Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ja, vaag.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Opzich is het dan nog niet makkelijk om universiteit te doen, wel makkelijker. Door de enorme hoeveelheid tijd die hij er in stak (geen sociale vaardigheden ed.), kon hij die studie dan ook in 1 jaar afmaken. Maar zijn levenservaring en inlevingsvermogen zouden de mogelijkheden wel laag laten. Als we hetzelfde artikel hebben gelezen, that is ![]()
||
Citaat:
Dan nog, is het een enorme prestatie ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Kleine kinderen hebben nog geen moreel besef van goed of kwaad. Die doen wat in hun hoofd opkomt.
Zelf zat ik, op zesjarige leeftijd, achterop de fiets bij mijn moeder, en zijn waarschuwde een kindje uit mijn klas dat zonder uit te kijken wilde oversteken, net toen er een auto aankwam. Ik had die auto ook gezien, en dat kind, en ik had ook het gevaar gezien...maar ik zei niks. Expres. Ik HOOPTE namelijk dat het kind werd overreden. Ik was woest op mijn moeder, heb de hele weg naar huis zitten schelden achterop. : "Waarom heb je nou gewaarschuwd! Dat is een rotkind, en het is jouw schuld dat hij nog niet dood is". Zp primitief redeneren kinderen nog. Verder ben ik opgegroeid tot de vriendelijkheid en de geweldloosheid zelve. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Maar bij kinderen die zo jong zijn speelt inderdaad mee wat jij zegt. Echter, je ziet dit soort dingen ook steeds vaker bij oudere kinderen terugkomen en dat is zorgwekkender. Ik weet ook niet of je het "normaal" mag noemen als een kind opzettelijk brand sticht, het blijft iets dat niet hoort, ook niet bij zo'n klein kind. Dus is er een stukje normen nog niet helemaal meegekomen...
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
btw, volgens mij maakt het niet zoveel uit waarom de kinderen agressiever worden, het gaat er alleen maar om dát ze agressiever worden. maar jij je zin, ik zal een betere zoeken ![]()
||
Citaat:
Zijn ouders verantwoordelijk voor het gebrek aan besef en laten we kinderen die dat besef niet hebben misschien te vrij? Kinderen die niet zo'n realistische kijk hebben op de wereld kunnen eigenlijk hardstikke gevaarlijk zijn, waarom krijgen ze dan toch beschikking over de zogenaamde wapens? Of is het juist een ander punt? Ik denk eventjes terug aan de tijd waar kinderen zo vroeg als het maar kon een enorme klap met allerlei bijbelverhalen kregen, deze kinderen kregen vanaf het moment dat ze zelf verantwoordelijk begonnen te worden voor hun daden gewoon allerlei normen en waarden mee. Of het dan de goede normen en waarden waren of niet valt te betwisten, maar het is in ieder geval iets waar wel over nagedacht dient te worden. Ik ben absoluut niet voor de strenge richtlijnen die opspelen vanuit de bijbel, maar als kinderen nou zogauw ze dit soort dingen tot zich kunnen nemen simpelweg een enorme lading "maatschappelijk acceptabele" normen en waarden zouden meekrijgen, ligt er een aardige basis voor een wat rustigere en "lievere" maatschappij. Het is een theorie, een van de velen. Een psychologe (naam ben ik even kwijt, kan het wel nazoeken) stelde ooit dat kinderen pas in de puberteit echt hun eigen normen en waarden gingen aannemen en de ouders dus veel minder invloed hebben dan eerst eigenlijk aangenomen werd. Maar wat is dan de verklaring voor de enorme veranderingen die de afgelopen jaren werden geconstateerd? Interessant... En zeker de moeite waard om uit te werken!
||
Citaat:
P.S. Bovendien ging het onderzoek dat jij citeerde over kinderen van basisschoolleeftijd die zonder ouderlijke supervisie geweldadige content aangeboden krijgen. Men gaat er in dit soort discussies meestal vanuit dat als kinderen in de echte wereld dit soort dingen al voorgeschoteld krijgen, het dan meestal onder supervisie van de ouders is.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|