Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarnaast: opsluiting maakt je in meer of mindere mate gek, en een tweede persoon erbij maakt dat effect wellicht groter. Ik gis nu een beetje, omdat ik in de eerste plaats opgeleid wordt tot jurist, niet tot psycholoog. Maar als ik mijn kennis van de psychologie toepas, kom ik tot de bovenstaande conclusies. Is er misschien een student(e) psychologie hier? |
![]() |
||
Citaat:
![]() en als je gaat wisselen geeft dat veel onrust en daarnaast kost t ook nog es veel organisatie en dus geld...dus dan schiet je er nog niet veel mee op
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Meningen, meningen. Onpasselijk word ik van meningen. Er is een vraag, er is een antwoord. "Meningen" die van het antwoord afwijken zijn onjuist. De vraag is: gegeven de voor- en nadelen van beide wijzen van gevangenschap en een onderlinge weging daarvan gemaakt zijnde, welk systeem verdient de voorkeur?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Als je een misdaad hebt gepleegt (maakt niet uit hoe zwaar), is het toch meer dan normaal dat je moet boeten?Nog afgezonderd van de extreem lage straffen hier, vind ik de Nederlandse gevangenis meer op een hotel lijken..
Er is van alles: recreatie ruimtes, sportruimtes, ze kunnen werken, tv kijken, goede maaltijden etc, etc... Dat is toch geen straf? Als ik dakloos zou wezen, zou het bijna aantrekkelijk worden om een zware misdaad te plegen: hopen op een lange straf en je gaat luxe tegemoet... Ik vind dat we het gevangenisbeleid moeten aanscherpen. Van mijn part gooien ze vier misdadigers op 1 cel. Zij hebben een misdaad gepleegd, laat ze dan ook maar eens echt boeten. Ben je gelijk van het cellentekort af. |
![]() |
|
Prima idee. Tenzij zo'n gevangene echt iets mankeerd waardoor 'ie gevaarlijk is voor andere, mogn ze voor mijn part met z'n tienen in een cel. Bevalt het ze niet goed? Jammer dan. Daar hadden ze maar aan moeten denken voordat ze de misdaad ingingen.
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar in ernst: wat stel jij je ic voor bij een "waarheid in het midden" in de context van de vraag naar hoeveel gevangenen in een cel moeten, waarbij men denkt aan of 1 of 2? 1.5 gevangen in een cel? ![]()
||
![]() |
Citaat:
(ik zeg trouwens niet dat een en ander hier zonder meer toepasselijk is...) ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Wat we vooral niet moeten vergeten is dat als we twee personen in één cel stoppen, de gevangenisbewaarders het veel zwaarder krijgen wanneer ze een gevangene uit de cel moeten gaan halen. Nu moeten ze immers rekening houden met aanvalsacties van twee gevangenen!
Mocht er toch besloten worden om meerdere gevangenen in één cel te doen, laten ze dan wel twee gevangenen bij elkaar stoppen die voor het zelfde veroordeeld zijn. Het lijkt me niet reëel als een voor diefstal veroordeelde een cel moet delen met een meervoudig moordenaar. Stel dat ze bijvoorbeeld een kinderverkrachter en een moordenaar bij elkaar stoppen, is er een grote kans dat die moordenaar de kinderverkrachter afmaakt. Een nog beter idee lijkt me vier personen in één cel. Dan kunnen ze ten minste klaverjassen! (Even een grappige noot ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ben ik het mee eens. Die gevangenissen hier in Nederland zijn 4-sterren hotels. Als ze daar eens op bezuinigen?? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
allereerst een opeensomming van geuitte, gegronde en meervoudig verwoorde meningen: -gevangenen hebben het er naar gemaakt in een cel te komen -gevangenen hebben rechten -gevangenen hebben geen/minder rechten -gevangenen worden beter behandeld dan onze bejaarden -gevangenissen zijn als hotels -beperking van de vrijheid is straf genoeg -meerdere gevangenen op 1 cel is onhaalbaar voor bewakers. -met z'n tweeen op een cel zal men leuker vinden -met zn tweeen op een cel zal men niet leuker vinden. vervolgens een catagorisering: ten eerste de argumenten met betrekking tot de juridische haalbaarheid: de rechten van de gevangene. Op het moment dat een persoon in de gevangenis terecht komt, verliest deze een antal (basis) rechten, niet als zodanig gedefinieerd in het WBvSR, nl: het recht op privacy, het recht op bewegingsvrijheid, het recht op vrije consumptie. Alhoewel er veel niet-toedoende meningen over de al of niet te grote luxe van de cellen werden geventileerd, zie ik niet in hoe de komst van een tweede persoon op een cel de levenssituatie met betrekking tot deze genoemde rechten veel kan wijzigen. kortom, argumenteren over de rechten van een gevangene is zinloos. ten tweede, een mening die leidt tot een moreel vraagstuk: gevangenen worden beter behandeld dan onze bejaarden. Men kan natuurlijk gaan beargumenteren dat zo een moreel standpunt onaanvaardbaar is in een dergelijke discussie, ik vind iig van niet. Dit is helaas een vaststaand feit, om dit te veranderen hebben we 2 mogelijkheden: 1.we maken de bejaardenhuizen luxer (duur), of 2. we maken de gevangenissen minder luxe (voordelig) gezien de huidige begroting denk ik dat 2 de enig haalbare mogelijkheid is, en 1 pas op de langere termijn. ten derde, het psychologisch probleem, daaraan verbonden het strafvraagstuk: gevolgen van twee op één cel, gevangenissen zijn als hotels/beperking van vrijheid is straf genoeg. voor het eerste probleem dient men enkel over de grens te kijken, bovendien experimenteert men er danig op los in Nederland. op dat onderzoek zullen we moeten wachten, maar ik denk niet dat het de haalbaarheid van het plan ernstig zal beïnvloeden. Het tweede probleem is veel complexer van aart, want wat is straf? het verschilt uiteraard per individu, de stelende zwerver zal een cel een stuk aangenamer aanvaarden dan de frauderende miljonair. Hoe men ook de luxe aanvaard, de beperking van de vrijheid is volgens velen al straf genoeg. maar hoort onder beperking van de vrijheid (isolement) ook het niet meer beschikken over media zoals tv of computer? de verdeeldheid hierover is, blijkt uit de discussie, erg groot. Ik vind dat alle niet noodzakelijk luxe niet in een cel thuishoort, en men dat geld beter kan besteden aan een goed rehabiliteringsproces in de samenleving, of opleidingen binnen de gevangenis. maar nogmaals, velen zullen dat niet met mij eens zijn. als laatste gaat het over de praktische haalbaarheid van het plan. ook hiervoor dient men enkel over de grens te kijken. in ontwikkelde landen met meermanscelbeleid gaat men zelden de zwaarste criminelen/langst veroordeelden bij elkaar op een cel zetten (het genoemde Vught is dus niet van toepassing) dat is immers vragen om problemen. Dus passen we het toe op lichte criminelen met lage veroordelingen, waar de kans op ontsnappogingen dus veel kleiner is. gelukkig sorteren we al sinds eeuwen onze gevangenen, dus dat kan nooit problemen geven. mijn eindconclusie in deze final thoughts: het plan kan doorgang vinden. Laatst gewijzigd op 28-10-2003 om 13:15. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
2 in 1 cel moet kunnen
- je lost het celprobleem eerder op - de gedetineerde kunne met elkaar over problemen praten - als ze dat van hierboven niet doen, spaar je nog altijd ruimte - als er gevangen zijn die echt over een foute willen denken, kunnen die altijd de agressieve 'tegen houden' |
![]() |
|
Het 'programma' zit nog in een experimentele fase, waar volgens mijn veel aan geperfectioneerd mag worden. Maar het basisidee bevalt me zeer goed.
Wanneer iemand een strafbaar feit pleegt, is deze zich ( meestal) bewust van de gevolgen hiervan. Wanneer je opgepakt wordt omdat je de maatschappij tegenwerkt, hoewel je tegerlijker tijd in een niet zo slechte situatie terecht komt, en daar nog eens over gaat 'zeuren' over hoe je de celindeling niet bevalt, daar kan ik niet inkomen. Deze mensen hebben iets misdaad en zullen( moeten) daarvoor gestraft worden. Wanneer ze het niet leuk vinden om een cel te delen met iemand kan dat misschien leiden tot een minder makkelijkere terugval van het gepleegde feit. Het moet niet aangenaam zijn voor gevangenen, het moet inderdaad als een straf overkomen. En de situatie is helemaal nog niet zo erbarmelijk als ze het afschilderen. Zolang cipiers gewoon hun werk kunnen doen, en gevangenen niet onmenselijk behandeld worden is het allemaal prima.
|
![]() Jullie doen alsof het leuk is op een cel... Bullshit, het is echt verschrikkelijk om bijna de hele dag in een hokje te zitten, niks zelf kunnen doen, nergens heen kunnen gaan, niks kunnen bepalen...Je hebt gewoon geen vrijheid. En ook al heb je een uurtje of 2 recreatie en een tv, dat wordt je ook ziek...en gewoon het idee dat je geen vrijheid hebt is al erg genoeg. En de meeste criminelen komen erger uit de cel dan dat ze erin gaan...en dat wordt alleen maar erger als je er 2 op een cel stopt. (crimeschool) Helemaal, omdat idd een grote groep psychische en sociale problemen heeft. En je zult maar als fraude pleger bij een moordenaar zitten. Als die besluit dat hij 's avonds genoeg van je heeft ben je dus gewoon dood. Want het gevangenis personeel moet wachten op het Interne Bijstands Team (en dat duurt een halfuur ofzo).
||
Citaat:
En volgens mij heb je verschillende afdelingen hoor. Ze hoeven er ook niet voor hun plezier te zitten.
|
Het is natuurlijk een straf, alleen ik vind dat veel mensen er iets te makkelijk over doen.
En met meer man op een cel zorgt alleen maar voor probelemen. Het is gewoon geen goede oplossing voor het cellen tekort vind ik. Ligt er ook maar net aan wat iedereens persoonlijke opvattingen zijn over wat nog wel en wat niet meer menselijk is. Geef ze dan maar iets kleinere cellen, dat zou ik een betere oplossing vinden. (natuurlijk ook weer niet TE klein) Maar ze moeten er gewoon een zooi bijbouwen...Als er geld was.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ze moeten maar leren dat ze met iedereen moeten leven. Er zijn genoeg andere mensen die niets gedaan hebben die ook noodgedwongen samen moeten slapen.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wanneer ze het niet leuk vinden om een kamer met iemand te delen dan is het concept 'gevangenis' toch weer een stukje 'erger'. En dat van dat gevangenen ook nog rechten hebben dat is maar logisch. Maar de situatie in Nederland is helemaal niet zo kritiek dat je over die rechten mag gaan 'zeuren'. Recht op privacy is voor mij niet gelijk aan een kamer voor jezelf hebben. Toen ze hun rechten nog hadden hebben ze het verpest. Ze moeten maar eens 'voelen' hoe belangrijk deze zijn. Want veel mensen nemen ze voor vanzelfsprekend. Als je belang hecht aan je rechten moet je er maar voorzichtig mee omspringen.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Lyra, zwaarder straffen of een straf minder aangenaam maken hebben niets met preventie te maken. Een boef zal het echt niet laten de kassa van de buurtsuper leeg te graaien als ie weet dat ie straks met een stinkende, chagrijnige celgenoot in de bak zit. Het is slechts het primitieve straffen dat een dergelijke behandeling van criminelen ''rechtvaardigt.'' Op zich niet zo heel veel mis mee zolang het niet tot mensonwaardige toestanden leidt (waar ik een cel delen niet onder reken), ware het niet dat er andere redenen zijn om van het twee op één-celconcept af te zien i.v.m de redenen die eerder in dit topic beschreven zijn. |
![]() |
||
Citaat:
Ik weet dat het flauw klinkt, omdat het misschien maar een miniem effect zal hebben. Misschien doordat ze gedwongen worden contact te hebben met mede-gevangenen ze erover kunnen praten etc.. ( klinkt naïef, maar je mag ook niet te negatief zijn)
||
Verwijderd
|
Citaat:
Oh ja, over het praten met elkaar: er is een gevangeniswijsheid die zegt dat je er crimineler uitkomt dan erin gaat... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |