Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-07-2003, 18:19
Lord
Lord is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 13-07-2003 @ 15:29:
Soms doe je iets voor een ander waar je zelf helemaal gen zin in hebt, en hoe die die ander zich voelt kan eigenlijk je geen fuck schelen, dan nog komt het om het schuldgevoel te vermijden wat gaat knagen als je het niet doet, omdat het immers zo hoort en van je verwacht wordt.

Da's het über Ich. De moraal, je goed fatsoen, je opvoeding.

Dan doe je iets tegen je zin, zonder aanwijsbaar voordeel voor jezelf of voor een ander waar jij iets voor voelt, enm dan nog is het egoisme: je voorkomt zo het optreden van dat verdomde schuldgevoel.

Ik mag van mezelf pas voor mezelf kiezen als het nadeel voor mij duidelijk groter is dan het voordeel van de ander.

Zelfs als nadeel en voordeel tegen elkaar opwegen voel ik me nog schuldig als ik voor mezelf kies, hoewel ik dat nu een beetje begin te leren. Het is ook een wederkerig iets geworden, de ene hand moet wel de ander wassen. Wie nooit iets voor mij doet, daar geldt de nadeel/voordeelsratio minder streng. Die kan dan doodvallen.

Dat is gezond normaal egoisme, anders word je echt zo'n sukkel die zich naar believen in het ootje laat nemen.
met je Freud-theorieen
Oud 18-07-2003, 22:50
pessimistje
pessimistje is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef op 07-07-2003 @ 20:03:
Waar of niet waar?

Ik ben van mening dat de stelling waar is.
Bijna elke handeling die de mens doet, doet hij in eigen belang, volgens mij.
Zelfs al redt een mens een totaal onbekende zijn leven, is het dan niet onderandere voor de voldoening, de stempel van "held" of iets degelijks te krijgen, al was het maar van zichzelf?

Zeg jullie mening
Ik heb juist een minderwaardig gevoel dus ik laat meestal de andere mensen beslissen.
Dus ik ben de enige niet egoist
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 23:14
jodelie
jodelie is offline
Interessante stelling, heb ik toevallig laatst een heel goed gesprek over gehad. Ik denk wel dat iedereen diep van binnen een egoïst is. Alleen het woord egoïst klinkt zo negatief, maar het hoeft helemaal niet negatief te zijn. Iedereen wil uiteindelijk zelf gelukkig zijn en daar is toch niks mis mee? Zolang het maar niet ten koste gaat van het geluk van anderen...
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 00:25
XLerator
XLerator is offline
Citaat:
jodelie schreef op 18-07-2003 @ 23:14:
Zolang het maar niet ten koste gaat van het geluk van anderen...
... dus moet je rekening met anderen houden...dus ben je niet altijd een egoist.
Oud 23-07-2003, 22:54
Demiurge
Demiurge is offline
Ik geloof dat ieder mens een egoist is, iedereen doet eerst wat het best voor zichzelf is, ookal is dat andere mensen helpen. Je helpt een mens ook om de reden omdat je voelt dat het je plicht is, jij voelt je er goed onder nadat je het hebt gedaan, als jij diegene niet gered/geholpen hebt voel je je vaak ongelukkig daarna.

Ikzelf weet dat ik al mijn keuzes maak met het oog of het goed is voormezelf, daarna kijk ik pas wat de impact op andere kan zijn, als ik iemand anders beledig heeft dat ook een nadelig effect op mijzelf doormiddel van ruzie.

Alles wat je doet komt hoe dan ook terug bij jezelf, je kunt zelf kiezen op welke manier dat terugkomt.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 23:32
Snellius
Snellius is offline
Citaat:
EVIL POEKYBEEST schreef op 09-07-2003 @ 15:48:
ELKE levend wezen is een egoist want het zal er alles aan doen om zelf te kunnen overleven
Welnee, er zijn mensen die voor elkaar door het vuur gaan.
Oud 25-07-2003, 10:22
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 12-07-2003 @ 17:47:
Andere mening dan ik normaal gesproken schreeuw: de mens is niet egoïstisch: zijn genen en ideeën zijn dat.
Wat versta je dan onder een mens?
Oud 25-07-2003, 10:25
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Lord schreef op 17-07-2003 @ 18:18:
Ik ben het niet met deze stelling eens, er zijn genoeg mensen die zichzelf helemaal wegcijferen, die zichzelf zelfs niet genoeg waard vinden om te eten (denk aan anorexia) maar toch andere mensen helpen, en niet uit eigenbelang.
Waarom dan wel? Uit liefde?

Ik ben het tot nu toe met de stelling eens, alles is uit eigenbelang, maar ik kan nog niet goed begrijpen hoe jezelf wegcijferen uit eigenbelang is. Kan iemand me dat misschien uitleggen?
Oud 25-07-2003, 10:46
dark_poetry
dark_poetry is offline
Mee eens iedereen is inderdaad in prencipe een egoist want inderdaad doen mensen veeldingen uit eigen belang.

Dat van dat wegcijferen weet ik niet helemaal trouwens maar volgensmij hebben die mensen een minachting voor zichzelf,en uit eigen belang verwaarlozen ze zich.
Oud 25-07-2003, 19:49
Fortisi
Fortisi is offline
Ik ben het met de stelling eens, zelfs moeder theresa had iets van egoïsme in zich, zíj voelde zich goed door het helpen van mensen, tadáá.

En inderdaad, mensen met anorexia, ze willen dun zijn, en doen alles om dat te bereiken zelfs terwijl ze wéten dat hun familieleden daaraan kapot gaan, helemaal egoïstisch als je het zo bekijkt...
Oud 26-07-2003, 15:08
lovetear
lovetear is offline
Oh ja, natuurlijk. Anorexia doe je niet om jezelf naar beneden te halen, maar omdat je jezelf wilt verbeteren, en dat is wel egoistisch.
Oud 26-07-2003, 17:54
Snellius
Snellius is offline
Ik ben het voorlopig eens met de stelling, maar ik probeer iets te vinden dat duidt op het tegenovergestelde, het zit me namelijk niet echt lekker
Reageren

Regels voor berichten