind 't niet zo moeilijk om nu te bedenken wie de agressor zou zijn.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Talloze militaire parades, miljarden in het leger steken terwijl de bevolking verhongerd, ontwikkelen en dreigen met nieuw wapentuig, ontwikkelen van kernraketten... need to say more? Kim Yong Il is net zo militaristisch als Bush, en hij zal Zuik Korea ook niet uit het niets aanvallen, maar wellicht wel als reactie op een aanval op zn eigen land? Ik denk dat je de VS hier eerder als agressor kan aanwijzen, maar Kim gaat ook zekjer niet geheel vrij uit....
|
Noord-Korea noemt verder overleg onzinnig Uitgegeven: 29 april 2003 07:30
Laatst gewijzigd: 29 april 2003 07:30 SEOUL - Noord-Korea vindt dat verder overleg met de Verenigde Staten zinloos is als dat land niet bereid is concessies te doen. Dat heeft de regeringskrant Minju Joson dinsdag geschreven. Pyongyang zegt dat het bereid is haar nucleaire programma op te geven in ruil voor Amerikaanse concessies, zoals de belofte Noord-Korea niet aan te vallen. 'Noord-Korea bereid nucleair programma te staken' Uitgegeven: 28 april 2003 20:27 WASHINGTON - Noord-Korea heeft vorige week tijdens gesprekken met de Verenigde Staten aangeboden "uiteindelijk te stoppen" met zijn nucleaire programma. Dat heeft de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Collin Powell maandag gezegd. De Noord-Koreanen zouden er "iets aanzienlijks" voor terug willen. "De Noord-Koreanen gaven een aantal zaken die zij uitvoeren toe en zeiden dat daar nu verder over kan worden gediscussieerd", aldus Powell. Hij voegde er aan toe dat de Amerikanen het voorstel "met onze vrienden en bondgenoten" bestuderen. Eerder zei een Chinese overheidsfunctionaris dat Pyongyang bereid is tot compromissen als de Amerikanen hun vijandige houding zouden laten varen. Tijdens de bijeenkomst tussen China, Noord-Korea en de VS die vorige week in Peking plaatshad, gaf Noord-Korea verder aan te willen stoppen met het testen en exporteren van ballistische raketten. Het stalinistische regime zou volgens de Chinese zegsman ook bereid zijn weer wapeninspecteurs toe te laten. De Noord-Koreaanse delegatie zei vrijdag dat het de Amerikanen een "nieuw stoutmoedig plan" had gepresenteerd. Wat dat plan inhield, zei zij niet. De Noord-Koreaanse staatskrant Rodong Sinmun suggereerde zondag dat Pyongyang economische en politieke beloningen wil, in ruil voor het stoppen van het kernwapenprogramma.
|
Powell ziet niet veel in voorstel Noord-Korea Uitgegeven: 29 april 2003 21:31
WASHINGTON - Het aanbod van Noord-Korea om zijn kern- en raketprogramma te beëindigen in ruil voor belangrijke toezeggingen van de Verenigde Staten, is volgens de Amerikaanse minister Colin Powell van Buitenlandse Zaken onvoldoende. "Het is een voorstel dat ons niet in de richting brengt die we op moeten gaan. Maar we zullen het desondanks bestuderen", zei de bewindsman dinsdag voor de Senaatscommissie van Buitenlandse Betrekkingen. "Het is het soort voorstel dat we al eerder van hen hebben gezien." Intimidatie Pyongyang deed het voorstel vorige week in Peking tijdens overleg tussen Noord-Korea, de Verenigde Staten en China. Powell waarschuwde tijdens de commissiezitting de Noord-Koreanen dat de VS "zich niet zullen laten intimideren door hun claims en dreigementen". De minister sprak enkele uren nadat Noord-Korea had gemeld dat verdere gesprekken over de nucleaire crisis zinloos zijn zolang Washington niet instemt met zijn verzoek voor een niet-aanvalsverdrag tussen beide landen. Pyongyang voorspelde dat de crisis zal blijven voortduren zolang de VS hun "vijandelijke politiek" niet wijzigen. Punt Volgens een bron in Washington ziet Powell de besprekingen met Noord-Korea graag voortgezet, maar wil minister van Defensie Rumsfeld er het liefst een punt achter zetten. De belangrijkste adviseurs van de president komen waarschijnlijk dinsdag nog bij elkaar. In dat overleg zouden zij spreken over de vraag of de onderhandelingen met Noord-Korea moeten worden voortgezet. 'Chantage' Amerikaanse functionarissen hebben laten doorschemeren dat Washington niet toegeeft aan "chantage" en Noord-Korea niet wil belonen voor zijn "slechte gedrag". Pas als Noord-Korea verifieerbaar is gestopt met zijn kernprogramma kunnen de VS het communistische land een pakket economische en politieke maatregelen aanbieden' , aldus woordvoerder Ari Fleischer van het Witte Huis. President Bush sprak dinsdag per telefoon met de leiders van Japan en Zuid-Korea over de kwestie. De president herhaalde zijn intentie om de kwestie op een vreedzame wijze op te lossen, aldus een zegsman van het Witte Huis. Bush wil Tokio en Seoul betrekken bij toekomstige gesprekken tussen de VS en Noord-Korea.
|
|