Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2003, 13:43
coffee_mug
coffee_mug is offline
Citaat:
Veganist = Zielig
hmn waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2003, 17:00
resist / exist
resist / exist is offline
Damn, ten eerste leer nederlands, het moet zijn, veganisME = zielig, ten tweede leer argumenten geven...
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 14:26
kees17
kees17 is offline
Citaat:
TechXP schreef op 07-09-2003 @ 22:23:
Weet niet. Ik heb geen gegevens daarover. Kan het ook niet zoveel vinden. [\QUOTE]

Kom op zeg, moet je het zelfs op internet op zoeken dat trekkers op diesel rijden, wat ben jij een stadsmens . Nu wordt het moeilijk; lanbouwmachines rijden op rode diesel, want deze diesel is belastingvrij. Deze diesel mag jij niet in je gewone autogooien, want dan krijg je een boete.

[qoute]Je kan beter komen met heb je ooit weleens koeien gezien in de vrije natuur
Maar dat zijn gefokte koeien. Van al honderden jaren terug, zeg maar.
De bijen worden nog niet zo lang volgens mij gehouden zoals de afgelopen eeuw. En zijn niet echt gefokt (zoals met koeien enzo). Zijn nog wel dichterbij de natuur.
En boomgaarden staan volgens mij niet in kassen enzo, dus bijen uit de natuur komen er ook wel.
Vind ook dat de bijen lekker hun eigen nestje ergens mogen bouwen. Ipv ergens neergezet worden. En afgetapt worden.
We hebben hier in nederland verschilende soorten rassen bijen, deze zijn niet uit nederland afkomstig, dus vrij laten in de natuur kan niet. En zou jij dan z'n leuk bijen nestje in je achtertuin willen hebben? Dat je mooi aan het grasmaaien bent(ik hoop dat jij dat nog wel doet, want anders zou het een dikke bende zijn rond jou huis) en je komt perongeluk tegen z'n nest aan, en het vervolg kun je raden.
Oud 13-09-2003, 14:30
kees17
kees17 is offline
Citaat:
Buitengewoon schreef op 10-09-2003 @ 23:36:
Yo TechXP

Bedankt voor de info update

Maar dat gelatine gedoe vind ik nog steeds erg twijfelachtig, omdat het sinds de BSE gewoon verboden is om beendermeel (gemalen botten dus) te gebruiken in etenswaren, omdat de kans dat Kreuzfeld Jakob wordt overgebracht via beendermeel erg groot is...
Bse zit alleen in Hersens, ruggemerg en amandelen, niet in merg van gewone botten. Deze organen worden bij de slachthuisverwijdert en worden vernietigt(oke er wordt samen met kadaverafval, brandstofkorrels van gemaakt) en komen zeker niet terecht in ons voedselketen.
Oud 13-09-2003, 15:13
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
kees17 schreef op 13-09-2003 @ 15:26:
Kom op zeg, moet je het zelfs op internet op zoeken dat trekkers op diesel rijden, wat ben jij een stadsmens . Nu wordt het moeilijk; lanbouwmachines rijden op rode diesel, want deze diesel is belastingvrij. Deze diesel mag jij niet in je gewone autogooien, want dan krijg je een boete.
Ik kom uit een dorpje in het groene hart. Maar ik hou niet van auto's en interesseer me niet voor landbouwmachines, dus weet er niet veel over.

Citaat:
We hebben hier in nederland verschilende soorten rassen bijen, deze zijn niet uit nederland afkomstig, dus vrij laten in de natuur kan niet. En zou jij dan z'n leuk bijen nestje in je achtertuin willen hebben? Dat je mooi aan het grasmaaien bent(ik hoop dat jij dat nog wel doet, want anders zou het een dikke bende zijn rond jou huis) en je komt perongeluk tegen z'n nest aan, en het vervolg kun je raden.
Als ze hier niet vandaan komen zet je ze gewoon uit waar ze wel horen. En nesten in de tuin of niet, dat maakt mij niet uit. Ik heb er geen last van hoor.
Wespennesten verhuizen ieder seizoen. Bijen weet ik niet precies. En anders zijn er vast wel diervriendelijke manieren om ze weg te jagen. Voor als de buren klagen ofzo
Oud 14-09-2003, 19:34
kees17
kees17 is offline
[quote]Ik kom uit een dorpje in het groene hart. Maar ik hou niet van auto's en interesseer me niet voor landbouwmachines, dus weet er niet veel over. [\qoute]

Man dat weet toch iedereen met een iq van boven de 50 dat trekkers op diesel rijden, of heb je nog nooit van je leven een trekker gezien?

[quote]Als ze hier niet vandaan komen zet je ze gewoon uit waar ze wel horen. En nesten in de tuin of niet, dat maakt mij niet uit. Ik heb er geen last van hoor.
Wespennesten verhuizen ieder seizoen. Bijen weet ik niet precies. En anders zijn er vast wel diervriendelijke manieren om ze weg te jagen. Voor als de buren klagen ofzo [\quote]

We praten wel weer eens wanneer er een wespennest in de spaw van je muur zit of een paar mollen je hele tuin omspitten.
Oud 14-09-2003, 22:00
TechXP
TechXP is offline
[QUOTE]kees17 schreef op 14-09-2003 @ 20:34:
Citaat:
Ik kom uit een dorpje in het groene hart. Maar ik hou niet van auto's en interesseer me niet voor landbouwmachines, dus weet er niet veel over. [\quote]
Man dat weet toch iedereen met een iq van boven de 50 dat trekkers op diesel rijden, of heb je nog nooit van je leven een trekker gezien?
Heb wel op een trekker gereden een paar keer
Maar waarmee een trekker rijd dat interesseert me niet. Diesel, benzine, gas, wat dan ook.

Citaat:
We praten wel weer eens wanneer er een wespennest in de spaw van je muur zit of een paar mollen je hele tuin omspitten. [/B]
ok
Oud 15-09-2003, 18:58
Jamezy
Jamezy is offline
Ben ook al zes jaar veggie, en ik eet ook geen vis (vissen zijn toch ook beesten... zijn verschillende misvattingen over...)

Het is dat ik geen ei en melk lust, en het om die redenen ook niet (puur) eet/drink... Als het ergens doorheen zit, heb ik er niet veel problemen mee, zolang ik het maar niet proef...
Verder probeer ik zo veel mogelijk te vermijden dat ik andere dierlijke dingen binnen krijg, vind het namelijk nogal schijnheilig om geen vlees te eten, maar bijvoorbeeld wèl soep die getrokken is van kippen- of visbouillon... En gelatine, natuurlijk... Snoepjes eet ik dus ook liever niet dan wel

Echt veganist worden... moet er nog eens over nadenken. Eerst eens goed overwegen wat de voor- en nadelen zijn, en hoe het aan te pakken... maar ben er zkr wel mee bezig
Oud 18-09-2003, 19:06
kees17
kees17 is offline
Citaat:
TechXP schreef op 14-09-2003 @ 23:00:
Heb wel op een trekker gereden een paar keer
Maar waarmee een trekker rijd dat interesseert me niet. Diesel, benzine, gas, wat dan ook.
Misschien interseert het je nu niet, maar dat wordt wel anders als je tanken moet. Trekker rijden op rode diesel, omdat deze diesel goedkoper is(bijna geen accijns zit er op). Een trekker op benzine en gas heb ik nog nooit gezien. Gas wordt nog weleens gebruikt in heftrucks die in fabrieken rijden, omdat van gas schonere uitlaatgassen komen.

Laatst gewijzigd op 18-09-2003 om 19:09.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 18:36
strafcorner
strafcorner is offline
Jammer dat sommige mensen zo kinderachtig reageren in dit soort topics...

Ik zelf heb van mijn eerste tot mijn 19e levensjaar een lacto-ovo vegetarisch dieet gevolgd, ik ben sindskort op het veganisme overgestapt, en zo een heel erg grote stap is dat mijnsinziens niet.. Waarom niet alle vegetarisch etende mensen veganist worden is vrij simpel te verklaren, vele zullen gewoon niet weten hoe de zuivel industrie in rechtstreeksverband staat met de vlees en bio industrie... (net zoals de meeste mensen die zeggen alleen maar scharrel en of gras eieren kopen geen id hebben dat ze ook bio-industrie eieren nuttigen door bijv. koekjes e.d. te eten) Voor de rest heb je de mensen die bewust geen veganist worden omdat zij puur tegen het hoofdproduct van de slacht zijn.. Veganisten boycotten alles.. het is maar net hoe altruistisch je ingesteld bent...

interessante links:

http://www.animalfreedom.org/paginas...ismemodel.html

http://www.veganintel.org/Nederlands/vegisme/index.html

http://www.vegan.org/about_veganism/animals.html
Oud 07-10-2003, 19:33
Shah of Blah
Shah of Blah is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 12-09-2003 @ 13:39:
Veganist = Zielig
ik vind jou zielig
Oud 07-10-2003, 20:30
Verwijderd
omdat niet mag van mn ma. voor mn gezondheid moet ik ook ei eten en voor mn botten melk drinken. maar vlees + vis eet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 20:44
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
tumtummetje-86 schreef op 07-10-2003 @ 21:30:
omdat niet mag van mn ma. voor mn gezondheid moet ik ook ei eten en voor mn botten melk drinken. maar vlees + vis eet ik niet.
Ei is rijk aan choleteroll en dat is nou niet bepaald goed voor je, dat melk goed voor je botten is is een fabeltje

Melk - onze gezondheid
Melk is door de natuur bestemd voor het jonge, opgroeiende dier, dat zelf nog geen voedsel kan kauwen. Koemelk is dus prima geschikt voor kalfjes, en mensenmelk voor baby's. De mens is de enige diersoort die als volwassene babyvoedsel gebruikt, en dan nog wel van een andere diersoort.
Koemelk levert mensen niets, dat niet door een verantwoorde plantaardige voeding kan worden geleverd. Wèl heeft koemelk dezelfde nadelen als vlees. Het is rijk aan dierlijke vetten en dierlijke eiwitten en het levert weinig koolhydraten en al helemaal geen voedingsvezels. Van die vetten en eiwitten eten we veel te veel, en koolhydraten en voedingsvezels komen we juist te kort. Melk drinken is dus een risico-vol gedrag.

Wat leren wetenschappelijke studies ons zoal?
Volwassen melkdrinkers hebben een groter risico op welvaartsziekten en op onder andere leukemie en multiple sklerose. Met melkprodukten (en vlees en vis) krijgt men meer verontreinigende stoffen, resten van diergeneesmiddelen en bacteriën als salmonella en lysteria, binnen.

Mannen die veganistisch eten, dus géén melk, kaas, eieren, vlees èn vis gebruiken (en daarbij risico's zoals roken vermijden), hebben zo'n 90% minder kans op een hartinfarct dan gemiddeld. Hart- en vaatziekten zijn verantwoordelijk voor ca. 40% van de sterftegevallen in Nederland (en voor veel ellendige en treurige ziektegevallen).
Niet alle zuivelprodukten hebben dezelfde eigeschappen. Zo zijn de meeste kaassoorten nog ongunstiger dan melk en zure melkprodukten wat minder ongunstig. (Referenties vindt u onder andere in de boeken die worden vermeld bij 'Verder Lezen'.)

Kleine kinderen die koemelk krijgen in plaats van moedermelk, hebben veel meer kans op spijsverteringsstoornissen, problemen met de luchtwegen en op overgevoeligheid voor voedsel en alles wat daarbij hoort, ook op latere leeftijd.
Recente studies brengen nog twee belangrijke punten aan het licht: Kinderen die koemelk krijgen, hebben een grotere kans op jeugd-diabetes en ontwikkelen gemiddeld een lager intelligentieniveau dan hun leeftijdsgenootjes die borstvoeding krijgen.

bron: Nederlandse vereniging voor veganisten
Oud 07-10-2003, 21:44
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
tumtummetje-86 schreef op 07-10-2003 @ 21:30:
Ouders hebben vaak de neiging om te denken dat het slecht is omdat het ongewoon is. Natuurlijk moet je als veganist er op letten dat je vitamines (en vooral B12) op peil blijft e.d, maar dat moet de gemiddelde nederlander ook.
Ik denk dat veganisten/vegetariers over het algemeen meer letten op wat ze eten en in welke verhoudingen. Daarnaast ook kijkend naar combinaties.
Melk is goed voor de botten. Dat zeggen ze altijd, maar zeggen ze er ook bij dat je wel voldoende van een andere stof moet hebben om de stoffen (Calcium) uit de melk goed door het lichaam te laten opnemen? Nee.
En dan nog niet te spreken over de nadelen van melk drinken:
http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/ma...len/melk1.html
Oud 08-10-2003, 11:25
Verwijderd
Ik ben geen vegetarier, maar ik denk dat de meesten niet overstappen omdat het gewoon té veel gedoe is, veganisme; in restaurants kun je altijd vegetarisch eten maar zelden veganistisch, in de meeste soorten gebak en in sommige soorten brood zit boter, melk en/of ei, dus dat zou je allemaal moeten laten staan, in veel soorten snoep zit dierlijk lactose, in je computermonitor en tv-beeldbuis zit lactose, in sommige soorten drinken zit wat melk, omdat er wel makkelijke vleesvervangers te koop zijn maar die meestal wat ei bevatten...
En daarnaast heb je ook nog mensen die vegetarier zijn voor hun cholestorol, of omdat ze niet van vlees/vis houden, en dan zou het best onzinnig zijn om veganist te worden.
Of gewoon omdat ze het een eng idee vinden om echt spieren van een beest te eten, maar het geen eng idee vinden om bijvoorbeeld melk van een beest te drinken...
Of omdat ze vegetarisme wel 'genoeg' vinden om zich goed te voelen...

Het enige dat ik doe op dat gebied is zo veel mogelijk gebruik maken van ecologische/biologische dierlijke producten in plaats van 'gewone', en zelfs daarin doe ik niet te extreem (als ik schoenen koop, ga ik echt niet eisen dat het biologisch leer moet zijn, en in restaurants of als ik bij iemand thuis eet, doe ik ook niet moeilijk). Mjah, en dat vind ik genoeg, want ik ben niet tegen het kweken van dieren, maar wel tegen de bio-industrie. Dus .
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 15:58
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 08-10-2003 @ 12:25:
[B]...computermonitor en tv-beeldbuis zit lactose, in sommige soorten drinken zit wat melk, omdat er wel makkelijke vleesvervangers te koop zijn maar die meestal wat ei bevatten...
Lactose in monitoren? Dat heb ik nog nooit gehoord. Wel dat ze voor het lijmen/verbinden van dingen gelatine gebruiken.
Ik heb er een tijd terug over gemaild met een paar bedrijven die monitoren maakte. De meeste konden er niks over zeggen omdat ze het gewoonweg niet wisten. UIt mijn hoofd was het BenQ die kwam met dat hun monitoren niet gefabriceerd waren met dierlijk materiaal. Ik heb eigenlijk niet duidelijkheid over eventuele lijmen.
In veel soorten drinken zit melk inderdaad. Echter zit er in bijvoorbeeld Roosvisee Multivis () dus vis door heen. Niet echt lekker om te weten

En nog even toevoegen, dat veganisme een 'streven' is naar het uitsluiten van al het 'dierenleed'. 100% is dus niet mogelijk.
Oud 08-10-2003, 21:38
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
coffee_mug schreef op 30-08-2003 @ 19:30:
Omdat de beesten ook voor bv hun melk en eieren worden gefokt. en van die stremsels van die beesten in de kaas.
Waarom zou je dat dan wel nog blijven eten?
waar vervalt het pricipe bij mij bij voor dat nooit heeft kunnen denken of ervaren als je veganist bent waarom eet je wel planten? Dan zou je niet de dieren moeten onderscheiden en de hele natuur met rust laten, en qua het fokken voor de melk??? Bio gehad? Zo ja zoek het ff op een koe kan na 1 kalf gekregen te hebben melk blijven geven, Stremsel is geen kalfen kots (wie tf heeft het verzonnen) maar het laagje dikkere drap wat zich op de melk vormt.
Oud 08-10-2003, 21:42
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 08-10-2003 @ 22:38:
waar vervalt het pricipe bij mij bij voor dat nooit heeft kunnen denken of ervaren als je veganist bent waarom eet je wel planten?

---> omdat planten geen bewustzijn hebben

Dan zou je niet de dieren moeten onderscheiden en de hele natuur met rust laten, en qua het fokken voor de melk??? Bio gehad? Zo ja zoek het ff op een koe kan na 1 kalf gekregen te hebben melk blijven geven,

---> niet genoeg om economisch aantrekkelijk te zijn... bovendien wordt de koe die normaal 25 jaar oud kan worden rond een jaar of 5 al verlocht aan de slagerij omdat deze economisch gezien niet meer aantrekkelijk is...

Stremsel is geen kalfen kots (wie tf heeft het verzonnen) maar het laagje dikkere drap wat zich op de melk vormt.

---> beide misconcepten, het stremsel in kaas is een stremsel uit de koeienmaag.

Oud 08-10-2003, 23:00
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 08-10-2003 @ 22:38:
waar vervalt het pricipe bij mij bij voor dat nooit heeft kunnen denken of ervaren als je veganist bent waarom eet je wel planten?

Ten eerste denk ik niet dat planten een bewustzijn hebben zoals de dieren. Om ook te zorgen dat de planten enzo niet aangetast worden e.d. koop ik voornamelijk biologisch. Zo help je al het natuur wel.
Daarnaast vind ik ook veel dingen met planten enzo niet goed wat ze doen.
Ten tweede eet ik in principe minder plant. Omdat voor het vee ook een hoop voedsel nodig is gaan er daar ook veel planten aan. Dus in principe is dat dus minder dan als ik vlees zou eten.

Citaat:
Dan zou je niet de dieren moeten onderscheiden en de hele natuur met rust laten, en qua het fokken voor de melk??? Bio gehad?Zo ja zoek het ff op een koe kan na 1 kalf gekregen te hebben melk blijven geven,
Wat strafcorner zegt. Daarnaast is de melk iets wat nodig is als er een kalf geboren word. Het is niet zo dat een koe constant melk kan geven. Om de melkproductie van goede kwaliteit en niveau te houden moet er elk jaar een kalf worden geboren. Het kalf gaat of naar de slacht of word ook melkkoe.

Citaat:
Stremsel is geen kalfen kots (wie tf heeft het verzonnen) maar het laagje dikkere drap wat zich op de melk vormt.
Kalfenkots? Iig is het stremsel zoals strafcorner zegt uit een kalvenmaag. De lebmaag als ik het goed heb.
Dit stremsel komt in kazen terug. Echter schijnt het zo te zijn dat er in steeds meer kazen plantaardig stremsel word gebruikt.
Oud 09-10-2003, 10:36
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
TechXP schreef op 09-10-2003 @ 00:00:
Ten eerste denk ik niet dat planten een bewustzijn hebben zoals de dieren. Om ook te zorgen dat de planten enzo niet aangetast worden e.d. koop ik voornamelijk biologisch. Zo help je al het natuur wel.
Daarnaast vind ik ook veel dingen met planten enzo niet goed wat ze doen.
Ten tweede eet ik in principe minder plant. Omdat voor het vee ook een hoop voedsel nodig is gaan er daar ook veel planten aan. Dus in principe is dat dus minder dan als ik vlees zou eten.

Wat strafcorner zegt. Daarnaast is de melk iets wat nodig is als er een kalf geboren word. Het is niet zo dat een koe constant melk kan geven. Om de melkproductie van goede kwaliteit en niveau te houden moet er elk jaar een kalf worden geboren. Het kalf gaat of naar de slacht of word ook melkkoe.

Kalfenkots? Iig is het stremsel zoals strafcorner zegt uit een kalvenmaag. De lebmaag als ik het goed heb.
Dit stremsel komt in kazen terug. Echter schijnt het zo te zijn dat er in steeds meer kazen plantaardig stremsel word gebruikt.
Ik had het met bewustzijn over bv eieren ik woon in Twente als ik scharreleireen koop vd boer weet ik dat het van scharrelkippen en ook goed verzorgde beesten komt.
Qua planten eten vertel mij niks ik eet bijna alleen maar soja producten.
Qua wat strafcorner wel of niet zou posten doet mij niks.
En over dat stremsel er zijn hier meerder boeren die kaas maken en waarbij je ook mag kijken(gehele proces ja)
Mij is verteld dat het stremsel het dikkere roomlaagje is wat zich op de melk vormt(wel een soort zuur idd)
Als het niet zo is zou je me dan een bron kunnen laten zien aub.

Thnx
Oud 09-10-2003, 13:50
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 09-10-2003 @ 11:36:
Ik had het met bewustzijn over bv eieren ik woon in Twente als ik scharreleireen koop vd boer weet ik dat het van scharrelkippen en ook goed verzorgde beesten komt.

---> scharrelkippen zien geen daglicht en hebben zeer weinig bewegingsruimte... bovendien worden zij toch doorverkocht aan de slager... dan nog maar neit te spreken over de hoeveelheid kuikentjes die door de versnipperaar gaan omdat ze toevallig als mannetje geboren zijn...

Qua planten eten vertel mij niks ik eet bijna alleen maar soja producten.
Qua wat strafcorner wel of niet zou posten doet mij niks.

---> stoere jongen!

En over dat stremsel er zijn hier meerder boeren die kaas maken en waarbij je ook mag kijken(gehele proces ja)
Mij is verteld dat het stremsel het dikkere roomlaagje is wat zich op de melk vormt(wel een soort zuur idd)

----> Nee wat denk je nou, ze hebben natuurlijk liever niet dat men weet dat het uit een koeienmaag komt, hiermee zouden ze weleens een paar klantjes kunnen verliezen...

"Als vegetarier zou ik willen weten in welke kazen er stremsel gebruikt wordt en welke soorten vegetarische kaas er bestaan.
In alle kazen wordt stremsel gebruikt; dit zorgt ervoor dat de melk wordt ingedikt. Meestal wordt hier dierlijk stremsel voor gebruikt (een stof uit de lebmaag van jonge kalfjes), maar er is ook vegetarische kaas. Welke merken vegetarische kaas er zijn is ons niet bekend; deze wordt alleen bij natuurwinkels verkocht. "

bron= http://www.zuivelonline.nl/vragen/vr...#antwoord_1956

Thnx
Maar goed je leest dit toch niet omdat je me op je ignore hebt staan, stoere jongen!
Oud 09-10-2003, 16:21
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 09-10-2003 @ 11:36:

Veel leesplezier :
http://www.wereldveganismedag.nl/wvd..._broc_2001.htm

Citaat:
Qua planten eten vertel mij niks ik eet bijna alleen maar soja producten. Qua wat strafcorner wel of niet zou posten doet mij niks.
?? Ruzie met strafcorner?

Citaat:
Bronnen:
http://www.zuivelonline.nl/vragen/vr...#antwoord_1956
http://www.vegatopia.com/survivalgid...getarisch.html
http://www.uniekaas.nl/kaascursus/index.asp
http://www.voedsel.net/vragen/vraag61.htm
Genoeg bronnen? Misschien betrof wat jij had gehoord/gezien een ander proces. Misschien zure room maken ofzo?
Of zuursel?
Oud 09-10-2003, 17:37
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
TechXP schreef op 09-10-2003 @ 17:21:
Veel leesplezier :

?? Ruzie met strafcorner?

Bronnen:
http://www.zuivelonline.nl/vragen/vr...#antwoord_1956
http://www.vegatopia.com/survivalgid...getarisch.html
http://www.uniekaas.nl/kaascursus/index.asp
http://www.voedsel.net/vragen/vraag61.htm
Genoeg bronnen? Misschien betrof wat jij had gehoord/gezien een ander proces. Misschien zure room maken ofzo?
Of zuursel?
Ruzie neh gewoon vervelend manneke dat op negeren staat dus wat dr staat weeknie

Qua de bronnen ok, gelezen maar het hoeft dus niet om dierlijk stremsel te gaan dus dan zou het goed kunnen zijn dat 1 vd andere extracten gebruikt worden.
Qua welke kazen wel of niet vega zijn wel handy nooit geweten dak bij de Appie ook vega tjies kopen kan scheelt me weer 30 min fietsen Thnx
Oud 09-10-2003, 18:04
Shah of Blah
Shah of Blah is offline
ontopic: ik maak de stap naar veganist niet, omdat ik een veganistisch dieet simpelweg te moeilijk vind om te volgen

en omdat het minder gezond is als je je niet nonstop bezig houd met de vraag 'heb ik vandaag goed gegeten' en dat zou misgaan bij mij.
Oud 09-10-2003, 18:22
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
Shah of Blah schreef op 09-10-2003 @ 19:04:
ontopic: ik maak de stap naar veganist niet, omdat ik een veganistisch dieet simpelweg te moeilijk vind om te volgen

en omdat het minder gezond is als je je niet nonstop bezig houd met de vraag 'heb ik vandaag goed gegeten' en dat zou misgaan bij mij.
Zo moeilijk is het niet hoor tenminste het valt mij alles mee. Je hoeft je ook echt niet non stop bezig te houden emt de vraag of je alles wel binnen hebt gekregen, je leeft eigelijk net als een lacto ove vega het enige dat je mist kwa voediingstoffen is de b 12 die je uit een supplement moet halen.... Als je dat gewoon doet is een veganistisch dieet gezonder dan een vegetarisch, daar eieren melk e.d. eigelijk alleen maar een verhoogde kans op welvaartsziekte opleveren... alle eiwitten,ijzers e.d. haal je mits je genoeg (en gevarieerd) groente eet gewoon al uit je dagelijkse voeding..

kijk eens op http://www.veganintel.org/Nederlands/index.html en dan bij voeding

Laatst gewijzigd op 09-10-2003 om 18:24.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 18:36
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 09-10-2003 @ 18:37:
Qua de bronnen ok, gelezen maar het hoeft dus niet om dierlijk stremsel te gaan dus dan zou het goed kunnen zijn dat 1 vd andere extracten gebruikt worden.
Wat ik gehoord heb is dat er steeds meer kaasmakers van dierlijk naar plantaardig gaan (waarschijnlijk goedkoper). Maar ik weet niet of dat echt gebeurd.
Oud 09-10-2003, 18:40
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Shah of Blah schreef op 09-10-2003 @ 19:04:

Heb je het dan al geprobeerd?

Citaat:
Het zou verstandig zijn als alle nl'ers ook wat meer let op hun voeding. Vaak neemt een gemiddelde nl'er ook te weinig fruit enzo.

Je hoeft niet 'nonstop' bezig te zijn met wat je eet, als je maar wel varieert in eten. Maar op een gegeven moment denk je er denk niet meer echt aan en doe je het automatisch.
Oud 11-10-2003, 18:50
drama
drama is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 30-08-2003 @ 20:55:

Verder is Melk veel te lekker
een argument die vegetariers vrijwel altijd erbij halen...en eerder in een duscussie verzeilt waren met een vleeseter en daar precies hetzelfde argument de grond in trappen op het gebied van vlees.

Melk is net zo moordadig als vlees en is net zo makkelijk te boycotten als vlees.
Oud 11-10-2003, 18:55
drama
drama is offline
Veganistisch eten is helemaal niet moeilijk. Als je een shitload aan groente fruit, peulvruchten, noten, soja en nog wat extra b12 slikt is het prima.

Gewoon dubbel werken. In plaats van 1 soort groente voor een bepaalde stof neem je verschillende groentes zodat het elkaar aanvult.

En je kunt veel voedzame, gezonde dingen gebruiken als basis voor spreads enzo. Kost een kapitaal in de Teduurwinkel en zelfgemaakt is het goedkoper dan pindakaas.
Tofu is multifunctioneel. Geweldig spul wat nergens naar smaakt en dus met jouw aanpassingen perfect past in practisch elk gerecht. De ene keer gepureerd met verse kruiden tot een sojasmeerkaas, de andere keer opgebakken tot een soort van ei, weer een andere keer gefrituurd...
Oud 11-10-2003, 19:06
drama
drama is offline
Het heeft wel altijds iets schattigs, aandoenlijks; de grootste macho met een pak fokking babyvoeding in zijn klauwen.

melk de witte motor.
Oud 12-10-2003, 09:20
kees17
kees17 is offline
Citaat:
drama schreef op 11-10-2003 @ 19:55:
Veganistisch eten is helemaal niet moeilijk. Als je een shitload aan groente fruit, peulvruchten, noten, soja en nog wat extra b12 slikt is het prima.

Gewoon dubbel werken. In plaats van 1 soort groente voor een bepaalde stof neem je verschillende groentes zodat het elkaar aanvult.

En je kunt veel voedzame, gezonde dingen gebruiken als basis voor spreads enzo. Kost een kapitaal in de Teduurwinkel en zelfgemaakt is het goedkoper dan pindakaas.
Tofu is multifunctioneel. Geweldig spul wat nergens naar smaakt en dus met jouw aanpassingen perfect past in practisch elk gerecht. De ene keer gepureerd met verse kruiden tot een sojasmeerkaas, de andere keer opgebakken tot een soort van ei, weer een andere keer gefrituurd...
Tofu, sojasmeerkaas, dat is toch geen vreten meer, geef mij maar een lekker stuk konijn.

Deze vraag heb ik al eerder gesteld, veganisten eten geen vlees omdat ze het zielig vinden, ook geeb honing, omdat daar bijen bij worden gebruikt, maar ik hoor nooit een veganist over het feit dat bij de productie van soja en andere groenten ook miljarden insecten worden dood gespoten.
Oud 12-10-2003, 09:25
tacidvs
tacidvs is offline
En je wil ook niet weten hoeveel insecten met de tarwe meegemalen worden en zo in het brood terechtkomen.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 15:03
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
kees17 schreef op 12-10-2003 @ 10:20:
Deze vraag heb ik al eerder gesteld, veganisten eten geen vlees omdat ze het zielig vinden, ook geeb honing, omdat daar bijen bij worden gebruikt, maar ik hoor nooit een veganist over het feit dat bij de productie van soja en andere groenten ook miljarden insecten worden dood gespoten.
Ik heb er diverse keren over gepraat. Waarom moet ik posten als je toch blijkbaar niet mijn antwoorden leest en opneemt? Of laat staan mijn bronnen doorneemt?
Oud 12-10-2003, 15:08
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 12-10-2003 @ 10:25:
En je wil ook niet weten hoeveel insecten met de tarwe meegemalen worden en zo in het brood terechtkomen.
Tarwe -> insekten dood -> brood
Tarwe -> insekten dood -> veevoer -> vee -> vee dood -> vlees

Om maar even een snellere indicatie te geven van dat de ene methoden meer dood bevat dan de ander.

http://www.veganisme.non-profit.nl/gi/v10/v10_p06.htm
Oud 12-10-2003, 18:22
tacidvs
tacidvs is offline
Ik ben niet tegen het doden van organismen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 18:46
Verwijderd
Citaat:
murwari schreef op 30-08-2003 @ 22:18:
Veganisten dragen toch ook geen leder en wol ed? Dat lijkt me moeilijk...?
Valt mee, geen leren schoenen kopen en gewoon geen wollen kleding..Zo moeilijk is dat niet.

Waarom ik geen veganist wil worden, is omdat ik daar geen goed gevoel bij heb. Ik denk dat je ook te ver kunt gaan in je principes. Ik vind eieren niet verkeerd, zal zelfs nog wel 'gewone' eieren kunnen eten, hoewel ik hier thuis liever scharreleieren eet. (Maar als ik ergens ga eten doe ik niet moeilijk over eieren, maar wel moeilijk over vlees). Verder ben ik sowieso al een slechte zuivel-eter, dus heb ik ook echt mijn voedingsstoffen in kaas en eieren nodig.

Verder heb ik geen zin om de rest van mijn leven geen gebak meer te eten of weet ik veel. Zoals ik nu leef, draagt het op een verantwoorde manier bij aan mijn principes. Ik wil het niet anders.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 20:42
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Xia schreef op 13-10-2003 @ 19:46:
Waarom ik geen veganist wil worden, is omdat ik daar geen goed gevoel bij heb. Ik denk dat je ook te ver kunt gaan in je principes.

Voor een goed doel kan je nooit te ver gaan. Tenzij het tegenstrijdig word met je eigen principes.

Citaat:
Ik vind eieren niet verkeerd, zal zelfs nog wel 'gewone' eieren kunnen eten, hoewel ik hier thuis liever scharreleieren eet. (Maar als ik ergens ga eten doe ik niet moeilijk over eieren, maar wel moeilijk over vlees).
Wat zijn 'gewone' eieren? Je bedoeld legbatterijeieren? Komen eigenlijk alleen nog voor in koekjes enzo. Uit de winkelschappen zijn ze eind van dit jaar zo goed als verdwenen dankzij acties van Wakker Dier.
Scharreleieren zijn in mijn ogen misschien ietsje anders dan legbatterijeieren. Minder dierenleed vind je meer in andere eierensoorten.
Zie ook hier:

Citaat:
Verder ben ik sowieso al een slechte zuivel-eter, dus heb ik ook echt mijn voedingsstoffen in kaas en eieren nodig.
Dat valt denk wel mee. Denk dat je bijna alles al uit andere producten kan halen. Misschien alleen de b12 uit ei, maar verder niets.

Citaat:
Verder heb ik geen zin om de rest van mijn leven geen gebak meer te eten of weet ik veel. Zoals ik nu leef, draagt het op een verantwoorde manier bij aan mijn principes. Ik wil het niet anders.
Ik bak lekker mijn eigen gebak

Maar iig dat je al bewuster leeft dan de gemiddelde nl'er
Oud 14-10-2003, 07:17
kees17
kees17 is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 12-10-2003 @ 10:25:
Daarom worden ze gesproten zodat er bijna geen insecten in zitten.
Oud 14-10-2003, 07:22
kees17
kees17 is offline
Citaat:
TechXP schreef op 12-10-2003 @ 16:08:
Tarwe -> insekten dood -> brood
Tarwe -> insekten dood -> veevoer -> vee -> vee dood -> vlees

Om maar even een snellere indicatie te geven van dat de ene methoden meer dood bevat dan de ander.

http://www.veganisme.non-profit.nl/gi/v10/v10_p06.htm
Over over die laaste, Tarwe-> insect dood->veevoer-> vee dood-> vlees en leer->slachtafval->honden en kattenvoer/ nertsenvoer.

(er komen meer producten af dan alleen maar vlees)
Oud 14-10-2003, 07:28
kees17
kees17 is offline
Citaat:
TechXP schreef op 12-10-2003 @ 16:03:
Ik heb er diverse keren over gepraat. Waarom moet ik posten als je toch blijkbaar niet mijn antwoorden leest en opneemt? Of laat staan mijn bronnen doorneemt?
Omdat je dan zegt dat de mens toch voedsel nodig heeft. En ik heb ooit weleens z'n bron van je door gelezen en daar las ik toe vallig iets over de honingbij en hoe ''zielig'' die beesten wel niet waren'. Terwijl de auteur van het stuk niet weet(of niet wil weten) hoeveel insecten er bij zijn eetgedrag om het leven komt.
Oud 14-10-2003, 10:06
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
kees17 schreef op 14-10-2003 @ 08:28:
Omdat je dan zegt dat de mens toch voedsel nodig heeft. En ik heb ooit weleens z'n bron van je door gelezen en daar las ik toe vallig iets over de honingbij en hoe ''zielig'' die beesten wel niet waren'. Terwijl de auteur van het stuk niet weet(of niet wil weten) hoeveel insecten er bij zijn eetgedrag om het leven komt.
Ik had laatst een bron van hoeveel insekten er op kwamen. Kan deze niet meer zo snel vinden.

De mens heeft voedsel nodig, ja dat is een feit. Het ging echter om de keuzes die een veganist maakt. Aan de ene kant is het een gemakkelijke keus om de eerste reeks dierproducten te laten staan. Vlees, ei, melk, etc. Daarna het gebruik van wol, zijde, etc.
Niet zo lastig. Echter word het lastig als je dan verder gaat en echt alles wil vermijden. Wat dacht je van asfalt e.d. Niet echt mogelijk om zulke dingen te vermijden. Ik maak me keus door het practisch te houden. Ik probeer wanneer het kan iets te vermijden.
Zo heb ik ook de keus gemaakt om zoveel mogelijk biologisch te eten. Wanneer ik uit huis ga zal dat alleen nog maar toenemen. Biologisch eten doe ik vanwege de dieren (ook insekten) en milieu.
Maar ik denk ook wel aan insekten. Ik zal ze nooit doodslaan expres en zet ze altijd weer buiten (moest eens weten hoeveel levens je daar al mee red).

Maar om even te gaan denken aan insekten: (lees dit maar eens)
http://www.vegansociety.com/html/info/info06.html
http://www.vegansociety.com/html/why...hyanimals.html

Veel dingen halen ze uit insekten. Dus als veganist red je dus indirect een hoop levens van insekten.
Oud 14-10-2003, 10:08
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
kees17 schreef op 14-10-2003 @ 08:22:
Over over die laaste, Tarwe-> insect dood->veevoer-> vee dood-> vlees en leer->slachtafval->honden en kattenvoer/ nertsenvoer.

(er komen meer producten af dan alleen maar vlees)
Ja natuurlijk, dit was dan ook een voorbeeld.
Oud 14-10-2003, 12:26
Verwijderd
Ik vraag me wel af wat de gemiddelde veganist nu eigenlijk vindt van het feit dat er in een brood toch al gauw een halve meelworm zit...
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 13:33
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 14-10-2003 @ 13:26:
Ik vraag me wel af wat de gemiddelde veganist nu eigenlijk vindt van het feit dat er in een brood toch al gauw een halve meelworm zit...
*zucht*

Zal eens gaan zoeken naar die link met percentages van wat er in producten zit.
Oud 14-10-2003, 18:30
Stevill
Stevill is offline
Mja na alles door te hebben gelezen en de afgelopen week een beetje verdiept te hebben blijf ik toch maar semi-vegetarier veganist vind ik zoals al vaker werd genoemd een beetje te extreem en er zijn sommige dingen die ik gewoon niet wil opgeven qua eten() voor de rest heb ik over mijn eet gedrag wel een goed gevoel gezien ik 90% vega/soja producten eet, alle beetjes helpen dus ik ook.
Oud 14-10-2003, 20:03
Verwijderd
Voor een goed doel kan je nooit te ver gaan. Tenzij het tegenstrijdig word met je eigen principes.
[/quote]Ik vind het voor mij persoonlijk TE om nog verder te gaan. Dan wordt mijn leven voor mijn gevoel te stressy, steeds maar weer uitzoeken wat wel mag en wat niet. Dat ik in dit huis al vegetarier MAG zijn is al heel wat. Ik kan hier echt niet verlangen nog verder te gaan, en echt, dat wil ik niet.

Wat zijn 'gewone' eieren? Je bedoeld legbatterijeieren? Komen eigenlijk alleen nog voor in koekjes enzo. Uit de winkelschappen zijn ze eind van dit jaar zo goed als verdwenen dankzij acties van Wakker Dier.
Scharreleieren zijn in mijn ogen misschien ietsje anders dan legbatterijeieren. Minder dierenleed vind je meer in andere eierensoorten.
Zie ook hier:

Zal nog wel een keertje kijken, nu ff niet zoveel tijd voor. Ik doe niet moeilijk over eieren... Er is niet rechtstreeks een dier voor gedood, en das echt mijn eerste prioriteit.

Dat valt denk wel mee. Denk dat je bijna alles al uit andere producten kan halen. Misschien alleen de b12 uit ei, maar verder niets.
Dat bedoelde ik dus..Ik lust geen melk, eet bekant geen yoghurt, vanillevla of die troep. Ik eet alleen kaas en eieren aan zuivel, dus dat is heel weinig, zeker voor een vegetarier.

Ik bak lekker mijn eigen gebak Dat zou ik dus niet doen, daar ken ik mezelf goed genoeg voor

r iig dat je al bewuster leeft dan de gemiddelde nl'er Zoals ik nu leef, voelt het goed voor mij. Ik vier binnekort mijn 4 jarig vegetarier-jubileum en ik ben er heel blij mee Hou het nog lekker vol, maar voor mij geen stapje verder.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 21:14
Fog
Fog is offline
ik vind t te ver gaan en heb hard vitamines nodig...

voor zuivel e.d. hoeven beesten niet per c geslacht te worden....
Oud 14-10-2003, 22:59
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Annuhhhhh schreef op 14-10-2003 @ 22:14:

Er zit ook genoeg in groente en fruit hoor. Zelf meerdere.
Citaat:
Direct niet, maar wel indirect.
Oud 15-10-2003, 07:49
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
Annuhhhhh schreef op 14-10-2003 @ 22:14:

Als je nou eerst eens op zijn minst het topic door zou lezen... dan heb ik het nog niet eens over alle bronnen die hier gegeven zijn... Jezus ik heb zo een pokkehekel aan mensen die zonder zich ook maar iets te verdiepen in de materie een discussie in komen schreeuwen met argumenten die allang teniet gedaan zijn...
Oud 15-10-2003, 19:14
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
TechXP schreef op 06-09-2003 @ 22:29:
Waarom? Onderbouwing graag.
neuh, ik vind het wel best zo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten