Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Iets dergelijks is wel eens in een laboratorium gedaan. Een kleine ruimte was afgekoeld tot het absolute 0 punt (0 k of -273 C) Door die gekoelde en bewegingloze ruimte werden toen hete deeltjes geschoten met veel energie. Deze deeltjes bleven nog een kleine tijd energie uitstralen voordat ze volledig 'bevroren'. Eigenlijk klopt het dus niet helemaal.
||
Citaat:
Ik relateer tijd aan het opvolgen van gebeurtenissen. Actie -> reactie, zal ik maar zeggen. Of ik definieer het zo, kan ik misschien beter zeggen. Bovendien geloof ik nooit (en heb ik ook wel is gelezen in N&T dacht ik) dat absoluut 0 graden Kelvin is gehaald. 0,001 graden misschien, maar 0 niet. Dat kan niet, want er zijn ook allerlij andere deeltjes in die ruimte, denk aan neutrino's. Denk aan de elektronen die nog wel bewegen. Onmogelijk dus, en daarom is het ook een gedachte experiment (= antwoord op GinnyPig, geen id waar de energie naartoe gaat, maar dat doet er ook niet toe denk ik).
||
Citaat:
||
Citaat:
En als je een vacuum balletje maakt, dan nog zit er allerlij straling in die ervoor zorgt dat het geen 0 kelvin wordt. ...Mijns inziens...
||
Citaat:
![]() Edit: Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat tijd niet meer bestaat, of er in iedergeval niet meer toe doet als er geen gebeurtenissen meer plaats vinden, als je het zo bekijkt heb je inderdaad gelijk. Maar of je dan ook van een volledige afwezigheid van tijd kan spreken betwijfel ik.
Laatst gewijzigd op 12-07-2003 om 01:29. |
![]() |
||
Citaat:
maar dat is wel heel snel gedacht (denk ik ![]()
||
Citaat:
|
volgens mij was de theorie dat het heelal zich na de oerknal uitdeint, van heel snel tot langzaam tot niet...en dan weer terug gaat, van langzaam tot heel snel, tot er wéér een "oerknal" ontstaat (hoge concentratie gassen, deeltjes en vooral energie. Dit verklaart dan ook gelijk de vraag van mensen die zeggen: wat was er dan voor de "oerknal" (hoewel je natuurlijk af kan vragen waar, wanneer en hoe het ooit is begonnen), maar misschien is dat menselijk kortzichtigheid, dat alles een begin en eind moet hebben, vandaar dat we ook neit kunnen begrijpen dat het heelal "oneindig" is. Wat het theoretisch ook weer neit kan zijn wil het expanderen en vervolgens weer imploderen etc. etc. etc. ... hmmm...ik laat het voor wat het is, vergeleken met zo'n hele cycli leef ik maar minder dan een 1000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 000000ste deeltje van zo'n cycli, dus....neit de moeite waard om me er druk over te maken...
||
Citaat:
@Duyvel: Ik leef sowieso idd bij de gedachte dat er geen tijd is als er geen gebeurtenissen zijn. Tsja. Wat heeft tijd dan nog voor nut? En dan is die 'relative' tijd idd absoluut geworden. Want ten opzichte van wat je het ook meet, je zal telkens dezelfde waarde krijgen, bij wijze van spreken. Tis puur speculeren eigenlijk...
||
Citaat:
![]() Maar tijd heeft wel degelijk met wetenschap te maken. Alleen niet zo erg met de wetenschap waarin het gaat in deze topic, namelijk de oerknal. Wat ik alleen probeerde duidelijk te maken is dat het ontbreken van tijd alleen gerelateerd aan gebeurtenissen in een eindige ruimte kan plaats vinden, terwijl het ontbreken van tijd als gevolg van de relativiteitstheorie in de oerknal-singulariteit niet langer in een eindige ruimte kan plaatsvinden. Alle grootheden naderen dan naar oneindig. Maar het principe is, in grote lijnen, hetzelfde.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[ANW] oerknal activiteit verzinnen benzema0318 | 3 | 31-10-2013 18:21 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Aarde: oerknal of in 7 dagen?? Stanley | 332 | 19-01-2009 07:19 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |