Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik kan het ook anders formuleren - het CW heeft minder belang bij het verbieden van de SGP-behandeling dan de SGP heeft bij het behouden ervan. Voor de SGP is het geloof en de manier waarop zij het beleven, hun levensovertuiging, hun bestaansgrond. Dat kan van het CW niet gezegd worden. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
In elk geval ben ik razend benieuwd hoe ze hun vordering in gaan kleden. Stappen ze naar de burgerlijke rechter (op grond van onrechtmatige daad), stappen ze naar de bestuursrechter? Misschien gaan ze rechtstreeks naar het EHRM? Mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld ![]() |
![]() |
||
Citaat:
in 1x naar t evrm lijkt me trouwes wel t handigst, want dat gaat uiteindelijk toch gebeuren
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Is dat zo?
![]() Maar ook al zóu men direct naar het ERHM kunnen stappen, dan nog zou het tijden duren. Geen enkele rechterlijke instantie is (helaas) snel. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Moet het ook als de staat hiermee een discriminerende partij steunt? Citaat:
Zij zijn een organisatie en geen politieke partij. (Desalniettemin vind ik het ook verkeerd)
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Clara Wichmann dagvaardt SGP en staat
Van onze verslaggeefster Janny Groen AMSTERDAM - Het Proefprocessenfonds Clara Wichmann en negen andere vrouwen- en mensenrechtenorganisaties hebben donderdag de SGP en de Nederlandse staat gedagvaard wegens discriminatie van vrouwen. Die kunnen geen volwaardig en stemgerechtigd lid worden en evenmin worden gekozen in gemeenteraad en Tweede Kamer. De SGP en de Nederlandse staat, die de partij subsidieert en daarmee discriminatie ondersteunt, handelen in strijd met de Nederlandse Grondwet en met internationale verdragen. Het Clara Wichmann-instituut hoopt een uitspraak te krijgen over hoe de godsdienstvrijheid, waarop de SGP zich beroept, en het discriminatieverbod zich tot elkaar verhouden. 'Wij denken dat in de context van politieke partijen het recht op gelijke behandeling zwaarder weegt dan het recht op godsdienstvrijheid', zegt Elsbeth Boor van Clara Wichmann. 'Door niets te doen tegen de SGP, zet de staat de deur wijd open voor partijen die vrouwen uitsluiten ', zegt Boor. De AEL vormt, door interne chaos, volgens haar geen directe bedreiging. 'Maar misschien wordt straks een islamitische partij opgericht die de zaken slimmer aanpakt. Die kan zich dan beroepen op de SGP.' Bron: De Volkskrant 14/11/03 De laatse alinea vind ik wel erg interessant om te zien... ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/se...javascript=yes Artikel 2 1. Onze Minister verstrekt subsidie aan een politieke partij die aan de laatst gehouden verkiezingen voor de Tweede Kamer of Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft deelgenomen met haar aanduiding boven de kandidatenlijst en aan de lijst waarvan daarbij een of meer zetels zijn toegekend. Of het nou een discriminerende partij is of niet, ze hebben deelgenomen aan de verkiezingen en 2 zetels in de Tweede Kamer. Dat is genoeg voor een subsidie. Je kan ze dus hoogstens verwijten dat ze de wet niet veranderd hebben. - EDIT - Ik las even door en vond het volgende: Paragraaf 5. Vervallen van de subsidie bij discriminatie Artikel 16 1. Indien een politieke partij op grond van de artikelen 137c, d, e, f, of g, of artikel 429 quater van het Wetboek van Strafrecht, is veroordeeld tot een onvoorwaardelijke geldboete, vervalt van rechtswege de aanspraak op subsidie gedurende een periode die ingaat op de dag waarop de veroordeling onherroepelijk is geworden. Deze periode is: a. één jaar, bij een geldboete van minder dan € 1 125; b. twee jaar, bij een geldboete van € 1 125 of meer, maar minder dan € 2 250; c. drie jaar, bij een geldboete van € 2 250 of meer, maar minder dan € 3 375; en d. vier jaar, bij een geldboete van € 3 375 of meer. 2. Indien aan de lijst van een politieke partij aan de lijst waarvan op de dag waarop de veroordeling onherroepelijk wordt, op grond van de Kieswet geen zetels zijn toegewezen, op grond van een verkiezing die plaatsvindt binnen een periode van twee jaar na die dag één of meer zetels worden toegewezen, gaat de periode gedurende welke geen aanspraak op subsidie bestaat, in op de dag waarop de verkiezing heeft plaatsgevonden.
Laatst gewijzigd op 15-11-2003 om 16:28. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Verder blijft het natuurlijk om te huilen, ik heb mijn zegje wel gedaan, ik vind het gewoon belachelijke ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|