![]() |
|
![]() |
Wat zij bedoelt is dat je de gewoonte om naar de dokter te gaan op jonge leeftijd moet aanleren, omdat je niet meer gaat als je ouder wordt.
Dat is kolder. Ik ga , nu ik ouder ben, gemakkelijker en vaker naar de dokter als er wat is dan toen ik jong was. Nogmaals, ik ga alleen als er wat is, als ik wat vermoed of als ik ergens meer risico voor loop. Bij ons in de familie zitten moedervlekken die kwaadaardig worden. Ik laat de mijne dus preventief ruimen. Dat is mijn risico-aandoening. Baarmoederhalskanker op je achttiende is echt een verwaarloosbaar klein risico. Ik vind het een beetje hypochonderachtig om dat te laten nakijken, temeer omdat je alle andere sluimerend verlopende ziektes niet controleert. Het is een gewoonte. Het is het idee dat je dat moet voor je eigen bestwil. Maar het is niet nodig, netzomin als het nodig is om jezelf jaarlijks op keelkanker, botkanker, huidkanker, leukemie of wat voor kanker dan ook te laten controleren. Kanker is een aandoening die pas op leeftijd ontstaat. Het is een spontane genmutatie. Kinderkanker komt heel jong opzetten, is meestal leukemie, trouwens. Andere kankersoorten komen niet op je achttiende, maar op je dertigste, zoals BMK, of op je vijftigste, zoals longkanker. Daar hoef je dus voordien niet op te gaan testen, tenzij het erg in de familie zit. Kanker is wel degelijk een familiaire aandoening. Ik heb niets tegen preventief onderzoek, maar dan wel met een reden. Heeft je moeder BMK gehad, of je tante? Dan kun je het overwegen. Anders is het onzin. En zelf kun je het risico nog verkleinen, door gezond te leven. Als je geen longkanker wilt, moet je niet gaan roken, maagkanker komt door ongezond eten, leverkanker door drank, BMK door wisselende contacten zonder condoom.
|
Poesiefox, allemaal argumenten die misschien wel kloppen, maar de situatie *is* nu eenmaal anders... preventieve onderzoeken zijn in België één van de hoekstenen van de gezondheidszorg, en met succes denk ik (bugettair gesproken)... maar goed, nogmaals, deze discussie gaat over iets helemaal anders dan de oorspronkelijke vraag.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat kanker pas 'op leeftijd' komt, ben ik het niet mee eens. Er zijn wel degelijk veel kinderen/jongeren die het het hebben of het gehad hebben en die hadden echt niet allemaal leukemie. Maar om je preventief op alle soorten kanker en alle andere ziektes die er bestaan te laten testen ed (wat ze denk ik niet bedoelen met preventief laten onderzoeken (maar ja, waar moet je je dan op laten onderzoeken?)) is idd nogal overdreven en onmogelijk. Plus alle ziektes waarvan ze het bestaan nog niet weten of nog niet weten hoe ze vast te moeten stellen ed. Ik vind eigenlijk dat we ook maar preventief één keer per jaar naar een psycholoog moeten, dan worden depressies, persoonlijkheidsstoornissen, eetstoornissen, enz. ook in een vroeger stadium vastgesteld en daardoor makkelijker behandelbaar.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Kom op, allemaal ieder jaar vanaf de geboorte HE-LE-MAAL onderzocht worden, lichamelijk en geestelijk. Op safe spelen.
Hm, doen we dat niet al, maar dan indien er een aanleiding toe bestaat en de controle zinvol is? Consultatieburo en schoolarts, voor de jeugd. Jeugd is een risicogroep, omdat ze in de groei zijn en omdat aangeboren defecten zo makkelijk opgespeurd kunnen worden. Vroeger: TBC beveolkingsonderzoek, toen dat nog veel voorkwam. Keuring voor militaire dienst, voor de algehele fysieke gesteldheid. Tandarts, tanden zijn zwak en gaten ontwikkelen zich heel snel en zijn goed op te sporen in het beginstadium. Bevolkingsonderzoek BMK en borstkanker van af dertig resp. vijftig jaar, want dat zijn de risicoleeftijden. En een laagdrempelige gezondheidszorg, zodat iedereen voor iedere dwarszittende scheet de deur bij de dokter platloopt. Goede nacontrole voor mensen die ooit iets gehad hebben, omdat kanker de neiging heeft om terug te keren. Lijkt mij persoonlijk wel voldoende. Controleren op SOA hoeft niet eens bij de gynaecoloog: een simpel bloedtestje is ook genoeg. Het uitstrijkje is niet voor SOA onderzoek, maar voor kanker.
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
Wat levert een inwendig onderzoek op aan informatie als je aan de pil wilt? Dat je een gat hebt en een baarmoeder. Ja, dat wisten we al. Voor pilonderzoek heeft het totaal geen zin. De pil is namelijk geen risicoverhogende factor voor gynaecologische problemen. Integendeel, het beschermt juist tegen BMK! En onvruchtbaarheid hou je er ook al niet aan over, en al was dat wel het geval, dan komt dat niet aan het licht door een speculum tussen je benen of een voelende meneer. Dan geeft een bloedtestje meer informatie.
Het is een routinecheck geworden, maar levert geen bruikbare informatie op.
||
![]() |
Citaat:
![]() Die mijne vroeg niet eens hoe veel ik woog ! Alleen of we trombose of borstkanker in de familie hebben. Maar dat is dus echt niet genoeg ... er zijn ook andere redenen waarom de pil schadelijk kan zijn en die zo ontzettend veel kwaad in je lichaam aan kan richten, maar daar komen ze zo alleen met vragen echt niet achter. Je hoeft het namelijk niet eens te weten ! En zoals ik al ergens geschreven had, mijn moeder zou daardoor een niercollaps krijgen en levenslang aan dialise zitten. Dan zeg je, ja pech ... Ja, pech, dat wel. En je kunt wel zeggen dat het bij maar 0.01% van alle meisjes is, want ik weet niet hoe vaak het voorkomt dat een meisje uit een of andere reden niet aan de pil mag, maar feit is dat ALS er zo'n geval voorkomt, er met vragen echt NIX wordt opgelost en het meisje daarna mooi in de shit kan zitten. En met je hypothese over meer zwangerschappen ben ik het niet eens ... In Tsjechie heb je zo'n onderzoek dus standaard voorafgaand aan de pil, en denk je dat we meer tienerzwangerschappen hebben dan in Nederland ? Nou, niet echt nee. Ik denk dat in Nederland eerder het probleem zou zijn, dat de meesten niet de nut ervan zouden inzien (zoals jij bijvoorbeeld ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Je moeder heeft toch een nierkwaal? Hoe komen ze daar achter door een inwendig GYNAECOLOGISCH onderzoek? Hooguit is het toeval, dat het tijdens het onderzoek in het gesprek "viel", en dat ze toen ook een nieronderzoek hebben gedaan. ( kan met alleen bloedprikken) Trombose is de enige gevaarlijke bijwerking van de pil als je rookt, tenminste, verder krijg je er niks gynaecologisch van. Nogmaals: met bloedprikken kunnen ze honderd keer zoveel zien dan met een inwendig onderzoek.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Hij vertelde me dat zulke onderzoeken wel voor een andere reden heel goed zijn en dat is seksueel misbruik. Op die manier komt dat eerder naar voren. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Mijn moeder heeft alleen op d'r veertigste een onderzoek gehad... Ik nog nooit, ook niet toen ik aan de pil ging.
Vroeger was het in Nederland ook normaal dat je dan door een gynaecoloog werd onderzocht, maar het is dus helemaal niet nodig. In sommige landen gaan meisjes vanaf hun 15de of 18de elk jaar op controle, in Nederland zie je dat eigenlijk niet, alleen een onderzoek op je veertigste... Mij lijkt het ook erg gek om zo'n onderzoek te hebben, maar een gyneacoloog heeft er voor gestudeerd en doet niets anders.. dus die zal wel iets gewend zijn en het helemaal niet raar vinden... ook niet als je een beetje nerveus bent ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Baarmoeder zelf zie je niet, eierstokken niet, eileiders niet. Daar heb je echo's voor nodig. Dat lijkt me dan een nuttiger onderzoek.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat stond iig op een poster bij de huisarts. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Poesiefox heeft gewoon gelijk, zo'n onderzoek is niet nodig als je geen klachten hebt.
|||
Citaat:
Citaat:
||
[QUOTE]mathfreak schreef op 12-07-2003 @ 19:19:
Dat is wel zo, maar mijn punt was en is dat er altijd een reden kan zijn om zo'n onderzoek wel uit te laten voeren, al was het alleen maar ter geruststelling dat alles in orde is. [QUOTE] Ja maar je kan dan wel voor alle mogelijke kwalen een onderzoek gaan uitvoeren, dan blijf je aan de gang. Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Math, ging jij op je achttiende voor de zekerheid naar de uroloog om je prostaat en je ballen te laten controleren? Of had je nergens last van en functioneerde alles naar behoren en had je geen reden om zeker te willen weten dat alles in orde was daar beneden, omdat je dat zelf allang wist. Waarom zouden meisjes van die leeftijd dan wel naar de dokter? Oh, en even voor alle duidelijkheid: de routine-pil controle is afgeschaft nadat uit twintig jaar van deze onderzoeken duidelijk werd dat het aan de pil zijn geen enkele nadelige invloed had op de gynaecologische gezondheid van de vrouwen in kwestie. De eerste generatie pillen had nog wel bijwerkingen, maar de sub 50 tabletten die nu worden voorgeschreven hebben geen invloed. Sommige sub dertigpillen bleken een verhoogde kans op trombose te geven bij rokende vrouwen, maar ja, dat komt weer niet naar voren bij een inwendig onderzoek. Ontopic: hoe het is? Op zijn best voelt het oncomfortabel, en genant. Als je pech hebt en geen kut als een hooischuur is het ronduit pijnlijk, die metalen klem. Er mag voor een uitstrijkje geen glijmiddel gebruikt worden. De randjes zijn scherp, en hij wordt er effe zonder pardon ingedouwd. (Het is niet dat een dokter aan voorspel doet.) En daarna doet hij hem open, en als hij er dan nog niet diep genoeg inzit, voel je het scheuren. Oh, sorry, zegt de lul dan, ik zal hem niet helemaal openzetten. Lastig voor hem natuurlijk, maar da;s dan jammer. Jezus, doe dat meteen. Ik heb nog geen drie kinderen gehad! Toucheren, dus onderzoek met zijn handen, is absoluut niet pijnlijk. Hij gebruikt dan wel glijmiddel, en is ook heel voorzichtig. Eerst een vinger, dan twee, als je er om vraagt. Sommigen zijn bang dat je dat te sexueel vindt, maar vraag er maar wel om. Twee tegelijk erin is zonder op zijn minst een zoen van te voren niet echt prettig.
Laatst gewijzigd op 13-07-2003 om 00:09. |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 13-07-2003 om 11:15. |
![]() |
|
ik vind het ook een beetje onzin om een inwendig onderzoek te laten doen als je nergens last van hebt en geen behoefte hebt om het te laten doen. Maar ik vind het wel goed dat ze vast een onderzoek instellen als je de risicoleeftijd gepasseerd bent om baarmoederhalskanker te krijgen.
Voor de pil is zo'n onderzoek naar mijn idee al helemaal niet nodig, want het enige waar de pil evt risico voor kan geven is trombose (dan is er iets fout met je bloedstolling (zijn allemaal verschillende factoren waardoor er met hormonen iets fout zou kunnen gaan en je een bloedprop kan krijgen) en dat komt vaker voor dan baarmoederhalskanker (heb het zelf ook) daarom ben ik wel voorstander van een bloedonderzoek (in elk geval aangeraden) als er enige indicatie is dat problemen met de bloedstolling is in de familie. Dan weet je nl in elk geval welk risico je loopt als je aan de pil gaat of andere hormonen neemt voor anticonceptie en kan je zelf beslissen of je dat risico wilt nemen.
|
![]() |
Hey,
Ik ben 14 jaar bijna 15 en moet van mijn mama binnenkort ook voor de eerste keer naar de gynaecoloog voor mij pil. Ik heb alleen een beetje schrik dat hij gaat zien dat ik ontmaagd ben en daar iets van gaat zeggen. Is er een onderzoek nodig als je alleen gaat voor je pil?! En zo ja, wat doet hij dan percies? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Je huisarts kan wel vragen of je al seksueel actief bent, zodat hij of zij je wat extra uitleg kan geven over veilig gebruik van de pil, voor volledige bescherming. Maar alle informatie staat ook in de bijsluiter, dus je hebt die uitleg niet echt nodig. Waarom wil je moeder je aan de pil hebben?
|
![]() |
heey
2 van mijn zussen zijn zwanger geraakt als ze nog thuiswoonden. Mijn mama weet zelf niet dat ik geen maagd meer ben, maar ik ben wel al eens bij een jongen blijven slapen. Toen ze dat te weten kwam was ze redelijk boos. Overlaatst zei ze nog tegen me je gaat niet buiten tot je 16 bent en de pil hebt. Mijn zussen kregen ook allemaal hun pil op hun 16de. Ik had er wel al eens over gepraat omdat ik redelijk veel last heb van mijn menstruatie, maar gisteren zei ze plots dat ik mee moest als mijn zus op controle ging bij de gynaecoloog. Ik vroeg waarom en dan zei ze voor u pil. Maar als die een onderzoek doet, zie ik dat niet zitten. Als die gynaecoloog daar iets van gaat vragen waar mijn zus bijzit dan weet mijn mama het ook direct. 1 voordeel... als ik nu al aan de pil zit dan, dan mag ik mss sneller terug naar buiten ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Daarvoor hoef je echt niet naar de gynaecoloog en ook geen lichamelijk onderzoek te hebben ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
heey,
zou ik wel kunnen zeggen tegen haar, maar denk niet dat het zou helpen want ik ben wel al een paar keer meegeweest naar de gynaecoloog, natuurlijk niet voor een onderzoek. & inderdaad zou erg zijn moest hij er altijd mensen bij moeten nemen. als ik dan toch perce meemoet van mijn mama zal hij dan gewoon die pil voorschrijven ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |