Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2003, 18:27
M@niac
M@niac is offline
Ow, dus ik ben Lui, moet hard leren werken en heb rijke ouders
1. Ik werk hard in mn vrije tijd, relexen kan ik wel op school
2. Mijn ouders zijn niet rijk en ik zit niet op Hockey, dus ik heb geen ego.

Verder is een HBO studie idd 40 uur, maar daar kom ik lang niet op ( haal met t minimale t maximale)

En idd, sommige ouders kunnen zich idd dat niet veroorloven, voor deze mensen maak ik dan ook een uitzondering en heb ik respect.
Voor mensen die klagen die en thuis wonen en nooit geld hebben vanwege de studie, dat vind ik Luiheid
Oud 19-05-2003, 18:32
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
M@niac schreef op 19-05-2003 @ 19:27:
Ow, dus ik ben Lui, (..)
En een beetje naief. Je kunt nooit zonder de hele situatie te kennen iemand lui noemen.
Oud 20-05-2003, 17:54
very drunk driver
very drunk driver is offline
als ik kamers zou wonen en mijn eigen levensonderhoud zou moeten betalen zou ik wel wat meer baantjes nodig hebben.

als ik het zo zie moet je onderhand elke avond gaan werken in een bar en dan nog in de ochtend op de markt staan.

je moet betalen je kamer: 400 euro
je moet betalen je eten: 200 euro
je moet uitgaan betalen: 3x35= 105 euro
je moet telefoonkosten betalen: 30 euro
je moet diversen betalen: 50 euro

dan kom je uit op 785 euro zoiets verdien ik in 3 maanden ofzo. dus ik kan me best voorstellen dat erbij zijn met een moeilijke studie die niet aan een goede baan kunenn komen die bij hun past

je kunt wel een baantje komen maar of dat bij je studie past is niet vaak. het is dus vaak in de horeca want je moet 's avonds werken je kunt overdag niet werken want dan moet je naar school. in het weekend dehele dag werken lukt ook neit want daar verdien je niet genoeg mee te weinig uren.

gelukkig woon ik bij mijn ouders krijg ik daar geld zo nu en dan van (carnavalsgeld enzo en vakantiegeld en jarig) en van mijn oma ook en heb ik dar niet zo'n last van
Oud 21-05-2003, 15:50
Go
Go is offline
Daar ben ik het in ieder geval niet mee eens. Over het algemeen ga je d'r vanuit dat je toch wel wat geld van thuis mee krijgt, maar stel dat ze dat thuis niet kunnen betalen? Dan zul je inderdaad moeten bijwerken. Heb je een kamer in Amsterdam of een andere dure studentenstad, dat zul je behoorlijk moeten bijverdienen om rond te kunnen komen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 19:06
Verwijderd
Citaat:
verydrunkdriver schreef op 20-05-2003 @ 18:54:
Je vergeet je collegegeld en boeken.

En als jij €400 voor je kamer moet betalen, dan zou ik toch een andere kamer zoeken...
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 20:45
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Je bent pas student als je weinig geld hebt
Oud 21-05-2003, 22:33
Chelsea
Chelsea is offline
[QUOTE]verydrunkdriver schreef op 20-05-2003 @ 18:54:
[B]

]

andere kamer zoeken
ok eten
niet uitgaan of ergens uitgaan zonder entree kosten
niet bellen

*edit*

30 euro telefoonkosten? gewoon for 5 euro permaand belln ozfzo,
Oud 22-05-2003, 11:31
very drunk driver
da was een schatting van mij ik ga niet op kamers wonen . maar dat lijkt mij dat je dat moet betalen.

en chelsea zoveel geef ik uit aan uitgaan zonder dat ik ergens entree moet betalen. het is nou eenmaal duur. jij krijgt je drinken natuurlijk allemaal
Oud 22-05-2003, 12:33
M@niac
M@niac is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef op 21-05-2003 @ 21:45:
Je bent pas student als je weinig geld hebt
Pff wat een stelling......
Je bent een student als je de ballen hebt en ernaast ook nog werkt, en niet zeiken van "Ik ben Moe van School ", "Of ik moet keiveeeeeeeel doen " , dan moet je ook niet zeuren over je liquiditeitstekort.

Ps, het valt me op dat jullie erg braaf zijn ( de mensen met alleen een studiefinanciering ), de meeste mensen die ik ken zuipen het in de 1ste week al op, maar die zitten zeker niet opt forum hier
Oud 22-05-2003, 17:24
Verwijderd
Citaat:
M@niac schreef op 22-05-2003 @ 13:33:
Je bent een student als je de ballen hebt en ernaast ook nog werkt, en niet zeiken van "Ik ben Moe van School ", "Of ik moet keiveeeeeeeel doen " , dan moet je ook niet zeuren over je liquiditeitstekort.

nou als je in mijn geval kijkt, 5 dagen per week naar school, 1 avond naar school, sávonds of weekends stage voor de avond opleiding en huiswerk, dan houdt je echt geen tijd meer over hoor om te werken, dan mag je wel moe/lui zijn als je een vrije uur hebt
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 17:53
Verwijderd
Citaat:
verydrunkdriver schreef op 22-05-2003 @ 12:31:
da was een schatting van mij ik ga niet op kamers wonen . maar dat lijkt mij dat je dat moet betalen.
Als je 400 euro voor een kamer betaald, dan heb je je toch flink beet laten nemen. Ik heb een bovenwoning (120 vierkante meter) voor 185 euro. (Ik had dan wel mazzel ed, maar 400 euro is ook dan nog erg veel.)
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 17:56
Verwijderd
Citaat:
M@niac schreef op 22-05-2003 @ 13:33:

Ps, het valt me op dat jullie erg braaf zijn ( de mensen met alleen een studiefinanciering ), de meeste mensen die ik ken zuipen het in de 1ste week al op, maar die zitten zeker niet opt forum hier
1. Je bent een student als je studeert, al dat andere is onzin.
2. Sommige mensen zijn echt moe (niet per se van school).
3. Wat heeft moe zijn/druk hebben en zeuren met elkaar te maken? 't kan wel, maar het hoeft niet. Je voorbeelden en onderbouwingen ed vind ik niet echt optimaal...
4. Er zijn mensen die sowieso nooit zuipen en die wat 'normaler' met hun geld omgaan.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 18:34
ekki
ekki is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-05-2003 @ 18:53:
Als je 400 euro voor een kamer betaald, dan heb je je toch flink beet laten nemen. Ik heb een bovenwoning (120 vierkante meter) voor 185 euro. (Ik had dan wel mazzel ed, maar 400 euro is ook dan nog erg veel.)
Vergeet niet dat jij nog voor gwe moet betalen (dan zit je nog niet aan de 400 euro, maar toch...)
Oud 23-05-2003, 16:58
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 22-05-2003 @ 19:34:
Vergeet niet dat jij nog voor gwe moet betalen (dan zit je nog niet aan de 400 euro, maar toch...)
Ook dan zit ik idd nog niet aan de 400 euro (scheelt nog altijd meer dan 100 euro ).
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 19:17
la femme fatale
la femme fatale is offline
Ik ben het nog geen milimeter met je eens.

Inkomsten van mij: 360 euro per maand (studiefinanciering + werk)

Uitgaven: 260 euro kamer per maand, per jaar 1300 euro schoolgeld, 2000 euro boeken, en dan heb ik per maand nog vijftig euro over om te eten, te drinken, me te wassen, uit te gaan, kleding en schoenen te kopen, telefoon enz.

Geloof me: dit is krap.
Oud 25-05-2003, 22:27
Verwijderd
klopt maar deels. Ligt echt aan de studie die je doet.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 08:31
very drunk driver
studiegeld en boeken zijn over het algemeen even hoog
Oud 27-05-2003, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 14-05-2003 @ 11:54:
Niet mee eens, absoluut niet.

Als jij je eigen levensonderhoud, studie en je kamer moet betalen dan heb je vaak al problemen om nog maar niet te spreken over uitgaan en andere luxeuitgaven. Studenten hebben het echt zwaar en dat is niets overdreven.
Maar de problemen vallen totaal in het niet in vergelijking met mensen die van een minumumuitkering leven en kinderen hebben. En dan heb ik het nog niet eens over de alleenstaande ouders. Jij wilt niet weten hoe dat is. Studenten vinden over het algemeen een goed betaalde baan. Dus die (gemiddelde) vier jaar in relatieve armoede is te overbruggen. Daarbij willen veel van die studentjes, bijvoorbeeld in Amsterdam, mooi in de pijp of het centrum wonen. Dan heb je uitgaven ja.

Ik ben met je eens dat veel studenten het niet makkelijk hebben. Absoluut. Maar zwaar. Nee.

Overigens kan dit opgevat worden als een reactie op meerdere mensen. Ik kwam meerdere malen soortgelijke antwoorden tegen vandaar.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 18:35
ekki
ekki is offline
Citaat:
verydrunkdriver schreef op 27-05-2003 @ 09:31:
gelukkig niet .
Oud 27-05-2003, 19:17
Verwijderd
Citaat:
verydrunkdriver schreef op 27-05-2003 @ 09:31:
Even hoog als elkaar? Even hoog bij verschillende studies?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 19:19
Verwijderd
Citaat:
halve banaan schreef op 27-05-2003 @ 12:24:
Ik ben met je eens dat veel studenten het niet makkelijk hebben. Absoluut. Maar zwaar. Nee.
Euhm...er zijn wel degelijk studenten die het zwaar hebben. En daarvoor hoef je echt niet in hartje A'dam te wonen in een gigantische kamer, elk weekend drie keer te gaan stappen, enz. Studeren en op jezelf wonen is een stuk duurder dan je denkt, zeker als je het helemaal alleen moet doen. (Nee, ik heb het niet super zwaar, iig niet wat geld betreft. (Ik hoef het ook niet helemaal alleen te doen.))
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 22:29
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 27-05-2003 @ 20:19:
Euhm...er zijn wel degelijk studenten die het zwaar hebben. En daarvoor hoef je echt niet in hartje A'dam te wonen in een gigantische kamer, elk weekend drie keer te gaan stappen, enz. Studeren en op jezelf wonen is een stuk duurder dan je denkt, zeker als je het helemaal alleen moet doen. (Nee, ik heb het niet super zwaar, iig niet wat geld betreft. (Ik hoef het ook niet helemaal alleen te doen.))
Dat zeg ik ook niet. Maar zwaar is het absoluut niet. Dat kan je mij niet wijsmaken. Je hebt het vier jaar relatief zwaar. Nou en. Daarna heb je vooruitzicht op een goede baan. Over het algemeen. Ik begrijp dat het duur is maar op de kosten kan je drukken.

Ik vind het echt hypocriet gelul. Al die mensen met kinderen, die er nu nog meer op achteruit zullen gaan, hebben echt niets te makken. EN ZIJ hebben geen gratis ov in tegenstelling tot de studentjes. Ook zoiets belachelijks.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 06:51
Verwijderd
Citaat:
halve banaan schreef op 27-05-2003 @ 23:29:
Dat zeg ik ook niet. Maar zwaar is het absoluut niet. Dat kan je mij niet wijsmaken. Je hebt het vier jaar relatief zwaar. Nou en. Daarna heb je vooruitzicht op een goede baan. Over het algemeen. Ik begrijp dat het duur is maar op de kosten kan je drukken.

Ik vind het echt hypocriet gelul. Al die mensen met kinderen, die er nu nog meer op achteruit zullen gaan, hebben echt niets te makken. EN ZIJ hebben geen gratis ov in tegenstelling tot de studentjes. Ook zoiets belachelijks.
Studeer jezelf al? En heb jij ouders die meebetalen? Of heb je de volle lening? Heb je een studie waarvoor je minstens 40 uur per week bezig bent? Of dat je soms ruim 40 uur per week stage moet lopen (dan is werken erbij behoorlijk lastig (en nee, je krijgt niet overal stagevergoeding ed))? Enz. Enz. Enz.

Je bent nooit verzekerd van een baan, er zijn zat mensen die gestudeerd hebben, maar de eerste jaren niet aan een baan kunnen komen.

Op de kosten kun je drukken...? Wel eens geprobeerd collegegeld, huur ed enz. omlaag te krijgen...? Dat lukt je niet hoor. Op boodschappen, gas, water en licht kun je wel wat bezuinigen, maar ergens houdt het op, je moet nog wel kunnen leven.

Het gaat hier niet om mensen met kinderen, het gaat hier om studenten. Je kunt studenten met iedereen gaan vergelijken, maar dat geeft ze niet meer geld, het veranderd de situatie niet. Dat is pas gelul.

(Misschien ook wel waarom ik genoeg geld heb, ik ga niet uit enz. Daar vind ik niks aan en ik vind het zonde van m'n geld, ik geef m'n geld liever uit aan andere dingen.)
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 08:45
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 28-05-2003 @ 07:51:
Studeer jezelf al? En heb jij ouders die meebetalen? Of heb je de volle lening? Heb je een studie waarvoor je minstens 40 uur per week bezig bent? Of dat je soms ruim 40 uur per week stage moet lopen (dan is werken erbij behoorlijk lastig (en nee, je krijgt niet overal stagevergoeding ed))? Enz. Enz. Enz.

Je bent nooit verzekerd van een baan, er zijn zat mensen die gestudeerd hebben, maar de eerste jaren niet aan een baan kunnen komen.

Op de kosten kun je drukken...? Wel eens geprobeerd collegegeld, huur ed enz. omlaag te krijgen...? Dat lukt je niet hoor. Op boodschappen, gas, water en licht kun je wel wat bezuinigen, maar ergens houdt het op, je moet nog wel kunnen leven.

Het gaat hier niet om mensen met kinderen, het gaat hier om studenten. Je kunt studenten met iedereen gaan vergelijken, maar dat geeft ze niet meer geld, het veranderd de situatie niet. Dat is pas gelul.

(Misschien ook wel waarom ik genoeg geld heb, ik ga niet uit enz. Daar vind ik niks aan en ik vind het zonde van m'n geld, ik geef m'n geld liever uit aan andere dingen.)
Of ze nou meer geld of niet hebben, ze hebben grotere kansen op een goede baan.

Nogmaals ik zeg niet dat studenten het makkelijk hebben. Maar ik vind het in vergelijking met de mensen die van een minumum leven totaal in het niet vallen. Probeer in zo'n situatie maar eens vooruit te komen. Geloof me die mensen kunnen geen ene flikker. Ga jij meer eens in een buurtcafé in west zitten. Dan wordt je niet goed van al die mensen die eigenlijk wat willen maar er nooit de mogelijkheden voor hebben gekregen en ook niet zullen krijgen. Echt. En in die zin vind ik het absoluut te vergelijken. Studenten zitten in de super super super bevoorrechte positie dat ze studeren en daarmee prachtige kansen gaan krijgen. Wat maakt die vier jaar in relatieve armoede dan uit?

Als ik nu geslaagd ben ga ik aankomend studiejaar studeren. Gelukkig woon ik in Amsterdam dus dat scheelt. Deels zal ik zelf moeten betalen ja. Maar daar maak ik mij absoluut geen zorgen over omdat ik toch weinig uitgeef en wel meer kan gaan werken. Wat huur betreft kan je de kosten ook niet drukken. Maar inderdaad op boodschappen en dergelijke. Zo zag ik in dit draadje dat mensen maandelijks geld nodig hebben om kleding kopen. Dat doe ik een keer peer jaar en dan minimaal. Tja.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 18:05
Verwijderd
Citaat:
halve banaan schreef op 28-05-2003 @ 09:45:
Zo zag ik in dit draadje dat mensen maandelijks geld nodig hebben om kleding kopen. Dat doe ik een keer peer jaar en dan minimaal. Tja.
Het is maar net welke prioriteiten je hebt, maar ook hoe hard je groeit (sommigen 17-/18-jarigen groeien nog wel), enz. Eén keer paar maand is misschien wat veel, één keer per jaar misschien weer weinig. Maar goed, er zijn gewoon vaste lasten waar je niet op kunt bezuinigen, hoe je het ook went of keert. En het mag dan wel 'maar' voor vier jaar zijn (vier jaar is btw heel lang als je geld te kort hebt), maar als je na die vier jaar door een lening een mega schuld hebt en geen (goede) baan kunt krijgen enz...mjah.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 19:52
PardonMe
PardonMe is offline
Ik studeer zelf nog niet, maar ik ga wel naar school enzo..
Maar ik denk dat wanneer je er ook nog eens een sport bij doet het best wel lastig is om een geschikt baantje te vinden!

Ik bijvoorbeeld moest (heb nu vakantie) elke dag tot laat naar school, huiswerk maken en leren; dus na school werken zat er niet in..
's avonds moest ik 2 keer in de week trainen; dus dan kun je ook al nauwelijks werken.. Zaterdags had ik vaak wedstrijden en die zijn altijd op andere tijden, maar altijd rond de middag/avond; dus op zaterdags werken gaat ook al niet.. En waar kan je nu eigenlijk op zondag werken..?

En zo makkelijk is het nu ook weer niet om een geschikt baantje te vinden!! Zeker niet nu in de vakantie periode!!

Ik heb nu gelukkig een baantje waar ik deze hele zomer kan werken en waarschijnlijk na de zomer ook nog; maar ik moet dan wel weer gaan studeren... Gelukkig is het in de horeca dus daar kan ik in het weekend altijd nog wel werken..

Maar ik denk dus zeker niet dat je meteen lui bent als je geen baatje hebt ofzo als student..
Ik zal denk ik ook niet klagen over geldnood; mijn vader verdient genoeg geld en mijn moeder verdient ook dus ik zal altijd wel bij hun terecht kunnen en je kunt natuurlijk lenen..
Het scheelt dat ik gewoon thuis blijf wonen (geen huur, geen eten, geen enz enz) Maar ik kan me goed voorstellen dat het voor studenten lang niet altijd even makkelijk is om rond te komen eerlijk gezegd..
Oud 29-05-2003, 20:49
Verwijderd
Citaat:
PardonMe schreef op 29-05-2003 @ 20:52:
geen eten
Dan zou ik toch het huis uitgaan.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 20:58
PardonMe
PardonMe is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-05-2003 @ 21:49:
Dan zou ik toch het huis uitgaan.
hehe oeppzz..
staat er inderdaad een beetje lullig en dat terwijl mijn moeder toch altijd zo goed kookt

Ik bedoel dus dat je zelf niet voor je eten hoeft te zorgen (kopen en koken)
Oud 30-05-2003, 00:02
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 28-05-2003 @ 19:05:
Het is maar net welke prioriteiten je hebt, maar ook hoe hard je groeit (sommigen 17-/18-jarigen groeien nog wel), enz. Eén keer paar maand is misschien wat veel, één keer per jaar misschien weer weinig. Maar goed, er zijn gewoon vaste lasten waar je niet op kunt bezuinigen, hoe je het ook went of keert. En het mag dan wel 'maar' voor vier jaar zijn (vier jaar is btw heel lang als je geld te kort hebt), maar als je na die vier jaar door een lening een mega schuld hebt en geen (goede) baan kunt krijgen enz...mjah.
Mjah. Inderdaad. Ik beweer ook helemaal niet dat dat niet naar is. Dan nu maar het praktijkvoorbeeldje: Mijn vader is inmiddels met zijn leven als kroegbaas gestopt. Maar zijn laatste café was in Amsterdam west. En daar kwam ik dan ook als elfjarig jochie. Leuk darten en poolen en dan weer even aan de bar zitten. Daar zaten dan natuurlijk mensen, zich om een uur 's middags al klem zuipend. Vanwege al de dingen die ze nooit gekund hebben en nooit zouden kunnen. Schulden, nutteloos slecht betaald werk en dat was het dan zo'n beetje. En ja het bier kon er nog van af. Vaak kregen ze dit gewoon. Zelfs een geharde kroegbaas kon daar niet tegenop.

Ja. Zelf heb ik het een stuk beter, nooit echt problemen gehad. En zo de meeste studenten. Ja geldproblemen. Maar ondertussen doen ze wel iets waardoor ze leuke dingen kunnen gaan doen. En daarbij verkeer je toch in een kringetje van mensen die het beter hebben. Zo is dat nou eenmaal. Die problemen van de mensen uit de buurtkroeg komen daar niet in voor. En dat is eigenlijk jammer. Want zo komt de VVD aan het standpunt dat uitkeringen maar moeten zakken. Dat premies voor de gezondheidszorg omhoog moeten en ga zo maar door. En reken maar niet dat die hufters in een buurtkroeg in west rondhangen. En het zelfde geldt inmiddels ook voor het cda. En zelfs D66 is akkoord gegaan met dit duivelse regeerakkoord.

En zo kan je steeds verder gaan met verklaringen. Maar zoals al duidelijk was ik kan niet van mijn standpunt gebracht worden.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 01:04
KBrink
KBrink is offline
Kijk op het moment dat je geboren word weten je ouders dat er een mogelijkheid is dat je gaat studeren, al zijn ze dan niet rijk ze kunnen wel wat opbouwen ik bedoel een klein bedrag elke maand is na 17/18 jaar al heel wat.
Er zijn natuurlijk altijd onvoorziene omstandigheden en sommige mensen kunnen gewoon niet 20 euro in de maand missen.
maar als ze het geeneens proberen vind ik het wel raar.

mijn ouders mogen dan misschien rijk zijn en ik krijg meestal alles wat ik wil maar alsnog hebben ze bij mijn geboorte al een bepaalde som weggezet voor mijn studie, voor als er iets met ze zou gebeuren ofzo.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 07:58
Verwijderd
Citaat:
halve banaan schreef op 30-05-2003 @ 01:02:
En zo kan je steeds verder gaan met verklaringen. Maar zoals al duidelijk was ik kan niet van mijn standpunt gebracht worden.
En ik ook niet.

Citaat:
KBrink schreef:
al zijn ze dan niet rijk ze kunnen wel wat opbouwen ik bedoel een klein bedrag elke maand is na 17/18 jaar al heel wat.
Er zijn natuurlijk altijd onvoorziene omstandigheden en sommige mensen kunnen gewoon niet 20 euro in de maand missen.
maar als ze het geeneens proberen vind ik het wel raar.

mijn ouders mogen dan misschien rijk zijn en ik krijg meestal alles wat ik wil maar alsnog hebben ze bij mijn geboorte al een bepaalde som weggezet voor mijn studie, voor als er iets met ze zou gebeuren ofzo.
Maar als je ouders echt niet rijk zijn, dan valt er weinig te sparen, dan moeten ze om te kunnen leven al elk dubbeltje omdraaien en zelfs dan hebben ze nog te weinig geld om het eind van de maand te halen. Wat je zelf dus al schrijft.

Mijn ouders hebben geen geld voor mij apart gezet, ik zou niet precies weten waarom niet...als er iets met ze gebeurd hebben ze wel een spaarrekening met geld ed en ze zijn tiendubbel verzekerd, maar er is geen geld specifiek voor mij. Waarom zouden ze ook, het is hun geld en ik heb ook nog twee zusjes rondlopen. Ik denk ook dat dat uit maakt, of je enigkind bent of dat je nog broertjes/zusjes hebt.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 18:23
drumster
drumster is offline
Ik vind die slogan echt nergens op slaan.
Ik zit op school in Ede-Wageningen en woon in Haarlem. Ik ben 4 uur per dag aan het reizen en in het weekend heb ik echt tijd nodig om wat uit te rusten. Ik zit dus wel in geldnood want ik heb geen baantje maar lui ben ik echt niet!
Oud 30-05-2003, 19:35
NN
NN is offline
Ik ben student en heb geen baan. Wel zet ik mij belangeloos in op facultair en universitair niveau voor mijn medestudenten en zodoende heb ik ook niet echt de tijd om te werken. Ik hoef niet te klagen over mijn financiële situatie, maar dat is met name omdat ik nog thuis kan wonen (nabij studie) en geen ouders heb in bijvoorbeeld een bijstandssituatie.

De stelling van de opener van deze discussie vind ik onzinnig. Studenten die niet kunnen terugvallen op hun ouders en wel een dure kamer moeten huren kunnen nooit rondkomen van het schamele IBG-geld en zijn dus genoodzaakt te werken en dat komt niet tengoede van hun studie/opleiding.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 02:00
S. Swaenenburgh
S. Swaenenburgh is offline
Hee sorry,

maar studenten hebben geen gebrek aan tijd, maar wel aan geld. Ook al werk je superlang of superveel (lang niet iedereen krijgt een goedbetaalde baan als telefonische enqueteur), geldproblemen blijven aan de orde van de dag. Daarbij speelt mee het hebben van een decadente hockeyvriendin die louter struisvogelbiefstuk en rosé tot zich wil nemen (niet uit persoonlijke ervaring ofzo hoor )

Punt is dat je aan tijd overhoudt, gek word je ervan. Geld komt binnen, kosten blijven enorm, vooral als je een gezin met 3 pleegkinderen moet onderhouden van een salaris van €3,82 per uur naast je studie (alweer niet uit eigen ervaring overigens).
Maar jij met je golf als hobby, en constante dronkenschap: leer ethische gedragsnormen, er zijn betere manieren om jezelf te profileren/uiten, okay?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 09:54
ekki
ekki is offline
In oktober wordt er een onderzoek van het NIPO in de Elsevier Studenten special gepubliceerd en daar staat denk ik ook in hoeveel tijd mensen gemiddeld aan hun studie besteden. Misschien leuk om tegen die tijd 'ns naar te kijken.
Oud 04-06-2003, 09:32
Verwijderd
Interessante discussie hier.
Helaas heeft de topicstarter een beeeeeetje een verkeerd beeld van de studerende mensen hier.
IK heb het zelf erg goed (en ben daar ook iedere dag weer blij mee)
Omdat ik thuis woon krijg ik een klein bedrag aan stufi per maand (ik geloof iets van 69 a 70 euro)
Via mijn vaders werk krijg ik nog een maandelijks bedrag van 71 euro.
Ik krijg dus ongeveer 140 euro per maand waar ik mijn collegegeld en soms ook mijn boeken van kan betalen. Ik heb het geluk dat ik zelf niet al te veel boeken hoef te kopen. De meeste van mijn docenten schrijven zelf bundels die je moet uitprinten. Daar heb je dus alleen de kosten van het printen wat behoorlijk scheelt.
Mocht ik niet rondkomen dat zijn mijn ouders zo vriendelijk om bij te springen.
Ik ga zelf niet uit omdat ik daar niet echt van hou. verder werk ik 1 avond en 1 middag in de week. De rest van de tijd ben ik bezig met mijn studie of met andere dingen (waaronder ook surfen op het internet ed.)
Kosten van het internet moet ik zelf betalen (wat ik niet meer dan redelijk vind)

Ik heb het in vergelijking met andere mensen hier op het forum heel makkelijk, en ik heb ook veel respect voor mensen die het minder hebben en dus gewoon hard moeten werken om hun studie te bekostigen. Dus als die een keer zeuren dat hun geld op is vind ik dat ze daar het grootste recht toe hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten