Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2003, 12:19
-niels-
-niels- is offline
Citaat:
Morgan schreef op 15-07-2003 @ 12:44:
Tolkien's stijl is een heel stuk beter dan die van Feist, zijn manier van uitwerken ook, en zijn personages zijn een stuk interessanter. Hij schreef ook geen fantasy; hij schreef een mythologie van een nietbestaand continent gebaseerd op Europa.
Langdradig? Dat ligt dan maar aan je smaak. Ik heb geen moeite gehad om er doorheen te komen. Bovendien is het boek geschreven rond de jaren dertig, het is dus te verwachten dat het taalgebruik wat ouderwets is.
Nah als 't geen fantasy is moeten we de schrijvers ook niet vergelijken he

En idd, de schrijfstijl is ouder, dus daar kan 't "saaie" van komen, maar dat neemt niet weg dat 't verhaal ook niet alles is...
daarbij moet ik wel zeggen dat het gehele verhaal bij Feist ook wat meer pagina's omvat
Oud 15-07-2003, 12:26
Aurora
Aurora is offline
De Donkere Toren serie van Stephen King is echt ge-ni-aal.

En natuurlijk de Poort des Doods serie van Weis & HIckman, maar die is hier al een aantal keer genoemd.
Oud 15-07-2003, 12:38
Flærynn
Flærynn is offline
Lees erg veel fantasy en soms ook science fiction;
goede boeken zijn toch wel van
-Margaret Weiss en Tracy Hickman
-Jack Vance (Heeft ook veel fantasy boeken zonder science erin!Vertelt zijn verhalen wel op een heel andere manier dan de meeste andere fantasy-schrijvers)
-Tolkien (Wie hem niet?)
-Feist
Oud 15-07-2003, 12:48
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
N*A*Shezbaernon schreef op 11-07-2003 @ 18:25:
M. Zimmer-Bradley, die heeft een hele serie over de wereld 'Darkover', alleen betwijfel ik dat het ook naar het Nederlands vertaald is, dus zou je het in het Engels moeten doen (nix ernstigs verder, het origineel is toch meestal 100x beter dan de vertaling)
Er zijn er in ieder geval twee in het Nederlands vertaald, die heb ik zelfs uit de bieb gehaald... Eeehm dat was geloof ik Haviksvrouwe en Vrouwe der stormen... oid.
Oud 16-07-2003, 14:27
Daniel
Daniel is offline
Goede fantasy:

A Song of Ice and Fire, door George RR Martin.
Deze serie bevat al 3 boeken: A Game of Thrones, a Clash of Kings, a Storm of Swords.
Er komen er nog 3.
Dit vind ik een van de beste fantasy die er is.
Voor een goede recensie check: http://www.westeros.org/Citadel/Books/Martin01a.html

A Tale of the Malazan Book of the Fallen, door Steven Erikson
Er zijn al 4 boeken uit; totaal komen er tien, en deze schrijver slaagt erin ieder jaar een nieuw boek uit te brengen.
Deze serie is zeker niet gemakkelijk te lezen; vooral in het eerste boek heb je het idee dat je een hoop informatie mist, maar uiteindelijk wordt alles duidelijk.
Voor meer info over het verhaal: http://www.sfsite.com/06a/gard58.htm

Verder heb je Memory, Sorrow&Thorn, door Tad Williams; een trilogie die al wel af is,
the Wheel of Time, door Robert Jordan etc. etc.

Zoals je wel ziet lees ik de meeste fantasy gewoon in het engels; de meeste vertalingen doen het originele verhaal geen eer aan...
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 18:07
alkfjd
alkfjd is offline
[QUOTE]Morgan schreef op 29-06-2003 @ 20:28:
[B]Er zijn weinig goede fantasy-boeken in Nederland, alleen de populairste worden vertaald en vaak ook nog eens slecht.

Goeie fantasy boeken zijn ook nog beter in het Engels, als ze vertaald worden worden ze meestal waardeloos. Vooral de kronieken van Belgarion (The Belgariad/th) en de kronieken van Mallorea (The Mallorean).
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 09:35
Joostje
Joostje is offline
Tolkien - De Silmarillion
Terry Pratchett- alles
Tad Williams - Staartjagers Zang
Mervyn Peake - Ghormenghast (fantasy?)
C.S. Lewis- De Narnia serie
Oud 13-08-2003, 10:36
Verwijderd
Citaat:
-niels- schreef op 15-07-2003 @ 13:19:
Nah als 't geen fantasy is moeten we de schrijvers ook niet vergelijken he

En idd, de schrijfstijl is ouder, dus daar kan 't "saaie" van komen, maar dat neemt niet weg dat 't verhaal ook niet alles is...
daarbij moet ik wel zeggen dat het gehele verhaal bij Feist ook wat meer pagina's omvat
Nou is Tolkien ook vrij dood, dus daar kunnen we ook niet meer van verwachten :]
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 22:53
Rareware
Rareware is offline
Citaat:
Daniel schreef op 16-07-2003 @ 15:27:
Goede fantasy:

A Song of Ice and Fire, door George RR Martin.
Deze serie bevat al 3 boeken: A Game of Thrones, a Clash of Kings, a Storm of Swords.
Er komen er nog 3.
Dit vind ik een van de beste fantasy die er is.
Voor een goede recensie check: http://www.westeros.org/Citadel/Books/Martin01a.html

Ja die is ook erg goed. Ik heb hem in nederlands gelezen, want bij de plaatselijke bibliotheek hier heb je helemaal geen engelse fantasy boeken. En om ze nou te kopen vind ik ze iets te duur.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 17:52
Firefly182
Firefly182 is offline
Alle boeken van Bridget Wood zijn echt gaaf, het begint met 'Heer der Wolven' over de verbannen hoogkoning van het Oude Ierland. Topboek!!! Het vermengt de legendes van Ierland(halfmensen,duistere magiers enz.) met de Mens, die vrijwel in alle boeken de hulp moeten bieden aan de Hoogkoning of Hoogkoningin. En elk boek is echt apart, niet cliche door het feit dat steeds weer een mens de Hoogkoning op de troon kan zetten. Echt geweldig, zo levendig verteld.

Vrouwe der Stormen vond ik ook wel goed, van M. Zimmer-Bradley, zoals al gezegd was.

Ik heb het eerste boek van Katharine Kerr ook gelezen, van de Deverry Saga. Was goed te lezen!

Ik heb ook 'De Magiers van Nexus' gelezen, geen idee meer van wie 't was. Maar tis een dik boek, en 't heeft geen einde. Daar baalde ik echt van, want het is een spannend verhaal
Oud 24-08-2003, 11:56
Verwijderd
inderdaad in de poort des doods reeks (weis en hickman) ben ik nu bezig , zit momenteel aan boek 5 chaos-schepper
en is goed uitgewerkt fantasy !
wat ik ook grappig vind in deze boeken is zifnab , die vaak grappig zinspeeld op gandalf die zijn 'grote voorbeeld'' is . al bij al wel duistere boeken .
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 06:35
Geranium-Tulp
Geranium-Tulp is offline
En Maskers van Stravaganza? Heeft iemand dat gelezen? Das ook leeeeuk! Van Mary Hofman ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten