Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2003, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Dan ben je behoorlijk paranoďde./ Dan ben je best onnozel.
De tijd zal laten zien, over 50 jaar eens afspreken om samen discovery te kijken
De VS profiteerd als enige van die aanslag.

Citaat:
Wat had de VN dan moeten doen in jouw optiek?
Misschien die oorlog eens als illegale agressie oorlog verklaren?
Het haald weinig uit, maar is een symbolische daad. Het laat zien dat zulke zaken niet worden getolereerd.
Ik realiseer best dat een economische boycot het niet zou halen, hoewel dat toch eigenlijk de sanctie zou moeten zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-08-2003, 17:07
Dr_KlawChi
Dr_KlawChi is offline
Een prominente sjiitische geestelijke in Irak, ayatollah Mohammed Bakir al-Hakim, is vrijdag omgekomen bij een aanslag met een autobom. Dat meldde Al-Hakims neef Murthada Saeed al-Hakim.

De autobom ontplofte bij de Ali-moskee in Najaf in Zuid-Irak, kort na het vrijdaggebed. Zeker vier anderen vonden eveneens de dood, zei een medewerker van de Iraakse bestuursraad, waarin een broer van het slachtoffer zitting heeft. De Arabische nieuwszender Al-Arabiya meldde zeventien doden en tientallen gewonden.

De laatste tijd is er onrust onder de diverse sjiitische facties in Najaf, dat voor sjiieten na Mekka en Medina in Saudi-Arabië de heiligste stad ter wereld is. Imam Ali, die er begraven ligt, was de schoonzoon van de profeet Mohammed en volgens de sjiieten diens opvolger.

Vorig weekeinde ontplofte een bom bij het huis van een van de meest prominente sjiitische geestelijken in Irak, Mohammed Saeed al-Hakim, ook een familielid van het vermoedelijke doelwit van de aanslag van vrijdag. Drie lijfwachten kwamen om het leven.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 17:11
Rissie
Rissie is offline
Egt errug, al die aanslagen in Irak
Oud 29-08-2003, 17:19
Verwijderd
Ja, het leven is kut.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 17:47
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-08-2003 @ 18:19:
Ja, het leven is kut.
Valt best mee, hoor. Oh wacht.....
Oud 29-08-2003, 17:49
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
ik dacht dat ik 82 hoorde, of was dat weer ergens anders? of ben ik gewoon doof?
Oud 29-08-2003, 19:07
Verwijderd
Tja, en wie is nou zo dom om een geestelijk leider uit te schakelen van een bevolkingsgroep die 60% van de inwoners van irak vormt, niemand. Maar wie trekt er profijt van
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 20:45
Dr_KlawChi
Dr_KlawChi is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 29-08-2003 @ 20:07:
Tja, en wie is nou zo dom om een geestelijk leider uit te schakelen van een bevolkingsgroep die 60% van de inwoners van irak vormt, niemand. Maar wie trekt er profijt van
60% van Irak, en 100% steun vanuit Iran.

Er zijn 3 mogelijkheden:

- Rivaliserende sjietische beweging
- Saddam aanhangers
- Soennietische Arabieren (Palestijnen, Saoediers..)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 01:25
Verwijderd
Citaat:
Er zijn 3 mogelijkheden:

- Rivaliserende sjietische beweging
- Saddam aanhangers
- Soennietische Arabieren (Palestijnen, Saoediers..)
4 mogelijkheden, je vergeet een hele belangrijke groep die niet wil dat er een moslim land komt: de VS. En geschiedkundig gezien zou ik die niet verwaarlozen.

Groep 2 vind ik persoonlijk een lastige, je zou kunnen aannemen dat de Saddam aanhangers elke steun kunnen gebruiken binnen irak, en het zou daarom dom zijn ruzie te maken met die Schiiten.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 01:46
Joostje
Joostje is offline
en wat is dan wel het voordeel voor de VS?
Oud 30-08-2003, 02:42
Dr_KlawChi
Dr_KlawChi is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 30-08-2003 @ 02:25:
4 mogelijkheden, je vergeet een hele belangrijke groep die niet wil dat er een moslim land komt: de VS. En geschiedkundig gezien zou ik die niet verwaarlozen.

Groep 2 vind ik persoonlijk een lastige, je zou kunnen aannemen dat de Saddam aanhangers elke steun kunnen gebruiken binnen irak, en het zou daarom dom zijn ruzie te maken met die Schiiten.
1) Ik vergeet helemaal niet een "hele belangerijke" groep. Als de VS echt niet wilt dat er een moslim land komt dan zouden ze eerder een aanslag plegen op "Muqtada Al-Sadr" en niet Mohammad Baqir Al-Hakim. Al-Hakim was "gematigd", Al-Sadr is juist radicaal (eigenlijk ook niet, want de leiders in Iran vallen bv. onder de categorie "radicaal") Al-Hakim wilde juist scheiding tussen staat en kerk...en ten tweede, wat is het voordeel voor de V.S dan? Denk je dat er geen moslim land komt als Al-Hakim uit de weg wordt geruimd? Weet je wel uit hoeveel mensen de Al-Hakim-familie bestaat of uit hoeveel groeperingen de sjiieten bestaan? (Al-Hakim was idd een hoge sjiietische leider, maar er zijn er nog een paar die hoger dan hem staan op dit moment)

2) Juist niet. De Saddam aanhangers hebben juist baat bij zo'n aanslag. Zo onstaat er juist ruzie tussen de sjiieten en de sonnieten (wat leidt tot meer aanslagen + grotere haat jegens de Amerikanen) De Amerikanen kunnen op dit moment niet eens met de aanhangers van Saddam afrekenen, denk je dat zij zitten te wachten op nog meer vijanden? (sjiieten/soennieten)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten