Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2003, 13:05
Verwijderd
Haha het zijn helaas nummers die mezelf al niet zoveel boeien...thnx, maar nog andere ideeen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2003, 13:06
Rhinus
Rhinus is offline
Barbaar!

Wat voor muziek zoek je? Punk/HarCore/Emo ofzo?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 13:07
Verwijderd
Onder andere.
D'r gaat vrij veel bij me in hoor .
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 13:08
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 28-12-2003 @ 13:57:
Spelen jullie Bro Hymn met of zonder uitstapjes? Ik zag laatst een band (die overigens erg leuk was) en daarin werden geen uitstapjes gedaan. Tsss.
Uitstapjes, bedoel je variaties?

Dat Kiss - Detroit Rock City nummer is best wel cool btw
Oud 28-12-2003, 13:11
Rhinus
Rhinus is offline
Maar niet die super nummers die ik op noemde. Najaa!

Hoe moeilijk moet 't zijn? Voor plectrum of vingers?

At The Drive-In - Arcarsenal
?

Dat is wel een leuk nummer om te spelen. Vind ik dan. Verder kan ik volgens mij niet met tips komen.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 13:12
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Droyd schreef op 28-12-2003 @ 14:08:
Uitstapjes, bedoel je variaties?
Ja.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 13:22
Metallinos
Metallinos is offline
Goede site om te leren bassen vind ik trouwens www.activebass.com Bij lessons staan iets van 5000 (ingezonden, meestal zelfbedachte) bass tabs met midi geluid.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 13:44
SanderThomas
SanderThomas is offline
Je moet juist niet beginnen met slappen, ook al vind je dat leuker. Als je uiteindelijk een betere bassist wil worden, moet je toch echt eerst een goede techniek aanleren.
Houding, rechterhandtechniek en muzikale theorie zijn veel belangrijker.
Daarnaast, slappen is een truucje wat je in 5 minuten leert.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 14:08
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
EternalDarkness schreef op 28-12-2003 @ 14:22:
Goede site om te leren bassen vind ik trouwens www.activebass.com Bij lessons staan iets van 5000 (ingezonden, meestal zelfbedachte) bass tabs met midi geluid.
Dank...ik had die site inmiddels zelf ook al ontdekt, zitten inderdaad goeie lessons bij...
Oud 28-12-2003, 14:12
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 28-12-2003 @ 14:44:
Je moet juist niet beginnen met slappen, ook al vind je dat leuker. Als je uiteindelijk een betere bassist wil worden, moet je toch echt eerst een goede techniek aanleren.
Houding, rechterhandtechniek en muzikale theorie zijn veel belangrijker.
Okee, slappen kan ik dan al volgens jou...kga nu vooral het fretten oefenen, want met mijn ongetrainde pink en ringvinger is dat focking moeilijk nog.
Maar nog even een vraagje...ist verstandig om soms met de duim de E snaar te fretten? Die neiging is vaak erg groot namelijk...
Oud 28-12-2003, 14:29
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 28-12-2003 @ 15:12:
Okee, slappen kan ik dan al volgens jou...kga nu vooral het fretten oefenen, want met mijn ongetrainde pink en ringvinger is dat focking moeilijk nog.
Maar nog even een vraagje...ist verstandig om soms met de duim de E snaar te fretten? Die neiging is vaak erg groot namelijk...
Nou, dat je al kunt slappen zeg ik niet, maar in principe is het een verzameling van vrij simpele technieken. Zonder muzikale achtergrond, doe je er alleen zo weinig mee.

Belangrijk bij het fretten is dat je dat doet met je vingertoppen en niet met de binnenkant van je bovenste vingerkootje. Ook op letten dat je je pols zo min mogelijk buigt. Dat om RSI te voorkomen.

Ik zou afleren de E-snaar met je duim te pakken. Slechts in sommige gevallen is dat handig, maar op het moment dat je dat doet, buig je je pols te erg en zet je je vingers verkeerd op het fretboard. Om goede vingerzetting aan te leren, is het verstandig je hand te houden alsof je een appel vastpakt, of een tennisbal oid
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 14:47
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 28-12-2003 @ 14:44:
Misschien, maar om GOED te kunnen slappen doe je heel wat langer over...
Hetzelfde voor plukken...dat doe ik stukken beter en sneller vergeleken bij 5 maanden terug
Citaat:
kga nu vooral het fretten oefenen, want met mijn ongetrainde pink en ringvinger is dat focking moeilijk nog.
Volhouden...Been there, geloof me
Het heeft even geduurd voor ik dat come as you are baslijntje ECHT onder de knie had.(serieus)
(dat is een goeie oefening trouwens)
Tabs kan je vinden op www.mxtabs.com Best kies je er eentje uit met een goeie rating.
Later zul je bij de gemakkelijke gevallen geen tabs meer nodig hebben.
Citaat:
ist verstandig om soms met de duim de E snaar te fretten?
Als beginner, nee. Eens je goed kan fretten ga je minder geneigd zijn dit te doen. Mocht het nuttig zijn in sommige gevallen zal je dat voor jezelf kunnen bepalen eens je een betere (eigen) techniek hebt.

Laatst gewijzigd op 28-12-2003 om 14:49.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 15:00
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Droyd schreef op 28-12-2003 @ 15:47:
Misschien, maar om GOED te kunnen slappen doe je heel wat langer over...
Mwah, k vond het zelf een van de makkelijkste technieken om te leren. Zolang je maar weet waar je et moet zoeken. 'k Heb/had zelf vooral moeite met accoorden, grepen, dat soort dingen en om die een beetje goed te verplaatsen zonder dat je meteen verkrampt

Citaat:
Hetzelfde voor plukken...dat doe ik stukken beter en sneller vergeleken bij 5 maanden terug
Eeuhmz, ik weet niet of plukken de term is voor de techniek die ik verwacht dat het is, maar als het een techniek is, waarbij je vinger een aanloop neemt voordat-ie de snaar raakt: stop, meteen mee ophouden Ik heb dat mezelf ook aangeleerd en vervolgens kon ik het gaan afleren. Je vinger begint op de snaar die je wil spelen en beweegt naar de lagere (in klank) snaar. Bij wat snellere stukken ontkom je er niet aan, maar als je noot voor noot speelt: zeker geen "aanloopjes".

Citaat:
Het heeft even geduurd voor ik dat come as you are baslijntje ECHT onder de knie had.(serieus)
Om de oefening wat uitdagender te maken: wat kun je nog meer onder dat stukje muziek spelen?
Ook leuk: slap het stukje eens en kijk waar jij ghost notes toe zou voegen. Of probeer het te laten swingen of latin te laten klinken (is al wel wat voor wat meer gevorderden denk ik)

Citaat:
Als beginner, nee. Eens je goed kan fretten ga je minder geneigd zijn dit te doen. Mocht het nuttig zijn in sommige gevallen zal je dat voor jezelf kunnen bepalen eens je een betere (eigen) techniek hebt.
Ik kan me eigenlijk niet echt voorstellen in welke gevallen het makkelijker is.. Zeker als je eenmaal wat beter kunt fretten inderdaad... Je zult zien dat achteraf die duim de moeilijkste oplossing is.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 15:09
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 15:14
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 28-12-2003 @ 16:00:
Ik kan me eigenlijk niet echt voorstellen in welke gevallen het makkelijker is.. Zeker als je eenmaal wat beter kunt fretten inderdaad... Je zult zien dat achteraf die duim de moeilijkste oplossing is.
Ik gebruik het zelf ook niet...maar de bassist van Golden Earring kan er wel goed mee overweg

Ik snap niet wat je bedoelt met die aanloopjes...hammer-ons?

Voor de rest heb je wel gelijk
Oud 28-12-2003, 15:16
SanderThomas
SanderThomas is offline
Nee, k heb et over de rechterhand (voor de rechtshandige bassist). De vinger moet de snaar trekken en niet slaan.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 15:20
Verwijderd
Citaat:
SanderThomas schreef op 28-12-2003 @ 16:16:
Nee, k heb et over de rechterhand (voor de rechtshandige bassist). De vinger moet de snaar trekken en niet slaan.
Klopt, het moet een vloeiende beweging zijn. Ik zou zeggen: beginnen met langzaam oefenen, en dan steeds iets sneller. Probeer ook je ringvinger en pink tegen je handpalm aan te houden. Ik liet ze zelf altijd er maar een beetje los naasthangen, en nu kan ik dus m'n rechterhandtechniek helemaal opnieuw gaan aanleren, niet erg handig.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 15:28
Rhinus
Rhinus is offline
Ik snap het nog niet helemaal. Slaan en trekken? Hoe moet het? En wat houd 't precies in?

Moeten je vingers over de snaren 'lopen'? Of juist niet?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 15:38
SanderThomas
SanderThomas is offline
Creatief met flash:

Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 15:55
Nijpjes
Nijpjes is offline
Vatsig dat je daar ff een flashje van maakt !
Het komt er dus op neer dat ik m'n vingers zoveel mogelijk op de snaren laat zitten....toch? Dus als ik van een hoge naar een lagere (in toon) snaar ga, gewoon m'n vinger van de hoge snaar af laten glijden naar de lagere snaar.
Waarom zou het slecht zijn dan om een aanloopje te nemen? En is dit van toepassing op plukken (poppen heet dat geloof ik), of bij het gewone spelen zeg maar?
Oud 28-12-2003, 15:58
Rhinus
Rhinus is offline
Aj, dan moet ik mijn techniek eens bij gaan schaven .
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 16:00
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 28-12-2003 @ 15:29:
Belangrijk bij het fretten is dat je dat doet met je vingertoppen en niet met de binnenkant van je bovenste vingerkootje. Ook op letten dat je je pols zo min mogelijk buigt. Dat om RSI te voorkomen.
Tanx man! Ik was hier al goed fout mee bezig aan het gaan geweest te zijn te gaan doen...ofzo, want ik gebruik echt heel vaak de binnenkant van het bovenste vingerkootje. Maar wat als ik bijvoorbeeld heel snel van de 3e fret op de E naar de 3e fret op de A moet? Dan ist juist heel makkelijk om gewoon die vinger op beide snaren te leggen en de druk van de E naar de A te "rollen"...
En wat te doen bij sweaty hands? Die krijg ik vrij snel, zowel bij de linker- als de rechterhand. Ik heb het gevoel dat ik hier een heel logisch antwoord als "afvegen!" op ga krijgen...maarruhm, misschien zijn dr mensen met andere tips
Oud 28-12-2003, 16:02
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 28-12-2003 @ 16:55:
Het komt er dus op neer dat ik m'n vingers zoveel mogelijk op de snaren laat zitten....toch?
Eeuhm, ja, in die zin dat je vinger bij het bespelen van de snaar vertrekt en dus niet aan komt vliegen om die snaar te raken.

Citaat:
Waarom zou het slecht zijn dan om een aanloopje te nemen?
Probeer met die techniek maar eens een hele snelle riff strak te spelen. Hoe beter je deze techniek (zonder aanloop) beheerst, hoe sneller en strakker je speelt.

Citaat:
En is dit van toepassing op plukken (poppen heet dat geloof ik), of bij het gewone spelen zeg maar?
Je noemt nu twee verschillende technieken.
Plukken is wat je op een contrabass doet. Zoals je op het "foute" voorbeeld ziet.

Bij poppen trek je de snaar met een vinger omhoog en laat je em terugslaan op het fretboard. Doet aanvankelijk pijn aan je oren, tot je dat beheerst (je moet de snaar niet te hard aantrekken)
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 16:06
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 28-12-2003 @ 17:00:
Maar wat als ik bijvoorbeeld heel snel van de 3e fret op de E naar de 3e fret op de A moet? Dan ist juist heel makkelijk om gewoon die vinger op beide snaren te leggen en de druk van de E naar de A te "rollen"...
Wel barren, niet de druk verplaatsen. Je drukt dan met een gestrekte vinger alle te bespelen snaren in. Zodra je de druk gaat verplaatsen, ga je ongezonde bewegingen maken in je vinger. Gewoon strekken en drukken

Citaat:
En wat te doen bij sweaty hands? Die krijg ik vrij snel, zowel bij de linker- als de rechterhand. Ik heb het gevoel dat ik hier een heel logisch antwoord als "afvegen!" op ga krijgen...maarruhm, misschien zijn dr mensen met andere tips
Ik heb er zelf godzijdank geen last van. Het kan je behoorlijk duur worden in snaren als je pech hebt Wassen met alcohol (niet-consumeerbare alcohol uiteraard) schijnt te helpen.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 16:30
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Droyd schreef op 28-12-2003 @ 15:47:
Volhouden...Been there, geloof me
Tabs kan je vinden op www.mxtabs.com Best kies je er eentje uit met een goeie rating.
Later zul je bij de gemakkelijke gevallen geen tabs meer nodig hebben.
Heb de tab net even getjekt en hij lijkt erg makkelijk, en ik hou wel van makkelijk, vooral als blijkt dat ie moeilijker is dan verwacht (wat altijd zo is), zodat ik 'm lekker vaak kan oefenen tot ik 'm perfect kan ...
En nu kan ik eindelijk eens met een goeie reden mijn chorus effect gebruiken (heb een Roland Cube 30 gekocht met veel (lees: focking veel) effecten, terwijl ik niet eens zo van effecten hou ).
Oud 28-12-2003, 16:44
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 28-12-2003 @ 17:30:
Heb de tab net even getjekt en hij lijkt erg makkelijk, en ik hou wel van makkelijk, vooral als blijkt dat ie moeilijker is dan verwacht (wat altijd zo is), zodat ik 'm lekker vaak kan oefenen tot ik 'm perfect kan ...
En nu kan ik eindelijk eens met een goeie reden mijn chorus effect gebruiken (heb een Roland Cube 30 gekocht met veel (lees: focking veel) effecten, terwijl ik niet eens zo van effecten hou ).
Zit m hier net te bekijken, die Roland Cube 30....wat idd een schijtlading effecten

Wat ik trouwens ook een leuke band vond, in het begin dan, om te leren spelen: Beef
Bassist is best wel goed, maar het grootste gedeelte van de nummers zijn prima mee te spelen.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 16:53
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 28-12-2003 @ 17:44:
Zit m hier net te bekijken, die Roland Cube 30....wat idd een schijtlading effecten

Wat ik trouwens ook een leuke band vond, in het begin dan, om te leren spelen: Beef
Bassist is best wel goed, maar het grootste gedeelte van de nummers zijn prima mee te spelen.
Beef schopt echt ontzettend hard aars, vreselijk hard!
Dank voor deze tip, ik ga meteen even wat nummer proberen te ontcijferen

Nog even over Come As You Are...ik weet niet welke tab jij hebt gebruikt Droyd, maar mijn tab kon ik toch al wel errug snel spelen. Ik hoef alleen maar m'n wijs- en middelvinger te gebruiken om te fretten. Het enige moeilijke eraan is het steeds maar herhalen van hetzelfde zonder fouten te maken, en de overgang tussen de verse en de chorus.
Oud 28-12-2003, 17:02
SanderThomas
SanderThomas is offline
Ik zou em zelf een snaar lager spelen, op de 5e fret. Speelt wat makkelijker en een gefrette snaar klinkt toch net iets anders dan zo'n open G.

Daarnaast: effecten zijn leuk, maar tijdens het oefenen niet doen. Als je een fout maakt, valt het in een brij van effecten niet echt op. Clean spelen (of met koptelefoon) en je hoort je eigen fouten een stuk beter
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 17:13
Verwijderd
Citaat:
Rhinus schreef op 28-12-2003 @ 14:11:
Maar niet die super nummers die ik op noemde. Najaa!

Hoe moeilijk moet 't zijn? Voor plectrum of vingers?

At The Drive-In - Arcarsenal
?

Dat is wel een leuk nummer om te spelen. Vind ik dan. Verder kan ik volgens mij niet met tips komen.
arc arsenal ga ik zo proberen
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 17:20
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 28-12-2003 @ 18:02:
Ik zou em zelf een snaar lager spelen, op de 5e fret. Speelt wat makkelijker en een gefrette snaar klinkt toch net iets anders dan zo'n open G.

Daarnaast: effecten zijn leuk, maar tijdens het oefenen niet doen. Als je een fout maakt, valt het in een brij van effecten niet echt op. Clean spelen (of met koptelefoon) en je hoort je eigen fouten een stuk beter
Ahhh, ik helemaal blij met m'n effecten. Ik speel 'm dan wel alleen met chorus als niet educatief bezig wil zijn, maar muzikaal...ofzo...en zo'n koptelefoon is het eerste wat ik aan ga schaffen zodra ik weer geld heb!
Oud 28-12-2003, 17:25
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 28-12-2003 @ 17:44:
Heb jij daar tabs van?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 17:25
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 28-12-2003 @ 18:20:
Ahhh, ik helemaal blij met m'n effecten. Ik speel 'm dan wel alleen met chorus als niet educatief bezig wil zijn, maar muzikaal...ofzo...en zo'n koptelefoon is het eerste wat ik aan ga schaffen zodra ik weer geld heb!
Haha, effecten zijn op zich wel mooi (mits niet overdadig: een goed effect merk je pas wanneer je em uitzet), maar je moet uitkijken dat je technische onvolkomenheden niet gaat wegmoffelen met effecten
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 18:06
Nijpjes
Nijpjes is offline
Zal niet zo gauw gebeuren, ik hou helemaal niet zo effecten (behalve distortion dan, maarja, das ook gewoon vet)...dus vraag me ook niet waarom ik een versterker heb gekocht met veeeeel effecten.
Maar Sander, hoe lang speel jij bas? En heb je ooit les gehad ofzo?
Oud 28-12-2003, 18:26
SanderThomas
SanderThomas is offline
k Speel 7 jaar, k heb na ongeveer 5 jaar spelen een half jaar les gehad van Edwin Siebes (ex-Groovelectric, tegenwoordig Les Cigales) en hij heeft me veel technische dingen bijgebracht.

Afgelopen jaar heb ik ook een les gehad van Rob van der Loo (Sun Caged, Triple 7), maar dat is nog niet constructief genoeg ofzo. Dat was meer iets waar ik zelf wat mee moet gaan doen. Soort clinic ofzo.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 20:45
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Hey, ik speel nu een jaar gitaar gaat wel fijn ook kwa ladders enzo, maar soms dan bas ik bij een vriend van me die er niet zo heel veel mee doet.

Nu vroeg ik me af, hoe vaak gebruik je nou je pink bij het bassen? Is het de bedoeling dat je daar mee de A snaar ook mee kan indrukken of mag je daar twee vingers altijd bij gebruiken enzo.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 20:53
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 28-12-2003 @ 18:25:
Heb jij daar tabs van?
Zelf uitgezocht...ik heb iets tegen tabs

[edit] net toch nog even gezocht, is ook geen f*ck over te vinden [/edit]

Laatst gewijzigd op 28-12-2003 om 20:57.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 22:51
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 28-12-2003 @ 21:45:
Nu vroeg ik me af, hoe vaak gebruik je nou je pink bij het bassen? Is het de bedoeling dat je daar mee de A snaar ook mee kan indrukken of mag je daar twee vingers altijd bij gebruiken enzo.
Frethand:
Als je een beetje kracht in die hand hebt, kun je de pink gewoon gebruiken. Maar dus niet met de binnenkant van je vingerkootje, maar met je vingertop! Iedere vinger pakt 1 fret, zodat je altijd 4 fretten kunt pakken. En dat kan dus ook gewoon op je A-snaar, of zelfs E, B of F# wat je maar wil

Andere hand:
In principe gebruik je alleen je wijs- en middelvinger. Bij snelle stukjes is het soms makkelijk je ringvinger ook te gebruiken, maar dat vereist veel oefening.
Je duim gebruik je in principe niet, tenzij je accoorden gaat spelen zonder te strummen. Dan kun je in principe per snaar een vinger pakken. Ook bij reggae-dingen is het leuk om de snaar te palm-muten en vervolgens met je duim te spelen. Klinkt alles net wat zwaarder en doffer.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 11:10
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 28-12-2003 @ 17:53:
Beef schopt echt ontzettend hard aars, vreselijk hard!
Dank voor deze tip, ik ga meteen even wat nummer proberen te ontcijferen
Uuuhh ja, hier moet ik toch even op terug komen. Heb wat tabs gezocht van Beef, en daar is inderdaad nix van te vinden. Toen wist ik het weer: ik dacht dat je Reef bedoelde ...Reef schopt zo hard kont, Beef daarentegen vind ik geen hol aan. Heb helemaal nix met reggae.
Oud 29-12-2003, 13:02
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 28-12-2003 @ 21:53:
Zelf uitgezocht...ik heb iets tegen tabs

[edit] net toch nog even gezocht, is ook geen f*ck over te vinden [/edit]
Hehhe. Tja, ik ben nog niet zo goed in zelf precies te horen wat ze spelen. Dus ik doe 't nog met tabs. Vooral de eerste nooit weten kan ik niet. Soms heb ik wel een stuk goed maar dan speel ik alles 2 tonen te hoog OID.

Maar, ik vind dus ook geen tabs van Beef. Jammer.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 18:45
Tumor
Tumor is offline
Citaat:
little nemo schreef op 26-12-2003 @ 17:39:
met zo'b bas moet je uberhaupt niet proberen te slappen en een goeie tip: neem les ofzo, bas is echt niet zo makkelijk als t lijkt, wil je t een beetje normaal kunnen

ik heb nooit bassles gehad

ok ik heb al 12 jaar lang cello les, miss schilt dat
Oud 30-12-2003, 17:22
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Tumor schreef op 29-12-2003 @ 19:45:
ik heb nooit bassles gehad

ok ik heb al 12 jaar lang cello les, miss schilt dat
En je bent 16???
Reageren

Regels voor berichten