Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Mijn mening is dat de heren (of dames) die de teksten voor teletekst typen, eerst foutloos moeten leren schrijven, aangezien het publiek de schrijfstijl overneemt van communicatiemiddelen. Teletekst was dan ook enkel een voorbeeld; kranten, tijdschriften en )officiële internetpagina's bevatten vaak fouten, waarvan het publiek aanneemt dat de schrijfstijl geheel juist is.
Zo. Dat vind ik ervan. punt. ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Hoe kan je dat verklaren dan? Dat ze dicht bij Duitsland/België wonen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Maar zoals ik deze zin schrijf, die moeten mensen misschien ook drie keer overlezen...
Ik vind het irritant als mensen geen leestekens gebruiken zovan Ik ging toen naar binnen en niet naar buiten en toen kwam mijn moeder en toen zei ze je moet naar bed maar het was nog maar acht uur savonds Dat kan je toch niet lezen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
T werkt helaas bij mezelf wel zo dat ik iemand die slecht spelt (vooral als ik degene niet irl ken, maar alleen via forumposts, mail, msn, brieven, smsjes) meteen een beetje als 'dom' beschouw.
Ik heb weleens mensen leren kennen, en dan ontving ik later een kaart of een smsje van die persoon: vol met foute woorden (kennen ipv kunnen, doot ipv dood en dat soort dingen) en dan knapte ik daar best wel op af, daalde die ander toch in waarde voor mij wat intelligentie betreft. Spelling vind ik dus wel belangrijk, ja. (Alhoewel ik er zelf op dit forum ook niks van brouw. Om snel te typen let ik minder op mn zinsbouw, juiste interpunctie enz. en omdat ik typ maak ik ook meer spelfouten dan wanneer ik zou schrijven. Om snel te typen zet ik geen punt tussen afkortingen (e.t.c wordt etc.) en kort ik woorden in ('het' wordt ''t' of gewoon 't')) Maar tegelijkertijd vind ik het een stom vooroordeel van mezelf om mensen die slecht kunnen spellen daarop zo af te rekenen. Mensen die slecht spellen kunnen echt wel intelligent zijn, zijn echt niet per definitie dom. Mensen die slecht spellen kunnen daar vaak ook niet veel aan doen. Sommige mensen zijn nu eenmaal beter in rekenen dan in spelling, voor hetzelfde geldt was rekenen heel belangrijk geweest in de maatschappij (gelukkig is het dat voor mij niet want ik ben weer slecht in rekenen -wiskunde m.n-). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Het probleem met spelfouten is dat het lastig kán zijn. Een foutloze tekst geeft in minder gevallen aanleiding tot verontwaardiging of verwondering bij de lezer dan een tekst met een fout erin. Zelf heb ik mijn spelling ook wat bijgespijkerd. Het bleek dat ik best wel veel fouten maakte. Nu merk ik fouten van anderen ook veel makkelijker op en vind ik het wel een probleem als er een fout staat in een boek.
Zo las ik laatst in een boek "minder als", en nog meer van dat soort dingen. Ernstig! |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik vind dat gezeik over spelling wel een beetje heel ver gaan. Ik heb dyslexie. Als ik dus een complimentje van mijn lerares Nederlands krijg over dat ik goed kan spellen vind ik dat knap. Warrom vragen jullie je nu af? Omdat ik een jaar of wat geleden niks foutloos kon schrijven, een zin dan. Maar het is onzin om te zeggen dat dyslexie wordt aangepraat want ik heb anderhalve dag bij dat instituut door gebracht, en ben daar toen door en door getest
|
![]() |
|
Verwijderd
|
ik vind zo'n reclame wel een beetje onzin. goed spellen heb je eigenlijk alleen bij lingo wat aan
![]() nee geintje. ik vind het heel irritant als mensen verkeerd spellen (niet dat ik het zelf zo goed doe hoor) maar ik verbeter ze dan altijd (zo ben ik nu eenmaal). reclame? nee daar ben ik nie zo voor. dan wordt (dt toch?) het zo'n gezeikgedoe denk ik. je bent een R-U-N-D als je niet spellen kunt??? hmmmm....beetje afgezaagd maarja....das mijn mening |
![]() |
|
ik weet precies hoe ik moet spellen.. maar ik wil graag snel typen en daarom zitten er slordigheidsfouten in.. maar das iets anders. zolang het maar leesbaar is
(en toch ga ik nu even spelfouten eruit halen) zaten er maar 5 in ![]()
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Ja, ik kan me er wel onwijs aan ergeren. hoofdletters en interpunctie vind ik niet zo heel storend als dat niet correct is, want het is ook best moeilijk vind ik zelf, dat moet je ook een beetje kunnen aanvoelen denk ik.
Maar dingen als hun/zij, "dat kost duur", etc, kan ik me super aan ergeren. of als bepaalde mensen niet weten wanneer er een -t achter een werkwoord moet of niet, sorry maar dan ben je gewoon lui. reclamespotjes maken hiervoor lijkt me vrij kansloos, mensen die niet foutloos kunnen spellen beseffen dat waarschijnlijk zelf ook niet, of willen het niet weten van zichzelf..
||
Ik ben van mening dat docenten (Nederlands), journalisten, academici etc. geen taalfouten mogen maken.
![]() Citaat:
Dan nog even over (basis)scholen. Wordt er op die scholen wel genoeg tijd e.d. aan spelling/grammatica besteed? Ik denk het niet. Dus geen reclamespotjes maar gewoon beginnen bij het begin, onderwijs. (Niet dat dat alles ineens oplost maar het is een begin, toch?) |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
JA!!!
Buiten de mensen die leesblind zijn natuurlijk. Verder kan ik me doodergeren aan verkeerd neergezetten t's en d's, verwisselingen van ch's en g's enz. Een grootscheepse reclamecampagne is wel een idee, maar ik ben benieuwd hoeveel mensen erdoor vooruitgaan in hun spelling. Misschien moeten ze es beginnen op de bassisschool. Als ik sommige klasgenoten spelfouten zie maken in 5 gym.. dat is echt te erg voor woorden..
||
Citaat:
![]() verder ben ik het met TS eens... (ik ben dus eigenlijk te lui om een goed onderbouwde mening te geven ![]()
|
![]() |
|
|