Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2003, 15:54
Verwijderd
Citaat:
iemand of niemand schreef op 30-12-2003 @ 16:48:
Niet iedereen die slecht spelt is dyslectisch. Er zijn ook grote groepen mensen die het gewoon helemaal niets kan schelen hoe ze schrijven, en dat heeft helemaal niets met dyslectie te maken.
ik dus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2003, 15:57
runningwild
runningwild is offline
Eigenlijk vind ik het een erg goed idee. Ik weet niet of het zou helpen, voor een kleine groep zeker wel. (in iedergeval voor mij)
Je hoort gewoon goed te kunnen spellen. Ook later zul je dat nodig hebben. Vooral werkwoordenvervoegen is bij meesten volgens mij een probleem. (bij mij in iedergeval ook)
Ik ben voor!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:00
Verwijderd
ja maar kaya toch niet in een forum !!!!
omg een forum is juist om je spelling te verneuken niet om te kijken hoe goed je kan spellen......
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:01
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
het verschil tussen g en ch = luiheid
uh i.p.v 'e' of 'en' = ook luiheid

maar ik weet af en toe niet of t nu met 't' 'd' of zoiets is...

het maakt me niet zo veel uit
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:12
Martjin
Martjin is offline
sommige mensen als die 1 keer horen dat ze dyslectisch zijn moet iedereen dat weten :/
als ik iets VAUT schrijf hoef ik toch ook niet dyslectisch te zijn, iedereen is tegenwoordig al dyslectisch als ie in groep 3 het woord 'aerodynamisch' fout spelt
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:14
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
MartenZ schreef op 30-12-2003 @ 17:12:
sommige mensen als die 1 keer horen dat ze dyslectisch zijn moet iedereen dat weten :/
als ik iets VAUT schrijf hoef ik toch ook niet dyslectisch te zijn, iedereen is tegenwoordig al dyslectisch als ie in groep 3 het woord 'aerodynamisch' fout spelt
Inderdaad, vaak is dyslectie een vorm van luiheid.
Oud 30-12-2003, 16:14
Verwijderd
Citaat:
dus aerodynamisch kan je wel goed spellen en het woord FOUT niet ,
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:16
Martjin
Martjin is offline
Citaat:
Solero schreef op 30-12-2003 @ 17:14:
dus aerodynamisch kan je wel goed spellen en het woord FOUT niet ,
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Dat is onzin, je bent pas dyslectisch als je getest bent door een erkend insituut en dyslectisch wordt bevonden. Eerder niet.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:19
Martjin
Martjin is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 30-12-2003 @ 17:17:
Dat is onzin, je bent pas dyslectisch als je getest bent door een erkend insituut en dyslectisch wordt bevonden. Eerder niet.
nou bij mij op school ben ik een van de weinige die niet dyslectisch is...gezien dan naar wat er hun wordt aangepraat he
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:21
Verwijderd
Citaat:
MartenZ schreef op 30-12-2003 @ 17:19:
nou bij mij op school ben ik een van de weinige die niet dyslectisch is...gezien dan naar wat er hun wordt aangepraat he
Dat is tegenwoordig een probleem, er wordt wel snel een stempel op gedrukt als een kind niet goed kan meekomen wat betreft talen of lezen. Maar naar mijn idee wordt dat stempel iets te makkelijk gegeven.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:23
Martjin
Martjin is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 30-12-2003 @ 17:21:
Maar naar mijn idee wordt dat stempel iets te makkelijk gegeven.
ik agree
Met citaat reageren
Verwijderd
ik vind dit nou ook een zinloze topic het niet PERFECT nederlands typen blijft toch wel bestaan.......
Met citaat reageren
mR
mR is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 30-12-2003 @ 16:48:
Niet iedereen die slecht spelt is dyslectisch. Er zijn ook grote groepen mensen die het gewoon helemaal niets kan schelen hoe ze schrijven, en dat heeft helemaal niets met dyslectie te maken.
Beetje hypocriet om dan gelijk de hele 'groep' fout te beoordelen terwijl het grootste gedeelte er niets aan kan doen he ?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:27
Martjin
Martjin is offline
Citaat:
mR schreef op 30-12-2003 @ 17:23:
Beetje hypocriet om dan gelijk de hele 'groep' fout te beoordelen terwijl het grootste gedeelte er niets aan kan doen he ?
volgens mij doet hij dat niet
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:30
mrs me
mrs me is offline
Mijn mening is dat de heren (of dames) die de teksten voor teletekst typen, eerst foutloos moeten leren schrijven, aangezien het publiek de schrijfstijl overneemt van communicatiemiddelen. Teletekst was dan ook enkel een voorbeeld; kranten, tijdschriften en )officiële internetpagina's bevatten vaak fouten, waarvan het publiek aanneemt dat de schrijfstijl geheel juist is.

Zo. Dat vind ik ervan. punt.
Oud 30-12-2003, 16:32
Martjin
Martjin is offline
Citaat:
mrs me schreef op 30-12-2003 @ 17:30:
Mijn mening is dat de heren (of dames) die de teksten voor teletekst typen, eerst foutloos moeten leren schrijven, aangezien het publiek de schrijfstijl overneemt van communicatiemiddelen. Teletekst was dan ook enkel een voorbeeld; kranten, tijdschriften en )officiële internetpagina's bevatten vaak fouten, waarvan het publiek aanneemt dat de schrijfstijl geheel juist is.

Zo. Dat vind ik ervan. punt.
voorbeeld
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Ik zie niet waar ik generaliseer
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:41
klaartje101
klaartje101 is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 30-12-2003 @ 15:45:
Serieus, ik had niet door dat je dat bedoelde. Ik dacht er nog aan, maar ik dacht echt dat je dat niet bedoelde. Dat krijg je nou met dat taalgemak tegenwoordig.
Vind je dat storend dan? Als mensen werkwoordsvormen verkeerd schrijven. Ik stoor me er eerder aan als mensen zulke fouten maken als: jauw,neemen ect. En ik woon zelf in Gelderland maar heb vriendinnen in Limburg en ik heb het idee dat zij hele andere zinnen maken (andere zinsbouw).
Hoe kan je dat verklaren dan? Dat ze dicht bij Duitsland/België wonen
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:42
zwoesj
zwoesj is offline
Citaat:
Solero schreef op 30-12-2003 @ 17:23:
ik vind dit nou ook een zinloze topic het niet PERFECT nederlands typen blijft toch wel bestaan.......
Je hoeft niet perfect Nederlands te kunnen typen, maar als het maar duidelijk en goed leesbaar is. Die zin van jou heb ik bijvoorbeeld 3 keer moeten lezen voor dat ik begreep wat er nou staat, omdat je geen interpunctie gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:46
Martjin
Martjin is offline
Maar zoals ik deze zin schrijf, die moeten mensen misschien ook drie keer overlezen...

Ik vind het irritant als mensen geen leestekens gebruiken zovan

Ik ging toen naar binnen en niet naar buiten en toen kwam mijn moeder en toen zei ze je moet naar bed maar het was nog maar acht uur savonds

Dat kan je toch niet lezen
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:48
guess what
guess what is offline
Citaat:
Er zijn meer mensen die fout spellen zonder dat ze dyslectisch zijn uit luiheid en desinteresse.
Oud 30-12-2003, 16:48
Tulpje6
Tulpje6 is offline
T werkt helaas bij mezelf wel zo dat ik iemand die slecht spelt (vooral als ik degene niet irl ken, maar alleen via forumposts, mail, msn, brieven, smsjes) meteen een beetje als 'dom' beschouw.
Ik heb weleens mensen leren kennen, en dan ontving ik later een kaart of een smsje van die persoon: vol met foute woorden (kennen ipv kunnen, doot ipv dood en dat soort dingen) en dan knapte ik daar best wel op af, daalde die ander toch in waarde voor mij wat intelligentie betreft.
Spelling vind ik dus wel belangrijk, ja.
(Alhoewel ik er zelf op dit forum ook niks van brouw. Om snel te typen let ik minder op mn zinsbouw, juiste interpunctie enz. en omdat ik typ maak ik ook meer spelfouten dan wanneer ik zou schrijven. Om snel te typen zet ik geen punt tussen afkortingen (e.t.c wordt etc.) en kort ik woorden in ('het' wordt ''t' of gewoon 't'))

Maar tegelijkertijd vind ik het een stom vooroordeel van mezelf om mensen die slecht kunnen spellen daarop zo af te rekenen. Mensen die slecht spellen kunnen echt wel intelligent zijn, zijn echt niet per definitie dom.
Mensen die slecht spellen kunnen daar vaak ook niet veel aan doen. Sommige mensen zijn nu eenmaal beter in rekenen dan in spelling, voor hetzelfde geldt was rekenen heel belangrijk geweest in de maatschappij (gelukkig is het dat voor mij niet want ik ben weer slecht in rekenen -wiskunde m.n-).
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:52
Martjin
Martjin is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 30-12-2003 @ 17:48:
Om snel te typen zet ik geen punt tussen afkortingen (e.t.c wordt etc.)
het is toch Etcetera..dus dan is het wel gwoon etc.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:59
klaartje101
klaartje101 is offline
Citaat:
MartenZ schreef op 30-12-2003 @ 17:52:
het is toch Etcetera..dus dan is het wel gwoon etc.
ja!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:59
Verwijderd
Citaat:
guess what schreef op 30-12-2003 @ 17:48:
Er zijn meer mensen die fout spellen zonder dat ze dyslectisch zijn uit luiheid en desinteresse.
Precies. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat van elke 10 mensen op dit forum die veel spelfouten maken, er maar éen dat doet omdat hij of zij dyslectisch is. De rest kent gewoon de regels niet, heeft niet goed opgelet op de basisschool, denkt dat correct spellen raar staat of is anderszins gewoon dom.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:01
telluriet
telluriet is offline
ja ik fint spelvauden ook erug iritand wand mense moete gewoon lere spelen zoals dat normal oowk gebeuurd maarjah ik weed ut oowk nie
Oud 30-12-2003, 17:02
telluriet
telluriet is offline
En nu weer even normaal. Spelfouten vind ik over het algemeen zeer irritant.
Oud 30-12-2003, 17:03
Verwijderd
Citaat:
mR schreef op 30-12-2003 @ 16:44:
Ooit gehoord van dyslectie ?
[...]
Lees eerst maar eens die post van iemand of niemand. Bovendien is het 'dyslexie' (sorry, ik kon het gewoon niet laten).
Citaat:
iemand of niemand schreef op 30-12-2003 @ 17:21:
Dat is tegenwoordig een probleem, er wordt wel snel een stempel op gedrukt als een kind niet goed kan meekomen wat betreft talen of lezen. Maar naar mijn idee wordt dat stempel iets te makkelijk gegeven.
Inderdaad ja. Zo was ik ooit bevriend met iemand die ook dyslectisch was bevonden, hij zat op dat moment in groep 4 en was één keer blijven zitten. Mijn moeder vroeg hem of hij vaak boeken leest, waarop hij antwoordde dat hij dat nooit deed, omdat hij dyslectisch is.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:08
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 30-12-2003 @ 18:03:
Inderdaad ja. Zo was ik ooit bevriend met iemand die ook dyslectisch was bevonden, hij zat op dat moment in groep 4 en was één keer blijven zitten. Mijn moeder vroeg hem of hij vaak boeken leest, waarop hij antwoordde dat hij dat nooit deed, omdat hij dyslectisch is.
Of het stempel makkelijk wordt gegeven weet ik niet, maar het is wel een feit dat veel mensen dyslexie zien als een vrijbrief om maar belabberd te spellen en niets of vrijwel niets met taal te doen. Een vroegere klasgenoot van mij was ook dyslectisch, niet een beetje maar echt zwáar dyslectisch. Die jongen heeft keihard geblokt om het te overwinnen, heeft hulp en ondersteuning gezocht, heeft cum laude zijn VWO-diploma gehaald (vijf achten, twee negens) en studeert nu in Groningen, zonder ook maar éen jaar te hebben verprutst of maar éen tentamen niet ineens te hebben gehaald. Dáar heb ik bewondering voor.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:11
Zwavelstokje
Zwavelstokje is offline
Het probleem met spelfouten is dat het lastig kán zijn. Een foutloze tekst geeft in minder gevallen aanleiding tot verontwaardiging of verwondering bij de lezer dan een tekst met een fout erin. Zelf heb ik mijn spelling ook wat bijgespijkerd. Het bleek dat ik best wel veel fouten maakte. Nu merk ik fouten van anderen ook veel makkelijker op en vind ik het wel een probleem als er een fout staat in een boek.

Zo las ik laatst in een boek "minder als", en nog meer van dat soort dingen. Ernstig!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:12
boerenl*l
boerenl*l is offline
t/d/dt fouten dat is gewoon dommigheid! Dat heeft volgens mij helemaal niets met dyslexie te maken.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:13
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
het is 'aërodynamisch'

en et cetera (2 woorden) behoor je ook af te korten als etc.

en het forum is übertraag.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:16
mR
mR is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 30-12-2003 @ 17:36:
Ik zie niet waar ik generaliseer
Citaat:
iemand of niemand schreef op 30-12-2003 @ 13:45:
Ik vind slechte spelling vaak wel erg hinderlijk, en als er iets aan gedaan wordt juich ik dat toe. Alleen ik vrees dat het weinig effect zal hebben, omdat de meeste mensen die zo belabberd spellen het meestal helemaal niets kan schelen. Dit onder het mom: "Als ik het zelf maar begrijp."
Hier zeg je dat je t met de TS eens bent ...
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:18
mR
mR is offline
Citaat:
guess what schreef op 30-12-2003 @ 17:48:
Vind dat de TS deze 2 'groepen' beetje bij elkaar neemt en daardoor zowel de mensen die er niets aan kunnen doen EN de mensen die uit luiheid niet normaal spellen bij elkaar grijpt.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:19
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
mR schreef op 30-12-2003 @ 18:18:
Vind dat de TS deze 2 'groepen' beetje bij elkaar neemt en daardoor zowel de mensen die er niets aan kunnen doen EN de mensen die uit luiheid niet normaal spellen bij elkaar grijpt.
we weten allemaal wel dat hij dat niet bedoelde, dus laten we daar nu maar over ophouden.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:22
light fighter
light fighter is offline
Ik vind dat gezeik over spelling wel een beetje heel ver gaan. Ik heb dyslexie. Als ik dus een complimentje van mijn lerares Nederlands krijg over dat ik goed kan spellen vind ik dat knap. Warrom vragen jullie je nu af? Omdat ik een jaar of wat geleden niks foutloos kon schrijven, een zin dan. Maar het is onzin om te zeggen dat dyslexie wordt aangepraat want ik heb anderhalve dag bij dat instituut door gebracht, en ben daar toen door en door getest
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:22
mR
mR is offline
Citaat:
Screaming Slave schreef op 30-12-2003 @ 18:19:
we weten allemaal wel dat hij dat niet bedoelde, dus laten we daar nu maar over ophouden.
Had ie dat maar in t begin duidelijk moeten maken :x
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:36
Verwijderd
ik vind zo'n reclame wel een beetje onzin. goed spellen heb je eigenlijk alleen bij lingo wat aan \

nee geintje. ik vind het heel irritant als mensen verkeerd spellen (niet dat ik het zelf zo goed doe hoor) maar ik verbeter ze dan altijd (zo ben ik nu eenmaal).

reclame? nee daar ben ik nie zo voor. dan wordt (dt toch?) het zo'n gezeikgedoe denk ik. je bent een R-U-N-D als je niet spellen kunt???

hmmmm....beetje afgezaagd

maarja....das mijn mening
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:42
fib
fib is offline
er is natuurlijk altijd een verschil tussen spellingsfouten en typfouten
Oud 30-12-2003, 17:52
BCR
BCR is offline
Pff
Oud 30-12-2003, 18:21
jet
jet is offline
ik weet precies hoe ik moet spellen.. maar ik wil graag snel typen en daarom zitten er slordigheidsfouten in.. maar das iets anders. zolang het maar leesbaar is

(en toch ga ik nu even spelfouten eruit halen)

zaten er maar 5 in
Oud 30-12-2003, 18:26
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-12-2003 @ 17:59:
Precies. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat van elke 10 mensen op dit forum die veel spelfouten maken, er maar éen dat doet omdat hij of zij dyslectisch is. De rest kent gewoon de regels niet, heeft niet goed opgelet op de basisschool, denkt dat correct spellen raar staat of is anderszins gewoon dom.
Oud 30-12-2003, 18:54
)Vampje(
)Vampje( is offline
Ja, dat zou zeker goed zijn, want ik vind niks zo dom staan als een brief -of ander geschreven/getypt iets- vol met spelfouten.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 19:05
Renoi
Renoi is offline
Ja, ik kan me er wel onwijs aan ergeren. hoofdletters en interpunctie vind ik niet zo heel storend als dat niet correct is, want het is ook best moeilijk vind ik zelf, dat moet je ook een beetje kunnen aanvoelen denk ik.

Maar dingen als hun/zij, "dat kost duur", etc, kan ik me super aan ergeren. of als bepaalde mensen niet weten wanneer er een -t achter een werkwoord moet of niet, sorry maar dan ben je gewoon lui.

reclamespotjes maken hiervoor lijkt me vrij kansloos, mensen die niet foutloos kunnen spellen beseffen dat waarschijnlijk zelf ook niet, of willen het niet weten van zichzelf..
Oud 30-12-2003, 19:18
Iduna
Iduna is offline
Ik ben van mening dat docenten (Nederlands), journalisten, academici etc. geen taalfouten mogen maken.

Citaat:
nare man schreef op 30-12-2003 @ 17:59:
Volgens mij ook.

Dan nog even over (basis)scholen. Wordt er op die scholen wel genoeg tijd e.d. aan spelling/grammatica besteed? Ik denk het niet. Dus geen reclamespotjes maar gewoon beginnen bij het begin, onderwijs. (Niet dat dat alles ineens oplost maar het is een begin, toch?)
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 20:01
Verwijderd
Citaat:
*Juliah* schreef op 30-12-2003 @ 20:18:
Ik ben van mening dat docenten (Nederlands), journalisten, academici etc. geen taalfouten mogen maken.
Als het aan mij lag vlogen alle studenten die 'ik vindt' schrijven ook linea recta van de universiteit.

Citaat:
Dan nog even over (basis)scholen. Wordt er op die scholen wel genoeg tijd e.d. aan spelling/grammatica besteed? Ik denk het niet. Dus geen reclamespotjes maar gewoon beginnen bij het begin, onderwijs. (Niet dat dat alles ineens oplost maar het is een begin, toch?)
Ik weet niet of er echt onvoldoende aandacht aan besteed wordt. Voor zover ik me kan herinneren werd er op mijn basisschool wel voldoende aandacht aan besteed. Het is meer het imago dat rond goede spelling hangt. Je hoort vaak excuses als 'ik studeer toch niet', 'dat is voor nerds' en het meest veelgehoord: 'je snapt toch wel wat ik wil zeggen'.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 20:07
Verwijderd
Het zou denk ik helpen om op universiteiten en hogescholen nog een duidelijk de regels voor d/dt en dergelijke, uit te leggen in een extra college. Maar ja, bij ons op school zitten zelfs de powerpointpresentaties van de docenten barstensvol domme spelfouten >_<
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 20:13
fractuur
fractuur is offline
JA!!!

Buiten de mensen die leesblind zijn natuurlijk. Verder kan ik me doodergeren aan verkeerd neergezetten t's en d's, verwisselingen van ch's en g's enz. Een grootscheepse reclamecampagne is wel een idee, maar ik ben benieuwd hoeveel mensen erdoor vooruitgaan in hun spelling. Misschien moeten ze es beginnen op de bassisschool. Als ik sommige klasgenoten spelfouten zie maken in 5 gym.. dat is echt te erg voor woorden..
Oud 30-12-2003, 20:49
FireCracker
FireCracker is offline
Citaat:
light fighter schreef op 30-12-2003 @ 18:22:
Ik vind dat gezeik over spelling wel een beetje heel ver gaan. Ik heb dyslexie. Als ik dus een complimentje van mijn lerares Nederlands krijg over dat ik goed kan spellen vind ik dat knap. Warrom vragen jullie je nu af? Omdat ik een jaar of wat geleden niks foutloos kon schrijven, een zin dan. Maar het is onzin om te zeggen dat dyslexie wordt aangepraat want ik heb anderhalve dag bij dat instituut door gebracht, en ben daar toen door en door getest
voor zover ik weet is deze post vrijwel foutloos... dus ik zou me niet aangesproken voelen als ik jou was

verder ben ik het met TS eens... (ik ben dus eigenlijk te lui om een goed onderbouwde mening te geven )
Reageren

Regels voor berichten