Advertentie | |
|
![]() |
|
Ja ja ja, nou weten we het wel. Jullie mogen elkaar niet, fijn, als we allemaal maar normaal kunnen discussieren. Momenteel gaat het compleet offtopic, ben nog mild met opschoonactie, kan altijd erger worden. Laatste 2 nog even weg, dan weer zien hoe het gaat.
|
Waarom zou het voor de gemiddelde mens dommer zijn om geloof te hechten aan iets mystieks, dan te geloven in een wetenschap waar hij/zij niets van begrijpt? Als iemand bepaalde ervaringen heeft gehad en daar uiteindelijk alleen maar een bepaalde mystieke verklaring voor kan vinden, omdat de wetenschap hem daar in de steek laat, dan is dat toch nog geen reden om die persoon dom te noemen?
Een blind geloof in de wetenschap lijkt me dan even "dom" als eenzelfde geloof in mystieke zaken.
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar als er geen wetenschappelijk bewijs is dat geesten niet bestaan ofzo en je gelooft erin omdat je goeie redenen hebt is dat idd niet dom.
||
Citaat:
In de wertenschap is alles logisch met elkaar verbonden via bewijzen. Deze kan je opvragen en zijn (vaak) honderden keren door professoren gecontroleerd e.d. Je kan het ook zelf nagaan, mits je er wat tijd insteekt. Bij mystieke zaken is het puur mondjesmaat gebrabbel naar elkaar toe "ik heb dit echt gezien" etc etc. Totaal NIET te controleren plus vaak zelfs niet voor de persoon in kewestie te controleren. Als je op de wetenschap afgaat kun je het dus controleren, maar de meeste geloven het wel, omdat het zo "open source" is en je het dus zou kunnen controleren. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En zeker als we ons op fundamentelere dingen gaan richten, is de wetenschap ook nog vaak een los aan elkaar hangend bouwsel van hypothesen en theoriën. Simpelweg omdat sommige dingen nauwelijks getoetst kunnen worden. Neem bijvoorbeeld zwaartekracht. Iedereen weet hoe zwaartekracht werkt, maar als ik zeg, dat zwaartekracht wordt veroorzaakt omdat er allemaal onzichtbare kabouters op ons hoofd staan te drukken, kan je dan bewijzen dat het niet zo is?
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() En hier moet ik je toch enigzins terreinwinst geven. Redelijk wat onderzoeken spreken elkaar tegen in conclusies (bijv je vitamine C verhaal, als ik dat mag geloven). Zulke dingen komen vooral voor bij biologische principes, zo valt mij op. Mja mja, lastig punt. Citaat:
![]() einstein kwam ook niet met zijn relativiteitstheorie en heeft toen gezegd "bewijs maar dat het niet zo is" |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zal jullie eens een verhaaltje vertellen. Of het met dit onderwerp te maken heeft weet ik niet.
Er was eens een grote islamitsche geleerde (kweet zijn naam ff niet ![]() Volgende dag om 12 uur was de ongelovige man op het marktplein en hij wachtte op een van die geleerde. Kwart over 12. Niemand kwam. De mensen in de stad werden een beetje bang. Zouden hun geleerde soms laf zijn? Opeens kwam er een kleine jongentje (die ene grote islamtische geleerde kweet zijn naam nog steeds niet ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Alsof je bomen en mensen kan vergelijken... ![]() En idd mens kwam dmv evolutie. Hoe het 1e leven precies is ontstaan zijn veel theorieen over maar nog geen bewijzen. maar wie weet komt dat nog wel. Eigenlijk kan deze post beter in het No, god topic....zou makkelijker replyen zijn...
|
Verwijderd
|
Dus als het we nu allemaal even bij de beginpost houden en de VS, Bush, en het wel of niet bestaan van God buiten beschouwing laten, kan er toch nog iets van komen
![]() Gelukkig ben ik een Mutant, dus hoef ik mij niet aangesproken te voelen door het "Wij zijn dom" ![]() Ik heb dit in een andere context ook al eens gezegd op een ander deelforum. Dom is als mensen andere mensen dom gaan vinden omdat ze niet net zijn als jij of doen wat jij zou willen dat ze zouden moeten doen of geloven in wat jij zou willen dat ze moeten geloven. En die zijn er helaas overal. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Je stelt je dus blijkbaar ook niet open voor mogelijke verklaringen van mystieke zaken. IEST WAT JE NIET WEET KAN JE OOK NIET UITSLUITEN. Vroeger wist men zeker dat de aarde plat was omdat je er anders af zou vallen. Dat de aarde rond was sloten mensen zoals jij toen ook uit. Laat ik het zo zeggen: In mijn ogen ben je erg kortzichtig en DOM. Alleen al omdat je mensen die wel in mystieke zaken geloven 'dom' vind en je dus duidelijk die mensen niet kan begrijpen (en daar heb je het al) dus niet gelooft. ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Niet intelligent is iets anders, dat koppel ik aan leervermogen en kunnen, maar dom houdt voor mij de onwil van mensen om te begrijpen in. En niet het begrijpen hoe een atoom in elkaar zit of waarom sommigen geesten zien, nee het begrijpen dat andere mensen anders denken, andere gevoelens hebben, andere prioriteiten stellen die in jouw ogen belachelijk lijken maar voor hen heel belangrijk zijn. |
![]() |
||
Citaat:
ben ik nu dom volgens jou? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Waarom ziet hier iedereen altijd alles zwart-wit, als ik een uitleg geef over hoe ik denk, wordt er meteen gezocht naar eventuele hiaten erin. Het gaat mij hier niet om een absolute waarheid in elkaar te steken over dom zijn, ik probeer alleen maar te omschrijven hoe ik erover denk. En moorden is toch echt wel iets anders. Dat is gewoon een misdaad, persoonlijk zou ik die mensen niet dom vinden. En ik denk ook niet dat jij ze dom vindt omdat ze iets doen wat jij niet doet. Als je ze dom vindt, is het omdat ze doen wat ze doen, iets verkeerds, iemand van het leven beroven. Maar eigenlijk heb ik geen zin om hierop door te gaan. Ik ga me echt niet voor elke uitspraak in een hoekje laten drukken omdat er iets niet aan klopt. Leer eens grijstinten te zien, mensen! |
![]() |
|
sorry ik heb dit jaar een lang project gehad over puur specificeren. Wat inhoud dat je precies en ook precies moet zeggen wat je bedoelt. Niet teveel, niet te weinig
![]() Vooral die laatste zin "leer in grijstinten denken" is ook ngo eens verkeerd in sommige mystieke gebieden. Zoals het ontcijferen van je subconsciousness (leuk engelse termen, vooral als je denkt dat je ze verkeerd schrijft mwuhaha ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En sommige dingen zijn nu eenmaal niet precies te omschrijven, zeker niet als het om je eigen 'principes' gaat. Bijvoorbeeld: een moordenaar mag van mij de doodstraf krijgen ALS zijn schuld onomstotelijk is bewezen en daarbij een plausibele bekentenis jeeft afgelegd, MAAR als er verzachtende omstandigheden zijn zoals jarenlang getreiter, mag dat weer niet, dan moet de moord zelfs vergeven worden enz... dan zou ik iets moeten opschrijven en daar anderhalf blad maar'en, als'en en vijftig uitzonderingen aan toe moeten voegen. Doet me denken aan toen ik Grieks studeerd: Dit is de regel, maar dat is daar een uitzondering op en als dat gebeurt, zijn die dingen daar uitzonderingen op en nog andere dingen zijn daar weer uitzonderingen op. We zijn ooit een regel tegengekomen met uitzonderingen op wel 8 niveau's. En dat is dan nog grammatica. Waar ben je dan mee bezig als je zo gaat beschrijven wat je nu eigenlijk wil zeggen. Het gaat er toch om dat men begrijpt wat je bedoelt? En nu terug ontopic ![]() |
![]() |
||
Citaat:
en om er een ontopic gedeelte aan te breiden, die mensen zijn dom...ofzoiets hehehehe ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
De vraag zou ook moeten zijn "hoe zou het kunnen dat de mens gecreeerd is zonder maker?", omdat we simpelweg het antwoord (nog) niet weten. |
![]() |
|
Er zijn twee dingen die me opvallen in de beginpost:
Overigens is het soms heel erg aan te raden, om niet in het paranormale te gaan geloven. Als je er zelf geen gevoelens over hebt, die zeggen, dat je er redelijkerwijs van uit zou kunnen gaan, dat het bestaat, en dat de ervaringen voor ánderen echt kunnen zijn. En als je er niet op de goede manier in gelooft, kan dit geloven ongezond zijn voor je eigen geest. Dus vraag mij niet, wat beter is: er wel of niet in geloven. Dat hangt er maar helemaal vanaf om wie het gaat. Gelukkig hebben de mensen die paranormale dingen in zich hebben, ook normale dingen in zich. Zo blijft contact tussen mensen mogelijk. peter. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Iets wat je niet weet kan je niet uitsluiten, maar je kunt wel nadenken of iets (on)waarschijnlijk is of niet. Als iemand zou zeggen dat de aarde rond is ipv plat dan zeg ik niet meteen dat het niet zo is, ik vraag eerst om uitleg/aanwijzingen voor zijn theorie. Net zoals ik ook open sta voor uitleg bij het geloof in mystieke zaken, maar ALTIJD blijkt er geen uitleg voor te zijn, behalve het feit dat ze geen andere verklaring bedenken kunnen. Hopelijk kijk jij er nu iets anders tegen aan en ga je eens nadenken waarom je bepaalde dingen die je niet weet wel kan uitsluiten. Het heet niet voor niets "geloven". |
![]() |
||
Citaat:
Het valt me erg op dat je de hele tijd ruzie zoekt AXE.....zinloos Ik snap echt niet dat deze topic nog open is...alleen maar geflame en zinlose discussies....vindt ik dan... ![]()
||
![]() |
Citaat:
Het spijt me dat ik vijandig overkom, ik bedoel er nix persoonlijks mee. Niet altijd anyway. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
En in tegenstelling tot jou illusie voorbeelden, heb ik wel terechte, redelijke en logische argumenten om mijn mening te ondersteunen. Bovendien was het "dom" vinden van anderen meer een uiting van frustratie dat mensen sommige dingen niet (willen) begrijpen en lekker naief door willen geloven in hun op-niets gebaseerde vooroordelen en geloven. Ik wou niemand ermee kwetsen. Tot nu toe heeft nog steeds niemand enige logische beargumentering kunnen geven voor hun "geloof" in dingen die zeker niet zijn voortgekomen uit hun mogelijkheid tot logisch beredeneren. |
![]() |
||
![]() |
Anyway, om weer een beetje on-topic te komen:
Realistisch Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
groeten, peter. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Waarom? Omdat het goed voelt om antwoorden te hebben voor dingen die we niet begrijpen/weten. Maar als je in plaats van je verstand, je gevoel uitzet (wat moeilijker is), dan kan je makkelijker begrijpen wat wel of niet waar zou kunnen zijn. Want heel vaak is gevoel en onwetendheid de oorzaak van het geloof in niet-bestaande dingen. Citaat:
Als jij als kind snachts buiten liep met je grote broer en die vertelde je spook verhalen over weerwolven, dan weet ik zeker dat jou gevoelens je angst geven en je laten geloven in die weerwolven. Dat komt omdat gevoelens niet op logische beredenatie zijn gebaseerd. Alle gevoelens die tegen mijn verstand in gaan probeer ik zo goed mogelijk te verklaren en eventueel te onderdrukken, gezien het feit dat gevoelens primitief zijn en niet leiden tot wijsheid en verstand. In tegenstelling tot intellect. Citaat:
![]() |
![]() |
|
Axe: jij wordt nooit verliefd? of ga je dan een vrouw analyseren? oh "haar ogen zijn mooi"...dat is echter ook een gevoel. Dus waaromz ijn ze mooi? symmetrie etc etc...denk het niet. De werkelijkheid is deels gevoel en geloven.
Wel sluit ik me aan bij je dat veel mensen veeelste bijgelovig zijn en achter elk klepperend theeglaasje een mystieke verklaring zoeken (hier op het forum dan) en ik irriteer me daar ook enigzins aan, maarja... |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Dit lijkt een irrelevant voorbeeld. En volgens mij heb jij mijn post ook niet goed gelezen (of niet goed begrepen). Ik heb nooit gezegd dat gevoelens slecht zijn oid. Noch heb ik gezegd dat ik mijn gevoelens negeer. Alleen als gevoelens tegen mijn verstand ingaan (en dus onlogische/onpraktische situaties creëren), volg ik mijn verstand ipv mijn gevoel. Mensen die hun gevoel per definitie niet willen volgen zullen niet gelukkig worden. (maar dit geldt ook voor mensen die hun verstand negeren) Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Dat is dus de relatie tussen gevoel gebruiken bij mystiek of verliefdheid. HEt gaat alletwee om het gevoel van jouw persoontje. Het bestaat dus wel zeker, het is niet altijd te verklaren en het is bij lange na niet altijd verkeerd. Ik haalde idd niet uit je post dat je alleen op je gevoel afgaat als die stroken met je verstand. Ook dit vind ik een beetje raar. Waarom zou je het alleen "gebruiken" als het strookt met je verstand? omdat het anders een lastige situatie oplevert en die wil je vermijden? |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
En zelfs hierbij moet je niet vergeten: Liefde maakt blind. Dit gezegde is zeker waar. Wanneer je niet meer verliefd bent zul je haar anders bekijken, en bijv ook haar negatieve kanten zien. Want gevoelens zijn niet objectief en logisch. Geloven in dingen die niet bestaan is per definitie geen correct (realistisch gezien) gevoel. Omdat ze niet bestaan. Verliefdheid is niet zo mystiek. Het is namelijk te verklaren, zelfs te begrijpen. (dus was de vergelijking, zoals ik in mijn vorige post al zei, irrelevant) Spoken, geesten, goden, weerwolven en heksen daarintegen zijn door niemand te verklaren, te beredeneren of te begrijpen. Als je graag naief wilt denken dat ze wel bestaan, be my guest, want dan is er geen manier waarop ik je kan overtuigen dat "je gevoelens" je voor de gek houden. Citaat:
Maar verliefdheid heeft geen reet te maken met het bestaan van goden en geesten etc. En het gevoel dat geesten of goden bestaan is natuurlijk ook geen objectief/geldig argument. Citaat:
Want weer doe je alsof ik niet op mijn gevoel vertrouw over het algemeen. Dat doe ik wel namelijk. Quote: "Alleen als gevoelens tegen mijn verstand ingaan, volg ik mijn verstand ipv mijn gevoel." (wat trouwens ook maar zelden voorkomt) Waarom ik dit doe? Omdat mijn verstand gebaseerd is op logisch beredeneren, en gevoelens niet altijd gebaseerd zijn op logica. Met mijn verstand kan ik begrijpen waarom/of dingen waar(schijnlijk) zijn of niet. En met mijn verstand kan ik meestal mijn gevoelens ook verklaren. Dus een counter-vraag: Waarom zou ik op mijn gevoel afgaan als mijn verstand en intelligentie mij verteld dat mijn gevoel incorrect is? Dat is primitief en dom. (of niet?) |
![]() |
|||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Persoonlijk geloof ik er niet in. Ik wil meer aanwijzingen en sommige redenatie die erheen wijzen voordat ik er een beetje in begin te geloven. Citaat:
Citaat:
a) ik volg mijn verstand als gevoel en verstand elkaar tegen spreken. b) ik volg mijn gevoel alleen als het strookt met mijn verstand. ?? of mis ik hier weer iets (ik ben dood op van een drukke dag dus het zou kunnen ![]() Citaat:
|
![]() |
|||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
b) overeenkomend Citaat:
Sorry dat ik het zeg, maar alle argumenten die je gebruikte slaan nergens op. Je probeerd verwarring te zaaien (onbewust misschien) lijkt het, en dat als argument te gebruiken. Dit komt dus eigenlijk weer neer op het geloven uit onwetendheid (onzekerheid+gevoel). Waarom heb je dit zelf niet door? |
![]() |
|||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Als je nou zei "het komt op mij over dat..." dan had ik nog gezegd, mmkay. Maar dat jij het niet in wilt zien/begrijpt wat ik zeg en daarom als feit probeert af te doen dat ik verwarring probeer te zaaien => ![]() |
![]() |
||||||||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
a) de optie wel open hou (al acht ik de kans dat het er is erg klein en mijn standpunt over het algemeen is: het bestaat niet) b) ook al sta ik achter hetzelfde standpunt als jou, dan wil ik toch reageren op een slechte (vind ik) redevoering die tot dat standpunt leidt. Daar ben ik het namelijk niet mee eens. Citaat:
![]() De verliefdheid was in dat geval niet misleidend (aangenomen dat hij echt verliefd was), maar de situatie was misleidend. Je kunt de zaken gewoon niet uit elkaar halen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Ik kom er ook maar weer eens tussen. Best interessant dit alles, maar AXE je leeft nog steeds een beetje te veel in je eigen wereld. Je hebt duidelijk geen begrip voor andermans gedachte, aangezien je je irriteerd aan bepaalde mensen hier (ben trots daar bij te horen). Ik heb dat gevoel overigens niet wederzijds, sterker nog ik vind het wel interessant hoe andere er over denken. Verder heb je er duidelijk wel goed over nagedacht waarom je het niet geloofd, maar je denkt volgens mij dat je verstand alles kan oplossen, anders zou je die niet altijd volgen. Misschien komt dit hard aan maar HET BREIN IS NIET PERFECT (dat is hij pas als je alles weet). Er zijn gewoon veel zaken die je als mens niet kan bevatten, Zoals b.v. dat het heelal oneindig is. Daarnaast weet je ook niet alles, je moet afgaan op de informatie die je hebt, en daarmee voor jezelf de meest voor de hand liggende oplossing zoeken. (De wereld is immers simpel en logisch opgebouwd toch
![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 31-08-2003 om 14:41. |
![]() |
|
weetje ik denk dat het alleen maar slim is om al die onverklaarbare dingen aan het mystieke toe te schrijven, anders zouden we elkaar de schuld geven van rare dingen, en daar komt alleen maar ruzie van
oh, mijn lieve witte vredesduifgedachten hebben zich weer ontbloot.
|||
Citaat:
Citaat:
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Als iemand te dom is om te kakken fizzle-fluffy | 46 | 02-01-2017 15:10 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De big bang staat op springen Willem1000 | 139 | 08-01-2012 20:35 | |
Dood bestaat niet? ranonkel | 84 | 28-06-2004 09:15 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Gaudi..wij zijn zelf te dom op deelvragen te bedenken..Wie? Adinda58 | 10 | 04-11-2003 17:33 | |
Wat is er mis met moord? tacidvs | 56 | 02-07-2003 14:07 | |
Games |
Commando's QT | 18 | 10-10-2001 12:48 |