Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2003, 10:07
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
i'll-be-ok schreef op 11-08-2003 @ 08:31:
als je die partij opricht, maak dan de regel dat mensen die levenslang in de gevangenis zitten getest moeten worden inplaats van die zielige diertjes!
Een beetje grof, maar ik ben het er ergens wel mee eens. Zo spaar je onschuldige dierenlevens, en je krijgt betrouwbare resultaten. Zijn de gevangenen het er niet mee eens? Jammer dan. Dat hadden ze dan maar moeten bedenken vóórdat ze de misdaad ingingen.
Oud 12-08-2003, 19:20
kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 11-08-2003 @ 11:07:
Een beetje grof, maar ik ben het er ergens wel mee eens. Zo spaar je onschuldige dierenlevens, en je krijgt betrouwbare resultaten. Zijn de gevangenen het er niet mee eens? Jammer dan. Dat hadden ze dan maar moeten bedenken vóórdat ze de misdaad ingingen.
yep en ze doen teminste nog wat voor onze samenleving
Oud 17-08-2003, 11:46
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Heel goed Supersanne, ik heb op mezelf ook al emailtjes gestuurd en toen er in de consumentengids stond dat katten werden gebruikt voor de musk in parfums, wat ik echt walgelijk vind heb ik ook al parfummensen gemaild, die natuurlijk niet reageerden, maar goed. En dat lijstje wat in de consumentengids stond houd ik voortaan bij me als ik shampoo ga kopen.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 15:07
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
kaasstaafje schreef op 17-08-2003 @ 12:46:
Heel goed Supersanne, ik heb op mezelf ook al emailtjes gestuurd en toen er in de consumentengids stond dat katten werden gebruikt voor de musk in parfums, wat ik echt walgelijk vind heb ik ook al parfummensen gemaild, die natuurlijk niet reageerden, maar goed. En dat lijstje wat in de consumentengids stond houd ik voortaan bij me als ik shampoo ga kopen.
dat lijstje gaat niet werken, ze deden allemaal alsof hun neus bloedde . Ik ken het verhaal trouwens: ik heb in totaal 8 shampofabricanten gemaild (en counting!) maar ik heb geen ENKEL andwoord gekregen!!! Waarom niet, fabrikanten? hebben jullie soms iets te verbergen?
Oud 18-08-2003, 22:04
kees17
kees17 is offline
Citaat:
kaasstaafje schreef op 17-08-2003 @ 12:46:
Die katten worden er niet voor dood gemaakt, er wordt alleen wat uit een klier weg gehaalt.
Oud 18-08-2003, 23:01
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
kees17 schreef op 18-08-2003 @ 23:04:
Die katten worden er niet voor dood gemaakt, er wordt alleen wat uit een klier weg gehaalt.
Als ik het goed heb, word daar een civetkat voor gebruikt. ff zoeken:

Citaat:
Civetkatten

Een onwelriekend zaakje
Een recent onderzoek van de WSPA in Ethiopië heeft het vermoeden van zeer wrede behandeling van Afrikaanse Civetkatten bevestigd. De uit het wild gevangen dieren worden in te kleine kooien gehouden en misbruikt voor de productie van natuurlijke musk, die het dier afscheidt via zijn geslachtsorganen. Deze musk, ook wel civet genoemd, is een waardevol handelsproduct dat wereldwijd gebruikt wordt als ingrediënt voor dure parfums in de cosmetica industrie. De dieronvriendelijke traditie van de parfumindustrie wordt nu aan het licht gebracht.

De Civetkat
The Afrikaanse civetkat heeft wat betreft grootte en uiterlijk veel weg van de vos. Hij heeft een lange staart met zwarte en witte ringen. Zijn lichaam is lang en lenig en heeft korte poten. De vacht is asgrijs met zwarte vlekken en strepen. Tot voor kort kwamen de civetkatten in geheel Afrika voor, nu zijn ze echter uit een groot gebied verdwenen. Hun leefgebied moest plaats maken voor landbouwgrond voor voedselproductie.

De huisvesting
Om het oogsten van musk te vergemakkelijken worden wilde dieren gevangen en in kooien opgesloten waarin de zich amper kunnen omdraaien. Civetkatten zijn gemiddeld 35 cm hoog en een meter lang en daarmee aanzienlijk groter dan een kat, maar moeten leven in een kooi even groot als een kattenbak. In deze ruimte, waar hij niet eens rechtop kan staan, moet hij de rest van zijn leven bewegen, eten, zijn vacht verzorgen en zich ontlasten. De net gevangen civetkatten, zijn niet eens in staat zich om te draaien tot ze gewicht verloren hebben.

Het aftappen
Ruim één derde van alle dieren die gevangen worden, sterft binnen drie weken tengevolge van ziekte of verwondingen die zijn opgelopen tijdens het vangen en vervoeren van de dieren. De overlevenden zijn niet beter af. Ze leiden een naargeestig leven, dag en nacht eenzaam opgesloten in een te krappe kooi. Om de tien dagen ondergaan ze een beangstigende en pijnlijke ‘behandeling’, waarbij de musk wordt gewonnen. Met een lange stok wordt de civetkat met zijn kop tegen de wand van de kooi gedrukt. Zo, dat hij naar de achterkant van de kooi kijkt. Vervolgens worden de achterpoten en staart van het dier naar buiten getrokken. De staart wordt vastgezet aan het dak van de kooi, waardoor men bij de afscheidingsklier aan de basis van de staart kan komen. De klier wordt dan geopend en er wordt in geknepen totdat de musk eruit loopt. Dit proces, wat enkele minuten kan duren, veroorzaakt soms nare verwondingen en is zeer stressvol voor het dier.

De afnemers
Het is niet geheel duidelijk welke bedrijven zich schuldig maken aan het gebruik van natuurlijke musk. De parfumindustrie doet hierover zeer geheimzinnig uit angst geassocieerd te worden met dierenmishandeling. Tussen 1985 en 1996 werd er 13.678,78 kg musk geëxporteerd uit Ethiopië. Theoretisch gezien zouden hiermee 118.367 miljoen flesjes parfum van 30 ml geproduceerd kunnen worden, wat ongeveer $6,391 miljoen dollar opbrengt. Gelukkig stappen meer en meer producenten over op het gebruik van synthetische musk, maar nog steeds worden er grote hoeveelheden geproduceerd en gebruikt.

Conclusie
Dankzij het onderzoek van de WSPA is er vooruitgang geboekt in de verbetering van de onhoudbare situatie. Zowel de Internationale Parfum Associatie (IFRA) als de regering van Ethiopië toonden op eigen wijze hun goede wil. De IFRA heeft met haar leden afgesproken geen Civetmusk meer te zullen gebruiken voor de productie van parfums. De regering van Ethiopië vroeg de WSPA om advies om de leefomstandigheden van de dieren te verbeteren.

Maar ondanks de stijgende bewustwording van sommige groepen en de goede alternatieven voor natuurlijke musk worden Civetkatten in Ethiopië nog steeds misbruikt voor de parfumindustrie. Deze exploitatie is volgens de WSPA absoluut onacceptabel. Om dit onnodige dierenleed te stoppen moet er nog meer druk uitgeoefend worden op de afnemers van dit product. Als er geen vraag meer is, wordt productie waardeloos en zal het houden van Civetkatten voor commerciële doeleinden uiteindelijk stoppen. De WSPA vraagt daarom dringend alle gebruikers van parfum voor de aanschaf van een product bij de producent na te gaan of er geen natuurlijke musk in het parfum verwerkt zit. Wilt u zeker weten welke producten diervriendelijk zijn; neem dan contact op met de ‘European Coalition Against Cosmetic Testing’.
http://www.wspa.nl
Oud 19-08-2003, 07:33
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
kees17 schreef op 18-08-2003 @ 23:04:
Ja dat weet ik, en dat doet pijn en daarvoor houden ze die katten in hun hokken, is dat al niet erg genoeg?!! En het idee alleen al dat mensen voor hun PARFUM, een product die ze niet met alle geweld nodig hebben en terwijl er alternatieven zijn katten vasthouden en hun klieren uitpersen, dat is toch gestoord?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 09:22
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 11-08-2003 @ 11:07:
Zo is dat en die gevangenissen van tegenwoordig hebben tv en zo, dat is toch geen gevangenis meer? Dat is een hotel! Ok dat nou ook weer niet maar je snapt het wel
Oud 19-08-2003, 10:33
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
i'll-be-ok schreef op 19-08-2003 @ 10:22:
Zo is dat en die gevangenissen van tegenwoordig hebben tv en zo, dat is toch geen gevangenis meer? Dat is een hotel! Ok dat nou ook weer niet maar je snapt het wel
Vind ook dat gevangenen het veel te makkelijk hebben hier. Ze zijn toch welf de misdaad ingegaan? Dan moeten ze ook maar zelf de gevolgen dragen.
Oud 23-08-2003, 17:59
kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 19-08-2003 @ 11:33:
Vind ook dat gevangenen het veel te makkelijk hebben hier. Ze zijn toch welf de misdaad ingegaan? Dan moeten ze ook maar zelf de gevolgen dragen.
Idd ik ben ook voor zwaardere straven en ook de herinvoering van de doodstraf.
Oud 24-08-2003, 10:06
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
kees17 schreef op 23-08-2003 @ 18:59:
Idd ik ben ook voor zwaardere straven en ook de herinvoering van de doodstraf.
Hmm... de doodstraf weet ik niet. Niet dat ik zeg: "dat is zielig!", maar meer omdat een leven lang (en dus ECHT levenslang, en niet dat je na 20 jaar alweer een gebakje bij de V&D zit te eten) volgens mij veel erger is dan dat je er in één keer vanaf bent. En er zijn volgens mij genoeg mensen die zoiets verdienen
Oud 24-08-2003, 10:19
kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 24-08-2003 @ 11:06:
Hmm... de doodstraf weet ik niet. Niet dat ik zeg: "dat is zielig!", maar meer omdat een leven lang (en dus ECHT levenslang, en niet dat je na 20 jaar alweer een gebakje bij de V&D zit te eten) volgens mij veel erger is dan dat je er in één keer vanaf bent. En er zijn volgens mij genoeg mensen die zoiets verdienen
Wil jij dan die hele levens lang voor die misdadiger belasting geld betalen? Ik vind dat je het geld wel nuttiger kan besteden. Nu ben ik heb wel met je eens dat je 20 jaar krijgt ook echt 20 jaar in de cel moet zitten en niet na 12 jaar weer vrij wordt gelaten.
Oud 24-08-2003, 11:00
TechXP
TechXP is offline
Ik ben geen voorstander voor doodstraf. Onzeker of het de juiste is enzo. Echter zie ik het anders als het gewoon 100% zeker is (op heterdaad/gefilmd bewijs).

En tientallen jaren betalen voor iemand? Dat is ook niks. Maar het rechtssysteem moet nodig eens nagekeken worden. Kan best sneller.
(snelrecht).
Oud 24-08-2003, 15:27
kees17
kees17 is offline
Citaat:
TechXP schreef op 24-08-2003 @ 12:00:
Ik ben geen voorstander voor doodstraf. Onzeker of het de juiste is enzo. Echter zie ik het anders als het gewoon 100% zeker is (op heterdaad/gefilmd bewijs).
Ze kunnen vandaag de dag al veel, denk maar aan dna technieken en dergelijke. en de meeste misdadigers worden helaas niet op heterdaad betrapt.

Citaat:
En tientallen jaren betalen voor iemand? Dat is ook niks. Maar het rechtssysteem moet nodig eens nagekeken worden. Kan best sneller.
(snelrecht). [/B]
idd het moet eens nodig nagekeken worden.
Oud 24-08-2003, 23:06
D@mien
D@mien is offline
zelfs voor geneesmiddelen zijn er alternatieven....er is best een programma te maken waar je simulaties kan maken over hoe een medicijn zal reageren op de mens...dat is ff duur, maar daar hoeft maar 1 programma voor te komen....de technologie is inmiddels zo ver dat dit makkelijk kan...

En tests op 'dieren' is al zowiezo nutteloos, aangezien 'dieren' anders reageren dan 'mensen'....is etzelfde als een muis onderzoeken om meer te weten te komen over een paard...volslagen nutteloos...

(ik heb hier dier en mens tussen aanhalingstekens geschreven omdat ik geen verschil zie tussen de kreet 'dier' en 'mens'...mensen zijn dieren...dit ontkennen is dom en arrogant)
Oud 25-08-2003, 12:06
REIE
REIE is offline
Citaat:
kees17 schreef op 26-07-2003 @ 20:00:

Ik vind het ook niet kunnen dat er proefdieren worden gebruikt ze kunnen beter die shapoo in de ogen van de dierenbeschermers spuiten. Sla je twee muggen in een klap, er zijn geen proefdieren meer en wij consumenten kunnen toch veilige shampoo kopen.
LOL

Ik vind het best als fabrikanten ingrediënten gebruiken waarvan de effectiviteit reeds bewezen is door dierproeven. Stel dat fabrikant X de stof Y in zijn shampoo wil doen die in 1976 reeds goedgekeurd is door Z en beproefd op dieren, dan is fabrikant X toch niet schuldig? Ook nazi's deden lugubere proeven met mensen, maar zou je daarvan de resultaten niet mogen gebruiken en in onwetendheid blijven steken?
Natuurlijk zijn er wel grenzen, voor cosmetica vind ik het gebruik van dieren verwerpelijk, maar in de geneeskunde, als simulaties niet voldoen, mag het wel.
Oud 30-08-2003, 18:44
kees17
kees17 is offline
Citaat:
D@mien schreef op 25-08-2003 @ 00:06:
zelfs voor geneesmiddelen zijn er alternatieven....er is best een programma te maken waar je simulaties kan maken over hoe een medicijn zal reageren op de mens...dat is ff duur, maar daar hoeft maar 1 programma voor te komen....de technologie is inmiddels zo ver dat dit makkelijk kan...

En tests op 'dieren' is al zowiezo nutteloos, aangezien 'dieren' anders reageren dan 'mensen'....is etzelfde als een muis onderzoeken om meer te weten te komen over een paard...volslagen nutteloos...

(ik heb hier dier en mens tussen aanhalingstekens geschreven omdat ik geen verschil zie tussen de kreet 'dier' en 'mens'...mensen zijn dieren...dit ontkennen is dom en arrogant)
Dit is een tijd geleden dat ik je voor het laast hebt gezien.

Computersimulaties, is allemaal wel leuk een aardig, maar ooit moet het middel worden gebruikt op een leven wezen. Dan gelijk op een mens of toch maar eerst een proefdier? Want misschien zit er een fout in het progamma en dan heb je weer boze consumenten. En zoveel verschil zit er niet tussen "mensen" en "dieren". Een muis gaat dood aan rattenvergif een mens ook alleen heeft een muis een klein beetje nodig en wij wel een hele bus vol, maar een muis is ook kleiner dan een mens.
Reageren

Regels voor berichten