Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2003, 15:47
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 31-05-2003 @ 16:28:
nou, mijn moeder studeert nog geestelijke gezondheidswetenschappen. meervoudige-persoonlijkheidsstoornis staat niet meer apart vermeld in de DSM en kAn schizofrenie zijn. andersom, schizofrenie betekend dus niet dat je een meervoudige-persoonlijkheidsstoornis hebt.
Zover ik weet is een gespleten persoonlijkheid van een geheel andere aard dan schizofrenie. De vergissing komt omdat het woord 'gespleten geest' betekend, maar dat kan ik fout hebben.
DSM is geen wonderboekje en heeft niet alle waarheid in pacht, maar zoals Mathfreak al zei is het inderdaad 'Dissociatieve Identiteitsstoornis' (DIS) tegenwoordig (vroeger stond het bekend als 'Meervoudig Persoonlijkheid Stoornis' (MPS) dacht ik) en het staat niet onder Schizofrenie in DSM-IV (nu ik er over na denk weet ik eigenlijk niet meer of die er inderdaad wel in staat).
Dus bij Schizofrenie verlies je contact met de realiteit en met DIS heb je twee of meer geheel verschillende persoonlijkheden

maar goed, ik kan er makkelijk naast zitten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2003, 16:20
snarl
snarl is offline
hm, weer wat geleerd vandaag. ik wist wel dat het iets anders was maar dit nog niet.

contact verliezen met de realiteit - je leeft dus in een fantasiewereld?
Oud 31-05-2003, 16:50
Tjaslon
Tjaslon is offline
Niet precies mithril, maar ik weet er ook niet meer zo veel van af. Hier staat het wat netter uitgelegt.
Een gespleten persoonlijkheid is dus 'Dissociatieve Identiteitsstoornis'. Een Dissociatieve stoornis is dacht wanneer samenwerkende functies zoals iemand zijn bewustzijn en geheugen is verminderd of verbroken. Denk bijvoorbeeld aan wanneer er iets ernstigs gebeurt en je raakt (vaak tijdelijk) in een soort van trance.
Maar ook dat kan ik fout hebben

Ps DIS staat dus wel in DSM. Tussen vijf andere dissociatieve stoornissen. De moeder van me blackrose had ook gelijk ik citeer 'Er zijn psychosen beschreven die primair dissociatief van aard zijn'
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 17:44
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 31-05-2003 @ 16:47:
Zover ik weet is een gespleten persoonlijkheid van een geheel andere aard dan schizofrenie. De vergissing komt omdat het woord 'gespleten geest' betekend, maar dat kan ik fout hebben.
Integendeel. Je hebt het precies bij het rechte eind.

Citaat:
Tjaslon schreef op 31-05-2003 @ 16:47:
DSM is geen wonderboekje en heeft niet alle waarheid in pacht, maar zoals Mathfreak al zei is het inderdaad 'Dissociatieve Identiteitsstoornis' (DIS) tegenwoordig (vroeger stond het bekend als 'Meervoudig Persoonlijkheid Stoornis' (MPS) dacht ik) en het staat niet onder Schizofrenie in DSM-IV (nu ik er over na denk weet ik eigenlijk niet meer of die er inderdaad wel in staat).
Dus bij Schizofrenie verlies je contact met de realiteit en met DIS heb je twee of meer geheel verschillende persoonlijkheden

maar goed, ik kan er makkelijk naast zitten
Ook hier heb je het precies bij het rechte eind. MPS staat inderdaad voor meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Ik ken de DSM-IV alleen van naam, maar het feit dat DIS niet onder schizofrenie vermeld staat duidt er eveneens op dat het hier om 2 totaal van elkaar verschillende dingen gaat.
Oud 31-05-2003, 17:56
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 31-05-2003 @ 18:44:
Maar het feit dat DIS niet onder schizofrenie vermeld staat duidt er eveneens op dat het hier om 2 totaal van elkaar verschillende dingen gaat.
Note voor topic starter: de definities van schizofrenie (eigenlijk van elke geestesziekte) veranderen van tijd op tijd, ik kon me vaag herinneren dat homofolie vroeger ook in DMS stond beschreven als een geestesziekte. De criteria in DMS zijn dan wel het meest gangbare, maar het is alsnog geschreven door een paar (vooraanstaande, Amerikaanse) psychologen: het is hun mening.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 19:19
Verwijderd
Citaat:
Tjaslon schreef op 31-05-2003 @ 18:56:
Note voor topic starter: de definities van schizofrenie (eigenlijk van elke geestesziekte) veranderen van tijd op tijd, ik kon me vaag herinneren dat homofolie vroeger ook in DMS stond beschreven als een geestesziekte. De criteria in DMS zijn dan wel het meest gangbare, maar het is alsnog geschreven door een paar (vooraanstaande, Amerikaanse) psychologen: het is hun mening.
hmmmz, je zegt nu wel dat is hun mening, maar wat is schizofrenie nou meer dan een naam gegeven aan bepaalde symptomen, dat moet je afspreken wanneer iemand zo is, waneer iemand dusdanig problemen heeft dat het schizofrenie wordt genoemd en niet andersom, dat schizofrenie bestaat maar dat niemand weet wat het is... (ik hoop dat je me begrijpt).
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 19:57
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
hmmmz, je zegt nu wel dat is hun mening, maar wat is schizofrenie nou meer dan een naam gegeven aan bepaalde symptomen
Het is geen taal probleem, hoewel schizofrenie natuurlijk gewoon een erg ruime verzamelnaam is heeft het toch een aantal mogelijke oorzaken en een aantal mogelijkheden manieren om het 'op te lossen'. Je zou als dokter
ook ineens alles een neurologisch probleem kunnen noemen: een bot breuk, bloed armoede etc. Het is natuurlijk maar een naam, en 'een neurologische' aandoening is ook gewoon 'maar' een verzamel naam?
Maar goed, ook hierbij geld: ik kan er naast zitten.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 11:16
snarl
snarl is offline
hoi,

ik heb iemand (niet goed) gekend, hij was ook schizofreen. hij voelde ratten over zijn borst lopen (die er dus niet waren) en hij kreeg van stemmen in zijn hoofd vaak opdracht zelfmoord te plegen, wat hij uiteindelijk ook gedaan heeft.

maar hoe zou je dit dan noemen? men heeft mij verteld dat hij schizofreen was, maar als ik lees wat hier staat is dat dus niet helemaal zo. en aan mij is ook niet alles verteld over die man.
Oud 01-06-2003, 11:24
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
mithril schreef op 01-06-2003 @ 12:16:
hoi,

ik heb iemand (niet goed) gekend, hij was ook schizofreen. hij voelde ratten over zijn borst lopen (die er dus niet waren) en hij kreeg van stemmen in zijn hoofd vaak opdracht zelfmoord te plegen, wat hij uiteindelijk ook gedaan heeft.

maar hoe zou je dit dan noemen? men heeft mij verteld dat hij schizofreen was, maar als ik lees wat hier staat is dat dus niet helemaal zo. en aan mij is ook niet alles verteld over die man.
dan heb je niet goed gelezen, dit is volgens mij een vorm van schizofrenie
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 15:38
snarl
snarl is offline
oke. ja, klopt
Reageren

Regels voor berichten