Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Wespennesten verhuizen ieder seizoen. Bijen weet ik niet precies. En anders zijn er vast wel diervriendelijke manieren om ze weg te jagen. Voor als de buren klagen ofzo ![]()
|
[quote]Ik kom uit een dorpje in het groene hart. Maar ik hou niet van auto's en interesseer me niet voor landbouwmachines, dus weet er niet veel over. [\qoute]
Man dat weet toch iedereen met een iq van boven de 50 dat trekkers op diesel rijden, of heb je nog nooit van je leven een trekker gezien? [quote]Als ze hier niet vandaan komen zet je ze gewoon uit waar ze wel horen. En nesten in de tuin of niet, dat maakt mij niet uit. Ik heb er geen last van hoor. Wespennesten verhuizen ieder seizoen. Bijen weet ik niet precies. En anders zijn er vast wel diervriendelijke manieren om ze weg te jagen. Voor als de buren klagen ofzo ![]() We praten wel weer eens wanneer er een wespennest in de spaw van je muur zit of een paar mollen je hele tuin omspitten.
|||
![]() |
[QUOTE]kees17 schreef op 14-09-2003 @ 20:34:
Citaat:
![]() Maar waarmee een trekker rijd dat interesseert me niet. Diesel, benzine, gas, wat dan ook. Citaat:
|
![]() |
Ben ook al zes jaar veggie, en ik eet ook geen vis (vissen zijn toch ook beesten... zijn verschillende misvattingen over...)
Het is dat ik geen ei en melk lust, en het om die redenen ook niet (puur) eet/drink... Als het ergens doorheen zit, heb ik er niet veel problemen mee, zolang ik het maar niet proef... ![]() Verder probeer ik zo veel mogelijk te vermijden dat ik andere dierlijke dingen binnen krijg, vind het namelijk nogal schijnheilig om geen vlees te eten, maar bijvoorbeeld wèl soep die getrokken is van kippen- of visbouillon... En gelatine, natuurlijk... Snoepjes eet ik dus ook liever niet dan wel ![]() Echt veganist worden... moet er nog eens over nadenken. Eerst eens goed overwegen wat de voor- en nadelen zijn, en hoe het aan te pakken... maar ben er zkr wel mee bezig
||
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 18-09-2003 om 19:09. |
![]() |
|
Jammer dat sommige mensen zo kinderachtig reageren in dit soort topics...
Ik zelf heb van mijn eerste tot mijn 19e levensjaar een lacto-ovo vegetarisch dieet gevolgd, ik ben sindskort op het veganisme overgestapt, en zo een heel erg grote stap is dat mijnsinziens niet.. Waarom niet alle vegetarisch etende mensen veganist worden is vrij simpel te verklaren, vele zullen gewoon niet weten hoe de zuivel industrie in rechtstreeksverband staat met de vlees en bio industrie... (net zoals de meeste mensen die zeggen alleen maar scharrel en of gras eieren kopen geen id hebben dat ze ook bio-industrie eieren nuttigen door bijv. koekjes e.d. te eten) Voor de rest heb je de mensen die bewust geen veganist worden omdat zij puur tegen het hoofdproduct van de slacht zijn.. Veganisten boycotten alles.. het is maar net hoe altruistisch je ingesteld bent... interessante links: http://www.animalfreedom.org/paginas...ismemodel.html http://www.veganintel.org/Nederlands/vegisme/index.html http://www.vegan.org/about_veganism/animals.html
||
Citaat:
Melk - onze gezondheid Melk is door de natuur bestemd voor het jonge, opgroeiende dier, dat zelf nog geen voedsel kan kauwen. Koemelk is dus prima geschikt voor kalfjes, en mensenmelk voor baby's. De mens is de enige diersoort die als volwassene babyvoedsel gebruikt, en dan nog wel van een andere diersoort. Koemelk levert mensen niets, dat niet door een verantwoorde plantaardige voeding kan worden geleverd. Wèl heeft koemelk dezelfde nadelen als vlees. Het is rijk aan dierlijke vetten en dierlijke eiwitten en het levert weinig koolhydraten en al helemaal geen voedingsvezels. Van die vetten en eiwitten eten we veel te veel, en koolhydraten en voedingsvezels komen we juist te kort. Melk drinken is dus een risico-vol gedrag. Wat leren wetenschappelijke studies ons zoal? Volwassen melkdrinkers hebben een groter risico op welvaartsziekten en op onder andere leukemie en multiple sklerose. Met melkprodukten (en vlees en vis) krijgt men meer verontreinigende stoffen, resten van diergeneesmiddelen en bacteriën als salmonella en lysteria, binnen. Mannen die veganistisch eten, dus géén melk, kaas, eieren, vlees èn vis gebruiken (en daarbij risico's zoals roken vermijden), hebben zo'n 90% minder kans op een hartinfarct dan gemiddeld. Hart- en vaatziekten zijn verantwoordelijk voor ca. 40% van de sterftegevallen in Nederland (en voor veel ellendige en treurige ziektegevallen). Niet alle zuivelprodukten hebben dezelfde eigeschappen. Zo zijn de meeste kaassoorten nog ongunstiger dan melk en zure melkprodukten wat minder ongunstig. (Referenties vindt u onder andere in de boeken die worden vermeld bij 'Verder Lezen'.) Kleine kinderen die koemelk krijgen in plaats van moedermelk, hebben veel meer kans op spijsverteringsstoornissen, problemen met de luchtwegen en op overgevoeligheid voor voedsel en alles wat daarbij hoort, ook op latere leeftijd. Recente studies brengen nog twee belangrijke punten aan het licht: Kinderen die koemelk krijgen, hebben een grotere kans op jeugd-diabetes en ontwikkelen gemiddeld een lager intelligentieniveau dan hun leeftijdsgenootjes die borstvoeding krijgen. bron: Nederlandse vereniging voor veganisten
||
![]() |
Citaat:
Ik denk dat veganisten/vegetariers over het algemeen meer letten op wat ze eten en in welke verhoudingen. Daarnaast ook kijkend naar combinaties. Melk is goed voor de botten. Dat zeggen ze altijd, maar zeggen ze er ook bij dat je wel voldoende van een andere stof moet hebben om de stoffen (Calcium) uit de melk goed door het lichaam te laten opnemen? Nee. En dan nog niet te spreken over de nadelen van melk drinken: http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/ma...len/melk1.html
|
Verwijderd
|
Ik ben geen vegetarier, maar ik denk dat de meesten niet overstappen omdat het gewoon té veel gedoe is, veganisme; in restaurants kun je altijd vegetarisch eten maar zelden veganistisch, in de meeste soorten gebak en in sommige soorten brood zit boter, melk en/of ei, dus dat zou je allemaal moeten laten staan, in veel soorten snoep zit dierlijk lactose, in je computermonitor en tv-beeldbuis zit lactose, in sommige soorten drinken zit wat melk, omdat er wel makkelijke vleesvervangers te koop zijn maar die meestal wat ei bevatten...
En daarnaast heb je ook nog mensen die vegetarier zijn voor hun cholestorol, of omdat ze niet van vlees/vis houden, en dan zou het best onzinnig zijn om veganist te worden. Of gewoon omdat ze het een eng idee vinden om echt spieren van een beest te eten, maar het geen eng idee vinden om bijvoorbeeld melk van een beest te drinken... Of omdat ze vegetarisme wel 'genoeg' vinden om zich goed te voelen... Het enige dat ik doe op dat gebied is zo veel mogelijk gebruik maken van ecologische/biologische dierlijke producten in plaats van 'gewone', en zelfs daarin doe ik niet te extreem (als ik schoenen koop, ga ik echt niet eisen dat het biologisch leer moet zijn, en in restaurants of als ik bij iemand thuis eet, doe ik ook niet moeilijk). Mjah, en dat vind ik genoeg, want ik ben niet tegen het kweken van dieren, maar wel tegen de bio-industrie. Dus ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik heb er een tijd terug over gemaild met een paar bedrijven die monitoren maakte. De meeste konden er niks over zeggen omdat ze het gewoonweg niet wisten. UIt mijn hoofd was het BenQ die kwam met dat hun monitoren niet gefabriceerd waren met dierlijk materiaal. Ik heb eigenlijk niet duidelijkheid over eventuele lijmen. In veel soorten drinken zit melk inderdaad. Echter zit er in bijvoorbeeld Roosvisee Multivis ( ![]() ![]() En nog even toevoegen, dat veganisme een 'streven' is naar het uitsluiten van al het 'dierenleed'. 100% is dus niet mogelijk.
||
Citaat:
||
Citaat:
||||
![]() |
Citaat:
Ten eerste denk ik niet dat planten een bewustzijn hebben zoals de dieren. Om ook te zorgen dat de planten enzo niet aangetast worden e.d. koop ik voornamelijk biologisch. Zo help je al het natuur wel. Daarnaast vind ik ook veel dingen met planten enzo niet goed wat ze doen. Ten tweede eet ik in principe minder plant. Omdat voor het vee ook een hoop voedsel nodig is gaan er daar ook veel planten aan. Dus in principe is dat dus minder dan als ik vlees zou eten. Citaat:
Citaat:
Dit stremsel komt in kazen terug. Echter schijnt het zo te zijn dat er in steeds meer kazen plantaardig stremsel word gebruikt.
||
Citaat:
Qua planten eten vertel mij niks ik eet bijna alleen maar soja producten. Qua wat strafcorner wel of niet zou posten doet mij niks. En over dat stremsel er zijn hier meerder boeren die kaas maken en waarbij je ook mag kijken(gehele proces ja) Mij is verteld dat het stremsel het dikkere roomlaagje is wat zich op de melk vormt(wel een soort zuur idd) Als het niet zo is zou je me dan een bron kunnen laten zien aub. Thnx
||
Citaat:
||||
![]() |
Citaat:
Veel leesplezier ![]() http://www.wereldveganismedag.nl/wvd..._broc_2001.htm Citaat:
Citaat:
http://www.zuivelonline.nl/vragen/vr...#antwoord_1956 http://www.vegatopia.com/survivalgid...getarisch.html http://www.uniekaas.nl/kaascursus/index.asp http://www.voedsel.net/vragen/vraag61.htm Genoeg bronnen? Misschien betrof wat jij had gehoord/gezien een ander proces. Misschien zure room maken ofzo? Of zuursel?
||
Citaat:
![]() Qua de bronnen ok, gelezen maar het hoeft dus niet om dierlijk stremsel te gaan dus dan zou het goed kunnen zijn dat 1 vd andere extracten gebruikt worden. Qua welke kazen wel of niet vega zijn wel handy nooit geweten dak bij de Appie ook vega tjies kopen kan scheelt me weer 30 min fietsen Thnx ![]()
|
ontopic: ik maak de stap naar veganist niet, omdat ik een veganistisch dieet simpelweg te moeilijk vind om te volgen
en omdat het minder gezond is als je je niet nonstop bezig houd met de vraag 'heb ik vandaag goed gegeten' en dat zou misgaan bij mij.
||
Citaat:
![]() kijk eens op http://www.veganintel.org/Nederlands/index.html en dan bij voeding ![]()
Laatst gewijzigd op 09-10-2003 om 18:24. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Heb je het dan al geprobeerd? Citaat:
Je hoeft niet 'nonstop' bezig te zijn met wat je eet, als je maar wel varieert in eten. Maar op een gegeven moment denk je er denk niet meer echt aan en doe je het automatisch.
||
Citaat:
Melk is net zo moordadig als vlees en is net zo makkelijk te boycotten als vlees.
|
Veganistisch eten is helemaal niet moeilijk. Als je een shitload aan groente fruit, peulvruchten, noten, soja en nog wat extra b12 slikt is het prima.
Gewoon dubbel werken. In plaats van 1 soort groente voor een bepaalde stof neem je verschillende groentes zodat het elkaar aanvult. En je kunt veel voedzame, gezonde dingen gebruiken als basis voor spreads enzo. Kost een kapitaal in de Teduurwinkel en zelfgemaakt is het goedkoper dan pindakaas. Tofu is multifunctioneel. Geweldig spul wat nergens naar smaakt en dus met jouw aanpassingen perfect past in practisch elk gerecht. De ene keer gepureerd met verse kruiden tot een sojasmeerkaas, de andere keer opgebakken tot een soort van ei, weer een andere keer gefrituurd...
||
Citaat:
Deze vraag heb ik al eerder gesteld, veganisten eten geen vlees omdat ze het zielig vinden, ook geeb honing, omdat daar bijen bij worden gebruikt, maar ik hoor nooit een veganist over het feit dat bij de productie van soja en andere groenten ook miljarden insecten worden dood gespoten.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Tarwe -> insekten dood -> veevoer -> vee -> vee dood -> vlees Om maar even een snellere indicatie te geven van dat de ene methoden meer dood bevat dan de ander. http://www.veganisme.non-profit.nl/gi/v10/v10_p06.htm
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waarom ik geen veganist wil worden, is omdat ik daar geen goed gevoel bij heb. Ik denk dat je ook te ver kunt gaan in je principes. Ik vind eieren niet verkeerd, zal zelfs nog wel 'gewone' eieren kunnen eten, hoewel ik hier thuis liever scharreleieren eet. (Maar als ik ergens ga eten doe ik niet moeilijk over eieren, maar wel moeilijk over vlees). Verder ben ik sowieso al een slechte zuivel-eter, dus heb ik ook echt mijn voedingsstoffen in kaas en eieren nodig. Verder heb ik geen zin om de rest van mijn leven geen gebak meer te eten of weet ik veel. Zoals ik nu leef, draagt het op een verantwoorde manier bij aan mijn principes. Ik wil het niet anders. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Voor een goed doel kan je nooit te ver gaan. Tenzij het tegenstrijdig word met je eigen principes. ![]() Citaat:
Scharreleieren zijn in mijn ogen misschien ietsje anders dan legbatterijeieren. Minder dierenleed vind je meer in andere eierensoorten. Zie ook hier: http://www.wereldveganismedag.nl/wvd..._broc_2001.htm Citaat:
Citaat:
![]() Maar iig ![]() ![]()
||
Citaat:
(er komen meer producten af dan alleen maar vlees)
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
De mens heeft voedsel nodig, ja dat is een feit. Het ging echter om de keuzes die een veganist maakt. Aan de ene kant is het een gemakkelijke keus om de eerste reeks dierproducten te laten staan. Vlees, ei, melk, etc. Daarna het gebruik van wol, zijde, etc. Niet zo lastig. Echter word het lastig als je dan verder gaat en echt alles wil vermijden. Wat dacht je van asfalt e.d. Niet echt mogelijk om zulke dingen te vermijden. Ik maak me keus door het practisch te houden. Ik probeer wanneer het kan iets te vermijden. Zo heb ik ook de keus gemaakt om zoveel mogelijk biologisch te eten. Wanneer ik uit huis ga zal dat alleen nog maar toenemen. Biologisch eten doe ik vanwege de dieren (ook insekten) en milieu. Maar ik denk ook wel aan insekten. Ik zal ze nooit doodslaan expres en zet ze altijd weer buiten (moest eens weten hoeveel levens je daar al mee red). Maar om even te gaan denken aan insekten: (lees dit maar eens) http://www.vegansociety.com/html/info/info06.html http://www.vegansociety.com/html/why...hyanimals.html Veel dingen halen ze uit insekten. Dus als veganist red je dus indirect een hoop levens van insekten.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Zal eens gaan zoeken naar die link met percentages van wat er in producten zit.
|
Mja na alles door te hebben gelezen en de afgelopen week een beetje verdiept te hebben blijf ik toch maar semi-vegetarier veganist vind ik zoals al vaker werd genoemd een beetje te extreem en er zijn sommige dingen die ik gewoon niet wil opgeven qua eten(
![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Voor een goed doel kan je nooit te ver gaan. Tenzij het tegenstrijdig word met je eigen principes.
![]() [/quote]Ik vind het voor mij persoonlijk TE om nog verder te gaan. Dan wordt mijn leven voor mijn gevoel te stressy, steeds maar weer uitzoeken wat wel mag en wat niet. Dat ik in dit huis al vegetarier MAG zijn is al heel wat. Ik kan hier echt niet verlangen nog verder te gaan, en echt, dat wil ik niet. Wat zijn 'gewone' eieren? Je bedoeld legbatterijeieren? Komen eigenlijk alleen nog voor in koekjes enzo. Uit de winkelschappen zijn ze eind van dit jaar zo goed als verdwenen dankzij acties van Wakker Dier. Scharreleieren zijn in mijn ogen misschien ietsje anders dan legbatterijeieren. Minder dierenleed vind je meer in andere eierensoorten. Zie ook hier: http://www.wereldveganismedag.nl/wvd..._broc_2001.htm Zal nog wel een keertje kijken, nu ff niet zoveel tijd voor ![]() Dat valt denk wel mee. Denk dat je bijna alles al uit andere producten kan halen. Misschien alleen de b12 uit ei, maar verder niets. Dat bedoelde ik dus..Ik lust geen melk, eet bekant geen yoghurt, vanillevla of die troep. Ik eet alleen kaas en eieren aan zuivel, dus dat is heel weinig, zeker voor een vegetarier. Ik bak lekker mijn eigen gebak ![]() ![]() r iig ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Er zit ook genoeg in groente en fruit hoor. Zelf meerdere. Citaat:
||
Citaat:
|
|